12
Fotogalerie

Bazarová Yashica T5 – Značka ideál

Fotoaparáty, které se vyznačují extrémně jednoduchým ovládáním a velmi omezenými možnostmi nastavení, se často označují jako „fun kamery“. Kinofilmová Yashica T5 je jedním z nich.

Jsou skvělé pro akční focení bez přípravy a deníkový styl dokumentárního záznamu. Některé však svým obrazovým výstupem bez větších skrupulí hravě trumfnou mnohem dražší a vyspělejší stroje. Přesně taková je i skvělá Yashica T5.

Mám rád překvapení. Když stařešina Petr Lindner vytáhl ze své bohaté sbírky svůj další trumf, hleděl jsem na něho s typickou skepsí. O kolikátém kompaktním analogu už píšeme? Koho tohle bude bavit? S malou revizí toho, že mi nikdo zatím po e-mailu nevyhrožoval a také s hezkou vzpomínkou na jednoho čtenáře z Prahy (zdravím), kterého jsem potkal nedaleko naší brněnské redakce (tyhle články má prý nejraději), jsem založil film. Černobílý.

1df.jpg

Zeiss. Carl Zeiss

Když jsme u té skepse, kolik je mezi vámi asi digiskeptiků? Sám se za jednoho považuji a tato další zkušenost opět značně oddálila nákup digitálního kompaktu.

Yashicu T5 jsem nikdy předtím neviděl ani z dálky, nikdy jsem o ní neslyšel a nečetl a troufám si tvrdit, že většina čtenářů na tom bude obdobně. Tento kompakt totiž žádnou velkou mediální hvězdou rozhodně není – těchto šest stránek budiž tedy řádným zadostiučiněním.

Jak jsem již naznačil, opět se jedná o jednoduchý filmový automat, který na první, druhý i třetí pohled bezpečně přehlédnete. Vypadá totiž jako ten nejlevnější fotoaparát na světě. Působí plastovým dojmem – a taky že je vyrobený z několika kusů plastu, laciná je i povrchová úprava vyvedená ve stříbrném odstínu, podivně vypadá krytka objektivu (ta je z plastu průhledného) a nejistý je i kousíček gumy mající ne zcela plnohodnotnou funkci gripu.

10006.jpg10012.jpg

Pozornost vzbudí až informace (zapsaná velmi drobným fontem) o použité optice, která, jak asi tušíte, bezpečně vystřeluje tento nenápadný kompakt mezi elitu: Carl Zeiss Tessar 35 mm F3,5. Navíc Zeiss zjevně z dob své největší slávy, kdy ještě nikdo nemohl tušit, že jeho výrobky se v blízké budoucnosti stanou i součástí něčeho takového, jako je třeba telefon.

Dvouoká zrcadlovka

Při letmém popisu přístroje jsem záměrně vynechal jedno unikum, abych udržel vaši pozornost alespoň do první třetiny článku: Věřili byste, že tento foťák má dva hledáčky? Průhledový a průhledový. Jenomže ten druhý je koncipován jako zrcadlový. Hledí se do něj tedy jako při focení s dvouokou zrcadlovkou a výsledný obraz je stranově převrácený.

10011.jpg
Fotíte-li na film, zřejmě nestřelíte deset snímků od pasu jako s digitálem na každou blbost, jako je třeba fotka vás a kola. Druhý „náhledový“ hledáček je tak u tohoto analogu neobyčejně praktický. Zejména při focení od země a ještě k tomu na samospoušť. K tradičnímu hledáčku kulatou hlavu i s okem bez odřenin zkrátka nenatěsnáte. Přesná kompozice na první pokus s tímto „super scopem“ je tak nasnadě.

Super scope, jak ho výrobce kdysi označil, je sice miniaturní, ale i tak značně rozšiřuje možnosti jednak komponování při fotografování na samospoušť v krkolomných situacích a jednak se hodí pro utajení streetfotografa-dokumentaristy-voyeura. Ten se sice za malý kompakt neschová, ale může se pokoušet o nádherný snímek i s fotoaparátem nenápadně zavěšeným na krku. To je bezva, ne?

10010.jpg
Ne všechny fun kamerky zvládnou zaostřit při snímání z natažené ruky při tolik oblíbeném autoportrétování vás a vašich kamarádů. Yashica bez problémů zaostří již od potřebných šedesáti centimetrů. A vytáhnout ji a fotit můžete třeba i za jízdy. Zkuste to se zrcadlovkou...

Fun camera to go

Stran funkční výbavy veškeré další překvapení končí aneb čtyři ovládací prvky a dost. Zapnutí fotoaparátu pomocí malého posuvníku, který odsune clonu-krytku objektivu, spoušť, režimy blesku a tlačítko samospouště.

Yashica T5 v číslech

  • objektiv: Carl Zeiss Tessar 35 mm F3,5
  • rozsah expozičních časů: 1 s až 1/700 s
  • rozsah citlivosti: ISO 100 až 3 200 (DX čtení)
  • rozměry (š × v × h): 116,5 × 63,5 × 37 mm
  • hmotnost (vč. akumulátoru): 210 g (včetně baterie)
IMG_3910_x.jpgIMG_3911_x.jpgIMG_3907_x.jpg

Jako všechny fotoaparáty v této kategorii i tento vyniká především svou pohotovostí, zapnutí a první snímek je otázka vteřiny, ostření si ani nevšimnete. I proto, že první poloha spouště, namáčknutí, je extrémně citlivá. Extrémní bylo ale také zjištění, že žádný ze zhruba čtyřiceti snímků, které jsem s tímto strojkem vyfotil, nebyl špatně zaostřený! To samé mohu v klidu prohlásit o naprosto přesném expozimetru. To jsou věci!

Yashica T5 vs Yashica T4

Existují dva velmi podobné typy přístrojů, vedle Yashicy T5 je k sehnání Yashica T4, ta však postrádá zrcadlový hledáček. Pozor na malý svízel v označování, T5 se v USA prodával pod označením T4 super. Na obě varianty můžete natrefit jak v černém, tak ve stříbrném provedení. Na rozdíl třeba od bestselleru Olympusu mju II však bylo vyrobeno daleko méně kusů, u nás na ni narazíte ojediněle, na zahraničních aukcích cena kolísá mezi sto a sto padesáti dolary dle kondice přístroje.

PICT4238[1]_x.jpgt41[1].jpg

Za tento kousek plastu tak mluví především jeho schopnost dokonale zaznamenat obraz, což je jev kompaktním digitálům zhola cizí (nemohu si odpustit). Může za to brilantní pevné sklo, které vyniká především neobyčejným přenosem kontrastu. Zaujalo mě rovněž i to, jak dobře si vede při fotografování v protisvětlu, což spolu vlastně souvisí. V kategorii automatických záznamníků se tak jedná o jeden z nejpovedenějších pevných objektivů.

Digitalizace kinofilmu

Snímky v článku byly skenovány na skeneru Minolta Dimage Scan Dual IV. Použil jsem dva filmy, Ilford Delta 100 a 400. Při fotografování (a z náklonnosti k filmovému materiálu obzvlášť) se hlásím ke Cartier-Bressonově devize, že kompozice fotografie má být hotova v okamžiku stisku spouště, obrazové výstupy jsou tak bez dodatečných výřezů a jejich postprodukci jsem omezil pouze na úpravy kontrastu.

100-delta-135-36[1].jpgpan400.jpg

A mě tak napadá: kdybyste znali někoho, kdo je schopný vymontovat pár věcí z různých foťáků a dát je zase trošku jinak dohromady, dejte mi prosím vědět. Představoval bych si to asi takto: Tělo Olympus Pen E-P1, jakýkoli fullframový snímač (může být starší, třeba z Canonu EOS 5D) a objektiv, ten bych prosil Carl Zeiss Tessar 35 mm F3,5.

Článek byl publikován v časopise DIGIfoto

Určitě si přečtěte

Články odjinud