Dlouhooký Samsung Pro 815 (recenze)

Dlouhooký Samsung Pro 815 (recenze)

Firma Samsung již začátkem podzimu minulého roku představila svůj první ultrazoom. A našlápla rovnou rázným krokem. Aparát je tzv.EVF digitál velmi podobný zrcadlovce. Jedním ze společných znaků je například horní stavový displej. Shodné rysy se najdou i ve vybavenosti.

Základní technické parametry fotoaparátu:

  • snímací prvek: CCD 8 Mpx, 2/3" (tedy 1/1,5")
  • max. výst. rozlišení: 3 264 × 2 448 bodů
  • paměťové médium: CompactFlash I, II
  • objektiv: Schneider Kreuznach 28–420 mm ekviv. (15× zoom), F2,2–4,6
  • LCD displej: úhlopříčka 89 mm (3,5"), 235 000 obrazových bodů
  • horní displej: 32 mm × 17 mm (úhlopříčka 1,44"), 115 000 bodů
  • rychlost závěrky: 2–1/4 000 s (manuálně až 15 s)
  • citlivost ISO: Auto, 50, 100, 200, 400
  • video: max. 640 × 480 px, 25 sn./s, stereo zvuk, délka dle kapacity karty, při udaném maximu však jen 30 s
  • možnosti napájení: Li-ion akumulátor (7,4V, 1900 mAh, na jedno nabití až 500 snímků) , síťový zdroj volitelně
  • rozměry a hmotnost: 144,6 × 87 × 135,5 mm, 910 g s baterií a kartou
  • cena: 18 990 Kč

Recenzi jsme částečně pojali jako srovnání s fotoaparátem Panasonic DMC FZ-30, jenž má podobné parametry. Jeho test byste našli v čísle 06/2005 DIGIfoto. Specifikace obou modelů si můžete prohlédnout zde.

Černé tělo Samsungu Pro815 je stejně jako u FZ30 vyrobeno z plastu, rozměry jsou podobné. Robustnější a odolnější vzhled bych připsala Samsungu. Díky své váze a rozměrům padnou dobře do ruky. Hmotnost Samsungu je však přeci jen vyšší, blížící se jednomu kilogramu a fotoaparát se pronese. Pokud jste subtilnější postavy, méně pohodlné pozice, například fotografování vzhůru, navíc s dlouhým ohniskem, vás mohou brzy přestat bavit. Doporučuji využívat stativ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Podobné rozměry a plastové provedení, avšak Samsung má více na váze. Samsung: 136 × 87 × 145 mm a 910 g, Panasonic: 140,75 × 85,5 × 138,1 mm a 740 g

Tělo Samsungu disponuje zaoblenějšímy tvary oproti FZ30, ten se drží střídmější cesty. Tvar je u FZ30 hranatější, obrys obdélníkový. Těžko jednoznačně říci, které tělo má lepší design a ergonomii. Protiskluzové provedení nebylo opomenuto u žádného z nich. Jemně tvarovaný grip Samsungu někomu může padnout do ruky dobře, vcelku není co vytknout, mé drobné ruce příliš nevyhovoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oba přístroje disponují praktickým ovládacím kolečkem na gripu

Z čelního pohledu vynikne mohutnost obou objektivů, které se pyšní zvučnými jmény. K Samsungu patří Schneider-Kreuznach Varioplan zoom, s nímž můžete snímat již od ohniska 28 mm až po 420 mm (ekviv. kinofilmu). Leica u Panasoniku má rozsah od 35 mm do 420 mm (taktéž). Jak tedy vidíte, přiblížení objektů je shodné. Vyzoomování v celém rozsahu je však markantnější u Samsungu, zoom má ohromný 15násobný rozsah.

Zmíněných 28 mm skutečně ceníme. Ne vždy je totiž 35 mm dostačujících a přitom kratší ohnisko je zatím zabudováno jen do malého zlomku přístrojů. Jistě jste zažili situaci, kdy se vám do záběru nevešla skupina lidí či pěkná stavba. S „osmadvacítkou“ takovou situaci nezažijete a navíc díky širšímu úhlu získáte zajímavější pohled na snímaný celek. Široké ohnisko s sebou však přináší problémy při výrobě objektivu. Je nutné eliminovat některé optické vady, které se u tohoto ohniska projevují ve větší míře. Již dopředu prozradíme, že vzhledem k danému rozsahu zoomu si výrobce vedl dobře.

