75
Fotogalerie

Dobře usazená prvotina: Samsung GX-1S (test)

První dvě digitální zrcadlovky Samsung si jsou podobné jako vejce vejci. Několik malých rozdílů z nich však dělá dvojici, kde jedna je o něco „lepší“.

Základní technické parametry fotoaparátu:

  • snímací prvek: CCD 6,1 Mpx (efektivně)
  • velikost snímače: 23,5 × 15,7 mm
  • max. výst. rozlišení: 3 008 × 2 000 bodů
  • paměťové médium: SD/MMC
  • bajonet objektivu: Pentax K a Schneider D-Xenon
  • LCD displej: úhlopříčka 64 mm, 210 000 obrazových bodů
  • pokrytí hledáčku: 95 %
  • ISO: Auto, 200–3 200
  • video: nepodporuje
  • možnosti napájení: 4× AA akumulátor, 2× baterie CR-V3, síťový zdroj
  • rozměry a hmotnost 125 × 92,5 × 67 mm, 505 gramů
  • cena: 18 990 Kč vč. DPH (v setu s objektivem Schneider D-Xenon 18–55 mm F3,5–5,6)

Fotoaparáty Samsung GX-1S a Samsung GX-1L otevřely Samsungu dveře do segmentu digitálních zrcadlovek. Oba dva modely jsou si navzájem velice podobné, jediným rozdílem je odlišný počet bodů autofokusu a konstrukce hledáčku. Obě dvě těla mají také své předchůdce v zrcadlovkách Pentax řady *ist. Mohlo by se zdát, že Samsung a Pentax spolupracují podobným způsobem jako Panasonic a Leica – prodávají jeden model fotoaparátu pod dvěma názvy a s jiným firmwarem.

P01.jpg

Podle informací Samsungu je tomu však jinak. Zrcadlovky Pentax a Samsung se liší nejen firmwarem, ale také některým vnitřním zařízením a součástkami. Korejský Samsung údajně od Pentaxu odkoupil pouze technologický návrh těla a dodal vlastní „vnitřnosti“. U prvních dvou modelů o tom sice můžeme úspěšně pochybovat, protože jsou naprosto totožné s Pentaxem. Poslední model Samsung GX-10 se však oproti Pentaxu K10D liší mnohem více.

P02.jpg

Svými rozměry 125 × 92,5 × 67 mm a váhou o málo větší než půl kilogramu se řadí GX-1S mezi jedny z nejmenších zrcadlovek na trhu. Je až s podivem, že neutrpěla ergonomie těla, spíš naopak, fotoaparát se velice dobře drží, což je z velké části dáno pohodlným pogumovaným gripem. Pro větší ruce již bude problém směstnat na grip malíček, alternativou je jeho „odložení“ na spodní část těla.

P06.jpgP07.jpg

Zapínání a vypínání fotoaparátu je, podobně jako u Nikonu, vyřešeno praktickým okružím kolem spouště. Mimo pozice vypnuto/zapnuto je možné otočit oruží ještě do třetí pozice, která zacloní objektiv a funguje tedy jako kontrola hloubky ostrosti.

P03.jpg

Méně vhodně je však vyřešena zadní strana těla, kde najdeme kromě 2,5" displeje pouze šest tlačítek – menu, mazání snímků, prohlížení snímků, tlačítko Info, Fn a potvrzovací tlačítko čtyřsměrného voliče. Právě tlačítko Fn slouží pro nastavení základních parametrů, po jeho stisku můžete nastavit citlivost, režim blesku, vyvážení bílé a způsob snímání. Citelně zde chybí více tlačítek přímého přístupu, ať už pro nastavení kvality snímku – pokud chcete snímat do RAWu, musíte jít do menu, nebo pro změnu způsobu měření expozice a autofokusu.

P04.jpgP05.jpg

Na horní straně je pouze jedno tlačítko, a to pro nastavení korekce expozice, hned vedle něj by mohlo být další. Nešťastně je také umístěno uzamčení expozice, respektive kolečko pro nastavení vybraného parametru. Pokud by jejich pozice byla obrácená (kolečko vpravo a tlačítko vlevo) byla by práce snazší. Blesk se vyklápí elektronicky. Vlevo pod objektivem je přepínač pro manuální/automatické ostření.

