Clona jako prvek kompozice

26. září 2008
TWEET SDÍLET
Stanovení clony jako součásti expozice je mnohokrát popsané téma. Méně reflektovaný je fakt, že clona je významným prvkem kompozice.

Clona ovlivňuje hloubku ostrosti bez vlivu na ostatní prvky kompozice. Fotograf, který má pod kontrolou hloubku ostrosti a systematicky s ní pracuje, disponuje výrazovým prostředkem, který zásadně povýší kvalitu jeho fotografií. 

Hloubka ostrosti je rozsah vzdáleností, uvnitř kterých se nachází fotografovaná scéna, jejíž obraz se bude standardnímu pozorovateli jevit na fotografii ostrý (viz článek „správně zaostři a potom stiskni spoušť“).

Hloubku ostrosti při fotografování ovlivňuje clona, ohnisková vzdálenost použitého objektivu a vzdálenost fotografovaného objektu od přístroje. Použité ohnisko objektivu a snímací vzdálenost závisí na vašem záměru, jakou část scény chcete zobrazit a s jakou perspektivou (více v článku „Perspektiva – tvůrčí nástroj ve fotografii“). Můžete brát v úvahu požadovanou hloubku ostrosti, ovšem musíte stanovit priority na rozdíl od clony, která ovlivní pouze hloubku ostrosti.

Clona

Čím je clonové číslo nižší (otevřenější clona), tím je menší hloubka ostrosti a naopak.

S měnící se clonou v zájmu regulace hloubky ostrosti je nutné měnit expoziční čas, případně citlivost pro správnou expozici (viz článek „Vše, co byste rádi věděli o expozici“). K tomu se nejlépe hodí automatický režim „priority clony“. V tomto režimu nastavíte při stanovené citlivosti požadovanou clonu. Automatika, kterou můžete korigovat, určí čas expozice pro naměřené světelné poměry.

Někdy můžete vidět fotografy, zejména krajináře, s kvalitním přístrojem na stativu i při dostatku světla. Důvodem je uzavřená clona a z toho plynoucí delší expoziční čas, aby byly ostré květiny v popředí i hory v pozadí. Opačným případem je zcela odcloněný objektiv a z toho plynoucí velmi krátký expoziční čas při požadavku malé hloubky ostrosti. Tady problém nebývá, případně se dá vyřešit použitím šedého filtru, který omezí světlo procházející objektivem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost

Oba snímky jsem exponoval zrcadlovkou Pentax 10D ze stejného místa s použitím objektivu o ohniskové vzdálenosti 50 mm, první s clonou F22 a druhý F2,8. Důsledek rozdílných clon je rozdílná hloubka ostrosti a rozostřené pozadí při otevřenější cloně. Odražené slunce a hodně uzavřená clona způsobily na reflektoru auta zajímavé 14cípé hvězdy. Přesně podle teorie, která říká, že ostrý světelný zdroj při velkém zaclonění a lichém počtu lamel clony na obraze vytvoří „hvězdu“ s dvojnásobným počtem „cípů“. Použitý objektiv má 7 lamel clony.

Témata článku: Fotoškola