Cestopis: Pouští a kasbahy Maroka

Cestopis: Pouští a kasbahy Maroka

Před Vánocemi někdo nakupuje a uklízí, jiný zase poznává cizí země a kontinenty. Já patřím k těm druhým a tak jsem koncem loňského roku vyrazil na sever Afriky. V Maroku jsem toho viděl i vyfotil hodně, zaměřil jsem se na dvě oblasti – typické berberské opevněné vesnice kasbahy a Saharu.

Průvodce říká, že kasbahy patří k jedné z nejstarších forem berberské architektury. Jsou to vlastně opevněné vesnice, kde základní schéma tvoří čtvercový prostor obehnaný hradbou. Mají většinou jeden hlavní vchod, kterým se vchází do centrální ulice. Prostor mezi ulicí a hradbou je vyplněn neuvěřitelnou změtí domů s nádvořími, uličkami a samozřejmě nemůže chybět mešita a studna. Zdi jsou postaveny většinou z pálených cihel nebo pisé (slisovaná hlína nebo jíl, které jsou spečeny sluncem). V údolích podél řek jsou kasbahy obklopeny oázami palmových hájů – palmeraiemi.

Všechny snímky byly vyfoceny Canonem EOS300 a naskenovány digitálním minilabem FUJIFILM FRONTIER 370 ve firmě FOSH. Fotil jsem na materiál Fuji Superia 200/36.


Kasbah a sníh
Kousek za městem Tinerhir se naskýtá jedinečný pohled na palmy, kasbah i zasněžené pohoří Atlas. Sice jsme v Africe, ale zde pod horami byla v noci pěkná zima.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Barvy
Řeka, která vytéká soutěskou Todra z Atlasu, dodává vláhu palmám. Jak kontrastně proti tomu vypadá úplně suché pohoří. Domy mají stejnou barvu jako okolní zem, což jasně svědčí, odkud se bere stavební materiál.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Chlapeček
Stál tam a nádherně pózoval. Jsme v kasbahu Timederte v údolí řeky Dráa
(EF Canon 75-300 mm f/4-5,6 III, UV filtr)
Timederte
Tento kasbah byl nejprostší, ale zároveň i nejzajímavější. Žádná turistická atrakce, byli jsme tu úplně sami. Ten kluk vozí na oslíkovi palmové listy.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, UV filtr)
Palmeraie
Voda je k palmám přiváděna důmyslným zavlažovacím systémem.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, UV filtr)
Kasbah Tamegrut
Vyznat se v temných uličkách není jednoduché. Ale my jsme měli místního průvodce, takže jsme se ztratit nemohli.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, UV filtr)
Amezru
Další kasbah v údolí Dráa. Tento byl dřív obýván židovskými šperkaři. Dnes v jejich tradici pokračují místní Berbeři.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Ait Benhaddú
Tento je nejznámější, nejzachovalejší a taky nejnavštěvovanější v Maroku. Natáčelo se tady přes dvacet filmů a mimo jiné se jeho zdmi proháněl Gladiátor, Lawrence z Arábie nebo Ježíš Nazaretský.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama, panorama vytvořeno ořezem)
Pohled shora
Z bývalých sýpek je na Ait Benhaddú asi nejzajímavější výhled
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Nasupené holčičky
Seděly na ulici, učily se a dělaly asi domácí úkoly. Když jsem vytáhl foťák, nasadily profesionální výraz, ale pak si s klidem řekly o peníze. Dostaly „jen“ bonbón, a tak se tvářily pěkně nasupeně. Inu, turisti asi sypou...
(EF Canon 75-300 mm f/4-5,6 III, UV filtr)

Pokračování 2 / 2

Poušť

V Maroku uvidíte poušť velmi často. Ale většinou je to tzv. hammada, kamenitá poušť. Jen u východních hranic je několik míst, kam Sahara poslala svoje ergy. To jsou obří, posunující se písečné duny. My jsme navštívili jedno takové místo, které se jmenuje Erg Chebbi a je v Maroku největší. Jak jsme po většinu cesty byli trochu zaskočeni zimou a občas deštivým počasím, v poušti bylo naopak ideálně. Jasná obloha a příjemných 20°C. Ale aby to ani tady nebylo tak jednoduché, v noci klesala teplota i pod nulu. A musím dodat, že zde neznají topení...

Velbloudí karavana
Prostě si tak kráčela pískem. A romantiku nám nekazilo ani to, že velbloudy vedli pro turisty, kteří na nich pak podnikají výlety do pouště.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama, panorama vytvořeno ořezem)
Erg Chebbi
Není co dodat.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Stopy v písku
Že nejsou od jedné osoby poznáte jednoduše podle klenby nohou.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, UV filtr)
Voda je cíl (ciel)
Uznávám, že trochu kýčovitá kompozice, ale voda byla odedávna v poušti tím nejcennějším.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, UV filtr)
Ranní barvy
Kdo by si myslel, že písek a duny vypadají pořád stejně, musím ho ujistit, že je to úplně jinak. V průběhu dne se barva mění z růžové přes zlatou až po krvavě rudou. Takhle vypadal pár minut po východu slunce.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Světlo a stín
Stačí jen chodit a dívat se. Zajímavé kompozice se nacházejí všude kolem.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, UV filtr)
Portrét
Velbloud se řekne arabsky zhmel [žmel]. Tento byl tak hodný, že nás povozil pouští na svém hřbetu.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Nadža
Malá Nadža byla nejodvážnější z dětí berberské rodiny, u které jsme v poušti přespávali. Zapózovala mi za tužku. Ale samozřejmě už velmi dobře znala i cenu peněz...
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Život na poušti
Poušť není rozhodně žádné mrtvé místo. Život to tady má určitě těžší, ale prosadí se!
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)
Esíčka
Duny mají fascinující křivky a když se k tomu přidá zbarvení večerním sluncem, jsou to opravdu atraktivní pohledy.
(EF Canon 28-80 mm f/3,5-5,6 II, polarizační filtr Hama)

 


Mapa místa, které jsme navštívili

Určitě si přečtěte

Články odjinud