Je lepší zůstat u starého objektivu, nebo se vyplatí připlatit si za profi zoom druhé generace? Nový základní objektiv od Canonu nenabízí ani nižší světelnost, ani stabilizaci obrazu. V čem je tedy jiný?
Když v listopadu 2012 Canon uvedl následníka profi standardního zoomu, EF 24-70 mm F2,8L USM II, vyvolalo to smíšené reakce. Objektiv nenabízí na první pohled nic nového oproti svému předchůdci.
Rozsah zoomu i světelnost jsou shodné a zvěsti, které mluvily o implementaci optické stabilizace, se nakonec nepotvrdily. Na první pohled se změnila jen cenovka a průměr filtrového závitu.
Se základním zoomem fotograf často pořídí většinu svých fotografií. Proto na jeho výběru velmi záleží a nevyplatí se cokoliv podcenit. Když jsem si před 5 lety vybíral základní zoom, rozhodl jsem se sáhnout hluboko do peněženky a pořídit si Canon 24-70mm F2,8L USM. Objektiv je to velmi kvalitní a nikdy jsem si na něj nemohl stěžovat. Reputaci mu však kazí množství nekvalitních kusů. Výkon mého konkrétního exempláře můžete posoudit zde.
Optika na zatloukání hřebíků
Zaměřme se ale napřed na novinku. Výrobce nic neslevil z bytelného zpracování utěsněného proti vlhkosti a prachu. Vnitřní konstrukce je opět kovová, ale dle prohlášení Canonu dostála mnoha změn a je nyní odolnější vůči nárazům a vibracím. Rozdílný výkon mezi jednotlivými kopiemi u první generace si lze vysvětlit právě posunem optického členu uvnitř objektivu způsobeným např. pádem. Doufejme, že se tedy výrobce poučil a nový objektiv je odolnější.
| Canon EF 24-70 mm F2,8L USM | Canon EF 24-70 mm F2,8L USM II |
optická stavba | 16 členů ve 13 skupinách | 23 členů v 18 skupinách |
speciální optické členy | 2 asferické členy, 1 UD člen | 3 asferické členy, 2 UD členy a 1 SUD člen |
materiál těla | kovový barel s plastovým opláštěním | kovový barel s plastovým opláštěním |
úhel záběru (horizontální) | 74° - 29° | 74° - 29° |
stabilizace | ne | ne |
nejkratší zaostřitelná vzdálenost | 38 cm | 38 cm |
zvětšení | 0,29× | 0,21× |
počet lamel clony | 8 (kruhová) | 9 (kruhová) |
rozměr filtrového závitu | 77 mm | 82 mm |
rozměr objektivu | 83 × 123 mm | 88 × 113 mm |
hmotnost | 950 g. | 805 g. |
běžná MOC včetně DPH | v době prodeje cca 30 tis. Kč | cca 50tis. Kč |
Ostatně měl by být stejně odolný, jako jsou profesionální DSLR jedničkové řady. I přes to se výrobci podařilo snížit hmotnost objektivu o 150 gramů. Pořád se jedná o pořádný kousek, ale když fotíte několik hodin v kuse (např. svatby), tak pak cítíte v zápěstí každý gram. S Canonem EOS 6D a novým 24-70 mm se mi fotilo daleko příjemněji, než s kombinací staršího 5D Mk II a 24-70mm první generace, která váží o celých 282 gramů více.

Vlevo nový objektiv, vpravo starší verze
Nový zoom je o 1 cm kratší a o půl cm širší. To má za následek i širší filtrový závit 82mm, který se pomalu stává standardním rozměrem u profi zoomů oproti dřívějším 77 mm. Beru to ale spíše jako negativum, protože filtry s průměrem 82 mm jsou dražší a stále je na trhu více objektivů s průměrem 77 mm.

Vlevo nový objektiv, vpravo starší verze
Filtrový závit je standardně plastový oproti kovovému závitu u starší verze. Kovový závit objektivu se ale často „zahryzl“ do kovového závitu filtru, proto přechod na obligátní plast beru jako výhodu. Riziko strhání závitu je minimální, pokud se o to nebudete záměrně pokoušet.
Sluneční clona z davu nevystoupí
Na pohled je sklo daleko kompaktnější. Za to vděčí daleko menší sluneční cloně. Jen pro připomenutí: Starší verze nabízela reverzní zoom (objektiv se vysouvá s klesající ohniskovou vzdáleností a nejkratší je na nejdelším ohnisku - tedy přesně naopak, než je to běžné). Objektiv se krom toho vysouval uvnitř sluneční clony. Ta tak byla efektivní téměř při všech ohniskových vzdálenostech.
To, že se objektiv vysouval uvnitř sluneční clony, ho také chránilo před mechanickým poškozením. Nikon je vybaven podobným systémem, ale objektiv Nikonu je nejkratší při 50 mm a sluneční slona je tak efektivní jen v rozsahu 24-50 mm. Canon u novinky bohužel od tohoto skutečně revolučního designu upustil. Sluneční clona je efektivní jen na krátkém ohnisku a vysouvá se spolu s objektivem stejně, jako je tomu u objektivů 24-70 mm F2,8 od Sigmy, Tamronu a Sony.
Vlevo nová sluneční clona, vpravo sluneční clona ze staršího objektivu
Zoomový prstenec je dostatečně široký a u obou objektivů se vyznačuje plynulým chodem. Po 5 letech ve službě je zoom u staršího 24-70 trochu vychozený a nejde tak příjemně ztuha jako u nového objektivu. I přesto se ale objektiv při nošení na krku vlastní vahou nevysouvá, což je u kilového objektivu vcelku překvapivé. Nová verze je vybavena pojistkou proti náhodnému vysunutí. V praxi ale není vůbec zapotřebí.
Pojistka proti vysunutí je vidět na novém objektivu vlevo
I když mají oba objektivy shodný rozsah ohnisek, novinka zobrazuje při zaostření na kratší vzdálenost o fous širší úhel záběru. Jedná se ale jen o detail, který při běžném focení člověk nepostřehne, ale kvůli tomu je nový objektiv i při shodné nejkratší zaostřitelné vzdálenosti schopen dosáhnout menšího (horšího) zvětšení jen běžných 0,21× oproti vynikajícím 0,29× u staršího skla. Starý objektiv je tak na makro o něco vhodnější.
Rychlý jako břitva
Pro ostření využívají oba objektivy kruhové USM motory, které sice nejsou ideální pro ostření u videa, ale jinak pracují velmi rychle a tiše. Pro fotografy zaměřené spíše na fotografie než videosekvence je tento způsob ostření nejrychlejší a nejspolehlivější (ostatní výrobci označují tuto technologii jako HSM, AF-S, SSM,…). Mimo to dodává objektiv AF senzoru dvojnásobné množství světla oproti objektivům se světelností F4 a tím dopomáhá k rychlému ostření i za zhoršených světelných podmínek.
časy přeostření z nekonečna na 1,5 m | 6D | 5D mark II |
24-70 F2,8L USM II | 0,32 s. | 0,36 s. |
24-70 F2,8L USM | 0,41 s. | 0,44 s. |
Nová verze ostří ještě rychleji než starší objektiv, což je způsobeno mimo jiné i kratší drahou ostřícího prstence. Z tabulky je patrné, že rychlost AF závisí i na použitém těle. Středový křížový bod Canonu 6D s citlivostí až do -3 EV zde odvedl velmi dobrou práci.
Vlevo EOS 5D Mk II se starším objektivem, vpravo pak EOS 6D s novým objektivem
Oba objektivy je ale možné použít na všech digitálních i filmových zrcadlovkám EOS, vyrobených od roku 1987 a to jak APS, tak full frame. Na APS-C zrcadlovkách odpovídá úhel záběru ohniskům 38-112 mm, což pomůže při focení portrétů, ale nepotěší to fotografy krajiny a architektury. Na malý čip bych asi spíše doporučil objektiv EF-S 17-55 mm F2,8 IS, který je o polovinu levnější než eLkové sklo a navíc vyniká stabilizací.