ISO 200

ISO 200

ISO 400

ISO 400

ISO 800

ISO 800

ISO 1600

ISO 1600

ISO 3200

ISO 3200

ISO 6400

ISO 6400

ISO 12 800

ISO 12 800

ISO 25 600

ISO 25 600

F9 | 1/400 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F9 | 1/400 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/100 s | ISO 125 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/100 s | ISO 125 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/250 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/250 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F9 | 1/125 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F9 | 1/125 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/250 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/250 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/400 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/400 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/640 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/640 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/200 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/200 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/250 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/250 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 640 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 640 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/80 s | ISO 2500 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/80 s | ISO 2500 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5,6 | 1/125 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5,6 | 1/125 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F3,5 | 1/15 s | ISO 2000 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F3,5 | 1/15 s | ISO 2000 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/125 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/125 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/60 s | ISO 400 | -1/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/60 s | ISO 400 | -1/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/60 s | ISO 1600 | -1/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/60 s | ISO 1600 | -1/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F7,1 | 1/60 s | ISO 250 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F7,1 | 1/60 s | ISO 250 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/125 s | ISO 3200 | +2/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/125 s | ISO 3200 | +2/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/125 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/125 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/100 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/100 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/80 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F8 | 1/80 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/125 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/125 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/125 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/125 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/125 s | ISO 500 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/125 s | ISO 500 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F3,5 | 1/50 s | ISO 200 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F3,5 | 1/50 s | ISO 200 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4 | 1/15 s | ISO 500 | -2/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4 | 1/15 s | ISO 500 | -2/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/25 s | ISO 2000 | -1/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F4,5 | 1/25 s | ISO 2000 | -1/3 EV | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F7,1 | 1/60 s | ISO 3200 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F7,1 | 1/60 s | ISO 3200 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/60 s | ISO 3200 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/60 s | ISO 3200 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F3,5 | 1/60 s | ISO 125 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F3,5 | 1/60 s | ISO 125 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/100 s | ISO 4000 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/100 s | ISO 4000 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/80 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/60 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F5 | 1/60 s | ISO 400 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/40 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F6,3 | 1/40 s | ISO 1600 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F7,1 | 1/500 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

F7,1 | 1/500 s | ISO 100 | EF-M 15–45 mm F3,5–6,3

65
Fotogalerie

Canon EOS M6 II: Poddajný, nenápadný a výkonný [test]

Canon EOS M6 II je pokročilá bezzrcadlovka, která by svými parametry mohla vyhovovat jak začátečníkům, tak pokročilým fotografům. Co je na tom pravdy? Čtěte v našem testu.

Plusy
Výborná obrazová kvalita
Spolehlivé automatické ostření s podporou sledování oka
Responzivní dotykový displej s možností vyklopení o 180 ° vzhůru
Propracované, uživatelsky nastavitelné externí ovládání
4K video při 30 sn./s, vstup pro mikrofon i sluchátka (pře USB-C)
Minusy
Složitější menu a hůře dostupné některé funkce
Absence elektronického hledáčku, použití volitelného externího EVF nemusí každému vyhovovat
Prozatím menší výběr kompatibilní optiky, ve srovnání s konkurenčními systémy
9  /10

Bezzrcadlovky značky Canon s APS-C snímačem figurují na trhu s fotografickou technikou již sedm let. Za tu dobu prošel systém EOS M značnými proměnami. První generace trpěly porodními bolestmi projevujícími se zejména v oblasti (nepříliš výkonného) automatického ostření, natáčení videa a omezeného výběru kompatibilní optiky.

EOS M6 Mark II_FERGUS_KENNEDY_LIFESTYLE9.jpg

Jak výkonem autofokusu, tak možnostmi natáčení videa se dnes systém EOS M naprosto vyrovná svým konkurentům – a mnou testovaný model je toho více než dobrým důkazem. Postupně se rozšiřuje také nabídka objektivů s bajonetem EF-M.

Sám výrobce má ve svém portfoliu setový standarní i telezoom, univerzální zoom, jako i pevná světelná „skla“ s ohnisky 22 a 32 mm (ekv. 35 a 50 mm) a v neposlední řadě makro objektiv 28 mm (ekv. 45 mm). Pomocí adaptéru můžete navíc s těly EOS M používat zrcadlovkové objektivy s bajonetem EF. Potěšitelná je též informace, že příští rok chystá nadílku kompatibilní světelné optiky také Sigma.

EOS M6 Mark II_design_cut_1.jpg

Systému EOS M se tedy očividně daří dobře. Kromě výše zmíněného tomu napovídá i větvení systému do několika modelový řad zahrnující jak začátečnické fotoaparáty (Canon EOS M200), tak pokročilejší přístroje (Canon EOS M50 a Canon EOS M6 II).

Co je nového

Canon EOS M6 II coby druhá generace tohoto modelu s výklopným displejem a volitelným hledáčkem přináší řadu vítaných, neřkuli podstatných změn, které tento fotoaparát povyšují o několik tříd.

7739805727.jpg

CMOS snímač velikosti APS-C má nyní ve své kategorii nadstandardně vysoké efektivní rozlišení 32,5 Mpx. Automatické ostření pracuje s technologií duálních pixelů (Dual Pixel AF) na snímači s podstatně vyšším počtem ostřicích bodů než u předchůdce – jejich počet vzrostl ze 49 na 143. Autofokus má také širší pokrytí záběru, a to velmi dobrých 100 % vertikálně a 88 % horizontálně. Výborná je také citlivost AF do -5 EV. Novinkou je též režim sledování oka.

49_EOS M6 Mark II_AllinOne_BKEF-M15-45mm1.3.5-6.3ISSTM.jpg

Díky novému procesoru DIGIC 8 se navýšila rychlost sériového snímání se sledováním objektu – z 9 na 14 sn./s. Specialitou je záznam sekvencí ve formátu RAW (se 75% ořezem záběru) rychlostí 30 sn./s při kontinuálním ostření, kdy fotoaparát zachytí část snímků před namáčknutím a část po domáčknutí spouště. Pro dosažení maximálního výkonu výrobce doporučuje použít rychlé SD paměťové karty třídy UHS-II.

CENA

  • Canon EOS M6 II (pouze tělo): 24 290 Kč
  • Canon EOS M6 II + EF-M 15–45 mm F3,5–6,3 IS STM + EVF-DC2: 31 190 Kč

Video lze nově natáčet ve 4K rozlišení, nikoli pouze ve Full HD. Canon tedy dohnal konkurenci i v tomto směru. Ve 4K jsou k dispozici snímkové frekvence 25 a 30 sn./s, ve Full HD je dostupný i vysokorychlostní záznam při 120 sn./s. Při nahrávání přes HDMI je podporován také 10bit 4:2:2 výstup. Na těle fotoaparátu se nachází také vstup pro připojení externího mikrofonu a přes USB typu C lze připojit též sluchátka. Speciální ploché obrazové profily však k dispozici nejsou. Záznam se ukládá do souborů MP4.

Pokračování 2 / 4

Konstrukce a ergonomie

Tělo Canonu EOS M6 II je vyrobeno ze solidní hořčíkové slitiny s pogumovaným povrchem, který velmi účinně zabraňuje prokluzování. Ergonomií i externím ovládáním fotoaparát výrazně připomíná svého předchůdce, ale přece jen tu najdeme několik nenápadných vylepšení.

DSC01790.JPG

U gripu pro palec na zadní stěně přibyl velmi žádaný přepínač automatického a manuálního ostření se středovým tlačítkem AF-On. Boční zarážka s dvojicí programovatelných tlačítek, jež jsou defaultně nastavena na funkci výběru ostřícího bodu a blokování expozice, se tak posunula k hraně a stala se výraznější. Díky tomu nehrozí nechtěná aktivace tlačítek na výstupku umístěných.

EOS M6 Mark II_design_cut_2.jpg

Druhou změnou hodnou zaznamenání je přepracování jednoho z příkazových voličů. Kolečko kompenzace expozice je nahrazeno jediným rollerem, v jehož středu se nachází tlačítko Dial Func. Při jeho zmáčknutím můžete vybírat z pěti vámi definovaných funkcí a současným otáčením předního příkazového voliče nastavovat požadovanou hodnotu. Jedná se tedy o jakousi pohodlnější variantu Rychlého menu (i pro ně se však našlo na těle přístroje místo) a po chvíli zvykání se stane opravdu užitečným pomocníkem při nastavování parametrů snímání.

1022436033.jpg

Tlačítku Dial Func lze přiřadit 5 z těchto devíti funkcí: ISO | Režim řízení | Činnost AF | Vyvážení bílé | Kompenzace exp. blesku | Kompenzace expozice | Metoda AF | Režim měření | Picture Style.

Ovládání expozice 

K ovládání clony a času expozice jsou určeny již zmíněné příkazové (přední a zadní) voliče. K nastavení citlivosti, popř. ke korekci expozice můžete naprogramovat jedno z devíti externích tlačítek, nebo využít výše zmíněného systému Dial Func. Možností a kombinací je nespočet, funkčnost jednotlivých prvků navíc můžete nastavit nezávisle pro režim fotografování a režim natáčení.

5739798911.jpg

Canon dává svým zákazníkům opravdu velký prostor pro konfiguraci vnějšího ovládání dle vlastních potřeb a preferencí. Palec nahoru! Vítaná je taktéž možnost zobrazení živého histogramu, vodováhy, kompozičních pomůcek a podrobných informací o nastavení expozice.

DSC01796.JPG

Veškeré operace můžete ovšem provádět i přes dotykovou obrazovku. Mimo to lze dotykem volit oblast zaostření a poklepnutí může fungovat také jako spoušť. V režimu prohlížení jsou podporovány i další typy gest jako tažení při listování a zoom dvěma prsty. Jednoduše jako na mobilu.

DSC01799.JPG

Pokud tak jako já upřednostňujete automatické nastavení citlivosti, Canon EOS M6 II vám umožní specifikovat její dolní i horní maximum a také určit rychlost závěrky, tedy nejdelší možný čas expozice.

Komponování záběru

Zadní displej s rozlišením 1 040 000 bodů a 3" úhlopříčkou je výklopný směrem dolů o 45° dolů a 180° nahoru. Tak jako zástupce první generace je i tento fotoaparát ideální pro pořizování autoportrétů nebo natáčení vlogů.

0736376983.jpg4643143638.jpg

Fotografové možnost polohování ocení při snímání z nezvyklých úhlů, ale hlavně v disciplínách, kde je žádoucí nenápadnost, např. u street fotografie. Pokud si k tomu nastavíte závěrku na elektronickou, nebude vás při fotografování ani slyšet. Tělo fotoaparátu je i přes solidní kovové provedení navíc poměrně lehké (váží 408 g) a skladné (120 × 70 × 49 mm), takže jej můžete mít kdykoli po ruce.

EOS M6 Mark II_design_cut_4.jpg

Pokud vám nevyhovuje komponování záběru přes displej, k dispozici máte volitelný elektronický hledáček. V kitu se setovým objektivem se prodává model EVF-DC2 s rozlišením 2 360 000 bodů a ekv. 0,63× zvětšením (29 g). Pořídit si však můžete také model EVF-DC1 se stejným rozlišením, ekv. 0,77× zvětšením, který je navíc výklopný vzhůru o 90° (43 g).

Pokračování 3 / 4

Výdrž, funkce a bezdrátová konektivita

Canon EOS M6 II je poháněn Li-Ion akumulátorem s avizovanou výdrží 305 snímků na jedno nabití, při použití externího hledáčku výdrž logicky klesá. Ač je uváděná hodnota nižší než u konkurence, z vlastní zkušenosti musím konstatovat, že je zcela jistě podhodnocená. Nicméně záložní akumulátor se vždy hodí. Pochvalu zaslouží také nabíječka coby součást balení. Přístroj lze sice nabíjet i přes USB-C kabel, za tímto účelem však musíte použít nabíječku s vyšším napětím, než obvykle mají ty dodávané k telefonům, a také počítat s tím, že z PC foťák nenabijete.

DSC01792.JPG

Zmínku zaslouží i další funkční výbava, která zahrnuje časosběr ve 4K rozlišení a různé druhy bracketingu, u nichž může uživatel nastavovat dílčí parametry – v nabídce je bracketing expozice, ostření a vyvážení bílé. 

13_EOS M6 Mark II_BK_Left_EF-M15-45mm1.3.5-6.3ISSTM.jpg12_EOS M6 Mark II_BK_Right_EF-M15-45mm1.3.5-6.3ISSTM.jpg

Co se týče bezdrátové konektivity, dnes už je standardem možnost komunikace mezi fotoaparátem a chytrým zařízením přes Wi-Fi a Bluetooth. Canon EOS M6 II oproti předchozí generaci přidává navíc ještě podporu NFC, tedy spárování přiblížením. Komunikace probíhá prostřednictvím aplikace Camera Connect, přes niž můžete na dálku měnit základní expoziční parametry a také ostřit dotykem. K dálkovému ovládání lze použít i klasickou kabelovou dálkovou spoušť.

Automatické ostření

Jak již bylo řečeno, autofokus Canonu EOS M6 II je postaven na technologii duálních pixelů na snímači. Oproti ostřicímu systému předchůdce narostl počet ostřicích bodů i rozsah plochy záběru, již tyto body pokrývají. Mimo „záběr“ autofokusu zůstal jen malý prostor po stranách snímku. To vše je dobrý předpoklad pro úspěšné fungování automatického ostření v módu sledování objektu.

DSC01807.JPG

Režim sledování je u tohoto modelu spárován s detekcí tváří. Objekt sledování můžete určit sami, nebo tento úkon nechat na fotoaparátu. První varianta je samozřejmě jistější, ovšem musíte ji ručně aktivovat hluboko v menu pod položkou uživatelského nastavení AF – doporučuji řádně prostudovat manuál, aby vám tato a jiné funkce neunikly.

DSC01797.JPG

Novinkou je podpora detekce a sledování oka, což se hodí například při focení portrétů. Úspěšná detekce oka vyžaduje, aby tvář zabírala zhruba šestinu záběru, což je, řekla bych, v normě. Fotoaparát dokáže objekt/tvář sledovat poměrně úspěšně. Jistě existují systémy, které tento úkon zvládají lépe, vzhledem k předpokládanému využití testovaného přístroje, které nezahrnuje akční disciplíny, je výkon Canonu EOS M6 II naprosto dostačující.

Pracujete-li s objektivy s manuálním ostřením, určitě oceníte pomůcky, které vám přesné zaostření usnadní – zde konkrétně můžete použít zvětšený náhled zaostřované oblasti a zvýraznění okrajů. Obojí je dostupné jak při fotografování, tak při natáčení videa.

Pokračování 4 / 4

Obrazová kvalita

Canon EOS M6 II je osazen novým snímačem typu APS-C s rozlišením 32,5 Mpx, díky němuž můžete pohodlně tisknout fotografie většího formátu a také volněji nakládat s ořezem snímku při postprodukci. Příjemným bonusem je velmi dobrý dynamický rozsah senzoru, jakož i malá míra šumu při vyšších citlivostech.

DSC01800.JPGDSC01802.JPG

Pokud fotografujete do formátu JPEG, můžete si komprimovaný výstup detailně upravit prostřednictvím funkce Picture Style. Na výběr je sedm přednastavení, která lze korigovat co do ostrosti, kontrastu, sytosti a barevného tónu, k tomu máte možnost vytvořit si trojici vlastních, uživatelských stylů. Samostatně můžete ve třech krocích nastavit i míru odšumování při vyšších citlivostech.

Citlivost snímače lze nastavit v rozmezí hodnot ISO 100–25 600, v rozšířeném režimu je podporováno také ISO 51 200. Jak je patrné z výřezů níže, obraz je velmi kvalitní až do ISO 3200, u ISO 6400 se začínají objevovat výraznější barevné artefakty, vytrácejí se jemné detaily a znatelný je i celkový pokles kontrastu.

ISO200.jpgISO400.jpg
ISO800.jpgISO1600.jpg
ISO3200.jpgISO6400.jpg
ISO12800.jpgISO25600.jpg

Demosnímky

IMG_1782.JPGIMG_1786.JPGIMG_1787.JPGIMG_1800.JPGIMG_1792.JPGIMG_1831.JPGIMG_1833.JPGIMG_1834.JPGIMG_1795.JPGIMG_0994.JPGIMG_1382.JPGIMG_1677.JPG
 
IMG_0996.JPGIMG_1472.JPGIMG_1680.JPGIMG_1408.JPGIMG_1511.JPGIMG_1501.JPG
 
IMG_1562.JPGIMG_1585.JPGIMG_1607.JPGIMG_1707.JPGIMG_1633.JPGIMG_1614.JPG
IMG_1670.JPGIMG_1603.JPGIMG_1733.JPGIMG_1749.JPGIMG_1745.JPGIMG_1514.JPGIMG_1520.JPGIMG_1819.JPGIMG_1823.JPGIMG_1827.JPGIMG_1540.JPGIMG_1001.JPGIMG_1783.JPG
 

Určitě si přečtěte

Články odjinud