73
Fotogalerie

Canon EOS M5 – Berte mě vážně [test]

Po několika spíše nesmělých pokusech vkročil Canon na pole bezzrcadlovek modelem, který k sobě může připoutat pozornost zkušenějších fotografů i příležitostných videoamatérů. Jak se podařilo odladit další generaci EOSu M jsme vyzkoušeli hned s několika objektivy.

EOS M5 není první bezzrcadlovkou z dílny Canonu. Od předchozích modelů se ale značně odlišuje:  má elektronický hledáček, vyspělý systém automatického ostření, odolnější konstrukci.  Méně vítanou daní za všechna vylepšení je pak cena pohybující se kolem 30 000 Kč.

Tělo M5 svým vzhledem připomíná zrcadlovky: hledáček vystupuje ze středu horní strany přístroje podobně jako pentagonální hranol. Sám dávám přednost řešení s hledáčkem zapuštěným do těla, připadá mi nenápadnější. Při pohledu na zadní stranu přístroje ale musím připustit, že takové řešení by nebylo možné bez zvětšení rozměrů celého těla. Prakticky celou stěnu totiž zabírá displej, jen vpravo zůstalo trochu místa pro ovládací prvky a pro držení přístroje.

EOS_M5__02.jpgEOS_M5__04.jpg

Snad kdyby se zmenšil rámeček displeje (viditelná část má 6,8 × 4,5 cm, kdežto celý displej 8,5 × 6,2 cm) nebo zvýšilo celé tělo – to by jistě prospělo pevnějšímu úchopu, grip na pravé straně sice není úplně malý, ale je krátký a tvarovaný spíše jen pro malé ruce.  Pro fotografování jen tak mimochodem jednou rukou se moc nehodí.

EOS_M5__07.jpgEOS_M5__09.jpg

Designéři se ale zjevně snažili navrhnout M5 co nejmenší, a to se jim povedlo. Rozměry přístroje jsou 116 × 89 × 61 mm, přičemž pokud do výšky nezapočítáme hledáček a kruhové voliče, dostaneme se na necelých 7 cm. Hmotnost těla je 427 g, tedy ne vysoká, ale také ne extrémně nízká, což svědčí o neošizené kovové konstrukci.  Pro tuto cenovou kategorii snad ale trochu chybí utěsnění proti prachu a dešti.

EOS_M5__10.jpgEOS_M5__11.jpg

Výrobce vybavil Canon EOS M5 celou řadou ovládacích prvků. Na horní straně tak najdeme volič režimů a několik dalších voličů: ten kolem spouště slouží klasicky pro nastavení clony či času, dalšímu s tlačítkem DIAL FUNC lze přiřadit několik funkcí  (režim autofokusu, vyvážení bílé, sériové snímání, citlivost, metoda měření), mezi zvolenými pak můžete přepínat stiskem tlačítka a hodnotu nastavovat otáčením. Další samostatný volič slouží pro nastavení korekce expozice. Vedle spouště je také uživatelsky definované tlačítko M-Fn, kterému lze přiřadit jednu z 22 funkcí –  nabízí se využití například jako přepínač mezi jednorázovým a kontinuálním ostřením.

EOS_M5__15.jpgEOS_M5__16.jpg

Poslední kruhový volič najdete na zadní straně, zde je kombinovaný s čtyřsměrným ovladačem standardně umožňujícím v jednotlivých směrech přepínat mezi automatickým a ručním ostřením, nastavením citlivosti, režimem blesku a vyvážením bílé – a otáčením pak opět zvolit správnou hodnotu. Všem čtyřem směrům lze opět přiřadit jednu z 22 funkcí, nabízí se tedy možnost méně používané funkce (což bude při využití RAWu třeba vyvážení bílé) přeřadit na volič DIAL FUNC a směrům zadního ovladače přiřadit více používané – u mne by kandidátem opět bylo nastavení autofokusu.

EOS_M5__19.jpgEOS_M5__21.jpgEOS_M5__20.jpg

Klasické tlačítkové ovládání pak doplňuje ovládání pomocí dotykového displeje. Displej je současně výklopný o 90° nahoru a o 180° dolů a nabízí velmi jemný obraz z 1 620 000 bodů. Samozřejmě nabízí i možnost volby zaostřovacího bodu dotykem. Tato možnost zůstává zachována i při fotografování s využitím hledáčku – i v takové chvíli je možné zvolit zaostřovací bod dotykem na displeji.

EOS_M5__23.jpg

Výrobce se ovšem musel vypořádat s ochranou proti nechtěnému přesunu – vzhledem k umístění hledáčku se fotografové dotýkají displeje nosem. Vypořádal se s ní výborně. V menu je možnost zvolit, že na dotyk bude (při využití hledáčku) reagovat jen určená polovina, případně čtvrtina displeje. Tím se zároveň stává volba bodu pohodlnější, protože palcem pravé ruky se dá pohodlně dosáhnout právě jen na polovinu displeje.

Hledáček samotný by měl být typu OLED a disponovat 2 360 000 obrazovými body, měl jsem tedy velké očekávání, které se ale při prvním pohledu do něj nenaplnilo. Obraz v něm mi přišel malý a s hůře rozlišitelnými detaily. Později jsem si ale zvykl, s překvapením jsem také zjistil, že obraz je prakticky stejně velký jako u zrcadlovky Canon EOS 70D a při špatném osvětlení je samozřejmě mnohem jasnější.  Ale například Panasonic GX8 má hledáček mnohem lepší. Nevýhodou elektronického hledáčku samozřejmě zůstává hůře viditelný obraz za prudkého slunečního svitu, zejména pokud nosíte brýle.

Pokračování 2 / 3

Objektivy a ostření 

Dřívější bezzrcadlovky značky Canon byly známy pomalým autofokusem, velmi mne tedy zajímalo, jak na tom bude M5. Papírově měl dobré předpoklady na výraznou změnu k lepšímu – je totiž vybaven 24Mpx snímačem s technologií Dual pixel.

Každý pixel je tedy zdvojený a slouží pro ostření detekcí fáze přímo na hlavním snímači. Papírové předpoklady se v praxi potvrdily. K dispozici jsme měli tři objektivy systému M a adaptér pro zrcadlovkové objektivy s bajonetem EF.

Se všemi vlastními objektivy, tedy EF-M 22 mm F2 STM, EF-M 15–45 mm F3,5–6,3 IS STM i 18–150 mm F 3,5–6,3 IS STM, ostří M5 za dobrého světla rychle, zvládá většinu situací snad s výjimkou plošného protisvětla. Tak je tomu ve většině případů, někdy ale přístroj krátce zaváhá – rychle zaostří, ale pak ještě rozeznatelný zlomek sekundy „čeká“, než potvrdí správné zaostření. S tím je nutné počítat při fotografování bez namáčknutí. Zpoždění sice není velké, ale při fotografování rychlých dějů se přece jenom může nepříjemně projevit.

ostrost15-45_15mmf35.JPGostrost15-45_15mmF56.JPG
Kresba objektivu EF-M 15–45 mm F3,5–6,3 IS STM na ohnisku 15 mm, při cloně F3,5 a F5,6ostrost15-45_45mmF63.JPGostrost15-45_45mmF9.JPG
Kresba objektivu EF-M 15–45 mm F3,5–6,3 IS STM na ohnisku 45 mm, při cloně F6,3 a F9

V šeru autofokus sice zpomalí, pořád je ale schopen zaostřit – dokud je alespoň tolik světla, aby se dalo fotit z ruky při ISO 12 800, zvládá ostřit na dostatečně kontrastní objekty. To platí alespoň pro široká a střední ohniska, při ohnisku 150 mm už je ostření výrazně nejistější, což zčásti padá na vrub nepříliš dobré světelnosti F6,3. Obstojně, srovnatelně se zrcadlovkami Canon střední třídy, funguje i kontinuální ostření. M5 je vybaven i funkcemi sledování pohybu a rozeznávání tváří. 

ostrost18-150_18mmF35.JPGostrost18-150_18mmF56.JPG
Kresba objektivu EF-M 18–150 mm F 3,5–6,3 IS STM na ohnisku 18 mm, při cloně F3,5 a F5,6ostrost18-150_50mmF56.JPGostrost18-150_50mmF11.JPG
Kresba objektivu EF-M 18–150 mm F 3,5–6,3 IS STM na ohnisku 50 mm, při cloně F5,6 a F11
ostrost18-150_150mmF63.JPG
Kresba objektivu EF-M 18–150 mm F 3,5–6,3 IS STM na ohnisku 150 mm, při cloně F6,3

Autofokus je tedy rychlý. Méně jist jsem si jeho stoprocentní spolehlivostí. Ve dvou případech potvrdil fotoaparát správné zaostření, přestože už na displeji bylo vidět, že zaostřeno není. V několika dalších případech jsem zaznamenal nepřesnost, která není vidět na snímku běžné velikosti, avšak při stoprocentním přiblížení na monitoru ano. Bezzrcadlovky často mívají problém se zrcadlovkovými objektivy připojenými přes adaptér. M5 nemá. S objektivem EF-S 17–55 mm F2,8 ostřil snad ještě rychleji.

ostrost22mmF2.JPGostrost22mmF4.JPG
Kresba objektivu EF-M 22 mm F2 STM při cloně F2 a F4

Pokračování 3 / 3

Obrazová kvalita

Výsledné snímky mají příjemnou barevnost, vzhledem k 24Mpx snímači mohou při použití kvalitního objektivu oplývat značným množstvím detailů, byť vzhledem k tradičnímu silnějšímu antialiasingovému filtru nejsou tak řezavě ostré jako u konkurence. To beze zbytku platí pro RAW, při přímém záznamu do JPEG se ve výchozím nastavení aplikuje příliš silné doostření, které spolu s odšumovacími algoritmy sice na jednu stranu způsobí velmi ostrý dojem, zároveň ale poškodí detaily, vytvoří jejich nehezkou strukturu (patrnou při zkoumání fotek v plné velikosti). Vhodné tedy je upravit nastavení JPEG nebo fotografovat do RAWu. Ale je docela možné, že příležitostným fotografům, kteří si koupí M5 jen proto, že vypadá jako zrcadlovka, budou přeostřené snímky vyhovovat.

ISO100.jpgISO100lr.jpgISO200.jpgISO200lr.jpgISO400.jpgISO400lr.jpgISO800.jpgISO800lr.jpgISO1600.jpgISO1600lr.jpgISO3200.jpgISO3200lr.jpgISO6400.jpgISO6400lr.jpgISO12800.jpgISO12800lr.jpg
Postupně všechny jmenovité citlivosti – vlevo JPEG, vpravo pak JPEG exportovaný z RAWu v Adobe Lightroomu

Slušně zvládá M5 i vysoké citlivosti – je naprosto srovnatelný třeba s Canonem 80D a jen nepatrně horší než úplná špička APS-C, tedy alespoň do ISO 6400, pak se rozdíl zvětšuje. Zoomové objektivy, které se pro M5 dodávají, na pohled nepůsobí moc důvěryhodně – jsou lehoučké, plastové. Obrazovou kvalitou však příjemně překvapí. Na kratších ohniscích dávají už při plně otevřené cloně dostatečně ostré snímky s výjimkou úplných rohů obrazu. Se zvětšující se ohniskovou vzdáleností ostrost postupně klesá. Přijatelně se chovají i v protisvětle. V některých úhlech jsou sice na snímcích patrné odlesky, jsou ale ohraničené, příliš neklesá plošný kontrast.

Zajímavé možnosti nabízí M5 při natáčení videosekvencí. Umí sice jen Full HD při frekvenci 60 snímků za sekundu, navíc v pro Canon typickém měkčím provedení, velmi dobře se ale chová autofokus. Umožňuje naprosto plynulé přeostřování na pohybující se objekty s možností sledování pohybu, místo zaostření lze kdykoliv změnit dotykem na displej. V manuálním režimu lze na dotykovém displeji, tedy bez nebezpečí zaznamenání rušivých zvuků způsobených mechanickými voliči, volit také clonu a čas.

Bohužel se během natáčení nezobrazují žádné pomůcky pro hlídání správné expozice, pouze před spuštěním záznamu je možné využít histogram. Před záznamem je také možné manuálně a s využitím zobrazených ukazatelů nastavit úroveň záznamu zvuku. K dispozici je vstup pro externí mikrofon, chybí výstup na sluchátka.

Hodnocení

Akumulátor vydržel na jedno nabití nasnímat asi 340 snímků, což je pro bezzrcadlovku dobrá hodnota mírně převyšující oficiální údaj výrobce. M5 představuje výrazný krok vpřed v nabídce bezzrcadlovek značky Canon. Nevyhnuly se mu drobné nedostatky, například ovládání je sice vysoce konfigurovatelné, ale ve výchozím nastavení by mohlo být více vyladěné. Místo jednoho z otočných voličů bych třeba uvítal páčku pro jednodušší přepínání režimů autofokusu.

EOS M5 wEF-M 15-45 WITB.jpg

Rovněž autofokus učinil velký pokrok, je přinejmenším srovnatelný s většinou ostatních bezzrcadlovek. Kvalita snímků je naprosto srovnatelná s APS-C zrcadlovkami stejné značky. Fotoaparát se prodává v setu s adaptérem pro objektivy systému EF, je tedy jasné, že výrobce hodně cílí na uživatele zrcadlovek stejné značky, pro které může M5 představovat druhé tělo s minimálními rozměry a dobrou obrazovou kvalitou. 

Vzhledem ke své ceně asi nezaujme Canon EOS M5 začátečníky. Z pokročilejších fotografů osloví zejména dosavadní uživatele značky Canon, kteří mohou s dodaným adaptérem bez problémů použít své objektivy EF. I ostatním má ale co nabídnout – hlavně dobrou obrazovou kvalitu a slušný autofokus.

Plusy

  • dobře fungující kontinuální ostření, a to i při videu
  • obrazová kvalita shodná s APS-C zrcadlovkami Canon
  • skvělé dotykové ovládání ostřícího bodu

Mínusy:

  • občasné pomalejší reakce
  • jen Full HD video
  • hledáček není výklopný

Demosnímky

IMG_0142.JPGIMG_0145.JPGIMG_0146.JPGIMG_0161.JPGIMG_0175.JPGIMG_0178.JPGIMG_0179.JPGIMG_0188.JPGIMG_0264.JPGIMG_0273.JPGIMG_0277.JPGIMG_0508.JPG
IMG_0285.JPGIMG_0291.JPGIMG_0267.JPGIMG_0296.JPGIMG_0298.JPGIMG_0299.JPGIMG_0304.JPGIMG_0309.JPGIMG_0312.JPG
IMG_0317.JPGIMG_0440.JPG
IMG_0445.JPGIMG_0447.JPGIMG_0469.JPGIMG_0471.JPG
IMG_0473.JPGIMG_0478.JPGIMG_0479.JPGIMG_0485.JPG
IMG_0498.JPGIMG_0499.JPG

Určitě si přečtěte

Články odjinud