52
Fotogalerie

Canon EF 16-35mm F4 L IS USM – pekelně ostrá širočina

Napraví novinka přešlapy Canonu v minulosti a dokáže konkurovat dalším výrobcům objektivů, kteří umí zaujmout nejen cenou, ale především optickou kvalitou.

Širokoúhlé objektivy od Canonu nejsou špatné, ale výrobce se dlouhodobě zaměřuje spíše na teleobjektivy a široká ohniska zanedbával.

Nedávno uvedené TS-E objektivy 17 a 24mm a zoomující rybí oko 8–15 mm jsou sice skutečně vynikající, ale za kvalitu si fotograf musí řádně připlatit. Mimo to se nejedná o běžné širokoúhlé objektivy, které by si člověk vzal na focení svatby nebo dovolené.

Rodiče se špatnou pověstí

Staré kousky 16–35 mm F2,8 a 17–40 mm F4 trpí měkčí kresbou a vinětací v rozích. U druhého zmíněného objektivu by to fotograf byl ochoten tolerovat, protože objektiv nabízí na „širokáč“ zajímavý rozsah ohnisek za velmi příznivou cenu. Ve starší recenzi jsem tento objektiv i doporučoval jako náhradu za základní objektiv. Na tehdejší zrcadlovce s rozlišením 8 Mpx podával vynikající kresbu s minimální chromatickou vadou. Od té doby se ale rozlišení běžné DSLR ztrojnásobilo a z profesionálního skla se stal solidní průměr.

produkt_05.jpg 

Dokonce ani starší zoom 16–35 se světelností F2,8, který by měl nabídnout nekompromisní kvalitu obrazu, nezvládne vykreslit na dnešních zrcadlovkách dostatek detailů. Abych jen nehaněl, tak další kvality, jako převod kontrastu a malá vinětace, nejsou na rozlišení závislé a zmíněné objektivy tak není nutné hned vyměňovat.

Novinka 16-35mm F4 ale má co napravovat. Všechny nové objektivy, které Canon za poslední 2 roky uvedl, sledují stejný scénář – z dobrého objektivu se stal vynikající a cena se téměř zdvojnásobila. Kvalitě obrazu se ale na zoubek podíváme až dále.

produkt_08.jpg 

Slibné vyhlídky

Objektiv se řadí do „eLkové“ řady profesionálních objektivů. Mechanické zpracování je na vysoké úrovni a i když k opláštění použil výrobce na některých místech plast, vnitřní konstrukce je bytelná, o čemž se můžete přesvědčit v článku webu LensRentals. Testovaný kousek jsme v redakci raději nerozebírali. Kvůli bytelné konstrukci je objektiv daleko těžší než starší 17–40 mm (615 g váží novinka, starší kousek jen 475 g).

produkt_06.jpg produkt_07.jpg

Na délku objektiv měří 113 mm, což je stejně jako nedávno testovaný vynikající základní zoom 24-70 mm F2,8 L II. Velikost skla při práci nijak neomezuje a stejně jako u výše zmíněných objektivů je zoomovací prstenec umístěn u bajonetu. Fotograf tak objektiv drží blízko těžiště sestavy fotoaparát-objektiv. Zoomování je plynulé v celém rozsahu a jde příjemně ztuha. Zoomování je interní, ale přední člen se uvnitř objektivu pohybuje dopředu/dozadu tak, jako je tomu u ostatních širokoúhlých zoomech Canonu.

Ostřící prstenec je dostatečně široký a dovoluje manuálně zasáhnout do chodu autofokusu, když se zaostření nechce chytit. Po dobu testování však objektiv ostřil rychle a spolehlivě. Dokonce zvládal i náročné disciplíny jako ostření přes okno s reflexy nebo ostření za velmi špatných světelných podmínek.

produkt_02.jpg 

Ostření zajišťuje kruhový ultrasonický motorek, který nabízí téměř všichni výrobci objektivů v profi reportážních objektivech. Tento motorek ostří rychle, spolehlivě a tiše. Přeostření bez namáčknutí spouště zvládl z 10 m na 1 m do 0,2 s při všech ohniskových vzdálenostech, což je velmi dobrý výsledek. Na tom má svoji zásluhu i krátká ostřící dráha. Ostření je pochopitelně interní a při přeostření se neotáčí přední člen.