Mnohdy ostře sledovaným parametrem bývá světelnost optiky. Jednoznačně je v tomto vítězná FZ30. Výbornou světelnost v hodnotách F2,8–3,7 testovaný Samsung Pro815 trumfne na nejkratším ohnisku hodnotou F2,2, k nejdelším ohnisku však světelnost více klesá. Hodnota F4,6 ve srovnání s F3,7 je rozpoznatelná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Oba displeje jsou pokryté shodným počtem pixelů (235 tisíc/230 tisíc). Hádejte, který má jemnější obraz?

Zadní strana je přehlídkou množství rozdílů v provedení. Panasonic FZ30 má užší podlouhlejší tvar, menší displej a jinak umístěný hledáček. LCD displej Samsungu má úctyhodný rozměr. Rozdíl úhlopříčky 89 mm a 51 mm je markantní. Jakkoliv vás však displej oslní svou plochou, neupřete mu právě vzhledem k ní horší rozlišení. Displej Panasoniku s jemnějším obrazem je dokonce navíc otočný a výklopný. Je však pravdou, že má poněkud omezený pozorovací úhel ve svislém směru. Samsung nabízí za výklopný displej náhradu v podobě stavového displeje na horní straně. (Podrobnosti uvádíme dále v kapitole.) Pokrytí displeje nedosahuje sto procent jako u Panasoniku, ale jen 96 %, stejná hodnota platí i pro horní displej.

Vlevo od displeje má své místo elektronický hledáček, vycházející z boční strany. Panasonic jej na svém přístroji umístil uprostřed přesně nad displejem. Osobně mi vyhovuje poloha na kraji, důležitější než poloha je však rozlišení a také subjektivní pocit z očnice. Bohužel jsme neměli možnost srovnat oba hledáčky přímo vedle sebe.

K Samsungu mohu říci, že rozlišení je zcela shodné jako u Panasonicu, dostatečných 230 tisíc pixelů. Pokrytí scény není opět stoprocentní, dosahuje 95 %. Očnice by mohla být provedena jistě lépe. Korigovat svou oční vadu můžete u obou přístrojů, Samsung má kolečko pro dioptrickou korekci nešikovně skrytou vodorovně pod hledáčkem. Pokud se u přístroje nestřídá mnoho lidí, není to na závadu.

Pod hledáčkem jsou svisle seřazena tři tlačítka. Jejich provedení a velikost jsou vcelku dobré, problémy s náhodným či naopak nesnadným stiskem nejsou. První tlačítko s označením LCD přepíná zobrazení scény mezi hlavním displejem, horním displejem a hledáčkem. Horní displej je aktivní vždy. Pokud nezobrazuje scénu slouží jako tzv. displej stavový, zobrazující hodnoty expozice a základní nastavené parametry. Další tlačítko ovládá šest režimů hlavní obrazovky. Scéna se zobrazí přes celou obrazovku bez informací/s informacemi/s informacemi v černém rámu/s informacemi a histogramem/pro srovnání s předchozím snímkem včetně parametrů/s praktickou mřížkou. Třetí tlačítko slouží k výběru jednoho z 11 tvůrčích programů či k mazání snímků.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden z režimů zobrazení hlavního displeje. (převzato z manuálu)
Klepněte pro větší obrázek
Režimy hlavního LCD. (převzato z manuálu)

Vpravo od LCD je umístěn křížový ovladač, obsazen tlačítky pro blesk, makro, barevný režim a vyvážení bílé. Pod ním tlačítko sloužící k volbě režimu přehrávání snímků. U kraje pravé strany bylo umístěno tlačítko pro uzamknutí naměřené expozice (AEL) a zároveň pro korekci expozice. Další ovládá lupu.

Obě tlačítka jsou provedena velice špatně. První je malé a hodně zapuštěné, musíte se snažit, aby stisk volbu uzamčení opravdu aktivoval. Ovládání korekce expozice je zcela jiné, než známe u jiných fotoaparátů, bez manuálu nemáte šanci styl ovládání objevit. Když už víte jak na to, nemáte vyhráno, praxe je totiž poměrně složitá. Musíte palcem stisknout malé problematické tlačítko a přitom druhou rukou zároveň ovládat kroužek na objektivu. Nezmínili jsme ještě další funci tohoto tlačítka, při prohlížení snímků přepíná do zobrazení více snímků ve dvou svislých řadách.

