Mnoho fotografů, pro které je fotografování koníčkem, přemýšlí o tom, že by se mohli fotografií jednou živit. Když se však odhodláte stát se profesionálním fotografem na plný úvazek, uvědomíte si, že to není jednoduché a ona kreativita a nadšení nestačí.
Vydělávat si na živobytí tím, co vás baví a naplňuje, zní jako sen. I přesto je však nutné investovat spoustu času, peněz a úsilí pro úspěšné dosažení cíle. Poměrně dobře vše shrnul v jednom ze svých videí Matt Granger.
Než se vydáte na dlouhou cestu a stanete se „úspěšným“ fotografem, je nutné si ji naplánovat. K úspěšnému plánování mohou vést následující kroky, které není radno podceňovat.
1. Sebeanalýza
Jako v mnoha jiných případech podnikání, i zde je důležité se před finálním krokem zamyslet a zanalyzovat své možnosti a případně i kroky do budoucna. I když víte, jak používat fotoaparát, nezaručí vám to, že při nastartování dráhy profíka budete všechno vědět a znát.
Zkuste být ke své osobě naprosto upřímní a odpovězte si na důležité otázky. Je kvalita vašich snímků na tak vysoké úrovni, abyste je mohli prodávat? Máte obchodní zkušenosti, které vám zaručí úspěch? Orientujete se alespoň trochu v marketingu? Neztratím odchodem ze stávajícího zaměstnání víc, než získám?
Analýza je ryze osobní záležitost, která se někdy může zdát děsivá. Pokud ale pozitiva převáží možná negativa a opravdu je pro vás fotografie životní náplní, jděte do toho!
2. Vaše vize a cíle
Jestliže jste plně rozhodnutí posunout se, stanovte si své vize a realistické body, kterých byste chtěli dosáhnout a jak v jejich plnění pokračovat. Pozor však na jednu věc, a to abyste nemíchali dohromady vaše cíle a vaše přání, co může být cesta do pekel. Přemýšlejte nad tím, kde byste chtěli být za rok, za tři roky, za pět let?
3. Naplánování cílů
Pokud jste jednou fotografovali kamarádovu svatbu zadarmo a vidíte se za pět let jako člověka, co ročně nafotí 40 svateb, může to být odstrašující. Nemluvě o tom, že svatební fotografie je poměrně přeplněný obor.
Jestliže při fotografování využíváte nějakou speciální techniku či postup, zkuste se s jejich pomocí odlišit od konkurence. Nastavte si milníky, kde byste chtěli být za rok nebo za tři před dosažením hlavního cíle, a to jak po stránce počtu klientů, tak velikosti výdělku. Udržujte si realistické přání a cíle – jejich postupné zvyšování není od věci – které jsou měřitelné a vede k nim jasná cesta.
4. Zařiďte se podle svého plánu
Když máte určené milníky, zapracujte je do svého plánu. Rozdělte si dosažení těchto dílčích cílů na jednotlivé kroky. Mít jednoroční natož pětiletý plán vám v ničem nepomůže, pokud nezačnete něco dělat hned teď.
Co můžete udělat v příštích šesti měsících, abyste dosáhli v krátké době postupu k prvnímu dílčímu cíli? Co můžete udělat tento měsíc nebo týden? Ideální je samozřejmě začít od základů, takže můžete prakticky ihned vytvořit internetové stránky, z nichž můžete následně vycházet.
5. Spojení s realitou
Podobně jako je osobní analýza bolestivým krokem, tak je tomu i při reálném nadhledu na aktuální stav. Kontrola reality zahrnuje otázky, proč vlastně fotografujete. Baví vás vytvářet krásné obrazy, nebo máte rádi vše, co fotografování přináší? Pokud se přikláníte spíše k první možnosti, měli byste dráhu profesionála ještě jednou dobře zvážit.
Profesionální fotografie totiž obnáší mnohem víc, než jen být talentovaný fotograf a mít nádherné snímky. Musí vám fungovat marketing, budete muset mít vlastní personál v podobě asistentů a účetních a spoustu dalších věcí.
Budete muset dělat spoustu další práce za více lidí a přesčas, než si budete moci najmout ty, kdo to udělají za vás. Budete se muset přizpůsobit klientele, která bude mít jiné představy než vy. Budete muset občas dělat práci, která vás nebude v počátcích bavit. S tím vším se budete muset potýkat.