Černobíle v Adobe Photoshop Elements

27. března 2007
TWEET SDÍLET
Udělat z barevného snímku černobílý se může zdát jako jednoduchá věc. Ne vždy však dosáhnete dobrých výsledků pomocí automatických funkcí.

Při konverzi barevné fotografie do škály šedé můžete jednoduše zdůraznit jasy a stíny a dodat tím fotografii ještě mocnější atmosféru než je tomu v případě barevné varianty. Nejjednodušším a často používaným postupem je však odbarvení snímku a následná korekce úrovní.

Některé programy mají přímo v nabídce automatickou volbu pro převod do černobílé. O tom jak převést snímek do odstínů šedé v programu Zoner Photo Studio už jsme psali. Dnes si ukážeme jak odbarvit fotografii v Adobe Photoshop Elements tak, aby měla „šťávu“.

Klepněte pro větší obrázek

Spusťte Adobe Photoshop Elements a v úvodním okně vyberte možnost Edit and Enhance Photos, poté se spustí samotný editor fotografií, kde v menu File | Open (Ctrl+O) vyberete snímek, který chcete upravovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud bychom odbarvili fotografii jednoduchým příkazem z menu Enhance | Adjust Color | Remove Color (Ctrl+Shift+U), dostaneme sice černobílou, ale nekontrastní a plochou fotografii. To si můžeme ověřit i na histogramu (Window | Histogram), při pohledu na něj zjistíme, že jsou nejvíce zastoupeny střední tóny

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Abychom dosáhli lepšího prokreslení stínů i světel, je třeba použít odlišný postup. Poslední verze Adobe Photoshop Elemnts 5 již nabízí samostatnou funkci pro převod do černobílé škály. Ve starší verzi Elements 4 se však tato funkce dá nahradit pomocí volby Enhance | Adjust Color | Color Variations.

Klepněte pro větší obrázek

Při této volbě se otevře nové dialogové okno, ve kterém můžete nastavit různý barevný nádech snímku nebo nežádoucí barevný nádech odstranit. V levé spodní části okna vybíráte co budete upravovat – střední tóny, jasy, stíny nebo saturaci. Spodní posuvník slouží k nastavení síly efektu při jednom kliknutí.

Klepněte pro větší obrázek

Mozaika miniatur snímku slouží k nastavení síly jednotlivých barevných kanálů a ke ztmavení nebo zesvětlení snímku. Abychom mohli jednoduše odbarvit snímek, zatrhneme volbu Saturation a posuvník Amount nastavíme zcela vpravo.

Klepněte pro větší obrázek

Pomocí několika kliknutí na miniaturu s popiskem Less Saturation zcela odbarvíme původní snímek. V tomto okamžiku je však snímek stále plochý, nastavením síly jednotlivých barevných kanálů mu dodáme hloubku a kontrast.

Klepněte pro větší obrázek

Přepneme se na úpravu středních tónů (Midtones) a posuvník Amount nastavíme přibližně doprostřed. Pokud bychom ho nechali zcela vpravo, pak bude efekt na jedno kliknutí příliš silný. Při nastavení zcela vlevo zase změnu snímku pohledem nezaznamenáte. Postupným klikáním na miniatury u jednotlivých barevných kanálů nastavíme požadovaný výsledek ve středních tónech.

Klepněte pro větší obrázek

Obdobným způsobem pracujeme i s jasy a stíny (Highlights, Shadows). Ve většině případů využijete i celkové ztmavení snímku pomocí miniatur zcela vpravo. Pokud byste se dostali na slepou kolej, můžete se jednoduše tlačítkem Reset Image vrátit k původní barevnosti fotografie, nebo tlačítkem Undo vrátit úpravy o krok zpět.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nebojte se v těchto případech experimentovat a upravit snímek podle svého vkusu. Někdo má radši světlejší fotografie, jiný zase kontrastnější a tmavší snímky. Když jste s výslednou podobou snímku spokojeni, tak jej uložte pomocí tlačítka OK.

Upravený snímek ukládejte vždy jako kopii původní fotografie pomocí File | Save As (Ctrl+Shift+S). V novém dialogovém okně si zvolíte umístění a název výsledného snímku, po kliknutí na Uložit se ještě objeví další dialogové okno, kde můžete nastavit míru komprese snímku. Standardně bývá nastavena hodnota 10 pro nízkou kompresi JPEGu.

Klepněte pro větší obrázek

Zde můžete porovnat rozdíly mezi původním snímkem, snímkem automaticky odbarveným a výsledným snímkem, u kterého jsou upraveny jednotlivé barevné kanály.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola, Adobe Photoshop, Adobe Lightroom


Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame