Premiérová česká recenze jednoho z nejmenších ultrazoomů na trhu čeká na vás. Jaký je nástupce oblíbeného FinePixu S5600?
Koncem února letošního roku představil Fujifilm novinku FinePix S5700, který je nástupcem modelu FinePix S5600 z roku 2005. Konstruktéři přišli po necelých dvou letech s novým, ještě kompaktnějším, designem a vyšším rozlišením snímače. Ostatní parametry zůstaly téměř nezměněny.
Základní technické parametry fotoaparátu:
- snímací prvek: CCD 1/2,5", 7,1 Mpx
- max. výst. rozlišení: 3 072 × 2 304 bodů
- paměťové médium: xD-Picture Card, SD karty, interní paměť 27 MB
- objektiv: Fujinon 38–380 mm, F3,5–3,7
- LCD displej: úhlopříčka 2,5 palce (64 mm), 230 000 obrazových bodů
- citlivost snímače: ISO Auto, 100, 200, 400, 800, 1 600
- videosekvence: 640 × 480 px, při frekvenci 30 sn./s, zoom lze použít, délka omezena velikostí paměťové karty, formát AVI
- možnosti napájení: 4 × AA baterie, síťový zdroj
- rozměry a hmotnost: 106 × 76 × 81 mm, 306)
Ultrazoomové fotoaparáty jsou mezi českými fotoamatéry poměrně oblíbené pro svoje univerzální použití. Digitály od Fujifilmu jsou osazeny továrním snímačem Super CCD, který slibuje o něco nižší hladinu šumu, než klasické CCD snímače. To je druhý důvod, proč jsou ultrazoomy od Fujifilmu úspěšné.

Oproti svému předchůdci doznal po stránce designu a celkové ergonomie FinePix S5700 několika změn. Celkově se fotoaparát výrazně zmenšil, z původních 114 × 112 × 85 mm je nyní 106 × 76 × 81 mm. Nejvíce je to při držení poznat na výšce digitálu, úchop již není tak pohodlný jako u FinePixu S5600.

Změny se dočkal i grip, ve kterém jsou uloženy baterie. Grip je celkově menší a především se více natáhnul dopředu. Tato změna však příliš neprospěla držení, subjektivně se mi fotoaparát držel hůře než jeho předchůdce. Grip je tvarově podobný jako u Canonu EOS 400D. Celkově je tělo mohutnější a tubus objektivu tolik nevyčnívá do prostoru.

U předchozího modelu bylo v místech úchopu tělo pogumováno, u novinky tomu tak není. Na zadní straně najdeme pouze zdrsnění pro oporu palce. Pochvalu naopak zaslouží nový způsob zapínání fotoaparátu. Vypínač již není integrován do okruží spouště spolu s přepínáním do režimu prohlížení. Na horní straně se objevil posuvný vypínač, pro přechod do režimu prohlížení slouží samostatné tlačítko na zadní straně přístroje.

Zadní stěna patří 2,5" displeji s vysokým rozlišením 230 000 obrazových bodů, prakticky všechny ovládací prvky jsou umístěny vpravo vedle něj. Nad displejem najdeme elektronický hledáček o velikosti 0,24" a rozlišení 230 000 bodů. Ačkoliv je rozlišení hledáčku velice dobré, je jeho používání poměrně ztížené použitým sklem. První čočka hledáčku má vypouklý tvar a při fotografování s brýlemi odráží vše, co je v okolí, vinou toho není v hledáčku prakticky nic vidět. Pokud se budete dívat bez brýlí, není změna k lepšímu příliš výrazná.

Tři polohy čtyřsměrového voliče jsou plně osazeny přímou volbou parametru. Stisk nahoru zvýší dočasně jas displeje. Tlačítko v pravém dolním rohu slouží k nastavení korekce expozice, při snímání v některém z pokročilých expozičních režimů jím vybíráte parametr jehož hodnotu chcete změnit (čas, clona). Všechna tlačítka měla bezproblémový stisk i odezvu. Pouze tlačítko F pro vstup do submenu je nutné podržet stisknuté o něco delší dobu. Vhod by také přišla možnost přímé volby vyvážení bílé.

O napájení se stará čtveřice akumulátorů velikosti AA, slot pro paměťovou kartu se přestěhoval z levého boku na pravý. FinePix S5700 je prvním ultrazoomem od Fujifilmu, který má duální slot pro karty xD a SD. Po otevření dvířek však nenajdete dvě drážky pro paměťové karty, ale pouze jeden, na první pohled běžný, slot pro SD karty, který je však vybaven i konektory pro karty xD.

Kompletní technické parametry najdete v katalogu digitálů, kde můžete oba modely (S5600 a S5700) i vzájemně porovnat.
Pokračování 2 / 5
Funkce a vybavení
Jako většina ultrazoomů s elektronickým hledáčkem, tak i FinePix S5700 je vybaven všemi expozičními režimy – programová automatika, priorita clony, priorita času, plně manuální nastavení. Mimo této čtveřice je na hlavním otočném voliči režim natáčení videosekvencí, plná automatika (AUTO), dvě pozice pro výběr scénického režimu (SP1 a SP2), režim snímání s redukcí neostrosti (zvýšená citlivost) a dva režimy pro snímání v s přirozeným osvětlením (s bleskem a bez blesku).


Dvě pozice pro výběr scénického režimu jsou od výrobce dobrým tahem. Pokud si ještě nejste jisti svým fotografickým umem, můžete si nastavit do každé polohy jeden režim a velice snadno je střídat pouhým otočením ovladače – v jedné pozici například krajinu a v druhé portrét. Přepnutí je pak mnohem rychlejší, než při proklikávání se skrze nabídku všech dvanácti scénických režimů.


Jak již bylo řečeno, rozlišení snímače narostlo na 7 Mpx, maximální velikost snímků je tedy 3 072 × 2 304 obrazových bodů. Snímky je možné ukládat pouze ve formátu JPEG, u dřívějšího modelu podporovaný RAW zde bohužel k dispozici není.
Rozlišení je možné měnit v submenu, do kterého se vstupuje přes tlačítko F. Ve stejném submenu se také nastavuje citlivost snímače a efekt živých barev nebo černobílé snímání. Citlivost je u tohoto modelu možné nastavit v rozmezí ISO 64 až ISO 1 600.

Při volbě CHROME dostaneme více kontrastní a saturované snímky, volba BW naopak nastaví snímání v černobílém režimu, převodem na škálu šedé až v počítači však dosáhneme lepšího výsledku.
Objektiv má stejný rozsah ohnisek jako u předchozího modelu, a to 38–380 mm, mírně se však zhoršila světelnost na F3,5–3,7, i přesto je však světelnost na dlouhém konci poměrně dobrá. Objektiv se nevysouvá ven z masivního tubusu, takže nehrozí jeho poškození. Nejmenší zaostřitelná vzdálenost je při nejkratším ohnisku 30 cm, v režimu supermakro ostří fotoaparát od jednoho centimetru. Ostření pracuje buďto automaticky jednorázově nebo kontinuálně, k dispozici je také možnost manuálního zaostřování.

Možnosti nastavení fotoaparátu
Manuální ostření je však kamenem úrazu. Při přepnutí na manuální ostření se zaostřuje pomocí zoomovacího prstence kolem spouště se současně stisknutým tlačítkem pro korekci expozice. O tom, že probíhá ostření nejste bohužel nijak informováni, na displeji se nezobrazuje ani měřítko s přibližně zaostřenou vzdáleností, ani zvětšený výřez pro přesné zaostření. Při první aktivaci manuálního ostření jsem myslel, že toto nefunguje, až po několikerém vyzkoušení jsem zjistil, že přístroj opravdu ostří, pouze o tom nedává nijak vědět a trochu déle to trvá, což byl neduh i předchůdce S5600.

Displej při aktivovaném manuálním ostření
Při fotografování je možné zvolit několik režimů zobrazení na displeji. Můžete zapnout pomocnou mřížku nebo zobrazit reálný histogram. Jeho aktivace, stejně jako aktivace volby expozičních parametrů je však poněkud nešikovná. Z režimu, kdy se nastavuje hodnota clony/času (nahoru/dolů) a korekce expozice (vpravo/vlevo) není možné rychle odejít stisknutím nebo namáčknutím spouště. Abyste mohli opět fotografovat, je nutné stisknout tlačítko korekce expozice (pravý dolní roh) pro odchod z režimu změny parametru a poté teprve můžete exponovat. Zmíněný histogram je zobrazen pouze v aktivním režimu změny parametru.

Ukázka zobrazení histogramu při použití korekce expozice
Jak jste si již mohli všimnout, tak Fujifilm konečně lokalizoval menu do českého prostředí. Lokalizace je srozumitelná na zapomenuté anglické položky jsem nenarazil.

Pokračování 3 / 5
Obrazová kvalita, testy
Objektiv je schopen vykreslit na nejkratším konci přibližně 1 550 lph, rozlišení klesá spolu s narůstajícím ohniskem, u nejdelšího ohniska je rozlišení objektivu asi o 200 lph nižší. Nejširší ohnisko trpí mírným soudkovitým zkreslením, na reálných snímcích však není toto zkreslení viditelné a nijak nedeformuje realitu. Naopak poduškovité zkreslení na dlouhém konci byste velice těžko hledali.
Ostření je bezproblémové i při nižší hladině osvětlení, v případě nutnosti si fotoaparát posvítí pomocným paprskem autofokusu. Jak na dlouhém, tak i na širokém ohniskou je obraz v ploše ostrý. S prodlužujícm se ohniskem je však kresba o něco měkčí, a to i přes mírné zaclonění.
Překvapivě výrazná je na testovacích obrazcích chromatická vada objektivu, ta se projevuje i u reálných scén, ne však vždy. Fialové linie jsou však vidět i při prohlížení obrázků v poměru 1:3.
max. velikost | max. velikost
U levého snímku je velice dobře vidět projev chromatiké aberace, druhý snímek je naopak fialových linií prostý
Automatika vyvážení bílé nepracuje vždy stoprocentně spolehlivě, má tendenci dodávat snímkům studený nádech do modra. Lepší je ručně vybrat některou z předvoleb vyvážení bílé, případně obrazový procesor nakalibrovat. Při často se měnících světelných podmínkách je vcelku obtížné zvolit správné nastavení. Snímky pořízené při zatažené obloze mají mírně teplejší nádech, než tomu bylo ve skutečnosti. Bohužel ani LCD displej v tomto případě příliš nepomůže neboť zobrazuje barevné podání jinak než je tomu ve výsledku na monitoru počítače.
max. velikost | max. velikost
Vlevo vyvážení bílé nastaveno na zataženo, vpravo je automatické vyvážení bílé
Ačkoliv má fotoaparát plně manuální režim a prioritu clony, vinou malého snímače si práci s hloubkou ostrosti příliš neužijete. Clonovou prioritu je tak možné využít pro prodloužení expozičního času a částečně pro zlepšení kresby objektivu. Poměrně nezvyklý je skok v clonové řadě, kdy po cloně F6,3 a F6,8 následuje F13,6. Níže je série snímků pořízená na všechna clonová čísla, z hlediska hloubky ostrosti zde není absolutně žádný pozorovatelný rozdíl.
Míra šumu
Fotoaparát umožňuje nastavit citlivost až ISO 1 600, což oceníte v prostředí kde není možné nebo nechcet použít blesk. Snímky pořízené při vysoké citlivosti jsou samozřejmě zatíženy vyšším barevným šumem, oproti konkurenčním fotoaparátům jsou však projevy kultivovanější. Do citlivosti ISO 400 jsou snímky bez problémů použitelné a barevný šum není nijak extrémně výrazný. Citlivost ISO 800 je ještě použitelná, projevuje se zde však již ztráta detailů způsobená softwarovým odšumováním fotografie, to je dobře patrné i ze zlomu křivky modrého kanálu v grafu šumu.
max. velikost | max. velikost
Postupně citlivost ISO 64, 100, 200, 400, 800 a 1 600

Graf šumu
Senzitometrie
Podobně jako většina digitálních kompaktů a ultrazoomů, má i FinePix větší expoziční rozsah směrem ke stínům. Použitelné rozmezí je -4EV až +1,3EV. Je tedy nutné počítat s omezeným rozsahem ve světlech a hlídat si přeexpozici snímků.

Graf senzitometrie
Naměřili jsme
Provozními časy patří FinePix S5700 k mírně horšímu průměru ve své třídě, náběh fotoaparátu do tří sekund je v normě, svůj díl na tom hraje jistě i nutnost přemístění ukazováku z tlačítka zapnutí na spoušť, což u předchůdce odpadlo. Expozice při namáčknuté spoušti je prakticky okamžitá. To se bohužel nedá tvrdit o ukládání snímků, které trvá neúměrně dlouho. Měření jsme provedli pro srovnání s oběma typy paměťových karet – SD a xD – žádný významný rozdíl v časech se však neobjevil.
Fujifilm FinePix S5700 |
první snímek | 2,67 s |
snímek bez namáčknutí | 0,53 s |
snímek s namáčknutím | neměřitelné |
ukládání-připravenost k dalšímu snímku | 3,28 s |
rychlost sériového snímání | 1,6 sn./s |
max. počet snímků v sérii | 3 |
měřeno s paměťovou kartou | Lexar SD 128 MB; Fujifilm xD-Picture Card M 512 MB |
Pokračování 4 / 5
Demosnímky
max. velikost | max. velikost
Testovací obrazec na nejširší ohnisko 38 mm, postupně všechny citlivosti
max. velikost | max. velikost
Testovací obrazec na střední ohnisko 100 mm, postupně všechny citlivosti
max. velikost | max. velikost
Testovací obrazec na nejdelší ohnisko 380 mm, postupně všechny citlivosti
max. velikost | max. velikost
Ukázka rozsahu zoomu – nejkratší a nejdelší ohnisko
Další demosnímky
Pokračování 5 / 5
Celkové hodnocení
U FinePixu S5700 lze celkově pochválit konstrukci a provedení těla, ačkoliv se mírně zhoršilo držení, facelift oproti předchůci S5600 jistě pomohl. Jedním z příjemných důsledků jsou menší rozměry přístroje a nízká váha. Dobrým tahem od výrobce je integrace ovládání zoomu do okruží spouště a přidání samostatných tlačítek pro zapnutí přístoje a pro prohlížení snímků.
Obrazová kvalita je na dobré úrovni, mírně si však pohoršil objektiv, který má nepatrně menší světelnost a také horší rozlišení než u modelu S5600, nutno však brát v úvahu i rozdíl v rozlišení snímače, který je 2 Mpx, což může mít na výsledky rozlišení objektivu podstatný vliv. Rychlostními parametry digitál nijak výrazně nevybočuje, snad jen doba ukládání snímku je příliš dlouhá.
Rozsah citlivostí je u tohoto přístroje poměrně velký a především i bez problémů použitelný do citlivosto ISO 400. Menším nedostatkem je provedení manuálního ostření, kdy se nezobrazuje ani lupa, ani měřítko s přibližnou zaostřenou vzdáleností.
Ultrazoom FinePix S5700 je univerzálním přístrojem s plnou automatikou i manuálním ovládáním. Poněkud jsem při používání postrádal širší ohnisko, které má třeba model FinePix S6500fd. Jako u všech kompaktů je nutné počítat s jistými kompromisy. Při internetové ceně mírně nad šest tisíc korun, je to však dobrá volba.
Plusy:
- velikost a hmotnost
- použitelná vyšší citlivost
- české menu
- reálný histogram
Mínusy:
- absence stabilizátoru
- chromatická aberace objektivu
- nepřesná automatika vyvážení bílé
- způsob manuálního ostření
Cena:
- 7 390 Kč vč. DPH (doporučená cena výrobce)
Zdroj:
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně