Cesta za vysněnou fotografií: Upravujeme barvy.

Cesta za vysněnou fotografií: Upravujeme barvy.

Předchozí článek – Jak dělat lepší fotografie? – vyvolal mnoho kladných reakcí a neméně žádostí o pokračování či podrobnější vysvětlení některých bodů. Nyní se tedy s některými seznámíme blíže, včetně toho, jak dosáhnout požadovaného výsledku.

V tomto volném pokračování si ukážeme na příkladech, proč je fotka emotivnější se ztmavenými okraji, jak ji udělat přirozenější a jak zneklidňující. Pohrajeme si s barevností fotografie, abychom zjistili, jak na nás bude působit s úpravami barevného spektra.

Naleznete zde ukázkové fotografie, postupy i návody, jak se ke kýženému výsledku dopracovat. Veškeré tipy jsou popisovány v obecné i konkrétní rovině, lze je tedy aplikovat na fotografii jako obor a využít na kterémkoliv digitálním snímku. Opět se jedná o článek určený spíše začátečníkům, tentokrát si z něj však mohou něco odnést i pokročilí fotografové.

Všechny příklady týkající se úprav fotografií v grafickém editoru se opírají o Photoshop, avšak s využitím zcela základních funkcí, které naleznete i ve kterémkoliv jiném grafickém editoru. Mohu doporučit například Gimp, který je v češtině a zcela zdarma. Tak jdeme na to.

Pracujte s barvami

Svět je složen z barev. Ty jsou samozřejmou součástí našeho života a do značné míry ovlivňují naše emoce. Mnohem více, než si většina fotografů dokáže připustit. Rozdíl ve vnímání krajiny při teplém naoranžovělém západu slunce či studeně modré plískanici je ohromný. A právě tento poznatek můžeme využít, abychom lépe usměrnili emoční působení fotografie.

Tímto článkem si dovoluji vyjádřit nesouhlas s některými profesionálními fotografy, kteří zarytě odmítají barevné fotografie. Černobílá fotka je údajně emotivnější. Dle mého názoru je to pravda jen v malém množství případů a to ještě za předpokladu, že nehodláme s barvami ve fotografii pracovat. Barvy podporují emoce a při vhodném použití jsou velmi dobrým pomocníkem. Na ukázku přikládám tři snímky ve dvou verzích. V původní a barevně upravené.


Původní fotografie

Zeslabení barevného podání

Původní fotografie

Zesílení barevného podání

Původní fotografie

Nádech do hnědé barvy

Atmosféra fotografií se drobnou úpravou barev výrazně mění. Na tomto místě si však neodpustím důrazné varování. Barevné korekce provádějte s citem a nepřehánějte je. Jinak bude výsledek umělý, nepřirozený a přesně opačný, než jste zamýšleli. Méně zde znamená více. Upravit tonalitu je dobré maximálně v řádu jednotek procent, více už je takříkajíc "na sílu". Myslete na to.

Jak na to?

Opět máme v zásadě podobné možnosti, jako u ztmavování. Barevné či přechodové filtry nebo software. První možnost využijí poloprofesionálové a profesionálové nebo odpůrci softwarových zásahů do snímku. Začátečníci a ti, kteří chtějí mít výsledek stoprocentně pod kontrolou, na výběr nemají. I proto se budeme věnovat druhé možnosti.

Následující postup je psán pro Photoshop, v jiných grafických programech bude však stejný nebo velmi podobný. Předpokládám, že základní práci s grafickým programem ovládáte. Pokud ne, nic se neděje, budete se muset trochu snažit a na některé věci si přijít sami. Tutoriály, ve kterých je čtenář tahán za ručičku, jsou k ničemu. Člověk musí pochopit, ne slepě kopírovat. Tak jdeme na to.

Pro úpravu barevnosti disponuje každý grafický editor souborem základních funkcí, se kterými si bohatě vystačíme. Většinou je naleznete pod pojmy Saturation. Také proto se u nás vžil termín saturace - je to ekvivalent pro slovo barevnost. V Photoshopu je nalezneme pod volbou Image (Obrázek) => Adjustments (Úpravy) => Hue/Saturation.


Nástroj pro korekci barevného podání

V dialogu na nás vyskočí rozbalovací nabídka a tři posuvníky. První posuvník umožňuje upravovat barevnou tonalitu, tedy měnit barevný základ. Ve výsledku se tažením tohoto posuvníku celé barevné spektrum posouvá. Druhý posuvník určuje sílu barevného podání. Nastavením úplně nalevo barvy zcela odstraníte (vznikne černobílá fotografie), posunem doprava barvy posilujete. Tento posuvník nás bude zajímat nejvíce. Třetím lze měnit světlost. Půl minuty zkoušení vydá za deset dlouhých odstavců, tak hurá do toho.

Všimněte si také zaškrtávacího políčka vpravo dole - Colorize. Pokud jej zatrhnete, snímek se převede do tónů zvolené barvy. To je také funkce, pomocí níž lze elegantně vytvořit sepia nádech nebo zahalení do snově modrého odstínu. V rozbalovací nabídce pak můžete zvolit barvu, na níž se budou úpravy všech posuvníků vztahovat. Pokud se tedy například přepnete do červeného kanálu (Reds), všechny tři posuvníky budou reagovat pouze na červené kanály vaší fotografie. Ostatní barvy zůstanou nezměněny a můžete tak rychle přebarvit například červené auto na modré.

V některých případech se dokonce hodí některé barvy úplně změnit. I to je možné a povoleno, pokud nebude výsledek bít do očí. Ideální úprava je taková, kterou divák nepostřehne.


Původní fotografie

Změna barevného tónování využitím funkce Hue/Saturation

Původní fotografie

Změna barevného tónování využitím funkce Hue/Saturation

Až se dosytosti vyřádíte, zapamatujte si, že funkcemi v tomto dialogovém okně můžete vašim fotografiím velmi uškodit. Opravdu to nepřehánějte. U prvních dvou ze tří ukázkových fotografií nahoře jsem hýbal pouze středním posuvníkem - v prvním případě doleva, ve druhém doprava. Třetí ukázka spočívala ve využití další funkce, a to Photo Filter.

Photo Filter je nástroj, který vaši fotografii zahalí do zvoleného odstínu. Funkci naleznete kousek pod Hue/Saturation. V rozbalovacím seznamu uvidíte několik presetů, těm se ale pro lepší pochopení věnovat nebudeme. Jediné nastavení spočívá ve volbě barevného závoje a síle, jakou má překrýt fotografii.


Nástroj Photo Filter

Představte si to jako tlusté sklo ve vámi zvolené barvě, kterým fotografii překryjete. Experimentujte a zkoušejte, výsledek pak může vypadat nějak takto:


Původní fotografie

Zahalení do modrého odstínu využitím funkce Photo Filter

Zahalení do žlutého odstínu využitím funkce Photo Filter

Moc nedoporučuji využívat přednastavených presetů. Dělá to spousta lidí a výsledky jsou si pak hodně podobné. Zvolením vlastní barvy vytvoříte původnější efekt a hlavně zvolíte barvu, kterou přesně potřebujete. Nemusíte dělat kompromisy, jako například u barevných filtrů přímo pro fotoaparáty.

Pozor si dejte především na to, že použití uvedeným stylem je metoda destruktivní. Pokud ji aplikujete na vaši fotografii a výsledek uložíte, jen těžko z ní dostanete původní verzi. Je lepší tedy pro každou podobnou změnu vytvořit novou vrstvu, nebo využít nedestruktivní metody. Ta spočívá v aplikaci efektu pomocí efektovací vrstvy. Tato může obsahovat některý z vybraných efektů (bohužel jen ty nenáročné na CPU) a lze ji libovolně zapínat, vypínat i dodatečně upravovat:


Vytvoření nové efektové vrstvy

 

Pokračování 2 / 2

Ztmavujeme

Ztmavujte

Člověk je zvyklý vidět to tmavší dole. Obloha je světlá, země tmavá, přijde nám to přirozené. Chcete-li, aby vaše fotografie působily přirozeně a nerušivě, držte se toho.

Tuto zkušenost lze však využít i opačně. Chceme-li působit na divákovy emoce, neobvyklým ztmavením horní části se nám to podaří velmi jednoduše. Fotografie bude emotivnější, dramatičtější, můžete vyvolat neklid. Extrémním ztmavením horní části pak docílíte až depresivního rázu. Stejně na nás působí například temné bouřkové mraky. Přirozené, ale neobvyklé a zneklidňující.

