63
Fotogalerie

Canon EOS 5Ds – má 50Mpx snímač opodstatnění?

Jak je na tom s kvalitou obrazu DSLR s nejvyšším rozlišením? Má vůbec 50 Mpx snímač smysl pro běžného fotografa, nebo je určen jen na produktovou a módní fotografii?

S řadou 5D začal Canon už před 10ti lety. Novinka je tedy již 4. generací a jako taková vychází z modelu 5D Mark III, po kterém zdědila ergonomii, ovládání a většinu funkcí, mimo jiné i vynikající autofokus.

Novinkou je především nový čip s rozlišením 50 Mpx. Nechci se v úvodu pouštět do spekulací, jaké rozlišení kdo potřebuje a jestli je to moc nebo málo. To nechť na základě testovacích snímků posoudí čtenář sám, stejně jako úroveň šumu. Pro ty, kteří očekávají zašuměné fotky, jen upřesním, že hustota buněk na čipu je stejná, jako u APSC DSLR Canon 7D markII. Šum by tedy teoreticky vzhledem k ploše čipu měl být poloviční na celé fotografii a stejný při 100% zvětšení.

Základní technické parametry:

  • snímací prvek: CMOS 36×24 mm, 50,6 Mpx
  • velikost světlocitlivé buňky: 4,14 µm (5D Mark III: 6,25 µm)
  • paměťové médium: CF I, II, UDMA; SD, SDHC, SDXC
  • objektivy: Canon EF, není kompatibilní s EF-S, i když nabízí 1,6x crop režim
  • LCD displej: 3,2“, rozlišení 1 040 000 bodů
  • citlivost: ISO 100–6 400, po rozšíření ISO 50–12 800
  • možnosti napájení: Li-Ion akumulátor, síťový napáječ, bateriový grip
  • rozměry a hmotnost: 152×116×76  mm, 930 gramů (s baterií)

V internetových diskuzích se řeší ohledně 5Ds (R) především dvě témata: nejvyšší ISO i po rozšíření je „jen“ 12 800, tudíž musí mít DSLR vyšší šum, než téměř všechny dnešní DSLR, které „umí“ 25tis. a více. V kapitole o obrazové kvalitě se tomu budeme věnovat.

Druhým tématem je konstatování, že 5Ds není žádný reportážní rychlík, protože fotí rychlostí 5 sn./s. To je o 1 snímek za vteřinu méně, než má současný reportážní speciál 5D Mark III. Musím se pozastavit nad tím, že takovýto rozdíl opravdu žádnou DSLR z reportážní disciplíny nediskvalifikuje. Daleko důležitější je autofokus, který mají oba fotoaparáty téměř shodný.

Erko nebo klasiku?

Nový Canon 5Ds se prodává i ve verzi 5Ds R, která má vyrušený AA filtr (ten tam sice z technologických důvodů je, ale jeho efekt je negován). Díky tomu má „erko“ vyšší ostrost při 100% zvětšení, ale také trpí na moire. Rozdíl v ostrosti je při 100% zvětšení dobře viditelný, ale moire vyžaduje dodatečné úpravy fotografie. Odměnou fotografům budou nejostřejší fotografie, jaké je možné bez investice do středoformátu pořídit.

EOS 5DS BODY up FRT.jpgEOS 5DS R BODY up FRT.jpg

Profesionální fotografové, kteří musí plnit uzávěrky a termíny, asi raději sáhnou po verzi s AA filtrem. Upřímně i na levnějším 5Ds (bez R) je AA filtr relativně slabý, a kdo bude na fotografiích pozůstatky moire hledat, ten je najde. 

Odolnost a ovládání

V každé DSLR je citlivý AF senzor, který může po drsnějším pádu vyžadovat seřízení. Nebýt toho, klidně bych s 5Ds zatloukal hřebíky. Tělo je prakticky shodné s reportážním 5D Mark III, což znamená, že když vám tento „drobeček“ spadne na zem, vyměníte jen objektiv a fotíte dál. Hořčíkové tělo mé staré 5D Mark II toho zažilo hodně, ale stále vypadá dobře. Novinka ale šla ještě dále. I dvířka od slotu paměťových karet jsou daleko masivnější.  

Kvůli důrazu na co nejvyšší odolnost se ale musíme obejít bez několika funkcí, které jsou dnes běžné: WiFi, GPS a výklopný displej. Upřímně mi chybí jen GPS. Pokud ale máte chytrý telefon s Androidem/iOS, existuje na internetu několik návodů, jak nahrát do EXIFu souřadnice z telefonu, který zaznamenával GPS souřadnice po celou dobu focení. Výklopný displej je užitečná vychytávka nejen pro kameramany. EOS 5Ds sice video natáčet umí, ale je primárně určen pro statické snímky, takže to za tak velké mínus nepokládám. Jak WiFi, tak GPS lze řešit externím příslušenstvím.  

EOS 5DS BODY Left.jpgEOS 5DS BODY Right 02.jpg

Tělo i ovládání bude fotografům s DSLR Canon důvěrně známé a prakticky se shoduje s 5D Mark III. Na horní straně nás tak nepřekvapí volič s expozičními režimy. Krom klasické sestavy P, Av, Tv, M a B (pro extra dlouhé časy) jsou zde i 3 uživatelské režimy C1-3. Když na nastaveném režimu nějaký parametr změníte (např. zvýšíte ISO), fotoaparát tuto změnu akceptuje.

Pokud ale fotoaparát přejde do režimu spánku, nebo expoziční režim změníte a k původnímu „céčku“ se pak vrátíte, změnu si už fotoaparát pamatovat nebude a vždy uživatelský režim resetuje na uložené nastavení a bude ignorovat poslední fotografovo nastavení. Osobně mi to práci komplikuje, ale chápu, že jiní fotografové se na věc mohou dívat jinak. Kolečko exp. režimů má uprostřed pojistku, kterou jednoznačně vítám. Při vyndání DSLR z těsného batohu se mi režim snímání vždy změnil, ale tomu je nyní konec.

EOS 5DS BODY BCK.jpgEOS 5DS FRT.jpg

Nejčastěji používané funkce

Patice externího blesku je u všech poloprofil a profi DSLR od Canonu 40D voděodolná s blesky Speedlite 580EX II, 600RT a makrobleskem MR-14EX II. Nad stavovým displejem jsou 3 šikovná tlačítka ovládající následující nejčastěji používané funkce:

  • Měření expozice
  • Režim AF (one shot/servo)
  • Citlivost ISO
  • Vyvážení bílé
  • Režim posuvu (série, samospoušť)
  • Korekce zábleskové expozice

Toto ovládání je geniální především proto, že s trochou cviku může fotograf všechny tyto funkce nastavovat operativně s okem u hledáčku. Výrobce takovéto akční ovládání podporuje a nastavení všech těchto uvedených funkcí je zobrazeno v hledáčku. Korekce zábleskové expozice je zobrazena na stupnici při jejím nastavování. Pokud je nastavena, zůstane v hledáčku jen ikona upozorňující na aktivní korekci stejně jako na stavovém displeji.

Zde se musím zastavit u sériového snímání, které je „jen“ 5 sn./s. Říkám „jen“, protože v internetových diskuzích je výrobce často kritizován, že nevybavil fotoaparát rychlejší elektronikou. Musíme si však uvědomit, že ještě před pár lety byla rychlost 5 sn./s znakem velmi rychlých poloprofi DSLR. Od té doby povyrostlo rozlišení 5–10 ×, přičemž 5Ds, který není primárně vyroben pro sportovní reportéry, si dokázal rychlost 5 sn./sekundu udržet.

Můj starší 5D Mark II fotí 3,9 sn./s, a to má 2,5× nižší rozlišení. Rychlé série přitom často vyžadují jen fotografové, kteří namíří fotoaparát na místo dění, stisknou spoušť a doufají, že „to vyjde“, místo aby si počkali  na správný moment a ten vyfotili. Takovýto styl focení dokáže za fotografa suplovat detektor pohybu napojený na spoušť fotoaparátu.

Uživatelské nastavení

Vedle spouště je tlačítko M-Fn, které zdědil 5Ds po 5D Mk III/1Dx. Na výběr je řada funkcí (blokování měření expozice, blokování měření bleskové expozice, změna rozlišení/formátu (jak zkratka do nastavení RAW/JPEG, tak volba uložení snímku v jiné kvalitě, než jaká je nastavena – např. běžně fotím do RAWu, ale jeden snímek ihned po expozici chci uložit i v JPEG.

