Bonbon napsal: "Já nechápu tu rozmazlenost. My jsme fotili v sedmdesátkách a ještě i v osmdesátkách výhradně na MF a nikdo nad tím nefňukal."...tohle se tu řešilo už mockrát, tady asi nikdo netvrdí, že to nejde, ale je nutné poukázat na fakt, že norma a především nároky na odvedenou práci profesionálních fotografů se spolu s vývojem techniky (a AF) značně posunuly a s MF dnes v konkurenci profesionálů používajících AF při drtivé většině disciplín / zakázek obstojíte těžko, protože zákazníka nebude zajímat jestli fotíte s MF, nebo AF, budou ho zajímat výsledky a když jeden fotograf bude potřebovat na nafocení fotek hodinu a dodá na výběr 20 fotek tak nějak více či méně zaostřených na obličej, zatímco druhý to zvládne za 10 minut a dodá na výběr ze 100 fotek které budou perfektně zaostřené na duhovku oka (i s nějakým 50/1,2), koho myslíte, že si pozvou příště? O focení pohybu ani nemluvě, tam se hranice posunuly neskutečně a argumenty, že se dříve také fotil pohyb jsou liché, on se fotil třeba s předostřením a skutečně povedená fotka byla spíše vzácností, to se s dnešním standardem (dokonale ostrých 20 fotek za vteřinu) nedá rovnat a argumenty, že když těch fotek je tolik, tak jsou možná dokonalé, ale nemají tu hodnotu, ten je také pěkně zvrácený. Pokud potřebujete fotku prezentovat, nebo prodat, tak každý kouká na to jak vypadá a ne jak velké překážky jste pro její získání museli překonat, to zákazník neocení.Realita je prostě taková, že MF má místo v Artu, kde je čas a může jít o záměr zůročit osobité podání nějakého legendárního objektivu a u lowbudget amaterských fotografů, kde může i přes omezení použitelnosti kompenzovat vysokou pořizovací cenu především pevných světelných AF objektů a také tam - proč si to neříct - kde si fotograf zakládá na nějakém životním stylu a používání MF mu dodává ten správnej feeling z focení, protože i to je legitimní požadavek a popravdě dnes dost rozšířený. Sám jsem takových fotografů poznal několik. Dokonce jsem znal i jednoho amatéra co fotil s D3200 a seťákem 18-55 se kterým vydržel několik let fotit přepnutým do MF a tvrdil, že je to lepší, přitom měl 90% fotek odpad a málokdy stihnul nějakou momentku, ale zjevně mu to v jeho 17 letech dávalo nějakej pocit pseudoprofesionality a připadal si zajímavější u holek (než po letech DSLR odložil a spokojil se s telefonem). To je ale něco co prostě neuznávám. To už neni focení, ale hraní si na focení
Pokud tedy nejste profesionál a neni pro vás rozhodující odvedená práce - výsledky, ale akt focení jako takový, tak proč ne, tam dává MF smysl. I cesta může být cíl. Profesionál, který ale potřebuje vydělat, aby se uživil se Vám na takové zneefektivňování procesu "výroby" svého produktu vykašle a koupí si v 99% případů raději objektiv s AF, když existuje, pokud si bude chtít hrát, nebo vzácně nastane situace, že AF selže (při focení přes větve, pletivo, ...) tak si ho do MF může přepnout kdykoliv, to totiž jde
Takže ano, MF se dříve používal a jde stále normálně použít, ale je oproti DNEŠNÍMU STANDARDU nastavenému výkonem současných AF ve většině disciplín značně znevýhodněn, až limitován a jeho prosazování tam tím pádem postrádá logický smysl. Kdo chce tvrdit, že to tak neni, ten je jednoduše mimo.
Reklamní robot Sony 8-)