Andrej Bán: Velké příběhy se z fotografií vytrácejí

25. října 2004
TWEET SDÍLET
Návštěvníci Místodržitelského paláce brněnské Moravské galerie mohou do 7. listopadu zhlédnout výstavu bratislavského fotografa a píšícího novináře Andreje Bána. Soubor vystavených dokumentárních fotografií se jmenuje Iné Slovensko, přičemž některé ze snímků zde mají výstavní premiéru.

Co jste svou reportáží sledoval?
Snímky vznikly v roce 2002, kdy mi byl udělen roční dokumentaristický grant Photodocument.sk. Svým dokumentaristickým cyklem zaznamenávám mně důvěrně známé společenství, které se, dle mého názoru, nachází v jakémsi „mezičase“. Jednou nohou je pořád ukotveno ve „starém světě“ plném národní mytologie, kolektivistických ideologií a podobně, ale stále důrazněji to společenství našlapuje na nohu druhou, které odpovídá globalizovaná masová kultura zábavy, hypermarketů, moderních technologií. Touhle proměnou prochází jistě každá středoevropská země, Slovensko jako země tradičních rituálů, které kdysi tak skvělým způsobem zaznamenali právě čeští fotografové Josef Koudelka a Markéta Luskačové, je ale specifické.

Středem vašeho zájmu při fotografování jsou jak každodenní situace, tak dá se říct „velká témata“. Co ve skutečnosti fotíte nejraději?
Obyčejný život obyčejných lidí. Právě on je totiž nejhutnější esencí dokumentární fotografie, kterou mám rád. Zajímají mě mnohoplánové situace, které mají co do činění s tím, co lidi dělají a čemu věří.

Samozřejmým doplňkem fotografa-dokumentaristy je uplatnění jeho snímků v médiích. Máte vy jako píšící novinář s médii nějakou negativní zkušenost? 
Ne, určitě nemám negativní zkušenosti tohoto druhu. Pracuji pro média, s nimiž sdílím jistý pohled na svět, což nabídka svobodného trhu médií dnes umožňuje. Odpověď na vaši otázku by ale měla být složitější a strukturovanější, protože dnešní tisková média jsou pod zničujícím vlivem médií elektronických - a ty je dělají povrchnějšími a banálnějšími. Velké příběhy, velké reportáže se vytrácejí.

Klepněte pro větší obrázek
Andrej Bán: z cyklu Iné Slovensko

V rámci svých reportážních cest s fotoaparátem na krku jste se dostal do řady zemí po celém světě, které nejsou právě bezpečné. Byl jste někdy jako reportér v ohrožení života? 
Byl, ale nerad o tom mluvím. Chci ale zdůraznit, že se nepovažuji za válečného reportéra – byť jsem byl třeba patnáctkrát v Kosovu – ale spíše za aktivního pozorovatele dění v krizových oblastech světa. Zajímá mě, jak válka nebo konflikt ovlivňuje život obyčejných lidí. Ti jsou totiž vesměs jeho oběťmi. I proto jsem s přáteli v roce 1999 založil humanitární organizaci Človek v ohrození, která je inspirována českým Člověkem v tísni.

Směr vašich cest si určujete sám, nebo býváte vyslán redakcí, ať už jako zpravodaj Reflexu nebo slovenského Formátu?
Směr si určuji sám.

Klepněte pro větší obrázek
Andrej Bán: z cyklu Iné Slovensko

Výpravy podnikáte s vědomím pracovního úvazku, nebo je berete i po tolika letech praxe jako dobrodružné cesty?
Témata a reportáže, k nimž mě neváže hlubší vnitřní zájem, nedělám.

Jste součástí poroty prestižní soutěže Czech Press Foto. Stává se, že do soutěže přijde množství výborných snímků a nad vítězi jednotlivých kategorií si celá porota láme hlavu, nebo spíše z nepřeberného množství nedobrých snímků hledáte jeden dobrý?
Odpověď je nad prostorové možnosti našeho rozhovoru. Jak kdy – tak zní asi nejstručnější možná odpověď. Každopádně CPP je nejúplnějším fórem toho nejlepšího, co v české a slovenské žurnalistické fotografii během roku vzniklo. Pro mě osobně jsou nesmírně podnětné leckdy dlouhé a vášnivé diskuse s kolegy porotci.

Média vás často označují jako dokumentaristu „nové silné generace“ – cítíte se být vy sám součástí nějaké generace?
Ani ne. Mám stejně staré přátele a kamarády jako jsou Tomki Němec nebo o deset let mladší Martin Kollár, ale o jakési generaci asi mluvit nelze.

Jaké fotoaparáty a příslušenství používáte?
Leicu M6 a Nikon F70 a FE.


Andrej Bán: Iné Slovensko
Místodržitelský palác
Moravská galerie Brno
do 7. listopadu

Zkrácenou verzi tohoto rozhovoru jsme přinesli v pátém čísle časopisu DIGI, které vyšlo 27. září.

Témata článku: Kultura, Rozhovory


One UI si už zobrazíte i na iPhonu. Samsung dává Applistům ochutnat, jak funguje jeho vlastní nadstavba

One UI si už zobrazíte i na iPhonu. Samsung dává Applistům ochutnat, jak funguje jeho vlastní nadstavba

** Samsung si pro uživatele iPhonů připravil samostatné webovky ** Můžete si z nich na plochu uložit miniaplikaci ** Po spuštění vám Samsung ukáže možnosti nadstavby One UI

Martin Chroust
One UIiPhone
Recenze českého počítače Āsome Studio PRO MiniPC R7. Pro hraní i práci v kompaktním těle

Recenze českého počítače Āsome Studio PRO MiniPC R7. Pro hraní i práci v kompaktním těle

**Počítač zaujme kompaktními rozměry **O grafický i procesorový výkon se postará osmijádrový Ryzen 7 **Nová česká značka překvapí cenou i kvalitou

Jan Pánek
Testy
Novinky v Datových schránkách od ledna 2023. Odpovědi na nejčastější otázky

Novinky v Datových schránkách od ledna 2023. Odpovědi na nejčastější otázky

Datová schránka pro komunikaci s úřady byla doposud povinná hlavně pro právnické osoby. To se od příštího roku změní. Používat ji budou muset i zhruba dva miliony živnostníků, kterým ji stát začne zřizovat.

Jan Spěšný
Netušené možnosti úprav prostředí od Samsungu. V Česku je k dispozici aplikace Good Lock

Netušené možnosti úprav prostředí od Samsungu. V Česku je k dispozici aplikace Good Lock

** Uživatelé Samsungů se konečně dočkali ** V Česku je čerstvě dostupná aplikace Good Lock ** Otevírají se tak zcela nové možnosti úpravy vzhledu a funkcí systému

Martin Chroust
Good LockOne UIUživatelské prostředí
Nvidia v Evropě potichu snížila ceny GeForce RTX 4090 a 4080

Nvidia v Evropě potichu snížila ceny GeForce RTX 4090 a 4080

Karel Javůrek
GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
To nejlepší z The Game Awards 2022: Death Stranding II, Transformers, Suicide Squad a spousta dalších

To nejlepší z The Game Awards 2022: Death Stranding II, Transformers, Suicide Squad a spousta dalších

Poslední velká herní akce tohoto roku je za námi a kromě předávání cen došlo na oznámení spousty zajímavých projektů.

Martin Nahodil
The Game Awards
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Instagram je plný selfíček vytvořených umělou inteligencí. S aplikací Lensa je můžete mít taky

Instagram je plný selfíček vytvořených umělou inteligencí. S aplikací Lensa je můžete mít taky

** Hitem Instagramu posledních dní jsou umělecká selfíčka ** Stojí za nimi aplikace Lensa a engine Stable Diffusion ** Za selfíčka si samozřejmě zaplatíte, stojí to ale za to?

Martin Chroust
SelfieUmělá inteligenceMobilní aplikace
16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

** Internet se roky bavil uměle rozčtverečkovanými místy v mapách ** Postupně jich ale ubývá, nebo se jedná o běžné chyby ** Výjimkou je Evropa. Tady čtverečkujeme až až

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy