Dělat fotky

21. září 2004
TWEET SDÍLET
Byla mi učiněna nabídka napsat sloupek do časopisu, který se specializuje na fotografie, ba co víc: na digitální fotografie. Ale já jsem přitom proti fotografiím, respektive proti tomu, aby byly všude a mohl je pořizovat každý! Ty vaše digitální fotoaparáty jsou prostředkem k tomu, aby cena fotografie, tedy její hodnota, její „vzácnost“, klesla na nejnižší míru, právě na takovou, jakou představují pořizovací náklady toho aparátu.

Schopnost zhotovit snímek se pak blíží umění rozsvítit žárovku nebo si zapnout knoflík od kalhot. Navíc, co to je za foťák, který se drží před nosem a hledí se do něj z dálky, a ne tak, jak se správně má, tedy s jedním okem zavřeným a druhým přitisknutým k bakelitu či jinému materiálu?!

Typický škleb a deformované oko, jež charakterizovaly fotografy staré školy, tak pomalu mizí, jako už dávno skoro zmizely takové věci mého dětství jako byly fešácké expozimetry v krabičce se šňůrkou, vzácný artikl dovážený ze Sovětského svazu, nebo zvětšováky, jejichž vyduté plechové tělo stálo obklopené kádinkami, v nichž se rozpouštěly krystaly vývojky a ustalovače. Kdo nezná ten magický zážitek, v němž se bílý osvícený papír ponoří do lázně a za chvíli se na něm začnou rýsovat první kontury a obrysy, neví, co to je „dělat fotky“. Neví, co to znamená vidět stav zrodu, tedy porod snímku, protože fotografování je vlastně jistým druhem erotického úkonu s následkem těhotenství. Obraz je nejprve semenem světla skrz optiku počat, pak ve vlhku a temnotě vyvoláče, vlastně fotografické dělohy, přeměněn na embryonální negativ, z něhož pak opět proudem světla na citlivou stranu papíru nanešeny ony ukryté světlé a tmavší skvrny, zachycující okamžik fotografova činu, koitu řekněme.

Jsem si skoro jist, že fotografové, profesionálové, ale i amatérští, kteří tyto úkony od začátku do konce prováděli, si byli jejich plodivého a sexuálního významu dobře vědomi. A stejně tak o nich smýšlelo také jejich okolí: ti muži - protože v těch dobách šlo o činnost především mužskou - měli pověst zasvěcenců, podivuhodných šarlatánů, nebezpečných, ale podmanivých svůdců. Byli to muži tajemství, oplodňovači chemických vrstev a alchymističtí porodníci světla. Stáli trochu na okraji slušné společnosti, ale hrdě, znalí své ceny.

Automatické foťáky, fotolaby, masové cvakání a laciné vyvolávání banálních fotek z pláže, a nakonec ty vaše digitály, to vše ale znamenalo jejich konec, podobně jako zaniklo mnišské umění rukopisné po vynálezu knihtisku. Věnujme jim krátkou vzpomínku.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Peňás, redaktor kulturní rubriky časopisu Týden
Foto: Markéta Baňková

Jiří Peňás se po prolistování tištěného DIGI přesvědčil, že máme fotografii rádi právě pro její magii – jakkoli onen rituál odehrávající se v temné komoře nahradila moc jedniček a nul. Počínaje říjnovým číslem se proto v kulturní mozaice budete setkávat s jeho sloupky, ve kterých představuje fotografické portréty sobě blízkých lidí.


 

Témata článku: Časopis DIGIfoto


6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Fotografie měsíce: Pod mostem

Fotografie měsíce: Pod mostem

Hledat společný průsečík šestnácti vybraných fotografií je tentokráte poměrně snadné. Stojíme před otázkou ontologickou, v čem spočívá základní charakteristika našeho bytí?

Michal Černý
Fotografie týdne
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Helena Vyplelová
Průvodce nákupem
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
Nejlepší fotomobily pod stromeček. Vybírat můžete podle ceny nebo počtu objektivů

Nejlepší fotomobily pod stromeček. Vybírat můžete podle ceny nebo počtu objektivů

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

Petr Březina
Fotomobily
6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

6 objektivů, s nimiž můžete fotit i v totální tmě

Světelnost je jedním z velmi důležitých parametrů při výběru objektivu. Znáte ty nejsvětelnější kousky, které se v průběhu let objevily na trhu?

Petr Březina
Technika
Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Petr Březina
Analogová fotografieFotoškola