S barevným prostorem Lab jsme na DIGIareně začali v minulých týdnech. Podíváme se na další úpravy, konkrétně na barevné úpravy a výhody doostřování v tomto barevném prostoru.
Ve Photoshopu se k dalším prostorům dostanete skrz menu Obraz | Režim, v našem případě tedy volíme Barvy Lab. Pro následující úpravy je toto základní krok a už jej nebudeme v textu opakovat, předpokládáme, že již máte do Labu „přepnuto“.
Nezapomeňte na to, že po provedení úprav v tomto režimu byste fotografii měli navrátit do původního barevného prostoru, tedy vybrat barvy RGB. Jedině pak můžete zase snímky uložit do formátu JPEG.
Bez zbytečných artefaktů
Jednu z výhod oddělené práce s kanálem světlost a barevnými kanály v režimu Lab lze využít například při doostřování. Jestliže budete doostřovat fotografi i v režimu RGB, může dojít (a také dochází) ke vzniku nežádoucích artefaktů. Naštěstí nehrozí, že by degradovaly kvalitu u každé fotografie, navíc netrénované oko rozdíl nemusí ani poznat. Někdy však mohou i silně ovlivnit výsledek úprav, hodně totiž záleží na předloze.
Pro chytré doostření v režimu Lab je nutné vybrat kanál L-světlost z panelu Kanály a na něj následně odděleně od barevných kanálů aplikovat doostření podobně jako v RGB režimu. Předejdete tak nežádoucím barevným posunům.

Doostření v Lab prostoru aplikujte pouze na kanál L-světlost

Vlevo: Doostření v RGB prostoru, cihlová zeď se barevně posunula více do červena (200% náhled)
Vpravo: Doostření v Lab prostoru, cihlová zeď si zachovala původní odstín (200% náhled)
Nasycení barev
Protože s barevnými kanály pracujete odděleně od jasového, jedna z úprav fotografií se přímo sama nabízí – nasytit barvy. Možná poněkud netradiční postup s pomocí nástroje Křivky, ale svého efektu dosáhne. V menu Obraz | Přizpůsobení zvolte Křivky, resp. vyvolat je můžete také pomocí CTRL + M.
Jednoduchý trik spočívá v tom, že v kanálu a i b křivku učiníte strmější (posunete její hranice směrem ke středu), než původně byla, což zajistí nasycení příslušných barev. Myslete na to, že je třeba na jedné straně posunout konec křivky o tolik, o kolik ji posunete na straně druhé. V opačném případě by totiž došlo k barevnému posunu celé fotografie.

Posunutím hraničních bodů křivky směrem ke středu dojde k nasycení barev

Před nasycením barev | Po nasycení barev
Správné vyvážení
Zatímco v předchozím postupu byl barevný posun odstínu nežádoucí, dá se tento posun využít i pro opravu špatného vyvážení barevné teploty. Například náš ukázkový snímek je mírně posunutý směrem ke žlutým tónům a to budeme chtít napravit. Protože rozsah od žluté po modrou má kanál b, budeme pracovat výhradně s ním. Myší uchopíme střed křivky a posuneme jej směrem dolů, k chladnější modré.

Posunutím středu křivky v kanálu b dojde k celkovému barevnému posunutí fotografie.
V našem případě k chladnějším (modrým) odstínům.

Snímek před barevnou korekcí | a snímek po barevné korekci
Podobným způsobem byste mohli opravit v případě nutnosti snímek i v kanálu a, tedy mezi červenou a zelenou.
Další úrovně úprav
Doposud jsme ukazovali úpravy globální, tedy na celé ploše fotografie. Výhody prostoru Lab se ale zvýší, když potřebujete provést barevné úpravy pouze některých částí fotografie. Využít pro ně můžete pochopitelně jakékoli nástroje pro výběr, které Photoshop nabízí.
K čemu se to může hodit? Určitě jste už někdy fotili v situaci, kdy scénu osvětlovalo více zdrojů s různou barevnou teplotou (například sluneční světlo a zářivka). Automatika fotoaparátu při vyvážení bílé je bezmocná – ať dělá co dělá, nikdy nevyváží celou scénu správně. Nyní už ale víte, jak to jednoduše a rychle napravit v počítači.
Na naší ukázce jsme pro ilustraci jarní zeleň proměnili v podzimní červenou, což zabralo přibližně minutu práce.

Snímek před a po úpravě
Některé části textu byly převzaty z článku RGB, nebo CMYK? Lab!, který vyšel v DIGIfotu 4/2010.