Základní, standardní, normální, „padesátka“ – ať je nazvete jakkoli, dovolím si tvrdit, že patří mezi nejčastěji používané objektivy s pevným ohniskem. Jedním z důvodů proč používat právě 50mm objektiv může být „normální“ podání perspektivy. Objektivy s kratším ohniskem se začínají řadit k širokoúhlým a perspektivu více zkreslují, ty s delší ohniskovou vzdáleností pak patří do třídy teleobjektivů a hodí se pro provádění výřezů, detailů chcete-li, ze scény.
Další důvod se váže k pevným „sklům“ všeobecně. Kvalita obrazu se skrývá právě v pevných ohniscích, protože jsou konstrukčně vyvážené pro co možná nejlepší kresbu na jediném ohnisku. Zoom objektivy to nemohou nabídnout. V testu se tak střetnou tři padesátimilimetrové objektivy: Nikkor 50 mm F1,4 D AF, Nikkor 50 mm F1,8 AF a Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro.
Mezi vysoce světelnými objektivy Nikkor 50 mm F1,4 D AF a Nikkor 50 mm F1,8 AF naleznete výrazný cenový rozdíl. Jako mnozí uživatelé digitálních (i kinofilmových) zrcadlovek jsme si položili otázku jestli lze mezi oběma Nikkor objektivy vypozorovat výrazné odlišnosti v obrazové kvalitě či nikoliv a zda objektiv Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, byť s nižší světelností může zasáhnout do rozhodování o jejich pořízení.

Všechny vybrané objektivy (zleva doprava): Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, Nikkor 50 mm F1,4 D AF a Nikkor 50 mm F1,8 AF
Padesátimilimetrové objektivy jsme testovali na digitální zrcadlovce Nikon D70, všechny s bezproblémovou komunikací s tělem. Nikon D70 má „crop factor“ 1,5, po přepočtu se tedy dostaneme na „virtuální“ ohnisko 75 mm. Mají tedy blíže k delším ohniskům, používaným při fotografování portrétů. Objektivy lze však nasadit i na kinofilmové přístroje.Všechny snímky byly fotografovány do RAW a konvertovány v Adobe Camera RAW.
Nikkor 50 mm F1,4 D AF a Nikkor 50 mm F1,8 AF
Oba testované Nikkor objektivy jsou si svou konstrukcí, rozměry a vahou velmi blízké. Jejich popis lze shrnout do jednoho oddílu. Nikkor 50 mm F1,8 AF má menší počet čoček a i díky tomu je menší a lehčí než 50 mm F1,4 D AF. Nikkor 50 mm F1,4 AF nese označení „D“, což znamená, že objektiv zasílá informace o vzdálenosti fotoaparátu od fotografovaného objektu přístroji, který je může využívat pokud fotografujete s bleskem. My jsme měli k dispozici objektiv Nikkor 50 mm F1,8 AF bez označení „D“, Nikon dnes nabízí také tento model s výše zmiňovanou funkcí. Na výslednou obrazovou kvalitu však absence měření vzdálenosti nemá naprosto žádný vliv.


Nikkor 50 mm F1,4 D AF | Nikkor 50 mm F1,8 AF
Ostřící prstence jsou u obou modelů pogumované. Pohyb vnitřní konstrukce při zaostřování je u Nikkoru 50 mm F1,4 D AF méně hlučný než u objektivu Nikkor 50 mm F1,8 AF. Ostření u obou modelů bylo rychlé a bezproblémové. Subjektivně se zdál být Nikkor 50 mm F1,8 AF při ostření nepatrně pomalejší, avšak nijak to neomezovalo samotné focení. Ani u jednoho z testovaných objektivů nedochází k rotaci přední části při ostření, požití polarizačního či přechodového filtru je tak bez omezení. Zaostřovací vzdálenost u 50 mm F1,4 D AF objektivu naleznete pod sklíčkem, u 50 mm F1,8 AF je součástí ostřícího prstence. Oba mají shodnou zaostřovací vzdálenost – 45 cm.
Objektiv Nikkor 50 mm F1,4 D AF má nejvyšší clonové číslo F16, jeho „stájový kolega“ pak končí na F22. Přestože se vyšší clonové číslo může v některých situacích hodit, většina uživatelů bude pravděpodobně častěji fotografovat s více odcloněným objektivem pro umocnění dojmu prostoru mezi pozadím a fotografovaným objektem. Oba dva mají totiž výborný bokeh. Světelnější z nich začíná na cloně F1,4 a je doslova stvořen pro fotografování při nedostatečném světle. Především v nejnižším clonovém čísle se odráží jeho cenový rozdíl oproti světelně „slabšímu“ modelu Nikkor 50 mm F1,8 AF.

Nikkor 50mm F1,8 AF, F1,8, 1/800 s, příjemný bokeh
Vysoce světelné objektivy všeobecně se vyznačují velmi měkkou kresbou při úplném odclonění objektivu. Některé z nich dokonce na „plnou díru“ nekreslí. Přestože někteří fotografové využívají této vady například při fotografování portrétu, pokud budete chtít dosáhnout ostrosti v ploše musíte zaclonit alespoň o jednu či dvě pracovní clony. Nejinak je tomu i u obou Nikkorů, jak dokazují i námi pořízené snímky.
Díky hodně měkké kresby při úplně odcloněném objektivu budete muset mírně zaclonit, alespoň na pracovní clonu F2,0.


max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F1,4, 1/3 200s, vpravo výřez ze snímku


max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,0, 1/2 000s, vpravo výřez ze snímku
S druhým z objektivů bude třeba clonit až na F2,8. Stále se však pohybujeme na výborné hodnotě, plně postačující pro většinu světelných situací.


max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F1,8, 1/1 600 s, vpravo výřez ze snímku


max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,0, 1/1 250 s, vpravo výřez ze snímku


max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8, 1/800 s, vpravo výřez ze snímku
Pro dosažení ostré kresby v rozích s objektivem Nikkor 50 mm F1,8 AF je třeba clonit alespoň na F2,8. Kdybychom byli perfekcionisti, pak i se světelnějším z obou Nikkorů budete muset zaclonit na F2,8 pro získání plné ostrosti v ploše, protože i na clonu F2,0 se zde setkáte s měkčí kresbou v rozích.
Zvládnout vinětaci se ze všech tří objektivů nejlépe podařilo modelu Nikkor 50 mm F1,4 D AF, který má patrnější tmavší rohy pouze na nejvíce otevřené cloně F1,4. Po zaclonění na F2,0 a výše se drží ztráta jasu v rozích oproti středu na pouhých deseti procentech. Pro dosažení obdobných výsledků u Nikkoru 50 mm F1,8 AF musíte zaclonit alespoň na F2,8, což ovšem musíte kvůli příliš měkké kresbě udělat stejně.
Pokud v něčem předčil Nikkor 50 mm F1,8 AF svého světelnějšího kolegu pak ve zkreslení – resp. ve zvládnutí zkreslení. Jakékoli prohnutí linií u objektivu Nikkor 50 mm F1,8 AF je v podstatě neměřitelné. U modelu Nikkor 50 mm F1,4 D AF můžete na testovacích snímcích pozorovat velmi mírné soudkovité zkreslení, které ale v reálných scénách nemáte nejmenší možnost spatřit.
Těžké bylo také „nachytat“ některý z objektivů na chromatickou vadu. Zde se projevilo kvalitní zpracování pevných ohnisek, protože chromatickou aberaci byste marně hledali i pod lupou. Ve většině případů dopadaly i fotografie se všemi třemi objektivy v přímém protisvětle velmi dobře, jediný Nikkor 50 mm F1,4 D AF měl občas tendenci k nežádoucím odleskům.
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro
Podobně jako další EX skla má i 50 mm F2,8 DG Macro výborné dílenské zpracování, matný povrch zaručuje dobrou manipulaci s objektivem během fotografování. Svou hmotností a velikostí převyšuje oba předchozí objektivy a alespoň na první pohled se tváří odolnější.

Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro
Ostřící prstenec je stejně jako u Nikkorů pogumovaný a jsou na něm uvedeny hodnoty minimálních zaostřovacích vzdáleností. Protože se jedná o makro objektiv, na výsuvném tubusu naleznete čísla udávající poměr zobrazení. Maximální přiblížení, kterého můžete dosáhnout je poměr 1:1. Zde si ovšem dávejte pozor, protože se objektivem skoro dotýkáte fotografovaného předmětu. Obzvlášť pokud máte nasazenou sluneční clonu. Tu doporučuji při fotografovaní makra odložit, neboť si s ní zastíníte scénu. Autofokus pracuje rychle a přesně. V makro rozsahu je „krokování“ ostření příjemně jemné, tedy velmi dobré pro fotografování předmětů na blízké vzdálenosti.

Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, stupnice pro makro
Na straně objektivu při levé ruce naleznete přepínač pro omezení automatického ostření, což se výborně hodí, pokud chcete ostřit pouze v makro rozsahu, nebo naopak pokud chcete makro rozsah z ostření vyjmout. Minimální zaostřovací vzdálenost je 18,9 cm, tedy méně než poloviční vzdálenost, na kterou vám dovolují ostřit oba Nikkory. Můžete tak pořídit snímky s mnohem větším přiblížením k fotografovanému předmětu.

