Černá, bílá a Photoshop

Černá, bílá a Photoshop

Určitě se vám to už stalo, při pohledu na barevnou fotografii jste si říkali, že je pěkná, ale něco tomu chybí. A pak vám to došlo, co kdyby ta fotka byla černobílá? Právě tomuto tématu se budeme věnovat. Ukážeme si jak černobílou fotografii v editoru vytvořit a jak ji upravit.


OPRAVA: Tento článek najdete v původní nezměměné verzi na webu www.fotoroman.cz, a to konkrétně zde. Text převzal autor článku bez vědomí redakce, tímto se tedy všem čtenářum a především panu Pihanovi omlouváme za publikování a pozměnění textu bez jeho svolení.

Petr Březina, šéfredaktor DigiArena.cz


Pro začátečníky, nebo pro ty co si moc nevěří, je lepší začít klasickými barevnými fotografiemi a upravit si je podle svého vkusu v některém z mnoha editorů. Dnes si ukážeme pár základních úprav ve Photoshopu. U všech editorů si své fotografie můžete upravit automaticky převodem do škály šedé, nebo je upravit podle vlastních potřeb – šum, sytost, zrno apod.

Pár cizích výrazů – pro nás denní chléb

S těmito výrazy se setkáte nejčastěji, takže si je stručně vysvětlíme, abychom věděli o co se jedná.

Gradace – má několik stupňů, proto je to odstupňování, nebo-li postupný přechod

Low key – nekontrastní fotografický snímek s převládajícími tmavými tóny

Normal – jak z názvu plyne, je to odstín přesně mezi low key a high key

High key – fotografická technika vysoké tóniny vyznačující se převládajícími světlými tóny

Nudná, ale nutná teorie

Jasová korekce (zesvětlení/ztmavení)
I když jasová korekce fotky vypadá na první pohled jako hračka, není to však tak jednoduché jak by se mohlo zdát. Většina fotografií jasovou korekci vyžaduje.

Na rozdíl od jasových korekcí u filmu, který nemá nijak ostře ohraničené oblasti černé a bílé, jsou jasové korekce digitálních souborů silně komplikovány právě existencí tvrdých limitů černé (RGB=0,0,0) a bílé (RGB=255,255,255).

Pokud má fotografie funkcí Auto Contrast srovnán kontrast (to znamená, že fotografie využívá celý dynamický rozsah fotoaparátu), je nutné provádět jasové korekce téměř výhradně pomocí změny funkce Gamma.

Gamma
Jednoduše řečeno, gamma nemění nejsvětlejší a nejtmavší bod obrázku, ale mění rozložení jasů uvnitř rozsahu šedých tónů. Tím vzniká dojem zesvětlení/ztmavení obrazu. Protože se ale nemění krajní body (bílá/černá) nedochází k přepalům bílé či ztrátě kresby v černé. Gamma má na světlost/tmavost fotografií subjektivně největší vliv.

Gamma a barvy
Nastavení gamma má dramatický vliv na barvy obrazu. Pokud pomocí gamma obraz zesvětlíme, barvy vyblednou (přidáme do všech barev bílou a tím se relativní sytost barev sníží). Naopak pokud obrázek pomocí gamma ztmavíme, ze všech barev odečteme bílou a tím sytost barev stoupne.

Ztmavení pomocí vrstvy
Tento postup ztmavuje pomocí gamma obrázek, čímž se zvýrazňují (sytí) barvy. Je obzvláště vhodný pro snímky od moře s výraznou – ideálně mraky pokrytou – oblohou. Dává obrázkům pohlednicový vzhled.

Princip je v interakci vrstev (prolnutí) typu Multiply (násobit), která světlá místa ztmavuje více než tmavá a sytí barvy. Použije-li se naopak prolnutí typu Screen (závoj), obrázek se zesvětlí a barvy vyblednou. Řízením Opacity (krytí) v % je možné sílu efektu nastavovat. Stejného efektu se dá dosáhnout pomocí Křivek (curves), ale postup s vrstvou je jednodušší a reprodukovatelnější.

Varianta s maskou, která se naplní např. černobílým gradientem, umožní ztmavovat pouze vybranou část obrázku (třeba pouze oblohu) a tím zvýraznit barvy oblohy a mraků a přitom neovlivnit popředí.

