23
Fotogalerie

Canon EF-S 17–55 mm F2,8 IS USM – zkušenosti z terénu

Ačkoliv nepatří světelný základní zoom od Canonu k nejnovějším modelům na trhu, je v této kategorii jedním z hojně používaných. Jaké jsou zkušenosti po čtyřech letech soužití?

Každý, kdo si někdy pořizoval zrcadlovku, určitě řešil otázku, jaký objektiv bude pro začátek ideální, a to jak cenou, tak i rozsahem, světelností a především obrazovou kvalitou. Pokud se jedná o těla Canon, pak setových objektivů je celá řada a na jejím pomyslném konci stojí Canon EF-S 17-55 mm F2,8 IS USM.

Objektiv je určen pouze pro těla, která mají menší snímač typu APS-C. Svým rozsahem pokrývá běžně používaná ohniska (ekvivalent kinofilmu je 27–88 mm) a díky vysoké světelnosti a stabilizaci se hodí i pro situace, kde je málo světla. Objektiv byl testován a používán na těle Canon EOS 7D a dříve i na Canonu EOS 30D.

efs_17-55.jpg 
Canon EF-S 17-55 mm F2,8 IS USM

Na pohled působí velice robustním dojmem, i když větší část objektivu je vyrobena z tvrzeného plastu. Netřeba se však obávat nějakého mechanického poškození, vydrží opravdu hodně. Jako problém bych spíše viděl absenci těsnení proti prachu, případně vodě.

Prach si do něj časem cestu najde, to mohu říci s jistotou, s vodou jsem problém neměl nikdy ani za bouřky. Bajonet je tradičně z kovu, ale i zde chybí jakékoli těsnění proti vodě.

bajonet.jpg 
Detail bajonetu

Jak ostřící, tak i zoomovací prstenec jsou pogumovány a umístěny přesně tam, kde by je člověk hledal při prvním uchopení. Oba dva kladou odpovídající odpor, takže nedochází k samovolnému vysouvání, ale stále se dají ovládat jedním prstem.

Na levé straně tubusu jepřepínač automatického/manuálního ostření a stabilizace. Nahoře je ještě ukazatel vzdálenosti zaostření a orientační stupnice ohniska. Během zoomování se vysouvá vnitřní tubus, ale neotáčí se, což umožňuje bezproblémové používání filtrů. Ty mají standardní průměr 77 mm.

Pokračování 2 / 3

Obrazová kvalita

Objektiv patří do vyšší třídy a tomu i odpovídá obrazová kvalita. Snímky jsou výborně ostré už při plně odcloněném objektivu. V tomto případě je ještě lehce vidět vinětace při 17mm ohnisku. Při zaclonění o další dva stupně již vinětace mizí. Na ohnisku 55mm žádnou vinětaci nenajdete.

Pokud se jedná o chromatickou aberaci, tak je viditelná při nezacloněném objektivu prakticky v celé jeho délce a opět mizí po zaclonění o dva až tři clonové stupně. Na fotkách níže je vidět vinětace i aberace a pár „prasátek“ vedoucích od slunce do pravého dolního rohu. Naopak zde není patrná ztráta kontrastu.

aberace, vinětace.jpg aberace17.jpg aberace55.jpg
Ukázka vinětace a chromatické vady

Popsané vady jsou vlastní i špičkovým objektivům a bez problémů je vyřešíte ve většině fotoeditorů, které mají potřebné nástroje. Kupříkladu Adobe Photoshop Lightroom disponuje možností vložit profil objektivu a velmi rychle tak při dávkovém zpracování odstraníte například vinětaci a soudkovitost.

Podstatnou slabinou se však ukázala noční fotografie se silným zdrojem světla, respektive míra odlesků při bodovém protisvětle. V ploše snímků najdete řadu odlesků, se kterými už automatické funkce editoru nepomohou.

noční.jpg 
Noční snímek

Další podstatná věc je podání míst mimo rovinu zaostření. Tady dosahuje objektiv opět velmi dobrých výsledků. Nikde žádné ostré hrany nebo mnohoúhelníky, které by rušily celkový dojem z fotografie. Vzhledem k tomu, že se jedná o zástupce z řady světelných zoomů a nikoliv o pevné sklo, je možné konstatovat, že bokeh má objektiv velmi příjemný.

bokeh.jpg bokeh2.jpg
bokeh-praxe-1.jpg 
Ukázka hloubky ostrosti

Při použití ve zhoršených světelných podmínkách pomůže tříkroková optická stabilzace obrazu. V praxi bych doporučil vypínání pouze při použití stativu, kde má negativní vliv na kvalitu obrazu. Jindy se negativně neprojevuje a naopak umožňuje udržení relativně dlouhých časů z ruky.

IS  0,1s  17mm.jpg
Stabilizace v praxi – čas 1/8 s

Pokračování 3 / 3

Hodnocení a demosnímky

I přes plastovou konstrukci musím po několika letech potvrdit velkou odolnost objektivu. Za asi tři roky používání jsem s objektivem byl snad ve všech myslitelných podmínkách, od silných mrazů, přes bouřky, až po obrovskou prašnost a vysoké teploty. Jelikož ho vozím sebou i při sportu, tak si prožil i pár tvrdých pádů na kole a lyžích.

Po jednom z těchto pádů sice utrpěl pár trhlin, ale nepodepsalo se to na funkci ani obraze. I po onom prasknutí ještě nekolikrát spadnul, ale trhliny se dále nezvětšují a objektiv dál plně slouží.

na_digitalu.jpg 

V drtivé většině situací dosahuje objektiv výborných výsledků a plně uspokojí očekávání majitele. Obrazová kvalita je výborná a vykazuje minimum negativních vlastností, z nichž většina je řešitelná při postprodukci. Jedinou slabinou objektivu je množství odlesků při bodovém protisvětle, zvláště pak u nočních snímků. Pro noční městskou fotografii bych doporučil jiný objektiv, který tolik na odlesky netrpí.

Technické specifikace

  • rozsah ohnisek: 17–55 mm
  • minimální zaostřovací vzdálenost: 35 cm
  • minimální/maximální clona: F2,8/F22
  • konstrukce: 19 čoček ve 12 skupinách
  • počet lamel clony: 7
  • velikost závitu pro filtry: 77 mm
  • délka: 111 mm
  • váha: 645 g

Podstatným faktorem při výběru objektivu je samozřejmě i cena. Ta se u Canonu EF-S 17–55 mm momentálně (listopad 2012) pohybuje kolem 24 500 Kč, což samozřejmě není málo. Přímou konkurenci tohoto objektivu najdete samozřejmě u výrobců objektivů, jako je Sigma či Tamron.

  • Sigma 17-50 F/2,8 HSM (cca 18 000 Kč)
  • Tamron 17-50/2,8 VC (cca 11 700 Kč)

Demosnímky

test voda.jpg test-1.jpg
test-1-11.jpg test-1-12.jpg
test-1-13.jpg test-1-14.jpg
test-1-16.jpg test-1-2.jpg
test-1-3.jpg test-1-4.jpg
test-1-8.jpg test-1-9.jpg
 

Určitě si přečtěte

Články odjinud