Casio Exilim EX-Z200: jako od Karkulky (test)

19. října 2008
TWEET SDÍLET
Casio Exilim EX-Z200: jako od Karkulky (test)
EX-Z200 je stylový a velmi červený kompakt s širokoúhlým ohniskem a stabilizovaným čipem. Zajímá vás, jak fotí?

Casio Exilim EX-Z200 je podobně jako konkurenční stylové kompakty vybaven mechanickou stabilizací, konkrétně stabilizovaným čipem. Stabilizace tohoto fotoaparátu umožňuje exponovat s až o 2 expoziční stupně delším časem, než by bylo možné bez stabilizace. Automatika fotoaparátu nastavila za horších světelných podmínek ISO 400 (nastavené ISO Auto) a expoziční čas 1/10-1/20 sekundy. To mělo za následek, že při nastaveném širokém ohnisku fotoaparát vše exponoval ostře, ale na dlouhé ohnisko již byl expoziční čas příliš dlouhý a ani stabilizace nepomohla. Doporučuji proto za takových podmínek manuálně nastavit vyšší citlivost, použít stativ, nebo, dovoluje-li to situace, exponovat s bleskem.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Ukázková fotografie byla exponována v plně automatickém nastavení. Fotoaparát nastavil dlouhý expoziční čas 1/20 sekundy a fotografie je tudíž neostrá

Tvář rozezná i osvítí

V první kapitole recenze jsem se na několika místech zmínil o funkcích a nastaveních, které jsou podstatné pro focení portrétů. Především se jedná o nastavení blesku, jehož světlo může výrazně ovlivnit barevné i tonální podání pleťových odstínů. Ilustrační fotografie byly exponovány v automatickém režimu postupně se všemi nastaveními blesku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Automatický režim, nastavení blesku (zleva) vypnutý, vynucený, měkký (soft), vynucený s redukcí červených očí

Prakticky nepostradatelnou funkcí dnešních digitálů a nově i řady DSLR je režim ostření na tvář. Ten je aktivní v režimu portrét, který je rovněž optimalizovaný pro podání pleťových odstínů a barev. Při fotografování fotoaparát neustále indikoval čtverec okolo rozeznané tváře, což je při fotografování velmi komfortní a fotograf díky tomu ví, jaký obličej/jaké obličeje fotoaparát rozeznal. Doporučuji režim ostření na tvář používat, protože mi připadal (při focení lidí) podstatně spolehlivější a rychlejší, než běžný AF.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost

Samospoušť, jak ji neznáte

Samospoušť je specifická už tím, že se jedná o jednu z nejstarších funkcí. Prakticky v nezměněném stavu je na našich fotoaparátech již dlouho přes půl století. Nový EX-Z200 nabízí samospoušť se zpožděním 2 sekundy, 10 sekund, nebo s nastavením 3×. Bylo pro mě zklamáním, když jsem zjistil, že nastavení samospouště na „3ד neexponuje tři snímky po sobě, ale jen jeden. Samotné nastavení samospouště je až v menu, protože na běžné fotografie skupinek ze stativu nabízí Casio režimy automatické závěrky.

Režimy automatické závěrky jsou mezi nejpoužívanějšími režimy v pravém sloupci na LCD v režimu fotografování. Na výběr jsou režimy detekce rozostření (kompakt pořídí fotografii při ustálení fotoaparátu i hlavního motivu), pohyb (fotoaparát detekuje pohyb a pak jej zachytí) a asi nejpoužívanější detekce úsměvu (digitál exponuje, jakmile zachytí úsměv).

Všechny režimy automatické závěrky jsem vyzkoušel a fungovaly bez problémů. Jen na nastavení detekce úsměvu doporučuji nastavit nejvyšší citlivost spouštění (nastavuje se rovněž přímo z pravého sloupce nejpoužívanějších funkcí na LCD). Při jiném nastavení bylo nutné na tváři vykouzlit velmi křečovitý škleb (nepodobný úsměvu), který automatiku kompaktu přesvědčil k expozici.

Možnosti nastavení saturace, kontrastu a doostření

Hluboko v menu fotoaparátu je možnost nastavit ostrost, saturaci a kontrast fotografií v pětistupňové škále od -2 do +2. Za celou dobu testování jsem neměl potřebu nastavení měnit. Zajímavý je rovněž černobílý režim s možností simulace filtrů pro BW fotografii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Zleva režimy automatický, monochrome, krajina a retro

V praxi jsem se rozhodl vyzkoušet, jak výsledný obraz ovlivňují jednotlivé scénické režimy, kterých Casio nabízí na tři tucty. Výše jsou čtyři fotografie exponovány zleva v režimu automatickém, krajina (zvýrazňuje barvy a doostření), monochrome (černobílý režim) a retro (černobílý režim tónovaný do sépie).

Témata článku: Testy, Casio

Určitě si přečtěte