Maser  |  23. 03. 2022 10:45

Jenže zase MF chjo. Ale Fuji jede. Za chvilku budou mít objektivů jak Sonka.-

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Karel  |  23. 03. 2022 20:11

Proč ti vadí, že to je MF: Já si třeba pořídil 25mm od Pergearu a na statické fotky skvělý. Za 1700 Kč spousty parády.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Maser  |  24. 03. 2022 01:32

Tak na statickou scénu jo, ale na běžné focení s tím šaškovat nechci. Zrovna to ohnisko bych na statickou scénu prakticky nevyužil.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
vena  |  26. 03. 2022 15:17

Statická scéna není běžné focení? Kdo to určil?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Kosyna  |  24. 03. 2022 09:39

Obě manuální Nokton skla pro Fuji X jsou poměrně drahá - je to niche záležitost. Nicméně palec nahoru za příjemnou kompaktnost, váhu a elektroniku uvnitř. To u čínských manuálů zatím není.
Smůlu mají nejspíše ti, kteří vlastní starší nepodporované Fuji fotoaparáty, kde data (exif např.) nebudou přenášena do rawu. Od Voigtländeru bych ani neočekával, že budou nabízet objektivy s AF.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
avatar
25. 03. 2022 07:15

Proč? Měl jsem pár let Cosinu 70-210/2,8-4 a autofokus měla.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Bonbon  |  25. 03. 2022 11:59

Já nechápu tu rozmazlenost. My jsme fotili v sedmdesátkách a ještě i v osmdesátkách výhradně na MF a nikdo nad tím nefňukal. Tady plačou někteří pomalý AF nebo jen MF chtěl bych je vidět co by dělali s tím co jsme měli k dispozici. Pojem předostřit už nikomu dnes nic neříká.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
lemming  |  25. 03. 2022 21:41

Tak, ono se taky fotografie za těch čtyřicet let jaksi posunula. V sedmdesátkách když se fotograf minutu babral s foťákem pro jednu fotku a ta byla jakž-takž zaostřená, tak to všichni brali jako úspěch. Navíc tenkrát se používaly vyšší clony, takže byla větší hloubka ostrosti a tedy jednodušší ostření.Dneska se správně a rychle zaostřená fotka bere jako samozřejmost a ostřit s f/1.2 (byť na APS-C) je taky o něčem jiném.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
vena  |  26. 03. 2022 15:18

Kolik je ti?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
vena  |  26. 03. 2022 15:21

"Babral"? Zaostřená fotka byl tehdy úspěch? Už jsi byl dnes v barber shopu, odborníetzsche?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
T  |  29. 03. 2022 12:17

F1,2 začíná být běžné už i na FF (což odpovídá hloubkou ostrosti F0,8 na APS-C), nutno zase říci, že dnes se posunul i MF díky focuspeaking a lupám zaostření v EVF, takže to stále stojí čas navíc, ale asi dnes lépe zaostříte s nšjakým MF F0,95 než tehdy v době SLR Zenitů a Praktic, nebo nedej bože s nějakým průhledovým pidi hledáčkem třeba i při F2,8. Tehdy to ale limitovalo i "rozlišení" kinofilmu, které se přirovnává k 12Mpix a i proces výroby fotografie v amatérských podmínkách či levných fotolabech, který také fotky značně "změkčil". Když skenuji staré rodinné fotografie z 50. až 90. let, málo která do velikosti 10x15 má detaily vyžadující vyšší rozlišení než třeba 3Mpix. U fotek ze svatby od profesionála (a ve větších formátech) to bylo nějakých 10Mpix, tam se mi osvědčilo skenovat třeba do 30Mpix ač tam takové detaily ani náhodou nebyly a pak interpolovat na 10Mpix s inteligentním doostřením, což dokázalo po opětovném vyvolání z těch 10Mpix dát lepší obraz, než měla původní zdrojová fotografie... Když pak kouknete 1:1 na fotku z nějakého současného 50Mpix FF, pochopíte, že dnes je prostě jiná doba a to nejen v AF

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
27. 03. 2022 09:42

Bonbon napsal: "Já nechápu tu rozmazlenost. My jsme fotili v sedmdesátkách a ještě i v osmdesátkách výhradně na MF a nikdo nad tím nefňukal."...tohle se tu řešilo už mockrát, tady asi nikdo netvrdí, že to nejde, ale je nutné poukázat na fakt, že norma a především nároky na odvedenou práci profesionálních fotografů se spolu s vývojem techniky (a AF) značně posunuly a s MF dnes v konkurenci profesionálů používajících AF při drtivé většině disciplín / zakázek obstojíte těžko, protože zákazníka nebude zajímat jestli fotíte s MF, nebo AF, budou ho zajímat výsledky a když jeden fotograf bude potřebovat na nafocení fotek hodinu a dodá na výběr 20 fotek tak nějak více či méně zaostřených na obličej, zatímco druhý to zvládne za 10 minut a dodá na výběr ze 100 fotek které budou perfektně zaostřené na duhovku oka (i s nějakým 50/1,2), koho myslíte, že si pozvou příště? O focení pohybu ani nemluvě, tam se hranice posunuly neskutečně a argumenty, že se dříve také fotil pohyb jsou liché, on se fotil třeba s předostřením a skutečně povedená fotka byla spíše vzácností, to se s dnešním standardem (dokonale ostrých 20 fotek za vteřinu) nedá rovnat a argumenty, že když těch fotek je tolik, tak jsou možná dokonalé, ale nemají tu hodnotu, ten je také pěkně zvrácený. Pokud potřebujete fotku prezentovat, nebo prodat, tak každý kouká na to jak vypadá a ne jak velké překážky jste pro její získání museli překonat, to zákazník neocení.Realita je prostě taková, že MF má místo v Artu, kde je čas a může jít o záměr zůročit osobité podání nějakého legendárního objektivu a u lowbudget amaterských fotografů, kde může i přes omezení použitelnosti kompenzovat vysokou pořizovací cenu především pevných světelných AF objektů a také tam - proč si to neříct - kde si fotograf zakládá na nějakém životním stylu a používání MF mu dodává ten správnej feeling z focení, protože i to je legitimní požadavek a popravdě dnes dost rozšířený. Sám jsem takových fotografů poznal několik. Dokonce jsem znal i jednoho amatéra co fotil s D3200 a seťákem 18-55 se kterým vydržel několik let fotit přepnutým do MF a tvrdil, že je to lepší, přitom měl 90% fotek odpad a málokdy stihnul nějakou momentku, ale zjevně mu to v jeho 17 letech dávalo nějakej pocit pseudoprofesionality a připadal si zajímavější u holek (než po letech DSLR odložil a spokojil se s telefonem). To je ale něco co prostě neuznávám. To už neni focení, ale hraní si na focení Pokud tedy nejste profesionál a neni pro vás rozhodující odvedená práce - výsledky, ale akt focení jako takový, tak proč ne, tam dává MF smysl. I cesta může být cíl. Profesionál, který ale potřebuje vydělat, aby se uživil se Vám na takové zneefektivňování procesu "výroby" svého produktu vykašle a koupí si v 99% případů raději objektiv s AF, když existuje, pokud si bude chtít hrát, nebo vzácně nastane situace, že AF selže (při focení přes větve, pletivo, ...) tak si ho do MF může přepnout kdykoliv, to totiž jde Takže ano, MF se dříve používal a jde stále normálně použít, ale je oproti DNEŠNÍMU STANDARDU nastavenému výkonem současných AF ve většině disciplín značně znevýhodněn, až limitován a jeho prosazování tam tím pádem postrádá logický smysl. Kdo chce tvrdit, že to tak neni, ten je jednoduše mimo.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
wagabond  |  10. 04. 2022 10:14

Jirka.B.: Tvl. ty jsi nám to tady nandal, asi si půjdu nafackovat . Z tvého příspěvku to vypadá, že většina fotografické populace se focením živí. Já, jako ryzí hobík, bych se musel stydět někomu ukázat fotku vybranou z rychlopalné série "dokonale ostrých 20 fotek za vteřinu". V současnosti mám 9 objektivů a z toho jsou tři manuální (ty mám ovšem spíše na tebou zmíněné hraní). V mém pokročilém věku už nemám oči jako za mlada a tak jsem rád za AF. U těch manuálních funguje předostření docela dobře a dá se s tím žít. Ale dávám ti za pravdu, že kdo se focením chce živit, tak musí mít v k dispozici skla s rychlým AF a optickou kvalitou a to není ovšem zadarmo...

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
15. 04. 2022 08:38

to co píšete přece nijak nerozporuje to co píši já a ano, velice rychle se blížíme stavu, kdy fotoaparát budou mít především profíci a jen několik nejzarytějších (a movitých) koníčkářů a to kvůli cenám techniky, trend je jasný. Jako koníčkář si samozřejmě foťte čím chcete a i se styďte za co chcete, tady se ale vždy řešilo, že i profesionálové dříve fotili s MF, což je nerozporovatelný fakt, ale dnes už si to prostě moc dovolit nemohou, pokud se mají skutečně uživit tím co většinu fotografů živí a to je sekání svateb, společenských akcí, zakázek pro různé agentury atd... Tam prostě narozdíl od umění už neni pro MF prostor, to je vše co jsem chtěl sdělit.Podle mého dojmu reagujete, jakože mi oponujete, ale neshledal jsem v tom co píši já a Vy absolutně žádnou kolizi, zapadáte přesně do té skupiny amatérů, kteří si mohou MF užívat, já to tam přece píši, ne?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zasílat názory