Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Po roce byly rozdány ceny EISA, které vyhlašuje sdružení evropských zájmových časopisů. Letošní ročník ještě naléhavěji volá po reflexi periodicity i struktury udělování ocenění. I tentokrát se dostalo na všechny velké fotografické značky, jednotlivé kategorie jsou však definovány stále vágněji.

​Každé léto se můžeme spolehnout na to, že poznáme laureáty ocenění EISA. Každé léto můžeme počítat s tím, že si nějakou tu cenu odnese většina velkých fotografických značek.

Nač se však spolehnout nemůžeme, je struktura jednotlivých kategorií, která se neustále mění – v závislosti na hodnocených produktech – a letos se změnila ještě podstatněji než v předchozích ročnících. Zcela z ní totiž zmizelo letité dělení na zrcadlovky a bezzrcadlovky a odstupňování kategorií podle „pokročilosti“ fotoaparátů (vypadá to, že kromě „výprodejových“ amatérských zrcadlovek už nejspíš všechny fotoaparáty snesou přívlastek „pokročilé“).

Ceny EISA 2018–2019 rozdány: nejvíc bodovala značka Sony

Ceny EISA 2018–2019 rozdány: nejvíc bodovala značka Sony

Po roce známe laureáty cen EISA, které vyhlašuje nezávislé sdružení evropských zájmových časopisů. Mezi nejlepšími fotoprodukty jsou zástupci téměř všech tradičních značek, zdá se však, že v posledních letech jen jedna vládne všem.

Je tedy nasnadě, že se organizátoři snaží hledat nová kritéria (např. poměr cena-výkon, technologický přínos), která by jednotlivé kategorie definoval. Většina z nich ovšem bohužel stále působí dost neplánovitě a víc než kdy jindy se zdají být šitá na míru tomu, co se za poslední rok – od léta 2018 do léta 2019 – na fotografickém trhu urodilo.

Otázkou proto je, zda by cenám EISA neprospělo prodloužení intervalu udělování ocenění, třebas na dva roky. Ceny by tak zajisté získaly na váze a struktura kategorií na pevnosti. A jaké produkty letos uspěly?

Témata článku: Technika, Objektivy, Canon, Bezzrcadlovky, Nikon, Zrcadlovky, Fujifilm, Sony, Panasonic, Širokoúhlé objektivy, Sigma, Soutěže, Tamron, Teleobjektivy

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý