Týden se s týdnem sešel a na svět se vyloupla nová Fotka týdne s umazanými ochrannými brýlemi na začouzeném nose. Kategorie Portrét, která dočasně upadla do zimního spánku, má totiž ve své stáji velmi schopné tahouny. Jeden z nich nám tímto oznamuje, že plán byl splněn na 105%.
Tentokrát se nám opět zadařila šťavnatá bitka o první místo. Podle čeho však vybrat „tu správnou“ fotografii? Jen podle známkování, nebo snad podle toho, jak moc udeří do oči? Brusič, černobílá variace na „staré dobré časy hlubokého socialismu“, plní velmi dobře obě tyto podmínky, aniž by si musel byť jen sundat čapku. Známky příslušného snímku se postupným broušením paradoxně zvyšují. Na druhém místě (a to o pouhých 7 desetin bodu) skončilo tmavé zátiší Petra Sládka V zajetí - posmutnělý obraz něžné růže, uvězněné v oprátce z ostnatého drátu.
Z černého rámečku v typických rozměrech diapozitivu, který provází Štěpána Páťala tvorbou poslední doby, čiší atmosféra zašlých časů. Fotka sama disponuje detaily, které mohou vzbuzovat mírné pousmání. Již zmíněné zaprášené brýle však blokují přímý pohled modelu do objektivu, takže pozorovatel může polemizovat, zda kouká, nebo nekouká. Naprosto neobvyklý je pak úhel pohledu - zabírá hlavní motiv zešikma, takže výsledek je dynamický natolik, že máme pocit, jakoby se na nás brusič právě otočil od pilně vykonávané práce. „Jak z Filmového týdeníku,“ komentují návštěvníci webu. Nu, jen pokračujme, soudruzi!
Nová pětiletka před námi. Bez ochranného oděvu vstup zakázán!
Absence barev obvykle vyžaduje určitou dávku citu v zacházení se světlem a stínem. Zde nacházíme promyšleně rozmístěné valéry šedé barvy, výrazné sklady ušmudlané košile vpravo kontrastují s plynulými přechody šedi na neutrálním pozadí, a aby bylo kompozici učiněno zadost, umístil její tvůrce do levého rohu záblesk ze stylového industriálního světelného zdroje. I když tedy brusič zdánlivě „utíká“ z rámu, vhodnými triky bylo dosaženo skvělého vyvážení ve formátu. Snad jen škoda dotyku čepice s horním okrajem fotografie. Pozadí má totiž jako naschvál v tomto místě stejný odstín šedé a bočním světlem zvýrazněná linka dělníkovy čepice zbytečně splývá s pozadím.
Monochromatická portrétovka je prostě klasika, velí autor, který už v minulosti několikrát naše ocenění získal. Jeho snímky jsou oproštěny od křiklavě šťavnatých barev, ale nezvyklými náměty, zarámovanými emocemi a vypilovanými (v aktuálním případě spíše vybroušenými) kompozicemi si získávají opakovaně zdvihnuté palce fanoušků. Aktuální Fotografie týdne patří do série dělnických portrétů z prostředí železničního depa. Při retrospektivním průletu světem jemných barevných tónů, kontrastů krásy a všední špíny mám však pocit, že Štěpán Páťal ještě zdaleka nestiskl spoušť naposledy...