Dlouhooký Samsung Pro 815 (recenze)

Dlouhooký Samsung Pro 815 (recenze)
Firma Samsung již začátkem podzimu minulého roku představila svůj první ultrazoom. A našlápla rovnou rázným krokem. Aparát je tzv.EVF digitál velmi podobný zrcadlovce. Jedním ze společných znaků je například horní stavový displej. Shodné rysy se najdou i ve vybavenosti.

Fotoaparát Samsung má všechny běžné expoziční režimy i 11 předvolených scénických režimů pro snazší ovládání. Nabízí širokou řádku funkcí včetně manuálních nastavení mnoha parametrů.

Některé funkce již byly zmíněné v předchozí kapitole. Většinu parametrů lze ovládat přes tlačítka na těle fotoaparátu, mnoho dalších parametrů a funkcí najdete v menu. Bohužel oproti jiným fotoaprátům, které jsme měli v ruce není menu příliš přehledné. Matoucí je už jen posun tří hlavních záložek, i když by mohly zůstat na svém místě.

První kapitola popisuje režimy 3,5palcového displeje. Je jich plných šest a každý určitě najde své využití. V jednom z režimů například pomůže zobrazovaná mřížka ke snadnější kompozici, v dalším můžete srovnat chystaný snímek s posledním uloženým či kontrolovat expozici dle histogramu. Reálný histogram je dobře čitelný a zobrazuje se jako náhledový samozřejmě i u nafocených snímků.

Světelností F4,6 na dlouhém ohnisku se Samsung Panasoniku FZ30 nevyrovná. Praktické omezení lze pozorovat například při ostření. Autofokusová dioda pomáhá jen při kratších ohniscích na menší vzdálenosti, kdy s ostřením problém nebývá, avšak při největším vyzoomování objektivu jsou problémy s ostřením už při slabě snížené hladině osvětlení.

V normálním režimu funguje ostření od 50 cm na nejkratší ohnisko, při ohniskové vzdálenosti 200 mm od 2 metrů a při nejdelším ohnisku od 4 metrů. Jsou to, také vzhledem k ohniskovým vzdálenostem poměrně dlouhé vzdálenosti, nedivte se proto, pokud váš fotoaparát nebude ostřit. Jednoduše jste příliš blízko. Makro režim tyto vzdálenosti umožní zkrátit na 10 cm, 60 cm a 150 cm, možná přijdete na to, že je lepší mít toto nastavení zvolené stále. Potěšitelné je, že scénický režim Portrét má makro aktivní.

Super makro fungující při nastavené ohniskové vzdálenosti mezi 50 a 100 mm zkracuje vzdálenost dokonce na 3 cm. Ostřit lze i manuálně kroužkem na objektivu. Chybou je, že při manuálním ostření se neaktivuje žádná lupa, která by ostření usnadnila. Také musím dodat, že při zmíněném režimu super makro jsem se manuálním ovládáním opravdu dostala na 3 cm, ovšem fotoaparát nezaostřil! Musela jsem tedy stejně použít autofokus. Makro režim ani super marko režim není makro v pravém slova smyslu, demosnímky a exaktní makro dále v článku to ukazují. Pokud chcete přístroj také na makro, snazší to budete mít s konkurentem Panasonic.

Kromě klasického focení přímým stiskem spouště můžete využít dálkové ovládání. Je nutné jej dokoupit zvlášť. Jeho příjem navolíte pod tlačítkem samospouště na horní straně, kterou můžete též využít. Samospoušť lze zvolit s časem 2 s či 10 s. Šikovná je další možnost samospouští snímat dva snímky po sobě, interval je 10 s a následně 2 s.

Co se týká sériového snímání, jehož tlačítko je poblíž, tak to nabízí více, než se může zdát. Sériové snímání je normální (C), rychlé (H) a ultrarychlé (U). Naměřené rychlosti vyčtete v kapitole Obrazová kvalita, testy. Kromě toho řada ikon pod tímto tlačítkem pokračuje snímáním intervalovým a bracketingem ostření (AFB), bracketingem expozice (AEB) a bracketingem vyvážení bílé (WBB).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Požadavek na přesné zaostření můžete splnit při použití funkce bracketingu zaostření
Max. velikost Max. velikost

Samotné vyvážení bílé je standardně dobré mít po ruce, a u toho přístroje se nachází v rámci křížového ovladače. Ne vždy je automatické proměření spolehlivé, v tom případě se hodí přednastavené režimy, kterých je devět. Pokud potřebujete být opravdu přesní, nabízí se manuální kalibrace bílé a také manuální posun ve stupních Kelvina.

Křížový ovladač nabízí ovládání dalších tří parametrů. Je tu ovládání blesku a barevných režimů (tlačítko C). Snadno tak můžete snímat v režimu černobílém, sépia či v podobě negativu. K dispozici je šest režimů blesku, včetně pomalé synchronizace. Dosah záblesku je skvělých šest metrů na nejširší ohnisko (srovnej s 2,5 metru u Panasoniku na nejkratších 35 mm) a 3 metry na nejdelší ohnisko (u Panasoniku 2 metry).

Barevné režimy
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost

Zajímavá jsou tlačítka a jejich funkce na levé straně objektivu. Prvním je tlačítko HS, tedy High Speed. Automaticky hlídá použití příliš krátkých časů, které by způsobily rozmazání a zvyšuje citlivost, pokud je třeba. Hraniční čas není stejný, určen je dle ohniska. Funkce se mi nezdá špatná, přístroj citlivost nezvyšuje nikdy zbytečně a hraničním časům můžete věřit.

Další tlačítko slouží k otvírání blesku (pokud nemáme nastaveno automatické vyklopení blesku). Jeho stisk společně s ovládáním kolečka(tzv. jog dial) na gripu (opět podivný systém ovládání) korigujete sílu záblesku. Tlačítko AFA je určeno k posunu ostřícího bodu, tlačítko AFL k aretaci zaostření. Poslední ovladač slouží k přepínání z běžného automatického ostření do kontinuálního či manuálního.

Fotoparát není určen pro zábavu, nenajdete zde tedy nabídku rámečků, nebo „vychytávky“ v podobě digitálního blesk. Nechybí však, někdy ne zcela běžné, funkce jako zmenšování vyfocených snímků či jejich jednoduchý ořez, v tomto případě stačí zoomovat a stiskem tlačítka OK ořez provést (trimming).

Pokud bychom měli srovnat funkční výbavu Samsungu Pro815 a Panasonicu FZ30, dá se říci, že Samsung ji má bohatší. Avšak ne příliš výrazně. Panasonic navíc disponuje indikací přepalů v náhledu, Samsung má navíc bracketing a přesné manuální nastavení vyvážení bílé, dále stereo zvuk u videa, možnost použití dálkového ovládání. Zcela určitě má Panasonic navrch stabilizátorem obrazu, který kupodivu u Samsungu chybí.

Témata článku: Testy, Samsung

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?