P08.jpg
O napájení se starají čtyři AA akumulátory
P09.jpg
Na levém boku jsou dvířka ukrývající konektory pro USB a A/V výstup společně s se vstupem pro dálkové ovládání
P10.jpg
Levá strana je vyhraze dvířkům pro paměťovou kartu

Kompletní technické parametry najdete v našem katalogu digitálů.

Pokračování 2 / 5

Funkce a vybavení

Snímač typu CCD o velikosti 23,5 × 15,7 mm na sobě má 6,1 miliónů světlocitlivých buněk, maximální rozměr snímku je tedy 3 008 × 2 000 obrazových bodů. Snímky je možné ukládat v jednom ze tří stupňů JPEG komprese nebo ve formátu RAW. Fotoaparát spolupracuje se všemi objektivy s bajonetem Pentax KA, KAF a KAF2, fotoaparát se prodává ve dvou setech. Pevní je v kombinaci s objektivem Schneider – Kreuznach 18–55 mm F3,5–5,6, druhý set je doplněn o teleobjektiv Schneider – Kreuznach 50–200 mm se světelností F4,0–5,6. Oba objektivy mají v „klidovém“ stavu téměř stejné rozměry.

P11.jpg
P13.jpgP12.jpg

Pro konverzi RAW formátu je možné využít dodávaný software Samsung Digimax Master, jeho možnosti jsou však velice omezené – nastavit můžete vyvážení bílé, včetně jejího posunu, kompenzaci expozice a ostrost. Osobně mi program příliš neučaroval, jeho ovládání není zrovna intuitivní a nastavení zmíněných parametrů při konverzi RAW formátu je poměrně hrubě odstupňované.

screen_00.jpgscreen_01.jpgscreen_02.jpgscreen_03.jpg

screen_04.jpgscreen_05.jpg
Program může posloužit i pro základní editaci snímků a také jako jednoduchý správce fotografií – užitečné je rychlé nastavení velikosti náhledů

Kruhový ovladač expozičních režimů umístěný na levé horní straně má mimo klasických režimů (programová automatika, priorita clony, priorita času a manuál – zde označeny jako P, Tv, Av, a M)) i zvláštní pozice pro scénickou automatiku, bulb režim a sedm dalších režimů. Mezi ně patří automatický režim fotografování (normal), portrét, krajina, makro, pohyb, noční scéna a vypnutý blesk (mimo blesku stejné nastavení jako v módu normal). Režim Auto scene (scénická automatika) vybírá automaticky ze všech jmenovaných režimů.

režimy.gif
Informace na displeji při volbě expozičního režimu

Hledáček má poměrně dobré pokrytí (95%) a standardní velikost. Najdete v něm téměř všechny potřebné informace – clonu, čas, korekci expozice, indikaci zaostření a ikonku scénického režimu. Vhod by přišlo i zobrazení zbývajícího počtu snímků. Pokud zvolíte prioritu clony nebo času, je to indikováno podtržením času nebo clony v hledáčku. Na stavovém displeji najdete stejné informace jako v hledáčku s výjimkou indikace zvoleného scénického režimu. Navíc je zde i ikona režimu měření expozice, snímání, počet zbývajících snímků a stav baterie.

Fn.gif displej.jpg
Vlevo menu pod talčítkem Fn, vpravo stavový displej

Autofokus pracuje s jedenácti zaostřovacími body, které jsou umístěny do matice 3 × 3 body, doplněné o jeden bod vpravo a jeden vlevo uprostřed. Přepínání mezi jednotlivými body se děje prostřednictvím čtyřsměrného ovladače vedle displeje. Zvolený bod bohužel nejde uzamknout, takže se stane, že ho nedopatřením při manipulaci s fotoaparátem změníte.

rec_1.gif rec_2.gif
Menu při nastavení parametrů snímání

Přepínačem je možné volit automatické nebo manuální ostření, výhodou je možnost manuálního ostření i při zvolené automatice. Ačkoliv hledáček neoplývá světelností, je možné při vhodných světelných podmínkách ostřit i ručně. Dodávaný setový objektiv 18–55 mm má však velice krátkou dráhu ostření, rychlost ručního ostření je tedy otázkou cviku.

set_up.gif custom.gif
Základní nastavení fotoaparátu a podrobné uživatelské nastavení

Menu přístroje je rozděleno do čtyř záložek – nastavení parametrů snímání, nastavení parametrů prohlížení, základní nastavení fotoaparátu a detailní uživatelské nastavení. V menu prohlížení je k dispozici několik digitálních filtrů – černobílý, sepia, změkčující a také roztažení/zúžení snímku.

playback.gif preview.gif
Vlevo menu pro režim prohlížení, vpravo informace o snímku a ukázka aplikace digitálního filtru

Pokračování 3 / 5

Obrazová kvalita, testy

Oba dva setové objektivy mají podobnou optickou kvalitu. U obou je možní na krajních ohniscích bez problémů vyčíst rozlišení 1 400 lph. U teleobjektivu pak na dlouhém konci rozlišení o něco klesá na 1 300 lph. To bohužel nejsou nijak oslnivé výkony, podobného rozlišení v současnosti dosahují bez problémů i kompaktní digitály. Situace se však rapidně zlepší v okamžiku snímání do nekomprimovaného RAWu, při jeho konverzi v dodávaném programu Digimax Master jsme odečetli rozlišení přibližně o 1 500 až o 2 000 lph vyšší.

SG1S0979.JPG
max. velikost
Základní objektiv si po,ěrně dobře poradil i s protisvětlem

Sférické zkreslení se nevyhnulo ani jednomu z objektivů, u základního zoomu je vidět soudkovité zkreslení na 18mm ohnisku, při reálných scénách však nepůsobí rušivě a téměř si jej nevšimnete. Stejně tak je tomu u druhého objektivu a nejdelšího ohniska 200 mm, zde je patrné mírné poduškovité zkreslení. Ačkoliv nepatří objektivy mezi špičkovou optiku, poměrně dobře si poradily s chromatickou aberací. Nelze sice říc, že by se jim vyhýbala, její projevy jsou však v únosné míře.

SG1S0646.JPG
max. velikost

Míra šumu

Citlivost snímače je možné nastavit na hodnoty ISO 200, 400, 800, 1 600 a 3 200. Za bezproblémovou lze označit citlivost ISO 200 a 400, při citlivosti ISO 800 je již patrný barevný šum, především v tmavších částech snímku.

SG1S0965.JPGSG1S0966.JPG
max. velikost | max. velikost
SG1S0967.JPGSG1S0968.JPG
max. velikost | max. velikost
SG1S0969.JPG
max. velikost
Postupně citlivost ISO 200, 400, 800, 1 600 a  3 200

Při nastavení vysoké citlivosti ISO 1 600 a 3 200 je šum již více patrný. Fotoaparát, respektive automatika vyvážení bílé má také tendenci posouvat barevnost snímku při vyšší citlivosti ke studenějším tónům, to je dobře patrné na následujících snímcích. Při vysoké citlivosti již dochází ke značné ztrátě detailů ve snímku, bohužel moc nepomůže ani snímání do RAWu a jeho následná konverze.

SG1S1108.JPGSG1S1109.JPG
max. velikost | max. velikost
SG1S1110.JPG
max. velikost
Postupně citlivost ISO 800, 1 600 a 3 200

Na druhou stranu je však rozložení šumu poměrně rovnoměrné, odskok modré složky je výraznější až od citlivosti ISO 800.

sum_1.jpgsum_2.jpg

Senzitometrie

Dynamický rozsah fotoaparátu je poměrně dobrý, tradičně je větší směrem dolů.

senzito.jpg

Naměřili jsme

Rychlost fotoaparátu odpovídá jeho kategorii, první snímek pod jednu vteřinu je standardní rychlost, nutno vzít v potaz také to, že pokud budete mít fotoaparát ve svěšené ruce, můžete díky vhodnému umístění zapnout přístroj během jeho přikládání k oku. Poměrně rychle také fotoaparát reaguje na stisk spouště, ať už s namáčknutím nebo bez něj. Samotné ukládání snímků je poněkud delší. Pokud budete fotografovat delší sérii, tak se rychlost snímání poněkud sníží. I přes to, že stále svítí kontrolka ukládání snímku, můžete fotografovat dál, mínusem je však umrtvení dostupnosti všech ostatních funkcí včetně náhledu.

Samsung GX-1S

první snímek 0,95 s
snímek bez namáčknutí 0,21 s
snímek s namáčknutím neměřitelné
ukládání-připravenost k dalšímu snímku 0,40 s
rychlost sériového snímání 3,0 sn./s
max. počet snímků v sérii 9
měřeno s paměťovou kartou SD PNY 512 MB

Pokračování 4 / 5

Demosnímky

18mm01.JPG18mm02.JPG
max. velikost | max. velikost
18mm03.JPG18mm04.JPG
max. velikost | max. velikost
18mm05.JPG
max. velikost
Testovací obrazec na nejširší ohnisko (18 mm) základního zoomu, postupně všechny citlivosti

55mm01.JPG55mm02.JPG
max. velikost | max. velikost

55mm03.JPG55mm04.JPG
max. velikost | max. velikost

55mm05.JPG
max. velikost
Testovací obrazec na nejdelší ohnisko (55 mm) základního zoomu, postupně všechny citlivosti

50mm01.JPG50mm02.JPG
max. velikost | max. velikost

50mm03.JPG50mm04.JPG
max. velikost | max. velikost

50mm05.JPG
max. velikost
Testovací obrazec na nejširší ohnisko (50 mm) teleobjektivu, postupně všechny citlivosti

200mm01.JPG200mm02.JPG
max. velikost | max. velikost

200mm03.JPG200mm04.JPG
max. velikost | max. velikost

200mm05.JPG
max. velikost
Testovací obrazec na nejdelší ohnisko (200 mm) teleobjektivu, postupně všechny citlivosti

scena01.JPGscena02.JPG
max. velikost | max. velikost

scena03.JPGscena04.JPG
max. velikost | max. velikost

scena05.JPG
max. velikost
Standardní scéna, opět všechny citlivosti

SG1S0826.JPGSG1S0831.JPG
max. velikost | max. velikost
Ukázka práce vyvážení bílé, vpravo automatika, vlevo ruční nastavení

SG1S0923.JPGSG1S0924.JPG
max. velikost | max. velikost

SG1S0925.JPG
max. velikost
Pleťové barvy bez blesku, s bleskem s nulovou korekcí a nakonec s bleskem s korekcí -2EV

SG1S1137.JPGSG1S1244.JPG
max. velikost | max. velikost

SG1S1098.JPGSG1S1275.JPG
max. velikost | max. velikost

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Samsung GX-1S je první digitální zrcadlovkou této značky a na její konstrukci i vybavení je to znát. V některých ohledech je fotoaprát mírně nedotažený, v jiných naopak nabídne to, co jiní ne. Ačkoliv je tento model přelabelovaným Pentaxem řady *ist, nic to nemění na faktu, že vstup do světa digitálních zrcadlovek se Samsungu víceméně povedl.

Fotoaparát je určen amatérům, kteří nemají velké nároky na vybavení přístroje, respektive na rychlý přístup k některým funkcím. Největší slabinu tohot fotoaparátu spatřuji právě v absenci dostatečného počtu tlačítek přímého přístupu. Pro některá, vcelku podsatná nastavení je nutné vstoupit do menu přístroje.

Pokud vezmeme v potaz celkovou dodávku přístroje i se softwarem, pak nezbývá než konstatovat, že dodávaný softwar pro konverzi RAWu je jedním z nejhorších , k,teré jsem kdy viděl, počítejte proro s nutností pořídit si konvertor od třetího výrobce. Obrazová kvalita je dobrá, bohužel firmware fotoaparátu nepracuje příliš přívětivě s obrazem, a tak dochází ke ztrátě kvality obrazu. vyplatí se proto snímat do RAWu, kdy dosáhnete mnohme lepších výsledků, nevýhodou je však delší doba pro zpracování fotografií.

Plusy:

  • ergonomie
  • velikost
  • možnost použít starší objektivy Pentax
  • jedenáctibodový autofokus

Mínusy:

  • málo tlačítek přímého přístupu
  • absence zámku zaostřovacího bodu
  • hlučný chod zrcátka

Cena:

  • tělo – 17 490 Kč vč. DPH
  • set s objektivem Schneider–Kreuznach 18–55 mm, F3,5–5,6 – 18 990 Kč vč. DPH

Zdroj:

Určitě si přečtěte

Články odjinud