Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

2. března 2019
TWEET SDÍLET
Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Plusy

  • perfektní ostrost
  • minimální zkreslení
  • výkonná stabilizace
  • rychlé a spolehlivé ostření

Minusy

  • vyšší hmotnost
  • vysoká cena
9/10
Hodnocení

Všechny verze (i ty se clonou F4,0) se staly velmi populární především díky skvělé kresbě a malé hloubce ostrosti, velice kvalitnímu zpracování a široké škále využití.

U nové verze III samozřejmě zůstává vše dobré, co přinesly ty předchozí, ale na první i druhý pohled není patrný oproti verzi II žádný rozdíl. Snad mimo barevný odstín, bílá je laděna spíše do studena, na pohled působí příjemným čistým dojmem oproti předchozím tepleji laděným a trošku zašle působícím světlešedým tónům.

Co se vnitřností týče počet členů i skupin je stejný (23/19), osmilamelová clona má rozsah F2,8 – F32, ostří od 120 cm, má stejnou šířku i délku, váha +/- 10g stejná: 1480 g. Ovládání je také stejné – čtyři přepínače na boku, přepínač minimální ostřící vzdálenosti, přepínač automatického a manuálního ostření, pochopitelně vypínač stabilizace a přepínač módů stabilizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V čem se liší od starších kolegů?

Přední a zadní člen jsou obohaceny o fluoridovou úpravu, která má zajistit snazší údržbu a čištění (podle některých recenzentů má tato úprava za následek také vyšší křehkost členů, ale to nemám potvrzené). Celý objektiv je utěsněný, a tedy rezistentní vůči vlhkosti a vniknutí prachových částic.

Dále disponuje technologií ASC (Air Sphere Coating), kdy jsou členy pokryty antireflexní vrstvou, resp. vrstvou s ultra nízkým indexem lomu světla, takže vykazují nižší odrazivost. ASC tedy redukuje četnost výskytu duchů, flérů či prasátek, burningů a dalších světelných efektů tolik oblíbených u filmařů. Toť vše k novinkám, na řadě jsou vylepšení stávajících parametrů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Objektiv nabízí velice účinnou stabilizaci. Udávaná hodnota je 3,5 EV. Subjektivně bych označil stabilizaci za velmi až překvapivě účinnou a její využití vidím převážně ve videu. Při fotografování samozřejmě také, při nižší světelných hladinách, v krajině, na moři, kdekoli, kde je potřeba stabilizovat fotoaparát, zafunguje dobře.

Ostření

Dle mého názoru lze popsat jako přesné, rychlé a tiché. Co víc si přát. Poradí si i v komplikovaných světelných podmínkách, a to tak nějak lehce, nenadává přitom jako například předchozí verze I.

Ukázka kresby a aberace u první verze objektivu EF 70–200 mm F2,8L IS I

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Není nutné ostřit na místo, kde se potkávají kontrastní barevné nebo světelné plochy. Poradí si i když ostříte na stinné místo při prostisvětle a většinou správně. Obecně v protisvětle ostří výborně, jako by přiletěl z jiné planety a s úsměvem a lehkostí v hlase řekl: „Ahoj, tady u vás bylo někdy ostření problém? Pozoruhodné..“

Ukázka kresby a aberace u aktuální verze objektivu EF 70–200 mm F2,8L IS IIII

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Na chromatickou aberaci bych málem zapomněl. Je to jako hledat obsah masa v malinové marmeládě. Ani aberaci ani problematiku vinětace není nutné řešit, nevěřím, že by hodnoty někoho odradily od koupě. Objektiv aberuje velmi málo a není se čemu divit vzhledem k cenové kategorii. Vinětace je-li, pak měkká a příjemná.

Cena je nastavena podobně jak u předchozího modelu (cca 48 až 53 000 Kč), mezi 56 a 60 tisíci korunami. Je na každém, ať zodpovědně posoudí, k jakému účelu si pořizuje teleobjektiv, co od něj očekává a jestli se vyplatí do něj investovat.

V akci s Canonem EOS 7D Mk II a Sigmou 150–600 mm Sport

V akci s Canonem EOS 7D Mk II a Sigmou 150–600 mm Sport

Na podzim loňského roku přišla společnost Canon s novým strojem, zaměřeným především na sportovní fotografii, ale rozhodně jim nepohrdnou ani reportéři a wildlife fotografové.

Konkurence ostatních značek na trhu je v celkem dobré kondici (Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 Canon Sony FE 70-200mm f/2,8 GM OSS Sigma 70-200mm f/2,8 APO EX DG OS HSM Canon Pentax HD D-FA* 70-200mm F/2,8 ED DC AW). Ale samozřejmě lze sáhnout i po starších a levnějších modelech téhož skla či po variantách se clonou F4,0, které nabízí taky špičkové zpracování a obrazovou kvalitu.