Následující obrázky řeknou více. Na prvním snímku je spodní část světlá - podvědomě vnímáme, že něco není v pořádku. U druhého je to lepší. Ztmavením spodní části fotografie působí přirozeněji. U třetí fotky jsem ztmavil spodní i horní část. Sami vidíte, že působí úplně jiným dojmem. Rozhodně emotivnějším.


Původní fotografie

Ztmavená spodní část

Ztmavená spodní i horní část

Jak na to?

Docílit výše uvedeného můžeme v zásadě dvěmi způsoby. K lepším (a dražším) foťákům lze dokoupit přechodové filtry, které udělají celou práci za nás. V obchodech seženete velké množství filtrů v různých barvách a intenzitách. Tento článek je však určen spíše těm, kteří na svůj kompakt přechodový filtr nenasadí, nebo za něj nechtějí utrácet peníze. Pomůžeme si tedy sami, a to pomocí softwaru.

Pominu-li fakt, že softwarové retušování je mnohdy považováno za něco nefér (zatímco stejný výsledek pomocí přechodového filtru už ne), je to prakticky jediná volba začínajícího fotografa. Přechodový filtr sice nikdy dokonale nenahradíme, na druhou stranu bude výsledek přesně takový, jaký požadujeme. Bez kompromisů. Chceme-li tmavší pravou horní část, uděláme si ji.


Původní fotografie

Ztmavená horní i spodní část

Ztmavení horní či spodní části obrázku dosáhneme jednoduchým barevným přechodem v nové vrstvě. Budeme mu moci upravovat umístění, intenzitu, směr i barvu. Touto vrstvou pak překryjeme původní obrázek a je vymalováno. Přechod by měl být logicky z černé barvy do žádné. Pozor, ne z černé do bílé, to by nefungovalo.

  1. Přepněte se na nástroj Barevný přechod (Gradient tool - klávesa G).


  2. Barvu popředí nastavte na černou a barvu pozadí na bílou.


  3. Všimněte si vyskočivší lišty úplně nahoře. Pokud na této liště není znázorněn barevný přechod z černé barvy do žádné jako na následujícím obrázku (pozor, ne z černé do bílé!), klikněte na něj a v následujícím dialogu to napravte. Nyní máme vše nastaveno a můžeme barevný přechod použít.


  4. Vytvořte novou vrstvu (CTRL+SHIFT+N) a přepněte se na ni.
  5. Klikněte do spodní části obrázku a táhněte myší zdola nahoru, a to v místech, kde má být snímek tmavší. Obvykle tedy od spodního okraje cca do třetiny. Výsledek bude podobný, jako na tomto obrázku:

  6. Teď už stačí jen nastavit požadovanou průhlednost, což v mém případě znamenalo 53%.

Ani to nebolelo. S tímto přechodem lze samozřejmě dělat další psí kusy, můžete ho nejen ztmavovat a zesvětlovat, ale můžete mu i měnit barvu, nastavit různé typy krytí, otáčet ho a podobně. Vyzkoušejte např. krytí v režimu Overlay, Hard light a další, efekt bude jiný. Zkuste vytvořit více vrstev přechodů a ty kombinovat. Fantazii a experimentům se meze nekladou.


Přechod z pravé dolní části do levé horní evokuje neklid přicházející bouřky

Hnědý přechod vytvoří prašnou a špinavou městskou atmosféru

Se ztmavováním lze kouzlit mnoha způsoby, ale toto není článek vodící za ručičku, který ve výsledku naučí jen kopírovat cizí postupy. Velmi použitelné jsou například nástroje Burn, Dodge a Sponge pod klávesovou zkratkou O (obrázek níže). Pomocí nich lze velmi efektivně a hlavně lokálně zesvětlovat a ztmavovat libovolnou část obrázku. V případě Sponge pak zvyšovat či snižovat barevnost.


Nástroj pro zesvětlení, ztmavení a zesílení či zeslabení barevnosti

To je pro dnešek vše. Bude-li zájem, příště se mohu věnovat rozboru dalším z popisovaných rad z článku Jak dělat lepší fotografie?. Uvítám i konkrétní připomínky a návrhy pro případné další podobné články.

Určitě si přečtěte

Články odjinud