Tlačítko lupy je snad ještě hůře stisknutelné. Ovládání je opět dosti nepohodlné. V režimu přehrávání slouží ke zvětšení snímku, musíme zároveň zvětšovat předním jog kolečkem na gripu.

Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Srovnání pohledu shora. U Samsungu vidíte mimo jiné stavový displej, znak digitálních i některých mechanických zrcadlovek

Horní strana nabízí další prostor pro ovládací tlačítka, která urychlí ovládání fotoaparátu. Kromě stavového displeje vidíme tlačítko power, kruhový volič, tlačítko pro nastavení ISO, proměření expozice, samospoušť a dálkové ovládání, režimy sériového snímání a bracketing.

Klepněte pro větší obrázek
Stavový displej s okolními tlačítky. (převzato z manuálu)

A nyní ke zvláštnost v podobě stavového dispeje. Slouží k zobrazování parametrů (z obrázku vidíte kterých) v případě, že scénu pozorujeme v hledáčku či hlavním LCD. Tento displej o velikosti 32 mm × 17 mm a rozlišení 115 000 obrazových bodů slouží i k zobrazování snímané scény (ne však vyfoceného snímku). Tak je možné dělat snímky tzv. od pasu. Je to opravdu zvláštnost. Praktická při focení u země a drobnějších objektů, zábavná při focení „na tajno“. Obraz je poměrně jemný a scéna jde vidět dobře.

Kolem scény se zobrazují také některé parametry. Zvolený režim (A, S, P, M), ISO, měření expozice, kapacita baterie, sériové snímání, počet zbývajících fotografií, vyvážení bílé, blesk. Bohužel se nedozvíme hodnoty clony a času.

Jak dále na horní straně vidíme, nechybí Samsungu ani Panasonicu výklopný blesk a sáňky pro blesk externí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boční pohled

Objektiv Schneider-Kreuznach má ojedinělý patnáctinásobný rozsah. Jeho přední část se při zoomování vysunuje. Popravdě to vypadá trochu komicky.

Na objektivu jsou rovnou tři ovládací prstence. Jeden slouží k manuálnímu ovládání zoomu (který je tak použitelný i při natáčení videosekvencí), další k ostření a posledním měníte v manuálním režimu kombinace hodnot clony a času, přičemž celková expozice tedy zůstává stejná.

Na levé části objektivu najdete další řadu ovládacích tlačítek. Stejně jako u zrcadlovky je tělo Samsungu Pro815 tlačítky doslova poseto. Poté co si na polohy jednotlivých tlačítek navyknete, fotoaparát máte vždy hbitě pod kontrolou.

Klepněte pro větší obrázek
Objektiv je například ve srovnání s modelem od Panasonicu nezvykle konstruován. Přední část se vysunuje a prodloužení objektivu je při zoomování z krátkého k dlouhému ohnisku výrazné
Klepněte pro větší obrázek
Krytka na levé straně těla chrání konektor pro USB, síťový zdroj a AV výstup

Často se stává, že se nechtěně otevře při manipulaci s fotoaprátem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boční pohled
Klepněte pro větší obrázek
Fotoaprát má slot na karty CompactFlash. Panasonic FZ30 na rozdíl od něj ukládá na paměťové karty SD.
Klepněte pro větší obrázek
Na snímku vidíte senzory pro dalkový ovladač. Ty jsou na přední i pravé straně těla.
Klepněte pro větší obrázek
Ukázka dosahu volitelného dálkového ovladače. (převzato z manuálu)
Klepněte pro větší obrázek
V balení kromě manuálu a CD najdete redukční kroužek s průměrem 72 mm, krytku, sluneční clonu, baterii (s vysokou kapacitou a výdrží) a nabíječku, kabely pro AV a USB
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Samsung Pro815 v ruce a v akci

Pokračování 2 / 5

Funkce a vybavení

Fotoaparát Samsung má všechny běžné expoziční režimy i 11 předvolených scénických režimů pro snazší ovládání. Nabízí širokou řádku funkcí včetně manuálních nastavení mnoha parametrů.