Ukázka bokehu – EF 70–200 mm F2,8L IS IIII

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Není tajemstvím, že tento model je určen spíš pro profesionály. Pro lidi, kteří jej budou využívat často a potřebují, aby fungoval a vydržel. Zvýšená odolnost a speciálně ošetřené čočky napovídají, že bude slušet fotografům v novinařině, dokumentu, wildlifu, streetphotu, či obecně v podmínkách, které si určí matka příroda a je nutné se rychle přizpůsobit a kde se mění objektivy co nejrychleji. V tomto se mi vlastně termín „moderní klasika“ líbí.

Canon EF 11–24 mm F4L USM: široký a bystrozraký

Canon EF 11–24 mm F4L USM: široký a bystrozraký

Extrémní širočina od Canonu je objektivem s nejširším zorným úhlem, který koriguje sférické zkreslení. Je ale možné vůbec objektiv s tak extrémním ohniskem vyrobit s rozumnou kvalitou obrazu?

Za mě osobně nelpím na nanotechnologiích typu ASC, které se sem tam hodí, ale když fotíte denně desítky a stovky snímků, precizní ostření prostě oceníte při každé příležitosti. Nemůžu si pomoct, ale zatím jsem nefotil s objektivem, který by ostřil lépe.

Ukázka chování v protisvětle – EF 70–200 mm F2,8L IS IIII

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sluneční clona je dostatečně velká, až tak, že se musí buď nasadit do aktivní polohy nebo sundat, protože když je nasazená na objektivu v režimu „pohov“, nedají se dobře ovládat prstence. Velké kapsy výhodou. Objektiv má i stativový prstenec, který je potřeba při nasazení na některé stativy či gimbaly otočit závitem na bok, aby nepřekážel.

Jako nevýhody by se daly zmínit cena a hmotnost. Avšak oboje je tak trochu sporné, jelikož nepopiratelnou logiku obě hodnoty mají.

V akci s tělem EOS 1D X Mark II

Testy probíhaly většinou s tělem EOS 1D X Mark II. Jedná se o kombinaci dvou top modelů svých kategorií. Tedy chtělo by se říci ideální spojení. Na první pohled zaujme velikost sestavy a pochopitelně i váha. (1530 g + 1480 g) 3 kg; to už si člověk rozmyslí, jestli s sebou vezme na procházku. Dokážu si představit, že by se tento set třeba ženě s menšíma rukama mohl špatně držet.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tělo má fantastický rozsah ISO 100–51 200 (v rozšířeném režimu 50–409 600), to aby člověk kvůli otestování horní hranice ISO odjel z města, protože i v noci je na to moc světla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Focení vyloženě bavilo, rychlé, přesné, bezproblémové, člověk je hned v takové lepší náladě, když nemusí přemýšlet o tom, co kdy kde selže nebo nebude fungovat. Zvuk při focení není extra ostrý, zní trošku tlumeně, ale slyšet je.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Baterie má úžasnou výdrž, což je zásadní, protože stabilizace a ostření si také vezmou svoje. Konektivita dostačující, jen Wi-Fi se musí dokoupit formou externího modulu, což má svá pro (např. vyšší výkon) i proti. Má dva sloty, jeden na klasickou CF a jeden na CFast.

Neupravené RAW soubory můžete stahovat zde

Překvapilo video, až 4K při 50 fps (PAL). V kombinaci s třetí řadou Canonu 70-200 mm F2,8 bezproblémové natáčení z ruky, dokonce i za pomalé chůze. Ano, je to něco, co Panasonic a Sony za třetinovou cenu zvládají se svými bezzrcadlovkami už pár let. Nicméně se nejedná o srovnatelné fotoaparáty cod o výkonu. Nehledě na ovládání, manipulaci, odolnost a výdrž.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Celkově je to set, kterého je doma škoda, je to spíš cestovatel a spíš než dobrý sluha je to kolega, kterému by člověk při prvním seznámení měl skoro tendence vykat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Technika, Testy, Canon, Objektivy, Zrcadlovky, Teleobjektivy

Určitě si přečtěte

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

35 Helena Vyplelová

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete najít pod stromečkem

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete najít pod stromečkem

To správné fotografické příslušenství může v mnoha situacích značně ulehčit práci a ne vždy je součástí fotobrašny. S objektivy je to velmi podobné, a proto přinášíme několik tipů, po čem sáhnout.

11 Petr Březina

Fujifilm X-T30: Výkon ve stylovém kompaktním těle [test]

Fujifilm X-T30: Výkon ve stylovém kompaktním těle [test]

V dnešním testu se zaměříme na třetí generaci pokročilých APS-C bezzrcadlovek Fujifilmu. Model X-T30 sdílí podstatné vlastnosti s vlajkovou lodí systému Fujifilmem X-T3. Co vše fotoaparát zvládne a k čemu se hodí?

12 Helena Vyplelová