Canon CanoScan 9000F: první recenze v ČR!

21. září 2010
TWEET SDÍLET
Nový skener Canon CanoScan 9000F je horkým favoritem v oblasti plochých skenerů s možností snímání filmových pásů. Jaký je?

Při samotném testování jsme nechali stranou MP Navigator EX (který se hodí spíše ke skenování reflexních předloh) a soustředili jsme se především na duel ScanGear vs. SilverFast. Nutno podotknout hned na začátku, že souboj to nebyl úplně vyrovnaný už jen proto, že SilverFast, jak jsem již psal, je k dostání ve verzi SE, tedy s omezenou barevnou hloubkou a některými dalšími limity. Vyzkoušeli jsme skenovat i s demoverzí AI edice, kde omezení nejsou, nicméně jsme shledali všechny „zlepšováky“ poněkud nefunkční a spíše ke škodě (například více expoziční skenování, které snímky rozmazává). Je to samozřejmě způsobeno víceméně tím, že si SilverFast v některých věcech s  CanoScan 9000F prostě nerozumí, ale to by měl, zvláště když bychom za něj vydali tučnou částku.

Souboj mezi oběma programy dle našeho názoru vyhrává ScanGear od Canonu. Jeho nastavení a ovládání je přehledné a uživatelsky přívětivé, je spolehlivý a výsledky nejsou o nic horší (často i lepší), než snímky skenované pomocí SilverFast SE. V jednom má ale program od LaserSoft Imaging nad ScanGearem hodně navrch a to ve skenování barevných 35mm diapozitivů. Tady, bůhvíproč, je ScanGear nemožný a nedokáže zdaleka tak dobře interpretovat především barvy, jako konkurenční software. Ovšem od toho jsou v krabici přibaleny oba dva, takže mezi nimi můžete přepínat podle požadovaných výsledků.

Pro 35mm snímky jsme také použili referenčních skenů ze skeneru Minolta DiMAGE Scan Elite 5400, který i dnes můžeme považovat za velmi dobrý poloprofesionální skener. Jak se ukázalo, Minolta samozřejmě dokáže i při defaultním nastavení bez korekcí skenovat mnohem ostřeji než CanoScan 9000F, nicméně se zdá, že Canon ji předčí především co do dynamického rozsahu a rozhodně je jasné, že dokáže mnohem lépe interpretovat především barevný negativ. Tady Minolta prezentuje dosti divoké barvy.

Nicméně je nutné připomenout, že CanoScan 9000F je univerzálním skenerem, který dokáže kromě 35mm filmu i středoformát a ten zvládá dle našeho názoru perfektně. Pokud si chcete vyzdobit byt velmi kvalitními zvětšeninami, máte možnost. Jen počítejte s poněkud dlouhou dobou skenování a obrovskými soubory. Většina středoformátových filmů je prohnutá a hrozí tedy nerovnoměrná ostrost ve výsledném snímku. Canon to řeší podkladovou destičkou, kterou vkládáme mezi film a rámeček a funguje to vcelku dobře.

Všechny skeny jsou z hlediska velikosti v rozlišení 4 800 dpi, vyjma barevného středoformátového pozitivu, který je v rozlišení 1 600 dpi (tady už byly časy a velikosti z hlediska testování neúnosné). Se ScanGearem jsme měli nastavenou barevnou hloubku 48bit (respektive 16bit pro černobílé snímky) a SilverFast SE se svým omezením o polovinu méně. Snažili jsme se postihnout různá specifická nastavení a zajímavosti, které skener vykazoval.
 Jako bonus přikládám dva skeny v maximální velikosti, skenované do 4800 dpi. Oba skeny jsou skenovány ScanGearem.

Černobílý 35mm negativ

Obecně se dá říci, že s tímto problémovým formátem si CanoScan 9000F poradil vcelku dobře. Vidíme výborný dynamický rozsah a vcelku prokreslené detaily. Nejlepší metodou je již zmíněný sken do 48bit barvy a následný převod na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu v grafickém editoru. Slušná je i interpretace zrna, i když na Minoltu Canon v tomto ohledu nemá (přesto si neodpustím poznámku, že Minolta zrní až příliš).

max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost |max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; SilverFast bez korekcí; ScanGear sken do 48bitové barevné hloubky a následný převod ve Photoshopu na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu. Doostření pomocí nástrojů Photoshopu; Minolta bez korekcí.
max. velikost
max. velikost | max. velikost | max. velikost | max. velikost

Barevný 35mm negativ

I tady se domníváme, že Canon odvádí dobrou práci. Opět postrádáme více hranové ostrosti a prokreslení v detailech, nicméně podání barev při skenování se ScanGearem je až překvapivě dobré. Naproti tomu SilverFast podává snímky jako málo kontrastní a jaksi ploché i z hlediska barev. Nepomáhá ani automatické doostření USM.

Minolta nedokázala vůbec správně interpretovat barvy, zato v ostrosti je bezkonkurenčně na první pozici. Nápis Heineken na slunečníku je naprosto čitelný a vidíme i decentní podání šumu. Opět platí, že pokud si se snímky pohrajeme při následném postprocessingu, můžeme dostat velice dobré výsledky. Vyzkoušeli jsme si také některá další nastavení ScanGearu i SilverFastu, například Image Adjustment (automatické vylepšení obrazu), FARE (iSRD u SilverFast),  Fading Correction (vylepšení a projasnění zestárlých filmů, projevuje se hlavně v barvě).

max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low (nízký účinek) + Fading Correction low; ScanGear + Image Adjustment + FARE high (vysoký účinek) + Fading Correction high a následné doostření nástroji Photoshopu; SilverFast bez korekcí; SilverFast + auto doostření USM + iSRD; Minolta bez korekcí

Také jsme srovnali obě metody vyčištění obrazu. Myslíme si však, že ani FARE ani iSRD nestojí za to příliš používat anebo alespoň to nepřehánět s intenzitou. Obě metody totiž sice většinou škrábance a prach najdou, nicméně místa vyplní na základě dopředu daného algoritmu nepěknými šmouhami, v některých případech pak identifikují jako nečistoty i místa, která jsou součástí obrazu. Navíc doba skenování se za použití vyčištění neúměrně zvyšuje.

Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low (nízký účinek) + Fading Correction low; SilverFast + auto doostření USM + iSRD

Černobílý středoformát negativ

Už z podstaty tohoto formátu lze čekat, že si s ním skener poradí lépe a není tomu jinak. Zdá se, že středoformát zvládne Canon opravdu excelentně. Dynamický rozsah je perfektní a i slabé doostření ve Photoshopu nám dá velice dobré výsledky. Při rozlišení 9 600 dpi je to sice běh na dlouhou trať, ale pokud si s nějakým snímkem chceme skutečně pohrát a připravit jej na tisk (a může to být docela velký formát), nestojí nám nic v cestě.

max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí + doostření ve Photoshopu; SilverFast bez korekcí; SilverFast + auto doostření USM

Barevný středoformát pozitiv

Pokud jsme tvrdili o černobílém negativu ve středoformátu, že jej CanoScan 9000F zvládne excelentně, tak o barevném pozitivu ve středoformátu můžeme mluvit v superlativech. SilverFast tu lépe funguje z hlediska automatického doostření, na druhé straně velmi podivně interpretuje barvy. U ScanGearu se zase vyplatí použít Fading Correction.

max. velikost
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low; ScanGear + Image Adjustment + FARE medium (střední účinek) + Fading Correction medium + doostření ve Photoshopu; SilverFast bez korekcí; SilverFast + auto doostření USM + automatické vylepšení

Barevný 35mm pozitiv

Co je překvapivý průšvih ScanGearu je velmi špatná práce s 35mm barevným pozitivem. Jednak jsou snímky na pováženou neostré a hlavně si tento nástroj nějak nemůže poradit s barvami. Ty interpretuje jako ploché a nekontrastní a přitom inklinuje ke chromatické vadě (snímek 8a to asi vystihuje nejlépe). SilverFast je na tom lépe, nicméně srovnání s Minoltou ukazuje, že tady má ještě Canon co dohánět. Suma sumárum, pokud jsou ve vaší sbírce hlavně přítomny barevné kinofilmové diáky, pak Vám  CanoScan 9000F asi nedoporučíme.

Klepněte pro větší obrázek v
max. velikost
max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low (nízký účinek) + Fading Correction low; ScanGear + Image Adjustment + FARE high (vysoký účinek) + Fading Correction high; SilverFast + auto doostření USM; Minolta bez korekcí.

Jako bonus přikládáme dva skeny v maximální velikosti, skenované do 4800 dpi. Oba skeny jsou skenovány ScanGearem.

max. velikost | max. velikost
Vlevo: Skenováno bez korekcí a úprav; vpravo: ScanGear sken do 48bitové barevné hloubky a následný převod ve Photoshopu na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu. Doostření pomocí nástrojů Photoshopu.
max. velikost | max. velikost
VlevoSkenováno bez korekcí a úprav; vpravoImage Adjustment + FARE high (vysoký účinek) + Fading Correction high a následné doostření nástroji Photoshopu

S plochými filmovými skenery této třídy je to těžké. Na jedné straně působí dojmem, že je může ovládat i malé dítě a že jsou schopny zdigitalizovat fandům klasického filmu jejich sbírky v plném rozsahu a to za použití malé námahy. Na druhé straně se prezentují jako přístroje schopné dostat opravdu maximum z vaší oblíbené fotografie, kterou si chcete ve velkém formátu zarámovat a pověsit na stěnu obývacího pokoje. CanoScan 9000F je přesně takový „vše-v-jednom“ přístroj, který je schopný za velice rozumnou cenu tyto požadavky víceméně splnit. Není to jistě profesionální dedikovaný skener, ale pokud se s ním (a s přiloženým softwarem) naučí uživatel zacházet, může z něj dostat překvapivě dobré a uvěřitelné výsledky.

Graf ceny produktu Canon CanoScan 9000F poskytuje server Heureka.cz

Témata článku: Technika, Testy, Canon, Příslušenství, Skenery

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

27 Helena Vyplelová

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

29 Petr Březina