Borek  |  26. 05. 2009 06:33

To, co autor článku označuje jako fotoaparát "30D" je patrně "D30" - první DSLR od Canonu (pomineme-li modely ve spolupráci s Kodakem). 30D a D30 jsou od sebe 4 generace daleko.Jinak se mi strašně líbí neustálé omílání, že pro 21 Mpix je potřeba strašně dobré objektivy, když realitou je, že hustota pixelů i 5D Mark II je stejná jako u 20D. Není tedy důvod, aby bylo potřeba lepší optiky. Něco jiného je ovšem kvalita v periferiích obrazu, kterou MkII nemilosrdně otestuje.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jan Čerbák  |  26. 05. 2009 07:10

V článku označený fotoaparát 30D má být opravdu 30D. Vámi zmiňovaný D30 disponuje pouze tříbodovým AF. Že pro plné rozlišení je potřeba dobré objektivy se omílá v každé recenzi 5D MKII a světe div se, je to pravda. Že parametr rozlišení je vždy nutné brát v potaz i s plochou čipu a tedy hustotou pixelů (stejná jako u 8Mpx. DSLR s APSC čipem) v preview rovněž zmiňuji. Jinak se vším co píšete nemohu než souhlasit.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Martin  |  07. 07. 2009 10:02

ak je FOVCF 1.6 pri APS-C snimaci, tak viete mi vysvetlit, ako ste dosli k tomu,ze 8MPx pri APS-C je hustotou to iste ako 21.1Mpx pri FF? Plocha snimaca je totiz vzdy iba 1.6x vacsia nie 2.6x

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jan Čerbák  |  08. 07. 2009 19:18

Cest, jak k tomu dojít, je více. Můžete si podělit rozlišení jedné strany (nikoliv celkové) Canonu 5D MKII rozlišením běžné 8Mpx. APSC DSLR, jako je třeba Canon 30D: 5616 / 3456 = 1,6 = crop faktor, tedy uděláte-li výřez z 5D MK II, dostanete fotografii odpovídající běžné 8Mpx. APSC DSLR. Jednodušší však je podívat se na velikost světlocitlivých buněk, která je u obou DSLR 6.4µm. Vy jste patrně dělil násobky rozlišení, tedy výška * délka fotografie 5D MKII v pixelech děleno výška * délka fotografie APSC DLSR v pixelech. V tomto případě však musíte výsledek odmocnit. Po odmocnění vašich 2,56 dostanete kýžených 1,6, což je crop faktor. Chápu, je to trochu zavádějící, ale věřte mi, že mám pravdu

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  26. 05. 2009 08:26

Kvalita videa je u statických scén úžasná, ale při švenkování už to takový zázrak není.
Ostřicí body nahuštěné ve středu hledáčku mají bohužel i superdrahé Nikon D3 a D3X.
Ukázková fotka 4. 2( příbor) - co s tím autor prováděl, že je na pozadí i při ISO 200 tak příšerný šum? To samé ta puntíkovaná budova. Když si vzpomenu na Canon 300D, kde při ISO 100 byla obloha jednolitá bez špetky šumu...

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  26. 05. 2009 08:27

oprava "fotka č. 2"

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
MD  |  26. 05. 2009 14:10

Taky jsem na to koukal (u tech priboru) a jedine co vidim je nastavena kompenzace expozice +2/3 EV, tak ze by tim?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jan Čerbák  |  26. 05. 2009 17:32

Kompenzace byla nastavena až při vyvolání z RAWu. Obecně mi nevadí provádět podobné úpravy fotografií, když se jedná o preview a ne o recenzi. Ale i přesto si myslím, že míra šumu je na velmi dobré úrovni, nesledujete-li fotografie ve 100% zvětšení na monitoru.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  26. 05. 2009 19:19

Já vám snad pošlu foto z 1D Mk II při ISO 1600, abyste mohl srovnat velmi dobrou úroveň šumu

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
MD  |  27. 05. 2009 13:45

To nemyslite vazne, ten sum je na ISO 200 strasny. Nedelal jste nejake lokalni zesvetleni te leve horni casti?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
MD  |  27. 05. 2009 13:53

Ted me napadlo, ze ja kdyz vyvolavam RAW, tak se mi automaticky provadi zakladni odsumeni (pouze barevne). Tak tim by se vysvetlovalo, ze s takovyto sumem nemam "zkusenosti". Kazdopadne korekce expozice az pri vyvolavani RAW na sum pochopitelne vliv ma a to ne zanedbatelny.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  27. 05. 2009 15:36

Možná kdyby to bylo +3 EV, tak snad... tohle je děsivé.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Maldaphoto  |  26. 05. 2009 09:11

Zdravím ve spolek, protože jsem se zařadil mezi šťastné majitele tohoto těla, tak si dovolím pár postřehů. Testoval jsem vysoké ISO v extrémních podmínkách tedy v jeskyních. Použil jsem objektiv 24-105 se zapnutým stabilizátorem a při vyoském ISO 5000 jsem dosahoval myslím velmí dobrých výsledků. Vše foceno z ruky BEZ STATIVU jen se STABILIZATOREM.Zde jsou fotky :
ISO 5000
http://www.maldaphoto.cz/album/Fotovylety/MoravskyKras/PunkevniJeskyne/slides/_MG_0389.JPG
ISO 6400
http://www.maldaphoto.cz/album/Fotovylety/MoravskyKras/ByciSkala/slides/_MG_0189_1.jpgVíce fotek z jeskyní je vzdy kolekcihttp://www.maldaphoto.cz/album/index.asp?openfolder=Fotovylety/MoravskyKras/ByciSkala/http://www.maldaphoto.cz/album/index.asp?openfolder=Fotovylety/MoravskyKras/SloupskososovskeJeskyne/http://www.maldaphoto.cz/album/index.asp?openfolder=Fotovylety/MoravskyKras/PunkevniJeskyne/
Co mě tedy velice mrzí je rychlost snímání při vícesekčním snímání. Oprotí 40D na které jsem byl zvyklý 6,5 sn/sec. je zde tech 3,9 sn/sec slabý odvar.Je to velká škoda !!! Přeji dobré světloMaldaphoto

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Mis  |  26. 05. 2009 10:30

Mimo již zmiňované rychlosti, nebo spíš pomalosti snímání považuji deficit výklopného LCD. Pořád se všude omílá možnost záznamu videa, což je snad pro všechny zcela na nic, ale možnost vyklopení LCD stále není. Pokud někoho fotíto ve skupině lidí a potřebujete dát foták nad hlavu tak nemáte šanci a zrovna tak při snaze fotografovat u země... to aby jste se zakopali. Ach jo

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
petr  |  11. 06. 2009 17:24

zkus zapnout live view a můžeš fotit nad hlavou i ostřit celkem bez problému pohledem na dispej
Vykopení by asi bylo lepší ale takto je to taky OK, fotím množství reportáží a toto mi nedělá potíže.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jerry  |  26. 05. 2009 12:16

Po shlédnutí fotografií z Canonu 5D markII mám oproti starému 5D pocit určité neostrosti. Čím to je? Rozlišení je skoro dvojnásobné, přesto jsem z nové pětky ještě neviděl tak brilantně ostré fotky jako ze staré... Má někdo podobný pocit???

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
jj  |  26. 05. 2009 14:30

mám obrácený pocit - tedy s dobrým sklem - pochopitelně pokud při stejné ploše čipu použiješ větší rozllišení než u D5 musíš počítat s tím, že víc vylezou nedostatky optiky.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Ars  |  26. 05. 2009 18:02

Po shlédnutí fotografií Ondřeje Prosického s kombinací 5D II + 200/2L, a to především u fotografie káněte v přiloženém odkazu, nevidím problém s ostrostí. Peří je v 100% přiblížení z mého pohledu více než slušné.
Viz link - http://www.naturephoto.cz/fototechnika/143-canon-eos-5d-mark-ii-+-canon-ef-200mm-f/2-l-is-usm.html

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Mark I  |  26. 05. 2009 12:59

Vlastním původní model Mark I a oproti 20D mám značný nárůst fotek s neskutečnými přepaly. Jakmile je někde na fotce plocha, která je světlá, tak z toho vycházejí fotky, které jsou jako by o 2 či 3 EV přeexponované. Je to vlivem toho, že ostřící a měřící body jsou nahuštěné u středu a když je světlá plocha mimo střed, nezměří to správně? Bohužel jsem nezaznamenal žádný rozdíl mezi všemi způsoby měření expozice (bodové, středové, celoplošné...). Jak si s tím poradí Mark II? Má někdo podobnou zkušenost?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
jj  |  26. 05. 2009 14:42

nevím - u MII s přepaly problém nemám. Naopak spíše častěji potřebuji korigovat expozici v rámci postprocesingu do plusu - obvykle o cca 0,5 clony. U toho "celoplošného" jak mu říkáš měření záleží na tom, jaký ostřící bod vybereš - meření zohlední to, že v daném místě je tvůj "objekt zájmu" a u něj upřednostní expozici tak, aby na něm vycházela správně i za cenu, že zbytek fotky nude trochu více nebo méně od tvého ideálu (který foťák znát nemůže).

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
BorekL  |  26. 05. 2009 16:31

Taky jsem přešel k 20D a taky mám docela problém s expozicí. U 20D jsem používal "average" mód (nebo jak se jmenuje) a měl jsem celkem slušnou úspěšnost správného odhadu korekcí. U 5D MkII jsem často úplně vedle, moje zvyklosti jak exponovat prostě nefungují. Hádám, že na vině je opravdu fakt, že na full frame je všechno namačkané na menší ploše vztaženo k velikosti celého políčka.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jan Čerbák  |  26. 05. 2009 17:45

Canon 5D MKII má na výběr 3 režimy měření expozice: bodový, multisegmentový a středově zvýhodněný. Druhý uvedený je přednastavený a většina fotografů jej používá v 99 % situací. Funguje na základě porovnávání scény s knihovnou scén. Automatika fotoaparátu bere v úvahu i zaostřený AF bod a v tom může být zakopaný pes. Obecně můžu doporučit nastavit (nejen) u 5D MKII trvale korekci -1/3 EV a drobné nepřesnosti v expozici pak doladit při vyvolání z RAWu. Měření středově zvýhodněné (average) simuluje práci expozimetrů na starých SLR, které dávali fotografovi informaci o tom, jaká expozice je nutná pro "středně šedou" scénu. Logicky z toho vyplývá, že pokud v tomto režimu měření exponujete na sněhu, je nutné použít kladnou korekci expozice (aby scéna nebyla v průměru středně šedá, ale světlá) a vice versa.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  26. 05. 2009 19:21

Canon nic jako porovnávání s knihovnou scén nemá, to si pletete s Nikonem.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
IO  |  29. 05. 2009 09:04

Canon funguje iba na logickom principe, knihovnu ma zas Nikon.
Mne sa zda byt meranie OK a vsetko, co fotak odmera je spravne. Fotograf ale musi vediet podla sceny, co ma ako skorigovat - nie je to na automaticke fotenie.
PS: ja mam vzdy bodove meranie expozicie a pouzivam manualny rezim,...aspon nemusim nadavat na fotak:)))

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Dave  |  26. 05. 2009 13:01

Mohu se prosím zeptat, co je myšleno větou: "... po zaclonění o 2 EV budete odměněni řezavě ostrými fotografiemi (v závislosti na nastavené redukci šumu) s precizně vykreslenými jednotlivými pixely."? Chápu to dobře, když mám např. objektiv se světelností třeba 2.8, tak fotografie bude dostatečně ostrá při cloně 5.6?

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  26. 05. 2009 14:07

Ano.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
MD  |  26. 05. 2009 14:09

ano, presne tak. to se tak u objektivu rika, ze jsou ostre az kdyz je priclonite. ale neni pravda, ze o 2EV. zalezi samozrejme na kvalite objektivu, nektere jsou super ostre uz pri sve minimalni clone

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
jj  |  26. 05. 2009 14:35

to záleží na tom, jaký máš objektiv - některému nepomůže zaclonění ani o ty dvě clony, některý je naopak korigován pro focení na tzv. plnou díru (to jsou spíšše výjimky - hlavně špičková pevná skla pro reportáž a jiné disciplíny předpokládající práci s těmito hodnotami clony) ale u většiny skel platí, že přiclonění o cca ty 2 clony proti plné díře již odfiltruje nejhorší vady hlavně okrakových částí fotografie a přitom se obraz ještě nezačne výrazně zhoršovat difrakcí na hodně zavřené cloně.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
IO  |  26. 05. 2009 16:07

Ano, priclonenie je bezne aj u profi skiel - ak to dovoluju podmienky, tak aj pri vyssej clone dostanes stale atraktivny obraz (mala HO oproti APSC) a pri tom sa ti odmeni vysokou ostrostou a detailnostou.
Ak by mal aspon 5fps, tak by som si ho kupil, ale ako sportakovi sa mi neoplati,...radsej pockam na 1D Mk4.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Jan Čerbák  |  26. 05. 2009 17:48

Máte pravdu. Existuje nepsané pravidlo, které +- platí pro většinu objektivů, že optimální kresby dosáhnete po zaclonění přibližně o 2 EV.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Dave  |  27. 05. 2009 13:07

Děkuji všem za vaše odpovědi. Nebyl jsem si úplně jistý a ono pravidlo jsem neznal, tudíž jsem rád, že jsem to pochopil správně.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  27. 05. 2009 15:37

A kdyby tě to zajímalo ještě víc, tak googluj "zlaté okno objektivu"

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
jo2X  |  26. 05. 2009 20:59

Nemôžem porovnávať so staršími Canonmi, ale občas mám nutkanie nechať EOS 1Ds III v skrini a všetko fotiť 5D II.
Naposledy som prišiel z akcie a za poobedie som v LR2 vyrobil 600 obrázkov. S Nikonom D100 a D70 čo som mal predtým by som ich upravoval ešte dnes. Šum sa proti 1 Ds III do3200 ISO dá považovať za bezpredmetný, od 6400-12800 je to už trochu ale ako dokument sa dá. Možno má trošku horšiu kvalitu obrazu pri 100 ISO ako 1 Dska, ostriace body sú rovnako nahustené a nájde sa aj funkcia, ktorú nemá. Ale za tie peniaze... Nie je o čom! B-]

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Ondrej Bobek  |  27. 05. 2009 14:20

Ahojte, od 2.6. bude novy FW pre EOS 5D mark II umoznovat plnu manualnu kontrolu fotoaparatu aj pri videu.
Viac na: http://www.dpreview.com/news/0905/09052701canon5dmarkiifirmware.aspJ.Cerbak: tuto informaciu som posielal v SZ, ale nejako to nefunguje,...mail je lepsi.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Ganec  |  27. 05. 2009 20:11

A co su tie biele bodky v zabere IMG_4868.JPG (cerveny "hrad")?Inak na tom zabere vidno sum aj ked je to ISO 100 .. no aspon to znamena ze fotak vyuziva cely zaznamenany dynamicky rozsah...

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
mk  |  27. 05. 2009 23:31

Zajímavý, je jich tam docela dost...

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
IO  |  28. 05. 2009 23:08

nebudu to semienka zo stromov? :) este stale od nich drhnem vnutro slnecnej clony,....

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
petr  |  11. 06. 2009 17:38

Nevím, jestli to jen moje zkušenost ale chybějící vestavěný blesk není žádné mínus. Kromě toho, že jeho uplatnění je velmi sporné (bylo by asi zajímavé dělat 21MPx fotky do RAWu s tímto bleskem), já měl vždy problém aby mi přesvítil přes objektiv a tak se nedal použít ani na "domácí fotky".
Měl jsem 10,20,40D a byl problém už objektiv 24-70 a na snímku byl stín od objektivu. Nepamatuji se, kdy jsem použil vestavěný blesk a myslím, že u tohoto modelu foťáku by asi bylo škoda nepořídit si blesk do sáněk.

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Mike  |  28. 09. 2009 15:01

100% máš pravdu... ale stalo se mi, že mi při focení odešla výbojka v externím blesku. Bez výklopného blesku by tím moje focení končilo... s ním, jsem se mohl alespoň trochu snažit.Kromě toho ho občas používám na "domácí záběry"... když prostě neni čas a rychlost nasazovat blesk externí.K ničemu jinému to asi neni...

Odpovědět  |  Souhlasím  |  Nesouhlasím
Zasílat názory