Přeostření z 10 m na 1 m:

  • 16 mm: 0,16 s
  • 24 mm: 0,19 s
  • 35 mm: 0,18 s

Objektiv je odolný vůči prachu a vlhkosti, což dokazují nejen vnitřní těsnění, ale i gumová manžeta okolo bajonetu objektivu. Aby byl objektiv skutečně voděodolný, je zapotřebí našroubovat na přední přírubu filtr. Přední člen se totiž při zoomování pohybuje uvnitř objektivu a není utěsněn. Bytelná a utěsněná konstrukce dovoluje fotografovi fotit bez obav i za silného deště. Mějme ale na paměti, že výrobce nijak (vodě)odolnost nedefinuje a reklamovat tento objektiv kvůli zatékání nebo mechanickému poškození bych nedoporučoval.

produkt_01.jpg produkt_03.jpg

V dešti jsem fotil i bez nasazeného filtru, protože přední člen dostatečně chránila nová sluneční clona. Ta je součástí balení a skutečně se povedla. Starší širokáče Canonu měly sluneční clonu velmi širokou, takže i při reverzním nasazení zabírala v brašně zbytečně hodně místa.

produkt_04.jpg 

Nová clona je praktická a velmi pevná. Je vybavena pojistkou s pružinou, která drží clonu na místě jako přibitou. Pro uvolnění je nutné pojistku stisknout, použití hrubé síly zde nepomůže. Krytka také prodělala upgrade. Nově je s vnitřními úchyty (konečně), díky kterým se snadno nasazuje i snímá s nasazenou sluneční clonou.

Stabilizace

Dle prohlášení výrobce je objektiv vybaven poslední generací optické stabilizace s účinností 4 EV. Pokud tedy při ohnisku 16 mm udržíte 1/15 s, tak se stabilizací by se Vám mělo podařit udržet plnou vteřinu. Na internetu je množství komentářů, které toto tvrzení podporují, a chápu, že v ideálních podmínkách (fotoaparát opřen o futra dveří, fotograf ani nedýchá a exponuje několik pokusů) toho lze dosáhnout.

Stabilizace zap-vyp.jpg 
Vlevo zapnutá a vpravo vypnutá stabilizace obrazu

Musíme si ale uvědomit, že během dlouhého expozičního času se fotograf může notně vychýlit ze své původní pozice, a na to je už každá stabilizace krátká. Výsledky u takto dlouhých časů se mohou diametrálně lišit také podle toho, jaký fotograf bude fotit. Musím přiznat, že příliš pevnou ruku nemám a bez stabilizace se mi i s časem 1/15 s podařilo množství neostrých fotografií. Se zapnutou stabilizací jsem bez obav mohl nastavit i čtvrtinu sekundy, ale jak říkám, záleží na tom, kdo fotoaparát drží. Nesporné výhody pak přináší stabilizace kameramanům.

Pokračování 2 / 2

Obrazová kvalita, demosnímky

Asi nejsledovanějším parametrem kvality obrazu je kresebnost, protože nedostatek kontrastu, vinětaci a sférické zkreslení je možné upravit v počítači jen s minimální ztrátou kvality, ale detaily, které objektiv nevykreslil, jsou ztraceny jednou pro vždy.

Kvalita obrazu

Především s ohledem na nedávno uvedený zoom Canon 24–70 mm F2,8L II jsem měl vysoká očekávání. Objektiv je skutečně ostrý jako břitva při otevřené cloně F4. Fotografie pořízené při cloně F5,6–8 jsou subjektivně ostřejší, ale to je jen díky lepšímu přenosu kontrastu a menší vinětaci. Rozdíl v kresebnosti je minimální.

IMG_2260.JPG IMG_2261.JPG
IMG_2262.JPG IMG_2263.JPG
IMG_2264.JPG IMG_2265.JPG
Všechny pracovní clony při ohnisku 16 mm

Objektiv kreslí skvěle až téměř do úplných rohů. Konce rohů (cca 3 % obrazové plochy) jsou měkčí, i když rozdíl není dramatický. Takovýto výsledek se běžně označuje za velmi ostrý obraz až do krajů snímku, nota bene když se jedná o širokoúhlý objektiv.

IMG_2267.JPG IMG_2268.JPG IMG_2269.JPG IMG_2270.JPG IMG_2271.JPG IMG_2272.JPG 
Všechny pracovní clony při ohnisku 24 mm

Mimo to, že snímky obsahují množství detailů i ostře působí díky vynikajícímu přenosu kontrastu a potlačené chromatické vadě. Na tom se podílely 2 UD členy a 3 asférické čočky. Právě špatná kresba v rozích je mnohdy důsledkem nesprávně korigovaného sférického zkreslení.

IMG_2273.JPG IMG_2274.JPG
IMG_2275.JPG IMG_2276.JPG
IMG_2277.JPG IMG_2278.JPG
Všechny pracovní clony při ohnisku 35 mm

Sférické zkreslení není problém ani na nejširším ohnisku a vinětaci lze registrovat jen na nejširším ohnisku s otevřenou clonou, při cloně F5,6 už neruší. Výrobce i přesto nabízí funkci, která tyto neduhy automaticky koriguje ve fotoaparátu.

Protisvětlo

Kapitola sama pro sebe je chování širokoúhlých objektivů v protisvětle. Na jedné straně je komplikovaná optická konstrukce s množstvím optických členů, což samo o sobě reflexům a sníženému kontrastu v protisvětle nahrává. Na druhé straně fotograf fotí se zorným úhlem 108,2° (diagonálně na FF), do kterého vám často slunce „vleze“.

Výrobce u objektivu použil nové nano-antireflexní vrstvy (nano coating), které mají zajistit daleko lepší vlastnosti než běžná antireflexní úprava (multilayer coating) a měly by zajistit průchod více než 99,9 % světla. To je ale teorie a podobné číselné hodnoty uváděl Pentax u svých SMC vrstev již před mnoha lety. Tato teorie naštěstí v praxi funguje, což dokazují fotografie nejen zcela bez reflexů, ale i s vynikajícím kontrastem a vykreslenými detaily kousek od slunečního kotouče.

IMG_2280_F5,6.JPG IMG_2281_F4.JPG IMG_2282_F5,6.JPG IMG_2283_F8.JPG
Ukázka práce objektivu v protisvětle

Toto je dobrá zpráva nejen pro „canonisty“, protože i Nikon používá na svých nových objektivech podobný typ antireflexní úpravy. Chování v protisvětle považuji za tak podstatné, že i řada fotografií exponovaných při různých clonách na ohniscích 16, 24 a 35 mm byla pořízena v protisvětle, aby každý čtenář mohl vidět, jak konzistentní výsledky v protisvětle testované sklo podává.

Hodnocení

Canon 16–35 mm F4L IS USM je důstojným zástupcem profesionálních širokoúhlých zoomů. Zatím se jedná o nejlepší širokoúhlý zoom, který Canon vyrobil, hodnotíme-li kvalitu obrazu a především kresebnost. Na delších ohniscích ale nedosahuje takových výsledků, jako nový 24–70 mm F2,8L II.

Fotoreportéry nepotěší světelnost F4. Musíme si však uvědomit, že tento objektiv je především pro krajináře a cestovatele. Obě skupiny vysvobodí od nutnosti tahat s sebou těžký stativ, protože díky účinné stabilizaci je možné fotografovat na vyšší clonu a nižší ISO, než by bylo možné bez optické stabilizace. Stabilizace umožní fotit s časy až 0,25 s.

Po mechanické stránce nelze novince od Canonu nic vytknout. Potěší i nová praktická sluneční clona a krytka s vnitřními úchyty. I přes výrazné zlepšení kvality obrazu a zařazení do profi třídy dokázal výrobce udržet cenu v rozumné výši cca 27 000 s DPH a je tak levnější než konkurence.

Plusy

  • výrazné zlepšení kvality obrazu
  • kvalitní mechanické zpracování s kovovou vnitřní konstrukcí a utěsněním proti prachu a vlhkosti
  • nové antireflexní vrstvy posouvají fotografování v protisvětle na jinou úroveň
  • rychlý a přesný AF motor s možností manuálního přeostření za běhu AF
  • účinná stabilizace (v mezích fyzikálních zákonů)

Mínusy

  • vyšší cena oproti starším sklům (rozdíl v ceně je ale menší, než rozdíl v kvalitě)
  • větší rozměry a hmotnost
  • při sejmutí sluneční clony je nutné stisknout pojistku

Cena

  • od 27 490 Kč vč DPH

Demosnímky

F10 1-8sek. ISO50.JPG F4 čas1-640 ISO100.JPG
F5,6 1-125 sek. ISO100.JPG F5,6 1-125sek. ISO100 .JPG
F8 1-100sek ISO100.JPG F8 1-250sek ISO100.JPG
F8 1-250sek. ISO100.JPG F8 1-250sek. ISO100a.JPG
F8 1-30sek. ISO100.JPG F8 1-320sek ISO100.JPG
F8 1-40sek. ISO100.JPG F8 1-50sek ISO100.JPG
F8 1-50sek. ISO 100.JPG F8 1-520sek ISO100.JPG
F8 1-60sek. ISO100.JPG F8 1-640sek. ISO100.JPG
IMG_9978.JPG ohnisko 16mm F8 1-100sek. ISO100.JPG
ohnisko 16mm.JPG ohnisko 35mm F8 1-100sek. ISO100.JPG
ohnisko 35mm.JPG 

Určitě si přečtěte

Články odjinud