Některé funkce již byly zmíněné v předchozí kapitole. Většinu parametrů lze ovládat přes tlačítka na těle fotoaparátu, mnoho dalších parametrů a funkcí najdete v menu. Bohužel oproti jiným fotoaprátům, které jsme měli v ruce není menu příliš přehledné. Matoucí je už jen posun tří hlavních záložek, i když by mohly zůstat na svém místě.

První kapitola popisuje režimy 3,5palcového displeje. Je jich plných šest a každý určitě najde své využití. V jednom z režimů například pomůže zobrazovaná mřížka ke snadnější kompozici, v dalším můžete srovnat chystaný snímek s posledním uloženým či kontrolovat expozici dle histogramu. Reálný histogram je dobře čitelný a zobrazuje se jako náhledový samozřejmě i u nafocených snímků.

Světelností F4,6 na dlouhém ohnisku se Samsung Panasoniku FZ30 nevyrovná. Praktické omezení lze pozorovat například při ostření. Autofokusová dioda pomáhá jen při kratších ohniscích na menší vzdálenosti, kdy s ostřením problém nebývá, avšak při největším vyzoomování objektivu jsou problémy s ostřením už při slabě snížené hladině osvětlení.

V normálním režimu funguje ostření od 50 cm na nejkratší ohnisko, při ohniskové vzdálenosti 200 mm od 2 metrů a při nejdelším ohnisku od 4 metrů. Jsou to, také vzhledem k ohniskovým vzdálenostem poměrně dlouhé vzdálenosti, nedivte se proto, pokud váš fotoaparát nebude ostřit. Jednoduše jste příliš blízko. Makro režim tyto vzdálenosti umožní zkrátit na 10 cm, 60 cm a 150 cm, možná přijdete na to, že je lepší mít toto nastavení zvolené stále. Potěšitelné je, že scénický režim Portrét má makro aktivní.

Super makro fungující při nastavené ohniskové vzdálenosti mezi 50 a 100 mm zkracuje vzdálenost dokonce na 3 cm. Ostřit lze i manuálně kroužkem na objektivu. Chybou je, že při manuálním ostření se neaktivuje žádná lupa, která by ostření usnadnila. Také musím dodat, že při zmíněném režimu super makro jsem se manuálním ovládáním opravdu dostala na 3 cm, ovšem fotoaparát nezaostřil! Musela jsem tedy stejně použít autofokus. Makro režim ani super marko režim není makro v pravém slova smyslu, demosnímky a exaktní makro dále v článku to ukazují. Pokud chcete přístroj také na makro, snazší to budete mít s konkurentem Panasonic.

Kromě klasického focení přímým stiskem spouště můžete využít dálkové ovládání. Je nutné jej dokoupit zvlášť. Jeho příjem navolíte pod tlačítkem samospouště na horní straně, kterou můžete též využít. Samospoušť lze zvolit s časem 2 s či 10 s. Šikovná je další možnost samospouští snímat dva snímky po sobě, interval je 10 s a následně 2 s.

Co se týká sériového snímání, jehož tlačítko je poblíž, tak to nabízí více, než se může zdát. Sériové snímání je normální (C), rychlé (H) a ultrarychlé (U). Naměřené rychlosti vyčtete v kapitole Obrazová kvalita, testy. Kromě toho řada ikon pod tímto tlačítkem pokračuje snímáním intervalovým a bracketingem ostření (AFB), bracketingem expozice (AEB) a bracketingem vyvážení bílé (WBB).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Požadavek na přesné zaostření můžete splnit při použití funkce bracketingu zaostření
Max. velikost Max. velikost

Samotné vyvážení bílé je standardně dobré mít po ruce, a u toho přístroje se nachází v rámci křížového ovladače. Ne vždy je automatické proměření spolehlivé, v tom případě se hodí přednastavené režimy, kterých je devět. Pokud potřebujete být opravdu přesní, nabízí se manuální kalibrace bílé a také manuální posun ve stupních Kelvina.

Křížový ovladač nabízí ovládání dalších tří parametrů. Je tu ovládání blesku a barevných režimů (tlačítko C). Snadno tak můžete snímat v režimu černobílém, sépia či v podobě negativu. K dispozici je šest režimů blesku, včetně pomalé synchronizace. Dosah záblesku je skvělých šest metrů na nejširší ohnisko (srovnej s 2,5 metru u Panasoniku na nejkratších 35 mm) a 3 metry na nejdelší ohnisko (u Panasoniku 2 metry).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Barevné režimy
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost

Zajímavá jsou tlačítka a jejich funkce na levé straně objektivu. Prvním je tlačítko HS, tedy High Speed. Automaticky hlídá použití příliš krátkých časů, které by způsobily rozmazání a zvyšuje citlivost, pokud je třeba. Hraniční čas není stejný, určen je dle ohniska. Funkce se mi nezdá špatná, přístroj citlivost nezvyšuje nikdy zbytečně a hraničním časům můžete věřit.

Další tlačítko slouží k otvírání blesku (pokud nemáme nastaveno automatické vyklopení blesku). Jeho stisk společně s ovládáním kolečka(tzv. jog dial) na gripu (opět podivný systém ovládání) korigujete sílu záblesku. Tlačítko AFA je určeno k posunu ostřícího bodu, tlačítko AFL k aretaci zaostření. Poslední ovladač slouží k přepínání z běžného automatického ostření do kontinuálního či manuálního.

Fotoparát není určen pro zábavu, nenajdete zde tedy nabídku rámečků, nebo „vychytávky“ v podobě digitálního blesk. Nechybí však, někdy ne zcela běžné, funkce jako zmenšování vyfocených snímků či jejich jednoduchý ořez, v tomto případě stačí zoomovat a stiskem tlačítka OK ořez provést (trimming).

Pokud bychom měli srovnat funkční výbavu Samsungu Pro815 a Panasonicu FZ30, dá se říci, že Samsung ji má bohatší. Avšak ne příliš výrazně. Panasonic navíc disponuje indikací přepalů v náhledu, Samsung má navíc bracketing a přesné manuální nastavení vyvážení bílé, dále stereo zvuk u videa, možnost použití dálkového ovládání. Zcela určitě má Panasonic navrch stabilizátorem obrazu, který kupodivu u Samsungu chybí.

Pokračování 3 / 5

Obrazová kvalita, testy

Snímat lze mimo klasický JPEG též do TIFF či RAW ( s příponou .dng), ten je však téměř nepoužitelný, protože další snímek pořídíte nejdříve po přibližně 15 s trvajícím zpracovávání. K tomuto tedy patří výtka, stejně jako ke zpracování případných RAW souborů. Možnosti nastavení tu jsou a zas tak málo jich není, ale neexistuje tu možnost převodu dle výchozího nastavení fotoaparátu či programu (pouze vyvážení bílé). Je tak velmi obtížné manuálně nastavit veškeré jezdce tak, aby fotografie vypadala jak téměř shodná focená přímo do JPEG.

Srovnání RAW a JPEG zde neuvádíme, nejen vzhledem k horšímu softwaru Digimax Master, ale také protože RAW můžete „vyvolat“ rozdílně s různými výsledky dle použitého softwaru.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka prostředí a oken pro zpracování RAWu v rámci programu Digimax Master 1.0
Max. velikost

Testovací obrazce

Klepněte pro větší obrázek
Nejširší ohnisko 28 mm, clona 2,2, ISO 50
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Nejširší ohnisko 28 mm, clona 8, ISO 50
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Nejdelší ohnisko 420 mm, clona 4,6, ISO 50
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Nejdelší ohnisko 420 mm, clona 8, ISO 50
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro srovnání testovací obrazce Panasonic FZ30. nejkratší ohnisko 35 mm, clona F4,0 a nejdelší ohnisko 420 mm a F5,6
Max. velikost Max. velikost

Sférické zkreslení je u obou přístrojů přibližně na stejné úrovni. Upozorňuji, že na nejkratší ohnisko nesrovnáváme stejné! Testcharty jsou pro 28 mm u Samsungu a pro 35 mm u Panasoniku. Při ohniskové vzdálenosti 28 mm se zkreslení samozřejmě může více projevit než u 35 mm, zde vidíme, že rozdíl je minimální.

Na testovacích obrazích lze videt, že FZ30 má lepší pokrytí hledáčku. U Samsungu 100% nedosahuje, jak vidíme na pravém okraji obrazce. Na nejširší ohnisko optika nekreslí až do rohů, pokud naplno zacloníme, jsou už rohy ostré. Na nejdelší ohnisko jsou rohové části testchartu ostré i při malém zaclonění. Optika Panasoniku má téměř shodné kvality, na nejširší ohnisko však ostří až do rohů. Na nejdelší ohnisko trošku zaostává.

Nejširší ohnisko vykazuje hodnoty 1600 lph, pro Panasonic mírně přes 1600. Srovnatelnější ohnisko (nejdelší) má hodnoty zcela shodné, a to 1500 lph. V rámci osmimegapixelových přístrojů jde o průměr.

Barevné podání je zcela přirozené. Vyvážení bílé funguje většinou dobře, někdy však zcela nevyzpytatelně. Občas bylo vyvážení nekorektní při zatažené obloze. Pleťové odstíny s bleskem někdy byly odpovídající, jindy mírně do žluta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chromatická aberace se vyskytuje jen v minimálním rozsahu. Ohnisko 28 mm
Max. velikost Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Různé vyvážení bílé. Automatické, přednastavené na žárovkové osvětlení, ruční kalibrace
Max. velikost
Max. velikost Max. velikost

Senzitometrie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Srovnání dynamického rozsahu snímače Samsung Pro815 a Panasonic DMC FZ30.

Oba fotogaparáty mají celkově shodný dynamický rozsah, Samsung však upřednostňuje dle exaktních měření stíny a má tak menší rozsah směrem k jasům. V jednotlivých barevných kanálech je šum při ISO 200 a 400 vyšší u Samsungu, modrý kanál více odstupuje.

Na ukázkových snímcích vidíte, že kvalita snímků na vyšší ISO není příliš dobrá. Ve stínech je šum zřetelný při ISO 400, při ISO 200 je úroveň šumu ještě dobrá. Myslím, že šum v tomto případě nemůžeme hodnotit příliš negativně. I při ISO 200 jsou fotografie zašuměné jen jemným zrnem. ISO 400 je na tom již hůře avšak nedochází zde k velké kompresi a vyhlazení a detaily jsou zachovány.

Klepněte pro větší obrázek
ISO 100
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
ISO 200
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
ISO 400
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Testovací obrazec, postupně ISO 50, 100, 200, 400
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Ukázkový snímek s nastavenou citlivostí ISO 200
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Ukázka nejvyššího ISO 400
Max. velikost
Max. velikost

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Šum dle jasové složky u Samsungu ve srovnání s FZ30 více stoupá, ale rozdíl příliš markantní není

Naměřili jsme
První snímek pořídíte v čase 2,11 s. Oproti náběhu Panasonic FZ30 to není žádná sláva, avšak příliš podprůměrná hodnota to také není. Snímek bez namáčknutí je opět ve prospěch FZ30. A to 0,4s / 0,7 s. Pro snímek s namáčknutím jsme naměřili rozdíl o 0,06 s ve prospěch FZ30, což je však zanedbatelné. V časech, které jsme naměřili pro ukládání snímků je rozdíl velký, opět vyšlo ve prospěch FZ30. Rychlost sériového snímání vyšla naprosto shodná. Panasonic FZ30 je přeci jen rychlejším „běžcem“ než příbuzný Samsung, který může kolegu porazit jen v sériovém snímání, které není omezeno počtem snímků a vyrovná se mu při snímání s namáčknutím.

Naměřili jsme Samsung Pro815
první snímek

2,11 s

snímek bez namáčknutí

0,71 s

snímek s namáčknutím

neměřitelné

ukládání-připravenost k dalšímu snímku

2,37 s

rychlost sériového snímání

0,8 sn./s

rychlost sériového snímání HS

2,4 sn./s

rychlost sériového snímání ultra HS

až 10 sn./s při rozlišení 1024/768

max. počet snímků v sérii

neomezený

měřeno s paměťovou kartou

SanDisk SD, 512 MB

Naměřili jsme Panasonic Lumix DMC-FZ30
první snímek

1,57 s

snímek bez namáčknutí

0,38 s

snímek s namáčknutím

0,06 s

ukládání-připravenost k dalšímu snímku

1,31 s

rychlost sériového snímání

2,4 sn./s

max. počet snímků v sérii

5

měřeno s paměťovou kartou

Panasonic SD 512 MB high speed

Videosekvence umí Samsung Pro815 nahrávat ozvučené při nejvyšším rozlišení 640 × 480 px a při 25 obr./s. Výborné je stereo nahrávání zvuku. Specifikace se čtou pěkně, praktické testování však ukázalo některé nedostatky. Při maximálním rozlišení a 25 fps však máte možnost nahrát pouze 30 s videa. Možnost stereo ozvučení je tu sice poprvé a je výborná při běžném natáčení bez zoomování. Ve chvíli kdy začnete otáčet prstencem zoomu, intenzita zvuku se silně zeslabí. Na druhé ukázce jsem zoomovala po celou dobu natáčení, a proto zde zvuk téměř chybí.

Ukázku videa si můžete stáhnout zde: Video1 (13,5 MB) a Video2 (4,3 MB)

Pokračování 4 / 5

Demosnímky

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázka rozsahu zoomu u Samsungu Pro815
Max. velikost Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázka rozsahu zoomu u Panasonicu DMC FZ30
Max. velikost Max. velikost

Klepněte pro větší obrázek
Pleťové odstíny – denní světlo
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Pleťové odstíny – denní světlo + blesk
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Pleťové odstíny s bleskem v interiéru
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Makro exaktní při ohniskové vzdálenosti 28 mm
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Super makro exaktní (ohnisko 100 mm)
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Makro exaktní u Panasonicu FZ30 pro srovnání (ohnisko 35 mm)
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Ostření z běžné vzdálenosti. Ohnisko 28 mm
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
S nastavením super makro makro a ohniskem 100 mm
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Pěkný bokeh objektivu
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Boční světlo
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Výborný dosah blesku na nejkratší ohnisko
Max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sférické zkreslení na nejkratší a nejdelší ohnisko
Max. velikost Max. velikost

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Samsung Pro 815 je trochu zvláštním počinem. Není tak zcela jasné, komu je přístroj určen. Jde o robustní ultrazoom s nebývalým 15násobným rozsahem, začínajícím na poměrně vzácném širokém ohnisku, který však postrádá stabilizátor. Optická kvalita je vzhledem k rozsahu dobrá, nelze však zdaleka srovnávat se zrcadlovkou. Ostrost není brilantní, ale zato je obraz ostrý až do rohů. Chromatickou aberaci se povedlo eliminovat. Šum při ISO 400 není zcela zvládnut, a tak je lepší se mu vyhnout, což bez stativu často nepůjde.

Aparát sice nabízí formát RAW, avšak ten je téměř nepoužitelný zdlouhavým zpracováním dat. Ostatní rychlostní parametry jsou spíše pod průměrem. Přístroj přináší kromě širokého ohniska a celkového rozsahu optiky další novinky, jako třeba obrovský displej, velkou kapacitu baterií a stereo zvuk u videa, který si však při zoomovaní neužijete.

Sympatickým počinem je jistě přítomnost horního LCD displeje, který slouží jako stavový displej a umí zobrazit i snímanou scénu, škoda, že nezobrazuje expoziční hodnoty. Ovládání je někdy poněkud krkolomné, přitom množství tlačítek je dostatečné a většinou s výhodným uspořádáním.

Samsung přišel na trh s přístrojem, který by podle specifikací stál za to, ne všechno je však dobře zpracováno. Zdá se, že jde o jakýsi prototyp, který stojí za pozornost, ale zároveň se musíme mít na pozoru a spíše očekávat, kdy přijde propracovanější model. Při hmotnosti přístroje a rozsahu zoomu a přitom absenci stabilizátoru a nepříliš pěknému šumu při nejvyšším ISO by nebylo na škodu přibalovat k tomuto modelu spolehlivý a lehký stativ...

Plusy:

  • rozsah zoomu a optická kvalita
  • ohnisko 28 mm
  • dosah blesku
  • funkce

Minusy:

  • ovládání
  • chybí stabilizátor
  • rychlost
  • ukládání RAWu

Cena:

  • 18 990 Kč vč. DPH

Zdroj:

Solid Czech s.r.o.
tel.: 800 175 231
www.samsungcamera.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud