Barevné prostory a fotografování pro začátečníky

18. července 2014
TWEET SDÍLET
Určitě jste se již setkali s pojmy jako RGB nebo CMYK. V obou případech se jedná o zkratky pro barevné modely, které definují barevný prostor – množinu zobrazitelných barev.

Ve skutečnosti je to s barevnými prostory sice trošku složitější, ale nezabíhejme do podrobností, následující text si neklade ambice být komplexním odborným článkem a  je určen primárně pro ty, kdo se chtějí pouze zorientovat v názvosloví.

Setkat se samozřejmě můžete s mnoha různými barevnými prostory, které však mají jedno společné a sice to, že jsou založeny na jednom ze dvou barevných modelů, které nesou označení RGB nebo CMYK. Rozdíl mezi těmito modely je v tom, jakým způsobem se tvoří barvy.

Klepněte pro větší obrázek 
Aditivní míchání barev modelu RGB

Barevný model RGB (Red-Green-Blue = červená-zelená-modrá) využívá aditivního míchání barev, kdy se míchá vyzařované světlo. Tento barevný model je nejčastěji používán tam, kde se obraz vyzařuje, tedy televizory, monitory, projektory apod.

Naopak barevný model CMYK (Cyan-Magenta-Yellow-Black = azurová-purpurová-žlutá-černá) je založen na subtraktivním míchání barev, kdy se od sebe barvy odečítají a omezuje se tak barevné spektrum odrážené od povrchu. Barevný model CMYK se používá u reprodukčních zařízení, které tvoří obraz mícháním pigmentů, což jsou prakticky všechny tiskárny, kde se tisknou postupně všechny barvy přes sebe.

Klepněte pro větší obrázek 
Subtraktivní míchání barev modelu CMYK

RGB nebo CMYK

Jak je z výše uvedené definice patrné, záznam na snímači digitálního fotoaparátu probíhá v barevném modelu RGB, naopak tisk této fotografie se již děje v barevném modelu CMYK. Před samotným tiskem snímku je tedy potřeba převést jej z jednoho modelu do druhého. To naštěstí nemusíme dělat ručně, neboť to za nás udělá ovladač tiskárny.

Každý z uvedených barevných modelů má však jiný rozsah barev, které je schopen reprodukovat. Prostor RGB má tento rozsah širší a je tedy schopen reprodukovat větší škálu barev a také lépe reprezentuje zachycené barevné přechody. Barevný prostor CMYK není schopen reprodukovat především sytou červenou, sytou modrou a sytou zelenou, což je dáno způsobem míchání barev. Monitor světlo vyzařuje, kdežto výtisk světlo odráží – to je zjednodušeně řečeno příčinou různého rozsahu zobrazitelných barev.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání RGB (vlevo) a CMYKu (vpravo)

Barevné prostory

Správně se barevnými prostory označují množiny barev, které jsou založené  na jednom nebo druhém barevném modelu a mají přesně definovaný rozsah zobrazitelných barev a také standardizované odstíny základních barev. Definovaný rozsah zobrazitelných barev se nazývá gamut a platí pravidlo, čím je gamut větší, tím je také rozsah větší.

S barevnými prostory se již můžete setkat přímo ve fotoaparátech (především zrcadlovky a bezzrcadlovky), kde je obvykle na výběr z možností označených jako sRGB, Adobe RGB, Apple RGB, Pro Photo RGB nebo Color Match RGB. Každý z těchto barevných prostor má mírně odlišný gamut a také definici základních barev, takže jeden obrázek bude v různých barevných prostorech vypadat jinak.

Má to vliv na fotografování?

Prakticky ne. Respektive v případě používání kompaktu budete fotit v barevném prostoru sRGB, v případě zrcadlovek a pokročilých fotoaparátů si můžete zvolit, jaký barevný prostor použijete – nejpoužívanějším barevným prostorem je sRGB a proto se doporučuje jej používat.

Při úpravách fotografií samozřejmě můžete využívat i jiné barevné prostory, nicméně při tisku fotografií již toho moc neovlivníte, pokud nemáte sofistikované vybavení. Obvykle fotografie vytvoříte v RGB, následně si je upravíte na monitoru opět v RGB a posléze vytisknete na domácí tiskárně anebo ve fotolabu v CMYK.

Klepněte pro větší obrázek 
Výběr barevného prostoru u zrcadlovky

Konverzi z RGB do CMYK provádí buďto tiskárna anebo přímo obsluha fotolabu, kde by měl být převod na profesionální úrovni, takže nehrozí nekorektní barevnost. Její příčinou může být naopak nevhodně anebo vůbec zkalibrovaný monitor – alespoň základní kalibraci je vhodné provést.

 

Témata článku: Fotografický software


Vyšlo podzimní ZPS X 2021: Až 6× rychlejší a s podporou nového formátu AVIF

Vyšlo podzimní ZPS X 2021: Až 6× rychlejší a s podporou nového formátu AVIF

Jakub Čížek
Zoner Photo StudioFotografický software
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Kdo hledá pevný širokoúhlý objektiv, měl by začít hledat hlavně mezi manuálními skly. Tyhle objektivy Laowa ukazují, proč je to dobrý krok.

Jan Pánek
Širokoúhlé objektivy
Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

Petr Březina
Fotomobily