Stisknu tedy M-Fn a fotoaparát uloží vedle RAWu i JPEG – rozlišení i kompresi si fotograf může nastavit pro každý formát zvlášť). Užitečnější mi ale připadalo nastavení funkce crop – tedy ořez. Při nasazeném objektivu např. 35 mm F1,4 mám k dispozici 35 mm/1,4, 45 mm/1,4 (crop 1,3×), 56 mm/1,4 (crop 1,6×) a čtvercový formát. Neaktivní část čipu se v hledáčku zatmaví. Režim funguje jen při focení do JPEG, v RAWu jen zobrazí vyříznutou část, ale uloží celý obrázek – místo na kartě tak tímto způsobem šetřit nelze.

EOS 5DS Left.jpgEOS 5DS Right.jpg

Naprogramovat ale jde daleko více tlačítek – AF-ON, hvězdička (blokování expozice), tlačítko hloubky ostrosti, set, obě kolečka a 9tisměrný joystick. Právě na joystick jsem si zvykl nastavovat volbu ostřícího bodu, který si tak můžu nastavit rychle s okem u hledáčku, a to bez ohledu na to, kolik ostřících bodů mám aktivních (to však není nic nového). Pod tlačítkem set jsem se rozhodl nastavit lupu, která funguje u 5Ds skutečně geniálně: stiskem tlačítka lupy (nebo set v mém nastavení) se fotoaparát přepne do režimu prohlížení a zvětší zaostřenou oblast (resp. oblast bodu, který zaostřil). Stisk jednoho tlačítka tak nahradí vstup do prohlížení fotografií, zoomování a hledání místa, které má být ostré. 5Ds toto udělá automaticky. Bravo!

Možnosti uživatelského nastavení jsou skutečně velmi široké a zde se nemůžeme věnovat všem možným nastavením (zájemcům o podrobnější informace doporučím ke stažení návod na použití s 532 stranami). Jedna oblast si však zasluhuje speciální pozornost:

Autofokus

Systém ostření je prakticky shodný s Canonem 5D Mark III a profesionálním 1Dx. Za vše mluví fakt, že v menu položka „AF“ zahrnuje 5 obrazovek. Na první je možnost vybrat si z 6 předvoleb chování AF: víceúčelové nastavení, sledování pohybujících se objektů i přes náhodné překážky, okamžité ostření na cokoliv, co se nachází pod aktivním ostřícím bodem, sledování objektů náhodně zrychlujících/zpomalujících a další. Přitom u každé předvolby lze upravit ve 3 krocích citlivost sledování, zrychlení/zpomalení sledování a citlivost na přepnutí AF bodu (např. když sledovaný fotbalista přeběhne v hledáčku z jednoho bodu k jinému).

Další volbou je množství aktivních bodů, za kterou jsem byl velmi vděčný, protože první varianta 61 AF bodů je na mě skutečně příliš. Druhou volbou jsou všechny křížové body, kterých je stále požehnaně. Nejlepší mi připadala volba 15ti bodů, které zahrnují širokou plochu a je jich přitom dostatečně nízký počet, aby se daly ovládat přes joystick. Poslední volbou je 9ti bodový AF. Ten by mi vyhovoval, ale zabírá menší plochu oproti 15ti bodovému nastavení.

EOS 5DS TOP.jpg

Tím jsme si zvolili aktivní AF body, ale nyní si vybereme metody volby oblasti – kromě klasického bodového AF nabízí 5Ds také rozšíření na 5, 9 bodů, nebo na oblasti AF bodů. Tato nastavení jsou užitečná především při focení sportu. Nejen pro sport se hodí propojení bodu AF s orientací fotoaparátu. Zvolíte-li prostřední bod v horní řadě a otočíte fotoaparát na výšku, změní se aktivní AF bod tak, aby opět byl aktivní prostřední bod v horní řadě (dříve bod v levém, nebo pravém sloupci).

Protože pro 61 bodový AF je zapotřebí zcela jiné zobrazení, než pro 9tibodový, umožňuje 5Ds i výběr zobrazení a podsvícení AF bodu – trvale zobrazený, nezobrazený, zobrazeny jsou jen zaostřené body apod.

Možnosti personalizace AF jsou opravdu velmi široké a zahrnují i takové volby, jako jestli systém ostření EOS iTR AF má pro volbu AF bodu použít informace senzoru měření expozice (tedy barvu objektu, obličej apod.), anebo jestli má systém vyhodnocovat jen informace z AF senzoru – tedy vzdálenost. 

Pokračování 2 / 3

Provozní rychlosti, obrazová kvalita

Moderní DSLR mají zpravidla nějakou verzi informativního zobrazení základních parametrů, do kterého lze vstoupit a tyto parametry měnit. Díky tomu může takový fotoaparát ovládat bez problémů i fotograf, který drží DSLR v ruce poprvé. Jaké ale jsou ony klíčové parametry, které na LCD chceme měnit?

Novinkou 5Ds je možnost uživatelsky si tuto obrazovku přizpůsobit. Každý parametr umístit na libovolné místo. Některé parametry mají i více voleb zobrazení – např. korekce (bleskové) expozice může být jen malá čtvercová ikona upozorňující na nastavenou kompenzaci, nebo celá stupnice. Všechny funkce je možné na LCD obrazovku poskládat jako z kostek Lega. Je to naprosto skvělý způsob, jak fotografům ulehčit ovládání. Během recenze jsem zkoušel různá nastavení aktivních AF bodů a různá zobrazení v hledáčku. Hodilo se mi tedy zobrazení aktivních i neaktivních bodů na LCD.

EOS 5DS GUI feti 1-1 english Beauty.jpgEOS 5DS GUI feti 2-1 english Lifestyle.jpg

Možností uživatelských nastavení a funkcí je u 5Ds nespočet. Některé nové funkce nahrazují postproces – HDR, několikanásobná expozice atd. Pokud jste, nebo budete majitelem 5Ds, doporučuji věnovat čas detailnímu nastavení všech funkcí, tlačítek i Qmenu. Čas takto investovaný se vám vrátí rychlejším a pohotovějším ovládáním.

Prokletý akumulátor

V recenzi Canonu 5D Mark II jsem vyjádřil své rozčarování nad výdrží akumulátoru cca 500–600 snímků (dle měření CIPA to mělo být 850). Nicméně po 5 letech s touto dnes už obstarožní DSLR mi 5 let starý akumulátor běžně vystačí na 1400 snímků na jedno nabití. Dával jsem si jen pozor na to, abych akumulátor nabíjel, až když byl zcela vybitý a nechal jej nabít až do 100 %.

Historie se opakuje. Nový Canon 5Ds má na jedno nabití nafotit dle CIPA celkem 700 snímků, ale v reálu jsem se pohyboval okolo a i pod 500 snímků. Vzhledem k tomu, že se jedná stále o prakticky stejný akumulátor (jen kapacita se nepatrně zvýšila z 1800 mAh na 1865 mAh), je možné, že se výdrž akumulátoru po čase zlepší. Rozdíl mezi novým a starým akumulátorem byl prakticky neměřitelný. Starý i nový akumulátor lze použít v 5Ds, 5DsR a dalších DSLR Canon: 7D, 7D Mk II, 5D Mk II, 5D Mk III, 60D, 60Da, 70D a 6D.

Rychlost systému

Zatím jsem se nezmínil o tom, jak si 5Ds dokáže poradit s náporem dat z 50Mpx snímače. Bohužel musím konstatovat, že i přes obstojnou rychlost série 5sn./s to jednoduše trvá, než se snímky zapíšou na kartu, stejně tak trvá, než se snímek v režimu přehrávání otevře. Po focení portrétů se mi běžně stávalo, že fotoaparát ukládal pomaleji, než jsem fotil (nepoužívám sériové snímání) a ukládal minutu i déle po posledním snímku.

Běžná reportážní praxe, že si fotograf každou chvíli mrkne na prohlížení fotek a zkontroluje ostrost a kompozici s 5Ds není možná. Načtení fotografie na její zobrazení trvá cca 2 nekonečné vteřiny. Přitom prakticky všechny dnešní DSLR to zvládají za zlomek vteřiny. Při listování fotografiemi DSLR zobrazuje náhledy, ale pokud chcete zazoomovat, čekání vás nemine.

Fotoaparát je vybaven dvojicí procesorů Digic 6 a díky bohu za to. Nedokážu si představit, jak pomalý by fotoaparát musel být, pokud by byl vybaven jen jedním procesorem. Pokud je pro vás rychlost systému klíčovým parametrem, není 5Ds pro vás. Ti, kteří jsou ochotni si za vyšší rozlišení připlatit nejen penězi, ale i malým diskomfortem v podobě pomalé práce s fotkami, dostanou odměnu v podobě velmi kvalitních fotografií s množstvím detailů.

Kvalita fotografií

Alfou i omegou digitálních fotoaparátů je kvalita obrazu. Na co je vám fotoaparát ergonomický a rychlý, když nebudete spokojeni s technickou kvalitou fotografií? Mnozí namítnou, že 50 Mpx nikdo nepotřebuje. To je určitě pravda. Dokonce bych souhlasil i s výroky starými 10 let, že 12 Mpx je zbytečně moc, protože na pěknou A4 fotku stačí 5 Mpx.

Pak ale vyfotíte několik fotografií s 5Ds a v počítači zoomujete ke stále menším a menším detailům. Byl jsem u vytržení, když jsem z 8Mpx DSLR přesedlal roku 2009 na 5D Mark II s 20 Mpx a jsem u vytržení opět. Když jsem na vlastní oči viděl benefit rozlišení 50 Mpx., nepochyboval jsem o tom, že se toto rozlišení do několika let stane standardem. Nezáleží až tak na tom, jak velké fotografie tisknete, protože, přiznejme si, většinu fotografií dnes nikdo netiskne, ale jen prohlíží (a přibližuje) na velkoformátových LCD. Na fotografii s rozlišením 50Mpx. je toho jednoduše více.

Že víc pixelů je lepší než méně, vám potvrdí stejné množství lidí, jako že 2,5l s turbem je větší žihadlo než obyčejná jedna trojka bez turba. Jak je na tom ale šum, který kvůli menším světlocitlivým buňkám jednoznačně musí být horší. Nota bene i výrobce omezil maximální citlivost na ISO 6400 (resp. 12800 po rozšíření).

ISO100_5Ds.JPG ISO200_5Ds.JPGISO400_5Ds.JPG ISO800_5Ds.JPGISO_1600_5Ds.JPG ISO_3200_5Ds.JPGISO_6400_5Ds.JPG
Všechny jmenovité citlivosti EOSu 5Ds – ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400

U 5Ds má smysl nastavovat ISO 100, protože při tomto nastavení je ostrost snímků jednoduše nedostižná. ISO 200 je trochu měkčí. Pokud se divíte, že je zde znatelný rozdíl, musím vás upozornit, že se jedná rozdíl měřitelný jen při takto vysokém rozlišení. Další změkčení obrazu je při ISO 400, ale i při ISO 800 je obraz plný detailů. Od ISO 1600 nahoru doporučuji fotit na nižší rozlišení. V praxi bych se ale nebál ani nejvyššího nastavení citlivosti. Mějte ale na paměti, že jak se se zvyšujícím ISO obraz postupně změkčuje, tak při ISO 6400 postrádá smysl jej uchovávat v plném rozlišení.

Kloním se k názoru, že obecně má smysl si pořídit DSLR raději s vyšším rozlišením, protože snímky resamplované na nižší rozlišení se vyznačují vyšší ostrostí a nižším šumem, než fotografie pořízené s DSLR s nižším nativním rozlišení. Teoreticky by tak fotografie z 5Ds resamplovaná na 20 Mpx měla mít více detailů a nižší šum než fotka z 5D Mk III (resp. 5D Mk II), který má nativní rozlišení 20 Mpx. Pro srovnání jsem měl k dispozici jen 5D Mk II, ale i ten dobře posloužil.

Srovnání s EOSem 5D Mark II

Při většině nastavení ISO při 100% zvětšení působí 5D Mk II ostřejší než 5Ds. Tajemstvím je ale ono 100% zvětšení, protože i zde má 5Ds daleko více detailů. Na ISO 100 je znát plná síla 50 Mpx a 5D Mk II vypadá vedle těchto fotografií jako chudý příbuzný.

