Barva dodává náladu vašim fotografiím

19. srpna 2014
TWEET SDÍLET
Vyfotili jste skvělou fotografii, dokonale ji vyretušovali, ale pořád jí něco chybí? Přidejte jí vhodnou atmosféru za pomoci trochy barevného ladění, a to hned několika postupy.

Podívejte se na fotografie světových fotografů nebo na většinu edtioriálových fotografií v časopisech. Když budete pozorní, neujde vám, že téměř každá z nich prošla úpravou barev. Občas jenom decentně, jindy velmi výrazně.

V programu Adobe Photoshop existuje více postupů, jak fotografii barevně doladit, seznamte se s těmi nejpoužívanějšími.

Vrstva úprav – Křivky

Křivky neslouží jenom na úpravu expozice nebo zvýšení kontrastu. Stačí změnit barevný kanál z RGB na jednu z jeho složek a místo celkové expozice ovládáte expozici jenom v daném kanálu. Vytvořte tedy novou vrstvu úprav s křivkami, nad histogramem se přepněte z módu RGB na kanál, který chcete upravovat, a jednoduše si pohrajte s křivkou v histogramu stejně jako v kanálu RGB.

Klepněte pro větší obrázek
Úprava jednoho ze tří kanálů křivek 

Stačí si zapamatovat, jak fungují komplementární barvy. V případě červené barvy patří horní polovina křivky rudé barvě, ta spodní zase tyrkysové. Vytažením křivky nahoru v jejím středu, dodáte fotografii nádech rudé v celém expozičním spektru. V případě, že křivku upravíte v její horní části, ovlivníte barvy v jasech, nastavení dolní části křivky se zase projeví laděním stínů.

Můžete také využít možnost Obraz | Použít obraz, a aplikovat tak úpravu jenom na světla, nebo jenom na stíny. Stačí si tedy zapamatovat, že rudý kanál ovlivňuje kombinaci rudá-tyrkysová, zelený kombinaci zelená-fialová a modrý kombinaci modrá-žlutá.

Vrstva úprav – Úrovně

Další možností jsou Úrovně. V podstatě se jedná o to samé jako u nastavení Křivek. Rozdíl je pouze v tom, že úrovně se ovládají pomoci posuvníků pod histogramem. Úrovně a křivky jsou si v mnoha ohledech podobné. Je tedy jenom na vás, kterou možnost upřednostníte.

Klepněte pro větší obrázek
Dialog pro úpravu úrovní 

Vrstva úprav – Vyvážení barev

Úprava Vyvážení barev je zřejmě nejvyužívanější možností. Přímo můžete ovlivnit barvy ve stejných kanálech jako v případě křivek: tři posuvníky ovlivňují barevné kanály a nabízejí tři možnosti, jaké části expozičního spektra se mají úpravy týkat.

 

Barevné ladění fotografií

Patří k nejpoužívanějším úpravám. Stačí přidat trochu modré barvy do stínů a fotografie rázem působí chladným dojmem. Přidejte kombinaci rudé a žluté do světel a fotografii tím oživíte.

V zásadě se na ladění ponejvíce používají právě komplementární barvy. Kreativitě se ale meze nekladou a po vyzkoušení sami zjistíte, co na vaše fotografie funguje nejlépe a co vlastně chcete danou fotografií sdělit.

Uvedené tři možnosti ale ani zdaleka nejsou jedinými postupy, jak v Adobe Photoshopu barevně vyladit fotografii. Využít lze také třeba Mixér kanálů, Odstín a sytost nebo barvy upravit v barevném prostoru LAB za pomoci stejných postupů.

 

Jednoduše a rychle tak můžete měnit barevný nádech ve stínech, středních tónech nebo ve světlech. Nezapomeňte ale, že každá z vrstev úprav má svojí masku – jestliže se vám nelíbí barva v jedné části fotografie, zmírněte jí za pomoci Štětce a sníženého Krytí, nebo snižte krytí celé vrstvy.

Klepněte pro větší obrázek 
Posuvníky pro nastavení barevnosti pomocí vyvážen barev

Rada na konec: ponechte si zaškrtnutou možnost Zachovat světlost, chcete totiž ovlivňovat jenom barvy, nikoliv expozici. Úpravou expozičních hodnot v samém závěru byste mohli do fotografie vnést parazitní barvy a artefakty.

Klepněte pro větší obrázek
Vlevo původní snímek, vpravo po úpravách 

Článek vyšel v časopise Computer

Témata článku: Fotoškola, Adobe Photoshop


Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame