Reklamním fotografiím se jednoduše nedá vyhnout, jsou všude kolem nás. Jsou na ulicích, v MHD, u silnic, v časopisech. Zasahují do našeho života více, než jsme si schopni vůbec připustit.
Marketingový specialisté nadnárodních firem mají většinou do posledního puntíku vymyšlené, jak upoutat pozornost cílové skupiny a pro kreativitu fotografa už mnoho volného prostoru nezbývá.Proto se jejich práce ani výrazným způsobem neodlišuje.
Nároky na fotografy jsou pochopitelně obrovské. Nestačí zvládat pouze řemeslo, reklamní fotograf musí umět pracovat s nejnovějšími technologiemi, musí mít profesionální chování. Stejně důležitá je flexibilita a schopnost pracovat ve stresovém prostředí.
Na druhou stranu, podaří-li se toto fotografovi překonat, čeká ho vysněné povolání. Reklamní průmysl zůstal, jako jeden mála, téměř nepostižen finanční krizí a nadnárodní firmy jsou za reklamní kampaně ochotny zaplatit obrovské sumy. Fotografovi pak stačí třeba jedna taková kampaň za měsíc, aby se dokázal uživit na docela slušné úrovni.
Hodně reklamních fotografů se vedle toho věnuje často i svojí vlastní tvorbě. Tam už se projevují značně odlišným způsobem a jejich rukopis bývá viditelný téměř okamžitě. Náměty se však neliší. Vybírají si portréty zajímavých lidí, většinou z hudebního průmyslu anebo se věnují focení dokumentů. Není pak vzácností, že se snímky reklamních fotografů dostanou i do galerií.
Nyní se podíváme na profily jednotlivých českých fotografů, kterým se podařilo dostat se v reklamním průmyslu nejvýše.
Tomáš Beran
Tomáš Beran se narodil v roce 1972 v Brně, kde také vystudoval obor užité fotografie na SUPŠ. Od 18 let se věnoval naplno focení portrétů. Již v mladém věku fotil známé hudební interprety, reklamní kampaně a módu. Tomášovi se stalo osudné léto 2000, kdy způsobil nehodu, při níž zemřeli dva lidé. Aby alespoň částečně ulevil svému svědomí, založil nadační fond Kolečko, který finančně podporuje Centra dětské traumatologie v Česku.
Tomáš říká, že se s touto tragédií dosud nesmířil a pocit radosti poprvé pocítil až po deseti letech, kdy se stal otcem. Znovu se vrátil ke komerční tvorbě, s níž nyní sklízí značné úspěchy. V nedávné době spolupracoval např. se společnostmi T-Mobile, Volkswagen či Radegast (Birell), fotí módu a portréty osobností.Jeho tvorba je charakteristická měkkým světlem a pestrými barvami.
Roman Dietrich
Na fotografiích dvaačtyřicetiletého Romana Dietricha nás na první pohled upoutají jeho velkolepé kulisy. Jakoby přišel z jiné světa nebo alespoň tak se nám jeví jeho tvorba s motivy čistých, avšak hororových panoramatických krajin. A s tímto stylem se často setkáváme i v jeho komerčních pracích.
Pro nafocení kampaně si ho vybrali například Radegast, Mattoni nebo Renault. Pravidelně se s jeho tvorbou také setkáváme na stránkách Dolce Vita. Roman se kromě focení věnuje i natáčení reklamních spotů a videoklipů.Prostoru se mu dostává u kapely LUNO, v níž zpívá jeho manželka.
Standa Merhout
Za vizáží rozcuchaného bohéma se skrývá jeden z nejvytíženějších komerčních fotografů v ČR. Tomuto úspěchu předcházel velký krok do neznáma, který Standa Merhout učinil coby devatenáctiletý mladík, když opustil Vysokou školu zemědělskou a začal se věnovat naplno fotografování. Začínal jako asistent fotografa v New Yorku, v roce 2000 se vrátil zpět do ČR, aby tu uspěl coby módní a reklamní fotograf. To se mu také podařilo. Fotil pro kampaně pro Mattoni, Nike či Panasonic a vedle toho spolupracuje dlouhodobě s časopisy Elle nebo Harper's Bazaar.
Dnes bydlí šestatřicetiletý Standa napůl v České republice a napůl v Americe. V jeho volné tvorbě nacházíme velmi osobité portréty hudebních a filmových osobností. Inspirací je mu hudba a cestování.
Bohouš Pospíšil
Absolvoval studium reklamní fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a neméně cenné zkušenosti získával i jako asistent světových fotografů. Bohouš Pospíšil spolupracoval se značkami jako Volvo, Volksbank, T-Mobile, ČSOB nebo Gambrinus.
Volná tvorba čtyřicetiletého fotografa na první pohled zaujme, na rozdíl od té reklamní, syrovým a zdánlivě amatérským zpracováním. Zaměřuje se především na portréty a reportážní fotografii a portréty. Bohouš Pospíšil se věnuje, kromě focení, také natáčení a stříhání krátkých filmů.
Jan Rambousek
Už ve 12 letech se zajímal 3D grafiku, postupně přešel na postprodukci a v 18 letech již upravoval fotografie špičkovým fotografům. Pětadvacetiletý Jan Rambousek patří k největším talentům na české reklamní scéně.
Ačkoliv fotil už dávno před tím, dalo by se říct, že k profesionální fotografii se dostal až přes postprodukci, kdy nebyl spokojený s kvalitou snímků, které mu fotografové k úpravě dodávali. Honzovi pomohla k úspěchu jeho vytrvalost, stejně jako preciznost a nasazení, se kterým k práci přistupuje. Dnes je majitelem firmy Playground, která zajišťuje firmám kvalitní zpracování reklamních kampaní. V té Honza figuruje i jako fotograf.
Spolupracoval se značkami jako ČSOB, T-Mobile, O2, Vodafone, Česká spořitelna, McDonald´s, Pilsner Urquell, Starobrno, Becherovka, Kofola, Citibank, Tatra, Puma, Wella, ING, Zlaté stránky, Generali atd. Přiznává, že má rád velké kampaně a nejlépe se mu fotí auta, což mohl využít například v práci pro české Porsche, Škodu, Toyotu či BMW. Jak vypadá zákulisí přípravy kampaně se můžete podívat na videu.
Jan Rambousek nepřestává být skeptikem zdejší reklamní fotografie. V rozhovoru pro DIGIarenu (který brzy zveřejníme) vyjádřil svou frustraci z českého prostředí a připustil, že v budoucnu by se rád odstěhoval do New Yorku nebo do Londýna.
Pokračování 2 / 2
Od Tačevskiho po Žentela
Goran Tačevski
Rodák z Makedonie, který v Praze studoval FAMU, avšak školu nedokončil, patří ke špičce české reklamní fotografie.
Je podepsán pod reklamními kampaněmi světových značek jako Pepsi Cola, Dave, Cartier, Harley Davidson, Nice, ČSOB, L´Oreal, Alianz, Fernet, Gambrinus či Nescafe. Na první pohled optimistický a energický jednapadesátiletý fotograf založil vlastní agenturu v Paříži, odkud pramení dnes velká část jeho práce. Vyhrál také několik cen, mimo jiné v Moskvě, v Cannes či v New Yorku a byl zařazen mezi 200 nejlepších fotografů na celém světě.
Goran Tačevski vyniká smyslem pro business a marketing a bývá velkým kritikem českého reklamního průmyslu. Odmítl například fotit zakázku pro jednu pivařskou společnost, která si přála, aby modelové byli zobrazeni bez make-upu. Nakonec si však Goran podmínky vyjednal. „Za přirozenou fotkou se dnes nikdo neotočí a bez digitální postprodukce se v reklamě neobejdete. Perfektní fotka je krásná, ale zároveň jakoby normální,“ říká.
Tomáš Třeštík
Syn známé dokumentaristky a sběratele umění, bývalý student FAMU, dnes úspěšný fotograf, v jehož portfoliu převažují kampaně pro bankovní sektor (např. Komerční banka či ČSOB). Komerční fotografie ho lákala již při studiu, jeho zájem však umělecká škola, kterou navštěvoval, nesdílela. Ve třetím ročníku byl vyhozen ze zkoušky, kde se měl naučit chemické postupy nutné k používání Polaroidů. A nepochodil ani se svou diplomovou prací, ve které zpracoval medailony 15 reklamních fotografů. V roční pauze, kdy čekal, až bude moci opakovat zkoušku, doplnil neúspěšnou diplomku o další jména a vydal ji knižně.
Tomáš Třeštík nezapře filmařské geny, které zdědil po své matce a s velkým zájmem se dnes věnuje focení dokumentů. S Helenou Třeštíkovou spolupracoval mj. na dokumentu Katka. Tomáš má za sebou ale i několik vlastních projektů.
Své příznivce pravidelně oslovuje prostřednictvím facebookového profilu, díky němuž se mu dostává okamžitá zpětné vazby. Oblíbené jsou např. jeho portréty známých českých osobností, které fotografuje na svém balkóně na Letné.
Jiří Turek
Jiří Turek je další fotograf, kterému se podařilo uspět za také za hranicemi. Střídavě žije v Praze a v New Yorku, ale nezastírá, že se rád schová i do lesa na svou chatu. Má rád chaos stejně jako klid, a to se odráží i v jeho typicky kontrastní fotografii. Fotil kampaně pro T-Mobile, Škodu, Vodafone, Allianz, Armani, Universal Music, EMI Music nebo Finlandia Vodku.
Původně studoval ČVUT, poté u něj zvítězil zájem o umění a začal studovat na opavském Institutu módní fotografie. Ani jednu školu však nedokončil. Kariéru započal v roce 1990 coby reportážní fotograf pro MF Dnes. To ho ovlivnilo velmi zásadním způsobem, protože s prvky reportážní fotografie se v jeho tvorbě setkáváme dodnes. Jako fotoreportér doprovázel na cestách Václava Havla a fotil mimo jiné i válku v Bosně a Hercegovině či Sovětskému svazu.
Ačkoliv se v roce 2002 uchýlil k o něco klidnějšímu povolání reklamního fotografa, zájem v cestování už mu zůstal. Fotografie z cest prezentoval v rámci souboru CitiLAB, jehož výstava se konala na různých místech městských částí v Praze. Se snímky tohoto sedmačtyřicetiletého fotografa se můžeme pravidelně setkávat např. v ekonomickém magazínu Forbes. Na ukázku fotografování pro kalendář STOCK se můžete podívat na videu níže.
Fotograf architektury, portrétů osobností z uměleckého prostředí, ale také neméně výrazný fotograf reklamy. Tento absolvent fotografie na FAMU a Fakulty sociálních studií na Karlově univerzitě spolupracoval například se značkami Coca-Cola, Nike, Nestlé, Budweiser/Budvar nebo ING. Jeho výrazně zabarvené fotografie se vyznačují hravostí a mnohdy i složitými scénami.
Ivo von Renner
A nakonec si opět dovolím malé srovnání se zahraničním autorem. Ivo pochází z Německa, ale zastoupení má i v ČR a občas pracuje i pro zdejší klienty. Jeho tvorba je typicky lifestylového charakteru. Vyžívá se ve velkolepých kompozicích a velkou část jeho klientů pochází z automobilového průmyslu. Nebudu vůbec přehánět, když uvedu, že fotil pro ty nejznámější automobilky, jaké dnes existují.
Mimo to má za sebou kampaně pro Leicu a Nikon, Samsung, Sony aj. Tento rodák z Hamburku posbíral už značné množství ocenění a je zařazen mezi 200 nejlepších světových fotografů.Původně chtěl být Ivo hercem, nakonec se ale rozhodl pro studium umění a grafického designu. „Jsem šťastný člověk,“ říká o sobě hrdě Ivo von Renner.