13
Fotogalerie

Panasonic Lumix GH5s – Nenápadný zrcadlovkobijec na poli videa

Panasonic Lumix GH5s je na trhu od začátku letošního roku, zatímco předchozí model GH5 je o rok starší. V čem je novinka jiná a vystačí pro práci amatérského filmaře?

Jedná se o bezzrdcadlovku střední vyšší třídy s vyměnitelným objektivem stvořenou především k natáčení videa ve FHD nebo 4K až 200 Mbps, nechybí LOG (V-LogL), široké možností slowmotion, autofocus s rozeznáváním tváří, vysoké ISO a 4:2:2 10 Bit výstup, wi-fi, time code, otočný dotykový display a prachu a dešti odolné hořčíkové tělo.

Přestože ve většině e-shopů najdeme GH5s v sekci „digitální fotoaparáty“, fotografování je u tohoto modelu spíše druhou kolejí, popřípadě příjemným příležitostným bonusem. Jedná se o bezzrdcadlovku navazující na úspěšné modely GH3, GH4 a GH5.

6 DC-GH5S Front.jpg11 DC-GH5S Rear LCD.jpg

Že je „esko“ evidentně specializováno na natáčení videa už na první pohled prozrazuje tlačítko REC v prostoru před spouští, výmluvně vyvedené v ostře červené barvě. To je také, spolu s červeným prstencem pod levým ovládacím kolečkem, jediná zásadní změna v rámci vzhledu oproti předchozímu modelu GH5. Cena je ale o něco vyšší (cca 16 000 Kč). Jaké jsou tedy rozdíly mezi GH5 a GH5s?

Snímač

GH5 disponuje Micro 4/3 LiveMOS snímačem cca 20,3 Mpx s pětiosou stabilizací GH5s má snímač Micro 4/3  LiveMOS s „pouhými“ 10,3 efektivními Mpx bez stabilizace. Ne, není to omyl. Dražší a novější model má nižší rozlišení a chybí mu stabilizace snímače.

Důvodem nižšího rozlišení je, že při stejné velikosti snímače a menším počtu obrazových bodů, mohou být obrazové body větší (v tomto případě zhruba dvakrát větší než u GH5). Větší pixely pojmou více světla, tudíž obraz při nižší světelné intenzitě vykazuje nižší hladinu šumu. Touto cestou se vydala i konkurenční řada A7S od Sony.

1 DC-GH5S Angle.jpg

Absence stabilizace je větší záhadou. Mluví se o tom, že by se při některých specifických typech nárazů stabilizace snímače mohla projevit negativně. Jeví se tedy výhodněji mít snímač natvrdo v těle aparátu. Jaké problémy má výrobce na mysli? Podívejte se na následující video

Nicméně. Z praktického hlediska – u většiny standardních stylů využití tohoto typu přístroje bych pětiosou stabilizace spíš uvítal. Při kombinaci s ostatními stabilizačními systémy a úchyty je naprosto bezproblémová.

Na druhou stranu lze GH5s kombinovat s objektivy, které disponují vlastní optickou stabilizací. (U GH5 se spojí se stabilizací snímače). Při testu s GH5s se u focení či statického natáčení z místa jevila stabilizace objektivů zcela dostačující, defacto supluje stativ. Při pohybu si neporadí s běžnou chůzí (V případě krítkého ohniska je to na individuálních schopnostech kameramana, mně se podařilo udržet stabilizovaný obraz s ohniskem cca 35 mm na asi 3 vteřiny při chůzi pozadu ze schodů), ovšem například klidná jízda autem, popř. na lodi jí nedělá problém.

Není téměř možné pořídit plynulý švenk, pohyb je vlivem stabilizování trhaný, zejména pohyb nahoru a dolů nebo šikmo. Otáčení v horizontální rovině takové potíže objektivu nečiní. V praxi je velmi pohodlné během natáčení jen sundat kameru z gimbalu, natočit z ruky pár záběrů a pak připevnit hned zpět na ronin. Každá minuta manipulace se stativem, kterou se podaří ušetřit se počítá a rozhodně ulehčuje život.

VFR – framerate

Model GH5 při FHD dosahuje maxima 180 fps, GH5s až 240 fps – pro nás Evropany, co stříháme PAL 25p nebo 50p je tedy použitelné číslo dělitelné 25. Čili u GH5 175 fps, u novější GH5s je to 225 fps.
Rozdíl tedy 50 fps – ano, i to se může hodit. Dá se říct, buď obraz zpomalíme 7× nebo 9×. Při systému NTFS a 30p potom 6× nebo 8×.

ISO a V-LogL

Esko má širší rozsah od 160 do 51 200. Starší GH5 má 200–25 600, při focení je spodní hranice 100 a u videa je zase horní jen 12 800. Výrobce uvádí, že GH5s má proti GH5 mnohem lepší snímání při slabém osvětlení.

K tomu se pojí i nová funkce Dual ISO, kdy jsou na stupnici dvě hodnoty nativního ISA a to 400 a 2500. Pokud natáčíte hlavně do LOGu, nebude vás to zas tak zajímat. V režimech Cinelike je rozdíl v šumu patrný. GH5 tento formát při zakoupení neobsahuje, dokupuje se za cca 100 dolarů. GH5s má již V-LogL zabudovaný.

14 bit RAW

Konečně taky něco pro fotografy, Esko umožňuje pořizovat RAW fotografie ve 14 bitové barevné hloubce. Což je oproti 12 bitům GH5 velký skok (více než o 4 miliardy barev). Člověka až napadne otázka, proč to není obráceně, když GH5 je přeci jen mimo videa i plnohodnotný fotoaparát s 20 Mpx, možná by jí 14 bitový RAW slušel víc, než čistokrevné kameře GH5s.

Další ne příliš dramatické rozdíly najdeme například v zaostřování, kdy GH5 používá decentně rychlejší verzi autofokusu, ovšem v praxi je rozdíl nepatrný.

Je potřeba autofokus dobře nastavit a jít mu naproti spíš, než spoléhat na to, že si poradí sám. Pokud chcete nekompromisní výsledek a podmínky to dovolují, pořád soudím, že je lepší autofokus vypnout.
GH5s podporuje Time Code, přístroje lze synchronizovat kabelem připojeným do konektoru blesku.
V režimu 4K je možné natáčet 50/60p (konečně).

Esko umí i videozáznam v 10 bit, teď už jen počkat, až to budou umět střihový software odpovídající cenové kategorie aparátu. Další již podrobnější technické parametry můžete načíst přímo na webu výrobce.

Shrnuto sečteno zásadních rozdílů mezi GH5s a GH5 není mnoho, snímač GH5s zvládá vyšší citlivost při špatném osvětlení, je o kousek větší a širší, čili sbírá o trošku víc světla a není stabilizovaný, taky má poloviční počet obrazových bodů.

Zdá se, že pokud právě tohle u vás nerozhoduje, například točíte svatby, dokumenty (oceníte stabilizaci GH5), studiovky, (nepotřebujete točit na vysoké ISO) a stačí vám 4K v 25 fps, budete dokonale spokojeni s GH5. Pokud máte dostatek stabilizátorů a využíváte např. car mounty, vyžadujete skvělou kvalitu záznamu při nízkém osvětlení, a nejen při něm a toužíte zpomalovat 4K, dáte nejspíš přednost GH5s. Cenový rozdíl je zhruba 16 000 korun.

Pokračování 2 / 3

Ergonomie

Samotné ovládání přístroje chce čas a trpělivost. Jinými slovy uživatelé zvyklí na ovládání GH bezzrcadlovek nebudou mít sebemenší problém zvládnout nový model bez jakékoli instruktáže. Pokud nemáte zkušenosti s jeho předchůdci v rámci modelové řady, nebo pokud nejste technický genius či mladý matematik, šachista a smartphone v jedné osobě, bude to chtít, tak jako ninja, nějaký ten výcvik. Výhodou je, že je to vcelku zábavné, když máte čas.

12 DC-GH5S Rear LCD Open.jpg7 DC-GH5S Front LCD.jpg

Po těle je rozmístěno 5 funkčních tlačítek, která by vám měla manipulaci s nastavením aparátu usnadnit. Ovládáte pomocí nich téměř všechna důležitá nastavení, a to poměrně rychle a snadno. VFR a všechna ostatní nastavení se pak dělají přes MENU a to už tak úplně rychlé není. Orientace v menu i v rychlých nastaveních se odehrává prostřednictvím multitlačítka. Zprvu nečekané proměny v jeho chování dle módu přístroje, ve kterém se zrovna nacházíte, mně donutili používat dotykový displej, za jehož existenci jsem děkoval Bohu celý první týden používání.

24 DC-GH5S Creative.jpg27 DC-GH5S Detail.jpg

Věřím tomu, že schopnější jedinci by se s přístrojem sžili už po pár desítkách minut, kdy u mě teprve přicházela fáze „Já ten krám vyhodím z balkonu“. Ještě poslední rýpnutí do tlačítek. Na horním ukazováku před spouští je relativně blízko u sebe pět tlačítek: WB, ISO, expozice, Fn1 a REC. Stačí mít trošku větší ruce a prsty a problém je na světě.

Obrazová kvalita

To všechno jsou ale maličkosti, naproti kterým stojí už jen samé klady. Především neskutečně čistý a ostrý obraz, výstupy dostatečně kvalitní pro následnou postprodukci téměř kamkoli. Variabilní nastavení framerate až k 240 fps vám dá naprostou svobodu, stejně tak jako 4K v 50p a taky možnost s čistým svědomím bez panické ataky z představy výstupu přepnout ISO na hodnoty vyšší než 1600.

Výběr formátů AVCHD, MOV, V-LogL, MP4 uspokojí jak amatéra, tak profesionála. To jsem v podstatě shrnul parametry, které mi od začátku chyběly na zrcadlovkách umožňujících natáčení videa. Stejně tak jako by mi na GH5s při focení mohl chybět full frame, rozlišení, zaostřovací body nebo už jen samotný pocit z kusu fotoaparátu v ruce.

Zůstaneme chvilku u full frame. GH5s má při poměru stran 2:3 crop factor nějakých 2,0×. Čili 50mm objektiv se bude chovat zhruba jako 100mm. Kdybyste chtěli nějakou obligátní 24 mm, je třeba nasadit 12 mm sklo. S tím Panasonic počítá a má jich v nabídce několik Je tu taky možnost využít speedboostery (8 až 23 tisíc), které mívají přepočet 0,71× nebo 0,64×, takže místo toho, aby byla z padesátky stovka, bude z ní šedesátka nebo sedmdesátka, což už není tak drastické, navíc srazí jedno clonové číslo.

Jenže už nám pěkně rostou náklady a z bestiálně dobré kamery za skvělých 65 000 máme velmi dobrou kameru za rozumné peníze ovšem navíc s možností nasadit si svoje skla jiných výrobců. Je třeba zvážit, k jakému účelu má GH5s sloužit právě vám. Ve zkratce jde o velmi kvalitní snímač, kterému stačí už jen dobrá optika a máte na pár let vystaráno.

Výdrž

Ať už budete točit dokument, internetové vysílání, reklamu, image video (ano, úplně jsem opustil myšlenku, že by si tento model někdo pořídil kvůli kariéře fotografa), záznamy akcí, videobanky nebo jen tak pro potěšení co vás napadne, pořiďte si ještě jednu až dvě baterky.

Člověk ještě ohromený kvalitou záznamu rychle zapomene na to, že točí vlastně s menším fotoaparátem a má tendence se chovat k GH5s jako k velké kameře. To malá baterka samozřejmě dlouho nevydrží. I když v rámci své kategorie bezzrcadlovek má výdrž velmi dobrou asi dvě a třičtvrtě hodiny záznamu. Výdrž baterie se dá prodloužit používáním hledáčku nebo odkuku místo výklopného displeje. Doba nabíjení jedné baterie je docela dlouhá, výrobce uvádí přes 3 hodiny.

29 DC-GH5S Detail.jpg26 DC-GH5S Detail.jpg

U baterie Canonu 5D mám dobrou zkušenost s tím, když ji vybitou dám nabíjet na alespoň 15 minut (pauza na cigáro), můžu dalších cca 10 minut točit. Když jsem to zkoušel s vybitou baterií GH5s, po cca 15 minutách v nabíječce se přístroj ani nepodařilo zapnout. Malou zvláštností ve srovnání s Canonem je i nabíječka. Při nabíjení svítí zeleně a po nabití zhasne a nesvítí vůbec.

Nabíječka Canonu při nabíjení červenooranžově bliká, při dobití svítí zeleně a když nesvítí vůbec, tak se něco pokazilo a nenabíjí se. Tedy vlastně obráceně. Pakliže se stane, že někdo z Canonu přejde na Lumix, bude možná prvních pár dní vždy před odjezdem na natáčení čelit infarktu. Některé ovládací prvky na těle foťáku (např. clona a čas) jsou ve srovnání s Canonem taky obráceně.

