40
Fotogalerie

Canon PowerShot G15: Budiž světlo!

Řada „géčkových“ kompaktů firmy Canon se na podzim loňského roku dočkala nového nástupce. Od oznámení předchozí G12 uběhly již dva roky, zároveň se ve firemním portfoliu objevil rival G1 X.

Jednoduchý design, široká nabídka funkcí a vysoká obrazová kvalita „géčkové“ řady Canonu má letitou tradici. G1 se na trhu objevila už v roce 2000, kdy nabídla možnost fotografování do formátu RAW.

Standardem se stal průhledový hledáček, a také výklopný displej. A právě o něj G15 v honbě za větší skladností přišla. Tento krok se zdá poněkud zpátečnický vzhledem k tomu, že nový model stejně příliš kapesní není (leda do klokaní kapsy, váha 352 g s baterií). Zkrátka tak přijdou lovci záběrů z netradičních snímacích úhlů. Zevnějšek G15 doznal ještě jedné změny – zmizel zabudovaný blesk a jeho místo nahradil vyskakovací, který aktivujete posuvným ovladačem vedle sáněk na externí blesk.

Rozsah ohniskových vzdáleností objektivu je totožný jako u G12 (28–140 mm), obrovským progresem však prošla jeho konstrukce. Světelnost s hodnotami F1,8 na nejširším ohnisku a F2,8 na maximálním končí tam, kde světelnost předchozího modelu začínala (F2,8 – F4,5). A tomu už se pane říká pokrok.

1.1.jpg
Povedená krabička, co říkáte?

Co se týká estetické stránky exteriéru, Canon se zuby nehty drží osvědčeného „krabičkoidního“ designu, který, jak praví klasik, neoslní, ani nezklame. Ovšem ve srovnání s Panasoniky řady LX nebo Fujifilmy řady X… ale to už je věc názoru a osobních preferencí. Na našem aparátku je každopádně znát kvalitní dílenské zpracování – je to poctivý kus kovu, má drsný jakoby teflonový povrch, který je příjemný na dotek a navíc neklouže.

Absence výklopného displeje zmenšila velikost fotoaparátu sice jen o fous, přesto se dá Canon PowerShot G15 bez problémů ovládat jednou rukou: přední pogumovaný grip má dostatečnou velikost a pohodlnějšímu držení napomáhá zdrsněná ploška pro palec na zadní straně aparátu.

 1.2.jpgrrr
Přímý přístup k většině nastavení je praktický

Při pohledu shora se vám naskytne pohled na velín G15. Ve srovnání s předchozím modelem ubylo kruhových voličů. Tohoto času je tu k dispozici volič režimu fotografování (AUTO, P, Av, Tv, plný Manuál a dva uživatelské režimy C1, C2), specialitkou je režim HDR (překrývající se kruhy). K dispozici je samozřejmě řada motivických režimů SCN (např. Pod vodou) a efektových filtrů (najdete v MENU – Rybí oko, Miniatura atd.)

Pod selektorem režimu se, částečně skryt, nachází kruhový volič určený ke kompenzaci expozice, a to v tradičním rozsahu -3EV až + 3EV. Ukazováčkem se ovládá spoušť a zoom (jako obvykle páčka okolo spouště). Optický zoom je pětinásobný.

 2.2.jpg
Kryt baterie NB-10L a karty (SD, SDHC a SDXC včetně Eye-Fi), šroub na stativ.

Zadní straně dominuje 3“ displej o příjemném rozlišení 920 000. Vzhledem k ošklivému počasí v době testu nebylo možné vyzkoušet jeho kvality na přímém slunci. Nicméně pro extrémní případy je k dispozici průhledový hledáček. Žádné zázraky však od něj nečekejte. Jeho pozorovací úhel neodpovídá výslednému záběru (při focení do formátu 4:3) – jeho pokrytí je pouhých 80 % a nenabízí pražádné informace o nastavení expozice atp. Paradoxně můžete provést optickou korekci – sundávat brýle kvůli tomuto „průhledu“ je však ztráta času.

2.1.jpg
Velký displej má i velké rozlišení

Po pravé straně naleznete klasický kruhový (lze jej použít též jako směrový) volič v obklopení 4 samostatných tlačítek. Tlačítko s mřížkou, umožňující volbu ostřícího bodu, osobně nepoužívám. Potřebuju-li rychle zaostřit, použiju středový bod a překomponuji. Při fotografování se stativem se však jistě hodit bude.

Pod hvězdičkou se skrývá tlačítko na blokování expozice AE. Ovladač vlevo dole patří k mým nejoblíbenějším – mění se jim režim měření expozice (poměrové, celoplošné se zdůrazněným středem, bodové). A pak je tu tlačítko MENU pro přímý vstup do interní nabídky.

3.jpg
Pravobok: vstup pro dálkové ovládání (RS-60E3), USB konektor, A/V OUT, HDMI. Levobok: úchyt na poutko, mikrofon.

Ani u čtyřsměrového nebo kruhového ovladače se žádná revoluce nekoná, i když… nastavení citlivosti ISO mělo u G12 samostatný kruhový volič. Kromě ISO si odtud zvolíte režimu ostření (makro/MF), blesku, nebo určíte množství informací o expozici či pořízeném snímku (DISP.), které se vám zobrazí na displeji. Červený puntík vedle gripu na palec vás vybízí ke spuštění video-nahrávání.

V režimu prohlížení, který se aktivuje šipečkou vedle optického hledáčku, platí ikonky modré – důležitá je zejména popelnice pro úklid nepovedených snímků.

K dalšímu nastavení se propracujete pomocí tlačítka FUNC., touto cestou většinou získáte přístup k základním parametrům: vyvážení bílé, poměr stran, volba formátu, sekvenční snímání atd.; možnosti se liší podle zvoleného fotorežimu. Kompletní nabídku naleznete v MENU – je zde bohužel schována i samospoušť, která by si, dle mého soudu, zasloužila výsadnější postavení.

4.1.jpg
Výborným pomocníkem při focení je dvouosá elektronická vodováha. Vyváží snímek na vertikální i horizontální ose a ušetří vám minimálně jeden editační krok. V kombinaci s živým náhledem histogramu je to velmi silná zbraň.

Součástí balení je nabíječka baterií CB-2LC, jedna baterie NB-10L, popruh a CD s firemním softwarem. Avizovaná výdrž akumulátoru 350 snímků je hodně podceněná, na jedno nabití toho nafotíte mnohem více. Zklamáni však mohou být majitelé starších „géčkových“ modelů, kteří si chtějí do nové výbavy přinést staré baterie – nebudou jim totiž v novém Canonu G15 fungovat.

4.2.jpg
Kompletní balení fotoaparátu

Na CD najdete tři aplikace: CameraWindow – slouží k importu snímku, a ke změně základních nastavení, ImageBrowser EX pro správu snímků, třídění, zobrazování a vyhledávání, Digital Photo Professional pro editaci RAWů. Nutno poznamenat, že obzvláště posledně zmiňovaný editor je velmi kvalitní a vhodný i pro pokročilou práci.

Pokračování 2 / 3

Expozice a obrazová kvalita

O kvalitu obrazového výstupu se stará nový procesor DIGIC 5. Snímač typu CMOS 1/1,7 (7,44 × 5,58 mm) má umírněné rozlišení 12,7 Mpx. Tato hodnota budiž Canonu ke cti – nesnaží se uživatele omámit umělým navyšováním pixelů.

Rozsah ohnisek zůstal stejný jako u předchozího modelu (28–140 mm), nadále pokryje většinu běžných fotografických situací.

1 senzor.jpg
Velikost senzoru Canon PowerShot G15 je 1/1,7“. Stájový konkurent Canon G1 X má snímač o velikosti 1,5“, avšak menší rozsah ohnisek a horší světelnost (od F2,8).

A jde se fotit…

Dámy a pánové, nyní přicházejí ohromující čísla: F1,8 a F2,8. Jedná se o hodnoty clony. Zvláštní pozornost zaslouží cifra druhá, která hlásá, že na nejdelším ohnisku lze použít clonu F2,8. To je výhodné především při fotografování portrétů, kdy potřebujete vhodně rozostřené pozadí. Oblasti mimo hloubku ostrosti mají solidní bokeh.

Výborná světelnost na všech ohniscích nabízí více možností kreativní práce s hloubkou ostrosti, než jsme byli u kompaktů zvyklí, a také možnost focení v horších světelných podmínkách bez použití integrovaného blesku. Což je ideální například pro záznam domácích oslav. Maximální clonové číslo 8 se může zdát zrcadlovkářům málo, ovšem v kombinaci s malým čipem je více než dostačující, čili ano – celá krajinka bude pěkně ostrá.

2 HO.JPG
Clona F1,8: hloubka ostrosti je opravdu malá, přesné zaostření vyžaduje pevnou ruku nebo stativ. Zde bohužel ani jedno nebylo k dispozici.

Rozsah rychlostí závěrky odpovídá hodnotám pokročilých kompaktů: 1/4000 s až 1 s (v režimu Tv a M 15 s). Canon G15 má navíc funkci ND filtr pro případ, kdy potřebujete nastavit delší čas expozice, např. při fotografování tekoucí vody, noční oblohy apod. Ostrých snímků se dá dosáhnout i při delších expozičních časech, a to díky optickému stabilizátoru s inteligentním IS, který automaticky vybírá optimální režim stabilizace ze 7 nastavení. Funkci lze samozřejmě vypnout (zmizí ikona IS), což se hodí především při focení ze stativu.

V nabídce jsou 3 klasické režimy měření: bodové, se zdůrazněným středem a poměrové. Naměřené expoziční hodnoty můžete zamknout (hvězdička nad kruhovým voličem) nebo je korigovat (o ±3EV). Co se týče přesnosti měření … Canoňáci nejspíš dobře vědí, proč mají pro korekci expozice samostatný kruhový volič. Poměrové měření jaksi tenduje k přeexpozici, zdůrazněné navíc nepříliš oslnivým dynamickým rozsahem (ale co čekat od kompaktu?), tzn. u kontrastních scén, a to i při nízkém ISO, vám to ve stínech šumí a ve světlech pálí (viz snímek níže). Částečným řešením může být focení do formátu RAW nebo využití režimu HDR (na kruhovém voliči), ten však umožňuje focení pouze do JPEGu a navíc vyžaduje stativ.

3 DR.jpg
Ukázka dynamického rozsahu, 1/60 s, F8.0

Při vyvážení bílé se můžete spolehnout na automatiku, použít některý z přednastavených režimů, nebo bílou kalibrovat ručně. Odstín bílé lze upravit zpětně již ve fotoaparátu – na osách modránžlutá a purpurovánzelená. Jen stěží tímto způsobem naženete neutrální bílou – kdo by se také spoléhal za prvé na vlastní oči a za druhé na displej foťáku; tuto funkci lze tudíž použít spíš jako barevný filtr.

U kompaktu je asi nejdůležitější, jak funguje automatické vyvážení bílé. A tu zazní jedno malé „ouha: – AWB je hodně citlivé na minimální změny v osvětlení prostoru, zvláště je-li oblačno, ale ne úplně zataženo. Na fotografiích níže je patrný velký barevný posun, a to i přesto, že se jedná o fotografie exponované v krátkém časovém úseku, pouze z jiného úhlu: barevné tóny na snímku vlevo jsou teplejší s nádechem do zelena, snímek vpravo je laděn do studena s nachovým odstínem. Problém lze samozřejmě vyřešit nastavením pevného světelného režimu (denní světlo) nebo fotografováním do surového formátu (a následným vyvážením v počítači).

4 WB.jpg
Automatika vyvážení bílé občas zaváhá

Ostřit lze automaticky – na výběr je 8 režimů měření, nebo manuálně (vhodné spíš při práci se stativem). Autofokus je svižný a hlavně přesný (a to i ve srovnání s některými amatérskými zrcadlovkami).

…a pak se dívat na obrázky

Tradičním problémem kompaktů, nejen od Canonu, je chromatická aberace. Pokud použijete firemní software, téměř si jí nevšimnete. V komprimovaném formátu JPEG je totiž velmi účinně potlačena, stejné přednastavení (lze jej vrátit zpět) je ve firemním editoru pro úpravu RAW. V případě, že budete fotografie editovat v jiném programu, spatříte jasné fialové linie na kontrastních plochách.

5 AB.jpg
Chromatická aberace a doostření, výřez 1:1 – vlevo JPEG, vpravo RAW

Šum. Snímky do ISO 400 jsou velmi detailní s minimálním šumem, který je navíc ve formátu JPEG velmi efektivně a neagresivně odstraňován. Ovšem při vyšších citlivostech platí staré známé pravidlo: Nechcete-li mít z fotky patlaninu a přijít o řadu detailů, je lepší fotit do RAWu a se snímkem si následně pohrát ve fotoeditoru – existuje spousta šikovných prográmků.

6 jpeg1.JPG 7 raw1.JPG
Srovnání úrovně a charakteru šumu při nastavení vysoké citlivosti: vlevo JPEG, vpravo RAW, 1/8 s, F2,2
8 jpeg2.JPG 9 raw2.JPG
Srovnání úrovně a charakteru šumu při nastavení vysoké citlivosti: vlevo JPEG, vpravo RAW, 1/50 s, F2,5

Charakter šumu při vysokých hodnotách ISO (neupravený RAW)

  • ISO 1600 tvar zrna je pravidelný, celkově je charakter šumu příjemný, začínají se ale objevovat nepěkné barevné artefakty
  • ISO 3200 zrno nám začíná hrubnout, obzvláště ošklivé je na plochách s živými barvami (modrá), barevné artefakty jsou častější, hlavně v tmavých plochách
  • ISO 6400 zrno už obraz hodně degraduje, zvláště ve stínech nezůstaly prakticky žádné detaily, barevných artefaktů rapidně přibylo

10.jpg 11.jpg 12.jpg

Canon G15 má speciální motivový režim Noční scéna z ruky (samozřejmě nepodporuje RAW), která slibuje nádherné fotografie i za špatných světelných podmínek. Výsledky však nejsou příliš přesvědčivé:

13.JPG
Režim Noční scéna z ruky, 1/50 s, F1,8, ISO 3200

Natáčíme...

Canon PowerShot G15 disponuje Full HD videem (24 obr./s). Video se aktivuje samostatnou spouští. Během natáčení lze zoomovat a to je vše … ostatní hodnoty si fotoaparát automaticky upravuje sám. Co se týká parametrů expozice a ostření, je fotoaparát poměrně spolehlivý, horší je to s vyvážením bílé.

Automatika, jak bylo řečeno výše, je velmi citlivá a přechody mezi barevným laděním jsou velmi ostré. Náhlé změny barevného podání si můžete povšimnout i v ukázkovém videu (cca 18s od začátku záznamu).

Video stahujte zde

Pokračování 3 / 3

Příslušenství, hodnocení, demosnímky

Canon PowerShot G15 je určen pro náročnější uživatele. Tomu odpovídá i množství dostupného příslušenství. Plechový kroužek u paty objektivu lze odšroubovat a na jeho místo pomocí adaptéru připevnit filtry, telekonvektor, makrokroužky.

Patici na externí blesk můžete osadit jedním z blesků typu Speedlite, např. základním modelem Speedlite 270EX II (3 800 Kč), nebo Speedlite 600EX-RT (13 200 Kč). K dispozici je též dálková spoušť (RS-60E3, od 350 Kč) nebo podvodní pouzdro.

1.jpg 2.jpg
Digitál se sundaným krytem příslušenství, poté zleva telekonvertor TC-DC58E 1,4x (cca 5 000 Kč), adaptér na filtry 58mm (1 200 Kč), conversion lens adapter LA-DC58 – nezbytný k připevnění makro kroužků, nebo telekonvertoru (cca 650 Kč).
3.jpg 4.jpg
Podvodní pouzdro WP-DC48 (4 900 Kč), Canon Macro Ring Lite MR-14EX (13 500kč), Canon Macro Twin Lite MT-24EX (20 500kč).

Hodnocení

Canon PowerShot G15 je určen pro pokročilé uživatele, kteří ocení široký funkční a kreativní potenciál fotoaparátu. Zároveň může sloužit jako fotografický diář pro majitele zrcadlovek. Je nutné ocenit výborný objektiv s vysokou světelností a ohniskovým rozsahem, který pokryje většinu fotografických situací; pro extrémní případy je dostupná řada (bohužel dosti drahého) příslušenství. Vzhledem k dobré obrazové kvalitě i při vyšších citlivostech a účinné stabilizaci se fotoaparát hodí do horších světelných podmínek, aniž byste museli aktivovat interní blesk.

Klady:

  • bytelná konstrukce, odolné hořčíkové tělo
  • výdrž baterie
  • široký výběr příslušenství (adaptér na filtry, telekonvektor, externí blesky)
  • přímé tlačítko pro spuštění natáčení videa
  • povedený objektiv – výborná světelnost, dobrá obrazová kvalita
  • RAW, kvalitní JPEG
  • přehledné ovládání
  • svižný a přesný autofokus

Zápory:

  • fixní LCD na rozdíl od předchozího modelu
  • slabý hledáček
  • cena příslušenství
  • malý DR – tendence k přepalům a rychlému nárůstu šumu ve stínech
  • okleštěný video režim

Specifikace:

  • snímač: CMOS typu 1/1,7“
  • rozlišení: efektivních 12,1MP
  • formát záznamu: JPEG, RAW, RAW+JPEG
  • expozice: Auto, P, Av, Tv, M, C1, C2, HDR
  • citlivost: ISO Auto, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600 – 12 800
  • rychlost závěrky: 1/4000 – 15 s (režim M a Tv), jinak 1/4000 s až 1s
  • sériové snímání: 2,1 fps, 10fps (režim Rychlé sekvenční snímaní HQ)
  • objektiv: 28–140 mm (pro 35 mm film), F1,8–2,8
  • displej: 3,0“ LCD, 922 000 obr. bodů, 640×480px
  • video: Full HD, 1 920 × 1 080, 24 fps
  • paměťové karty: SD, SDHC, SDXC, Eye-Fi
  • baterie: Li-Ion akumulátor NB-10L, 7,4 V 920 mAh (350 snímků/1 nabití)
  • rozměry: 106,6 × 75,9 × 40,1 mm
  • hmotnost: 352 g (vč. baterie a karty)

Konkurence v podobné cenové hladině:

  • Nikon P7700
  • Panasonic LX7
  • Olympus XZ-2
  • Fujifilm X-10
  • Sony RX100
  • Canon G1X

Demosnímky

1.JPG 2.JPG
ISO 80, 1/1000 s, F1,8 | ISO 80, 1/320 s, F1,8
3.JPG 4.JPG
foto3: ISO 80, 1/800 s, F4,5 | ISO 80, 1/160 s, F2,2
5.JPG 6.JPG
ISO 100, 1/125 s, F2,2 | ISO 125, 1/200 s, F2,8
7.JPG 8.JPG 9.JPG
ISO 125, 1/320 s, F2,8 | ISO 125, 1/80, F2,8 | ISO 160, 1/250 s, F2,810.JPG 11.JPG
ISO 200, 1/60 s, F8 | ISO 200, 1/60 s, F4,5
12.JPG 13.JPG 14.JPG
ISO 250, 1/100 s, F4 | ISO 320, 1/80 s, F4,5 | ISO 400, 1/80 s, F4,5
16.JPG 18.JPG
ISO 800, 1/100 s, F2,8 | ISO 6400, 1/100 s, F2,2

Určitě si přečtěte

Články odjinud