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,8, 1/400 s, maximální přiblížení

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8, 1/400 s, maximální přiblížení

max. velikost
Sigma 50 mm EX F2,8 DG Macro, F2,8, 1/400 s, shodné přiblížení jako u předchozích snímků

max. velikost
Sigma 50 mm EX F2,8 DG Macro, F4,0, 1/100 s, poměr zobrazení 1:2

max. velikost
Sigma 50 mm EX F2,8 DG Macro, F4,0, 1/60 s, poměr zobrazení 1:1, maximální přiblížení
Na testovacích snímcích lze u objektivu Sigma pozorovat velmi mírné poduškovité prohnutí linií, které ovšem v reálných scénách budete hledat jen s obtížemi. Na kontrastních hranách v některých snímcích můžete pozorovat slabou chromatickou vadu. Nesrovnatelně nízkou ovšem v porovnání se zoomovými objektivy. Sigma ve verzi pro Nikon a Pentax dovoluje maximálně zaclonit na F32, s bajonetem na Canon, Sigma a Sony pak na clonu F45. Zacloníte-li však na vyšší clonu než F16, dočkáte se na svých fotografiích zhoršení kresby vinou difrakce.
Bokeh, podobně jako u testovaných Nikkorů, je velmi příjemný. S celkovou ostrostí v ploše se setkáte již při plně odcloněném objektivu. O něco hůře je na tom s vinětací, avšak naměřené hodnoty jsou stále výborné. Příjemně se chová v protisvětle, kde nedochází k nechtěným odleskům vnitřního uspořádání čoček. Součástí balení je i kovová sluneční clona s matným povrchem, která se šroubuje na závit.
Pokračování 2 / 4
Testovací snímky
Testovací snímky jsou řazeny za sebou se zvyšujícím se clonovým číslem, na prvním místě je testovací obrazec v plné velikosti, dále výřez z levého horního rohu a poslední pak výřez středové části
Nikkor 50 mm F1,4 D AF



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F1,4



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F1,8



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,8



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F4



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F5,6



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F8



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F11



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F16

Graf vinětace
Nikkor 50 mm F1,8 AF



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F1,8



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F5,6

Graf vinětace
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F2,8



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F4



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F5,6



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F8



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F11



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F16



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F22



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, F32

Graf vinětace
Pokračování 3 / 4
Demosnímky
Nikkor 50 mm F1,4 D AF
Postupné zaclonění od nejnižšího clonového čísla po F11: plná velikost | roh | střed



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F1,4, 1/3 200 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F1,8, 1/2 500 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2, 1/2 000 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,8, 1/1 000 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F4, 1/500 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F5,6, 1/250 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F8, 1/125 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F11, 1/60 s

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F16, 1/400 s, přímé protisvětlo

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F5,6, 1/500 s, reálná scéna

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F4, 1/1 000 s, reálná scéna

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,8, 1/3 200 s, reálná scéna
Nikkor 50 mm F1,8 AF
Postupné zaclonění od nejnižšího clonového čísla po F11: plná velikost | roh | střed



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F1,8, 1/2 000 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2, 1/1 600 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8, 1/800 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F4, 1/400 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F5,6, 1/200 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F8, 1/100 s



max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F11, 1/50 s

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F16,0, 1/400 s, přímé protisvětlo

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F1,8, 1/6400 s, reálná scéna

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8, 1/2500 s, reálná scéna

max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F5,6, 1/1000 s, reálná scéna
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro
Postupné zaclonění od nejnižšího clonového čísla po F11: plná velikost | roh | střed



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F2,8, 1/800 s



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F5,6, 1/250 s



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F8 1/125 s



max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F11, 1/60 s

max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F5,6, 1/25 s, exaktní makro

max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F16, 1/400 s, přímé protisvětlo

max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F8, 1/250 s, reálná scéna

max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F2,8, 1/1 250 s, reálná scéna

max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F5,6, 1/500 s, reálná scéna

max. velikost
Sigma 50 mm F2,8 DG Macro, F2,8, 1/2 500 s, reálná scéna
Pokračování 4 / 4
Celkové hodnocení, specifikace
Všechny tři objektivy si zachovávají kompatibilitu s kinofilmovými přístroji. Nasazením na „full frame“ DSLR se na snímcích může objevit například patrnější vinětace. Testované objektivy se shodují také v přenosu rozlišení, které se pohybuje na hranici 1 300 lph. Pokud byste nasadili některý z objektivů na tělo se snímačem s větším rozlišením, pak dle našich zkušeností lze předpokládat, že se počet lph výrazně zvýší.
Nikkor 50 mm F1,4 D AF


Zasunutý a maximálně vysunutý objektiv



Objektiv na těle fotoaparátu
Pro dokonalou ostrost scény budete muset zaclonit alespoň na F2,0. S jeho kolegou Nikkor 50 mm F1,8 AF je třeba clonit o jednu pracovní clonu více – tedy na F2,8. To může v krajních situacích znamenat také rozdíl mezi ostrou a rozmazanou fotografií.
Super světelnost se tak může stát výhodou při fotografování živých scén v interiérech, bez nutnosti používat blesk či zvyšovat citlivost fotoaparátu. Některým fotografům může připadat vysoce světelný Nikkor jako životní nutnost, obávám se však, že pro drtivou většinu uživatelů se jedná pouze o zbytečný přepych. Ve většině obrazových vlastností si je roven s podstatně levnějším sourozencem.
Nikkor 50 mm F1,4 D AF |
bajonet |
Nikon |
kompatibilita |
D-SLR, SLR |
ohnisková vzdálenost |
50 mm |
světelnost |
F1,4 |
zorný úhel (úhlopříčka) |
46° |
optická konstrukce |
7 členů, 6 skupin |
speciální optické členy |
ne |
optický stabilizátor |
ne |
zaostřování |
AF, MF |
min. zaostř. vzdálenost |
45 cm |
nejmenší poměr zobrazení |
0:01 |
clona |
7 lamel, max. F16 |
filtrový závit |
52 mm |
sluneční clona |
kruhová, na závit |
velikost objektivu - průměr/délka |
64,5 / 42,5 mm |
hmotnost |
230 g |
standardní příslušenství |
sluneční clona |
ne |
pouzdro |
ne |
obchodní údaje |
cena |
9 990 Kč |
distributor |
Nikon |
web |
www.nikon.cz |
Nikkor 50 mm F1,8 AF


Zasunutý a maximálně vysunutý objektiv



Objektiv na těle fotoaparátu
Podobně jako předchozí objektiv je i Nikkor velmi malý a lehký, ideální na cestování – jeho 160 gramů se rozhodně nepronese. Ve většině testů objektivů se snažíme vynechat finanční stránku, v tomto případě však se jedná o jedno z hlavních kritérií.
Nikkor 50 mm F1,8 AF je vysoce světelný objektiv, který se svou kvalitou obrazu vyrovná podstatně dražším modelům v testu. Zaslouženě tak vychází jako vítěz. Dnes tento objektiv jako úplně nový zakoupíte již jen s označením „D“.
Nikkor 50 mm F1,8 AF |
bajonet |
Nikon |
kompatibilita |
D-SLR, SLR |
ohnisková vzdálenost |
50 mm |
světelnost |
F1,8 |
zorný úhel (úhlopříčka) |
46° |
optická konstrukce |
6 členů, 5 skupin |
speciální optické členy |
ne |
optický stabilizátor |
ne |
zaostřování |
AF, MF |
min. zaostř. vzdálenost |
45 cm |
nejmenší poměr zobrazení |
0:01 |
clona |
7 lamel, max. F22 |
filtrový závit |
52 mm |
sluneční clona |
kruhová, na závit |
velikost objektivu - průměr/délka |
64,5 / 39 mm |
hmotnost |
160 g |
standardní příslušenství |
sluneční clona |
ne |
pouzdro |
ne |
obchodní údaje |
cena |
4 490 Kč |
distributor |
Nikon |
web |
www.nikon.cz |
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro


Zasunutý a maximálně vysunutý objektiv



Objektiv na těle fotoaparátu
Verdikt již byl sice vyřčen, ale ještě zbývá poslední testovaný objektiv, Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro. Přestože jeho světelnost začíná „až“ na F2,8, nabízí i při této cloně ostrý obraz, pouze s výraznější vinětací. Může být zajímavou alternativou pro fotografy, kteří hledají základní objektiv a rádi pořizují detailní až makro záběry. Zde získají obojí.
Sigma 50mm F2,8 EX DG Macro |
bajonet |
Sigma, Canon, Nikon, Pentax, Konica Minolta, Sony |
kompatibilita |
D-SLR, SLR |
ohnisková vzdálenost |
50 mm |
světelnost |
F2,8 |
zorný úhel (úhlopříčka) |
46°48' |
optická konstrukce |
10 členů, 9 skupin |
speciální optické členy |
ne |
optický stabilizátor |
ne |
zaostřování |
AF, MF |
min. zaostř. vzdálenost |
18,9 cm |
nejmenší poměr zobrazení |
1:01 |
clona |
7 lamel, max. F32 |
filtrový závit |
55 mm |
sluneční clona |
kruhová, na závit |
velikost objektivu - průměr/délka |
71,4 / 66,5 mm |
hmotnost |
320 g |
standardní příslušenství |
sluneční clona |
ano |
pouzdro |
ne |
obchodní údaje |
cena |
10 990 Kč |
distributor |
Hama, Brno |
web |
www.sigma-foto.cz |
Uvedené ceny jsou doporučené výrobci včetně DPH. Za zapůjčení objektivů Nikkor děkujeme Kamilu Salibovi a Dušanu Šimonovičovi, za zapůjčení objektivu Sigma pak společnosti Hama.