Dlouhé oko pro Canon: test teleobjektivů

2. června 2008
TWEET SDÍLET
Dlouhé oko pro Canon: test teleobjektivů
Teleobjektivy jsou většinou první investicí do fotovýbavy po koupi zrcadlovky se základním objektivem.

Tradiční výrobce optiky Tamron zvolil v segmentu amatérských teleobjektivů 70–300 mm podobnou strategii, jako Sigma. Objektiv dosahuje v režimu makro poměru zobrazení 1:2. Z označení Di je zřejmé, že objektiv je optimalizovaný pro použití na digitálních zrcadlovkách, je však možné jej použít i na fullframovém čipu, či kinofilmu.

Oproti Sigmě (550 g) i Canonu (630 g) je Tamron znatelně lehčí (435 g), což pravděpodobně ukazuje na vyšší podíl plastů v konstrukci. Přesto objektiv působí robustně a pevně. Zoomovací i ostřící prstence nevykazují žádnou vůli. Chod zoomu je přiměřeně tuhý, na ostřícím kroužku jsou vyznačeny zaostřitelné vzdálenosti a poměr zobrazení v makro režimu při nejdelším ohnisku. Bajonetové uchycení objektivu je plastové (s kovovým páskem), což vnímám jako výraznou vadu. I když se nepředpokládá u tohoto objektivu profesionální nasazení kladoucí důraz na mechanickou odolnost, tak kovovým bajonetem jsou dnes vybaveny prakticky všechny objektivy vyjma těch lehkých setových.

Na těle objektivu jsou dva přepínače: AF / MF a přepínač rozsahu ostření normal / macro. Macro rozsah je k dispozici při ohniskových vzdálenostech 180–300 mm a objektivu umožňuje ostřit již od 95 cm (stejně jako Sigma), největší poměr zobrazení je 1:2. Filtrový závit má průměr 62 mm, což není příliš obvyklá hodnota, na rozdíl od průměru 58 mm (použitého u Canonu a Sigma), který najdeme u drtivé většiny setových objektivů.

Tamron 70–300 mm využívá k ostření stejně jako Sigma mikromotor, ale na rozdíl od Sigmy je AF Tamronu pomalejší. Z 10 m přeostří na 2 m za 1,08/1,50/1,68 s na ohnisku 70/135/300 mm. Mimo to je autofokus Tamronu hlučný a vydává při ostření podivný kvílivý zvuk. Při fotografování nohejbalového zápasu se autofokus několikrát ztratil a chybně pak zaostřil na pozadí, místo na hlavní motiv. Manuální doostření k dispozici není, což je škoda zvláště pak vzhledem k rychlosti ostření.

Kresba Tamronu 70–300 mm je velmi kompromisní a na úroveň Canonu a Sigmy se Tamron dostává až po zaclonění. Doporučuji proto s Tamronem vždy přiclonit o 1 EV, lépe však až o 2 EV. Při odclonění vykreslí objektiv jen 1 300 lph na ohnisku 70 mm, 1 550 lph na ohnisku 135 mm a pouhých 1 275 lph na nejdelším ohnisku. Pro dosažení optimální kresby je nutné clonit až na F11–16, což v praxi vyžaduje téměř vždy použití stativu, nebo vysoké citlivosti, protože objektiv není vybaven obrazu. Výhodu tedy mají fotografové s některými DSLR Olympus a Pentax, které mají stabilizaci v těle DSLR.

Kresba v krajích snímku je při otevřené cloně na dobré úrovni při použití středního ohniska. Na koncích zoomu je třeba pro lepší kresbu v okrajích clonit na F11–16. Stejně jako u Canonu a Sigmy je problematická ostrost v krajích na nejdelším ohnisku. Ta se sice zlepší při zaclonění na F16, ale ideální není při žádné z clon.

Velkým překvapením Tamronu je vypořádání s chromatickou vadou, která je velmi dobře korigována. Pozorovatelné je jen minimální duhování v okrajích snímku na nejdelším ohnisku. V kontrole chromatické aberace se Tamron jednoznačně vyznamenal. Poduškovité sférické zkreslení je stejně jako u konkurenčních teleobjektivů v testu minimální a nepřesahuje hodnotu -1,10 %.

Objektiv dobře zpracován a konstrukci není prakticky co vytknout. Kompromisní je však optický výkon objektivu, především velmi měkká kresba při otevřené cloně a v porovnání s konkurencí špatný převod kontrastu. Naopak překvapením je celkem dobrá kontrola chromatické vady a také velice příznivá cena 4 400 Kč, za kterou kupující dostane s objektivem i sluneční clonu.

Témata článku: Testy, Canon, Příslušenství

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Kukačka v temném lese

Fotografie týdne: Kukačka v temném lese

Jan Amos Komenský ve svých spisech opakovaně zdůrazňuje dva podstatné motivy – totiž harmonii světa a pansofii, což jsou ale témata, která spolu úzce souvisí.

Michal Černý

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II je pokročilá bezzrcadlovka, která by svými parametry mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak pokročilým fotografům. Co je na tom pravdy? Čtěte v našem testu.

9 Helena Vyplelová

11 fotoaparátů s výměnnou optikou, které se dnes nejvíc vyplatí koupit

11 fotoaparátů s výměnnou optikou, které se dnes nejvíc vyplatí koupit

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s vyměnitelným objektivem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

91 Helena Vyplelová

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

6 tipů pro lepší kompozici fotografií – vylepšete jednoduše své snímky

Dobrou fotografii poznáte jednoduše podle toho, že vás na první pohled něčím zaujme, to „něco“ však obvykle nejste schopni snadno popsat. Ve valné většině případů se totiž takový snímek vyznačuje povedenou kompozicí.

1 Petr Březina

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

30 Petr Březina

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

32 Helena Vyplelová