Zajímavější je srovnání 20 na 20, tedy nativní rozlišení 5D Mk II vs. 5Ds resamplovaný na 20 Mpx. 5D Mk II se drží pozoruhodně dobře. I když od nejnižší citlivosti má 5Ds náskok díky více detailům, tento rozdíl se u vyšších ISO snižuje. Srovnání šumu vychází cca o 2/3 EV lépe ve prospěch 5Ds. Z toho plyne, že při srovnání resamplovaných fotografií 5Ds s 5D Mk III lze očekávat podobný rozdíl v ostrosti, ale jen minimální rozdíl v šumu.

ISO100_5D2.JPG ISO200_5D2.JPGISO400_5D2.JPG ISO800_5D2.JPGISO_1600_5D2.JPGISO_3200_5D2.JPGISO_6400_5D2.JPG
Všechny jmenovité citlivosti EOSu 5D Mk II – ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400

Rozhodně tak musím vyvrátit zkazky o tom, že s 5Ds má smysl fotit jen při nejnižších citlivostech. Výkon při vyšších citlivostech ISO je lepší než u 5D Mk II a zcela srovnatelný s 5D Mk III. Na druhou stranu musím vyvrátit i naděje některých fotografů, že po resamplování vyjdou z 5Ds čisté fotografie zcela bez šumu.

Pokračování 3 / 3

Hodnocení a demosnímky

Verdikt

Reklamní oddělení Canonu novinku 5Ds redukuje na DSLR s rozlišením 50Mpx. Tento parametr je určitě důležitý, ale zdaleka není nejdůležitější.

Významnější je např. výsledná ostrost, které by šlo dosáhnout např. i použitím jiné, než bayerovy, matice na čipu. Výrobce se rozhodl pro běžnou architekturu s vysokým rozlišením. Nejedná se tedy o žádnou revoluční technologickou novinku, ale výkon na vyšší citlivosti je vynikající a množství detailu je nejen při základní citlivosti úchvatné.

5Ds je ale především velmi odolná DSLR s rychlým AF. Potenciální zákazníci si jistě uvědomují, že toto platí i na levnější a starší 5D Mk III. Vyplatí se tedy připlatit si za 5Ds? To je otázka za téměř 25tis. Kč. Odpovědět si bohužel musí každý sám za sebe. 5D Mk III je všestranný reportážní fotoaparát, jeho systém pracuje podstatně rychleji než 5Ds. Pokud máte hluboko do kapsy, doporučím vám srovnání bazarové 5D MkII a 6D.

Pokud chcete to nejlepší, tzn. fotografie s co největším množstvím detailů, a jste ochotni za to zaplatit nejen penězi, ale i nižší výdrží baterky, časem při postprocessingu (i obyčejné nesamplování zabere čas) a místem na disku, pak si pořiďte 5Ds a nebudete litovat. Jak jsem už napsal dříve, to nejdůležitější jsou výsledné fotografie, a ty dělá 5Ds vynikající.

Plusy

  • úchvatné množství detailů při nižších citlivostech
  • dobře zvládnuté vyšší ISO, i když ztráta nejjemnějších detailů je patrná (jedná se o detaily, které jiné DSLR nezachytí)
  • profesionální AF systém s širokými možnostmi uživatelského nastavení
  • odolné tělo

Mínusy

  • akumulátor po vybalení z krabice nedosahoval deklarované výdrže
  • načítání fotografií je extrémně pomalé
  • není vybaven GPS/WiFi

Demosnímky

061.JPG062.JPG
063.JPG064.JPG
071.JPG073.JPG079.JPG
072.JPG075.JPG
074.JPG078.JPG
080.JPG082.JPG
083.JPG085.JPG
086.JPG087.JPG
115A0495.JPG115A0518.JPG
115A0539.JPG115A0549.JPG
115A0597.JPG115A0599.JPG
115A0633a.JPG115A0648a.JPG
115A0669a.JPG115A0671a.JPG
115A0680a.JPG115A0686a.JPG
115A0721a.JPG115A0877a.JPG
115A0950a.JPG115A0956a.JPG070.JPG
115A0975new.JPG115A0976new.JPG
115A1076new.JPG115A1103new.JPG

Určitě si přečtěte

Články odjinud