Pokračování 2 / 3

Jak udělat z barvy černobílo?

Na první pohled obyčejná fotografie, ale za malý okamžik si ukážeme jak takováto fotografie nebude na kráse a zajímavosti.

V hlavní nabídce zvolíme Odstín sytost (Ctrl+U), nastavíme si jezdcem sytost na hodnotu -100.

Je čistě na vás jaký odstín šedé si zvolíte, výhodu mají ti co již v minulosti pracovali s vývojkou při vyvolávání fotografií. Nezoufejte, chce to cvik. Ten kdo svůj výtvor tónoval určitě ocení paletku Vyvážení barev (Ctrl+B). Já jsem zde hodnoty nastavil na -10, 0, -10.

Když jsme upravili barvu, tak přejdeme k nastavení zrna. Nad vrstvou s naši fotografií vytvořím prázdnou vrstvu. V paletě Vrstvy (tu aktivujeme v nabídce Okna), zvolím ikonu Vytvořit novou vrstvu.

Ve výběru barvy (aktivuje se kliknutím na barvu v popředí na liště), zvolíme středně šedou RGB=128, 128,128 a tou vrstvu vyplníme, pomocí ikonky „plechovka barvy“ (G) na nástrojové liště.

Dále zvlíme Filtr – Šum – Přidat šum. Zde zaškrtnout Rozložení Gaussovské a Monochromatické. Míru volím okolo 3% - toto nastavení opět dává prostor pro experimentování

Ve Stylu vrstev označím Překrýt, sloučím do jedné vrstvy tak, že v nabídce Vrstva zvolím Do jedné vrstvy a naše fotografie je hotová.

Teď když se zpětně podíváte na výchozí fotografii, jistě mi dáte za pravdu že se nám z ní povedlo udělat o hodně lepší snímek.

Pokračování 3 / 3

Základní úpravy fotografií

Metody zesvětlování fotografií

(naprosto stejný postup lze použít u ztmavování, s tím rozdílem, že si všímáte levé, tj. černé, části histogramu)

1.)
Fotografie využívá celý dynamický rozsah fotoaparátu. Nejtmavší bod reálné scény se zobrazil na fotografii jako digitální černá, kdežto nejsvětlejší bod scény se zobrazil pouze jako světle šedá (horní pruh – bod 1). Fotografie byla tedy podexponována.

Zesvětlit takovou fotografii je možné natažením jasového histogramu vpravo. Ve Photoshopu to provedeme volbou Levels (úrovně) a to tak, že pravý jezdec A, který by měl označovat nejsvětlejší bod, se přesune pod skutečně nejsvětlejší bod fotografie (modrá šipka). Tím se jasový histogram natáhne ve směru červené šipky, využije se celý dynamický rozsah a snímek se projasní (dolní pruh).

Zcela stejný efekt se docílí použitím funkce Curves (křivky) – obr. vpravo, a sice přesunem bodu A doleva do místa šedé která se stane bílou.

Pokud bychom stejný postup provedli pro černou, provedli bychom vlastně ručně funkci Auto Contrast (kontrast automaticky).

2.)
Fotografie využívá celý dynamický rozsah fotoaparátu. Nejtmavší bod reálné scény se zobrazil na fotografii jako digitální černá a nejsvětlejší bod scény se zobrazil jako digitální bílá (horní pruh)

Pokud použijeme postup jako v případě 1, tak fotografie sice zesvětlí, ale kresba světle šedých míst od bodu 1 vpravo (horní pruh – modré šrafování) bude zničena a nahrazena jednolitou čistě bílou plochou. Světlé pixely od bodu 1 vpravo se totiž dostanou mimo rozsah a „opřou“ se o RGB = 255,255,255 tedy čistě bílou.

3.) - zesvětlení pomocí gamma
V případě, že fotografie využívá celý dynamický rozsah, je zesvětlení pomocí gamma jediný správný způsob.

Gamma se mění posunem středního jezdce A vlevo (zesvětlení) nebo vpravo (ztmavení). Analogicky na křivkách (Curves) se prohýbá křivka nahoru (zesvětlení) nebo dolů (ztmavení).

Ztmavení fotografie ve Photoshopu

Ztmavení pomocí vrstvy

  • na celý obrázek aplikujeme Auto Contrast (kontrast automaticky) (Alt+Shift+Ctrl+L)
  • vrstvu 1x zkopírujeme (Ctrl+J) – jsou celkem 2 stejné vrstvy
  • na horní vrstvu aplikujeme postup dle popisu dále

Nastavte prolnutí vrstvy typu Multiply (násobit) nastavením krytí od 0 do 100% nastavte sílu efektu (horní šipka).

Pozn.1: Počet ztmavovaných vrstev v režimu Multiply (násobit) může být i vyšší (2,3 atd.). Efekt tím dále sílí

Pozn.2: Použije-li se prolnutí typu Screen (závoj), obrázek naopak zesvětlí.

Původní vrstva zůstává beze změny (dolní šipka).

Ztmavení maskou a gradientem
Postup je stejný, ale k horní vrstvě se přidá maska a na ní se aplikuje, černobílý Gradient (přechod) (G). Ve světlých místech masky se efekt uplatní (obloha), v tmavých ne.

Ukázka ztmavení pomocí vrstvy
Původní obrázek – i přes použití polarizačního filtru působí barvy vybledle a málo „pohlednicově“. Příčina je mimo jiné v těžišti světlých odstínů fotografie i když expozice byla v zásadě správná – viz histogram.

Ztmavený obrázek uvedeným postupem s krytím 100%. Zcela ekvivalentní by bylo použití Křivek (curves) s nastavením jako na obrázku.

Ztmavený obrázek uvedeným postupem včetně aplikace masky a gradientu. Gradient vidíte vedle obrázku. Popředí tak zůstalo původní ale vzdálenější pozadí a obloha se ztmavily.

  

Zvýšení/snížení kontrastu

Řada fotografií trpí malým/velkým kontrastem. Je to způsobeno z 99% světelnými podmínkami, za kterých bylo snímáno. Jednou z možností je upravit kontrast v parametrech fotoaparátu nebo snímat do RAW a kontrast upravit při zpracování RAW fotek. Pokud na to ale na scéně zapomenete, není-li to možné či to nebylo zřejmé, lze fotografie ještě zachránit.

Postup pro zvýšení kontrastu je zcela stejný jako u Ztmavení pomocí vrstvy, jediný rozdíl je v nastavení prolnutí vrstvy na typ Overlay (překrýt). Stejně funguje i regulace efektu pomocí Opacity (krytí) vrstvy v % , případně pomocí aplikace více vrstev.

Vliv vrstvy s prolnutím typu Overlay (překrýt) je poměrně dramatický, takže málokdy budete potřebovat krytí více jak 70%. Pokud je třeba kontrast snížit (méně častý případ) je třeba vrchní vrstvu jasově invertovat (Ctrl+I).

Zvýšení kontrastu
Zvýšení kontrastu se opět dělá tak, že se beze změny ponechají krajní body histogramu (černá a bílá) a mění se pouze rozložení jasů uvnitř histogramu = uvnitř dynamického rozsahu = mezi šedými. Původně plynulý a lineární přechod šedých se pomocí křivek nebo pomocí vrstev s prolnutím typu Overlay (překrýt) změní na typ „S“, kdy strmější středová část se projeví jako zvýšený kontrast.

Obdobně by se provedlo snížení kontrastu, kdy křivka by namísto tvaru S měla tvar obráceného S.

Názorná ukázka zvýšení kontrastu pomocí vrstvy

Původní obrázek. I přes použití polarizačního filtru a perfektní expozice (viz histogram) působí obrázek vlivem počasí poměrně nevýrazně.

Zvýšením kontrastu obrázku vrstvou s prolnutím typu Overlay (překrýt) a s krytím 100%. Efekt je poměrně silný a zvýšený kontrast oblohy jí skoro celou vybílil. Zcela ekvivalentní by bylo použití Křivek (curves) s nastavením jako na obrázku.

Zvýšením kontrastu uvedeným postupem včetně aplikace masky a gradientu. Gradient vidíte vedle obrázku. Kontrast oblohy byl díky černé barvě masky ponechán původní.

  

U tohoto obrázku by se pomocí masky a gradientu dalo kombinovat ztmavení barev na horní půlku (oblohu) a zvýšení kontrastu na spodní půlku (kameny).

     

Určitě si přečtěte

Články odjinud