19 DC-GH5S Monitor.jpg2 DC-GH5S Angle HDMI.jpg

Pokračování 3 / 3

Konkurence

Od GH5s můžete právem očekávat opravdu hodně, dá se říct, že pro videografy jde konečně o splněný sen. Jeden přístroj stačí na 90 % vaší možné činnosti a nejen stačí, dělá ji perfektně. Máme tu v podstatě vlastnosti kamery napěchované v těle fotoaparátu. A to rozumně vyváženým kompromisem. Kdybych se podíval po konkurenčních plnohodnotných kamerách a zůstal symbolicky u čísla 5, nabízí se Sony FS5.

Řekl bych, že obrazově je v případě standardního zacházení celkem remíza, až na to, že FS5 umí zrychlit až na 960 fps (nutno dobře nastavit, aby obraz nešuměl, použitelná je v reálu max. polovina – 480 fps), umí přenášet bezdrátově data nebo streamovat, připojíte baterii o větší kapacitě, můžete točit i do RAWu a vyberete si mezi dvěma S-Logy.

1444927020000_1185424.jpg

To jsou věci, které mainstreamový uživatel příliš často nepotřebuje (možná ani mainstreamový klient). Co je ale zásadním parametrem, je elektronický variabilní ND filtr v těle FS5. Skvělá věc, která posouvá natáčení o úroveň výš (má ho i Panasonic AU-EVA1). K GH5s je tedy jako i k dalším bezzrcadlům a zrcadlům nutno ND filtry dokoupit, montovat a neztrácet.

Pro klasiky, kteří jsou zvyklí nosit kameru na rameni bude FS5 dávat lepší smysl, dá se již nazvat kamerou se vším všudy, bez problému k ní namontujete palec, mikrofon a náhleďák. Jen ramenní opěrka chybí, musí se dokoupit zvlášť s rigem a i tak to není na několikahodinové točení ono – je docela krátká. GH5s je fyzické představě kamery hodně daleko, nicméně stejně tak se dá obskládat vším možným příslušenstvím, ideálním základem bude klec, na kterou již přimontujete rig a všechno, co máte rádi. Budou to ale další tisíce navíc. Nehledě na to, že vznikne sestava vhodná spíš pro fanoušky lega než obratného točení. Starost o milion šroubků, klíčů a dalších součástek je pak lepší přenechat asistentovi a mít klid na práci.

Verdikt

Ve své podstatě je GH5s nadstandardně dobře pochopená poptávka trhu, která pružně reaguje na současné trendy a zcela chápe dobu. Představa, že by s tímhle modelem někdo točil seriál nebo reklamu s vyšším rozpočtem je už moc troufalá, svoje místo si najde mezi profesionály na střední úrovni a amatéry ve vyšší lize.

20 DC-GH5S Angle Rear.jpg

V kombinaci s kvalitní optikou a dalším filmovým příslušenstvím (stabilizátory, jízdy, světla) bude dobře sloužit k tvorbě image videí, menších reklam nebo videoklipů a samozřejmě dalších a dalších, fantazii se meze nekladou. Pořád ale bude platit, že ani tento aparát přes své velké plusy není samospásný a vaši práci za vás neudělá, bude prostě perfektním parťákem připravenému filmaři.

Ukázková videa

Níže najdete ukázková videa pořízená fotoaparátem Panasonic Lumix GH5s a objektivy Panasonic a Olympus.

V-logL, 8bit, 100Mbps, 50fps, 800 nebo 1600 ISO, 75 mm Olympus. MF

V-logL, 8bit, 100Mbps, 100fps, 400 ISO. 75 mm Olympus, MF

V-logL, 8bit, 100Mbps, 100fps, 400 ISO. 105 mm Panasonic OIS, MF

CineD, 8bit, 100Mbps, 25fps 14 mm Panasonic OIS, AFC

CineD, 8bit, 100Mbps, 25fps 14 mm Panasonic OIS, AFC

CineD, 8bit, 100Mbps, 50fps 14 mm Panasonic OIS, AFC

CineD, 8bit, 50Mbps, 25fps 140 mm Panasonic OIS, AFC

CineD, 8bit, 50Mbps, 50fps 14 mm Panasonic OIS, AFC

CineD, 8bit, 50Mbps, 100fps, 200 ISO. 200 mm Panasonic OIS, MF

CineD, 8bit, 50Mbps, 25fps 24 mm Panasonic OIS, AFC

CineD, 8bit, 50Mbps, 25fps 75 mm Olympus, AFC

CineD, 8bit, 50Mbps, 25fps 17 mm Olympus, AFC

CineD, 8bit, 100Mbps, 25fps 140 mm Panasonic OIS, AFC

Určitě si přečtěte

Články odjinud