62
Fotogalerie

Sony Alpha 7R: plnoformát s rozměry kompaktu (test)

Otestovali jsme jeden z nejzajímavějších a nejinovativnějších fotoaparátů posledních měsíců – Sony Alpha 7R. Budeme podobnými fotoaparáty za chvíli fotit všichni?

Pokud se prakticky kohokoliv z oboru zeptáte, který výrobce patří v dnešní době mezi nejinovativnější, dostanete s velkou pravděpodobností jako odpověď Sony. Tato japonská firma se prostě nikdy nebojí zkusit něco nového.

Jako vůbec první přišla před pár měsíci s plnoformátovými bezzrcadlovkami, které vzbudily značný rozruch. Modely A7 a A7R nejenže nabídnou velký snímač, ale zároveň mají malé rozměry a nízkou hmotnost. Je však všechno tak růžové, jak to vypadá na papíře, nebo má Sony A7R nějaké zásadní nedostatky? A jak je na tom objektiv Sony FE 35 mm F2,8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*?

Ergonomie a ovládání

Hned když jsem fotoaparát poprvé uchopil do ruky, nemohl jsem uvěřit, že v ruce držím přístroj s plnoformátovým snímačem. Navzdory mým prvotním očekáváním mě ale nepřekvapil malými rozměry, nýbrž nízkou hmotností pouhých 465 g. Na papíře toto číslo možná nevypadá zázračně, ve skutečnosti je to však i oproti začátečnickým zrcadlovkám velký rozdíl. Obzvláště když objektiv váží jen těžce uvěřitelných 120 g.

pSNYNA-ILCE7R~B_main_v786.pngpSNYNA-ILCE7R~B_alternate4_v786.png

Díky příjemné hmotnosti nebolí ani po celodenním nošení ruce, což se mi snad ještě u žádného jiného fotoaparátu se srovnatelnou obrazovou kvalitou nestalo.

Nízká váha má nicméně i svou stinnou stránku, delší časy lze udržet jen velice těžko. Už při časech okolo 1/60 s mohou, v důsledku nízké hmotnosti, vibrací způsobených pohybem závěrky a absenci stabilizace, nastat problémy. S objektivem s ohniskovou vzdáleností 35 mm bych přitom čekal naprosto ostré snímky.

pSNYNA-ILCE7R~B_alternate1_v786.pngpSNYNA-ILCE7R~B_alternate3_v786.png

Z hlediska ergonomie má vůbec přístroj do ideálu daleko. Úchop by mohl být větší a jako naprosto špatné hodnotím rozmístění prakticky veškerých tlačítek. K čemu je dobré, že jich je velký počet a lze si je dle libosti přizpůsobit, když na ně nelze dosáhnout nebo se špatně mačkají? Ne, tento fotoaparát opravdu nemohl člověk zodpovědný za ergonomii ani jednou držet v ruce. 

Abych byl trochu konkrétnější, spoušť by měla být více vepředu, tlačítko C1 není po hmatu téměř vůbec cítit, na tlačítko pro zvětšení snímků nelze bez přechytávání dosáhnout a spolu s tlačítkem pro přehrávání snímků mají obě nepřesný stisk. Taktéž by mi dávalo smysl, kdyby si vyměnili roli zadní otočný volič a volič pro kompenzaci expozice. V pohodlném používání mi pak vyloženě překážel pravý úchyt pro popruh, který nepříjemně tlačí do dlaně.

DSC_5891.jpg DSC_5904.jpg

Počet tlačítek a jejich smysl přitom v Sony vymysleli skvěle. Potěší takové drobnosti jako nastavení umístění ostřícího bodu přes otočné voliče, volič režimů s příjemně tuhým chodem či jejich celková přizpůsobitelnost. Díky třem otočným voličům je nastavení času, clony a zároveň citlivosti v manuálním režimu naprosto bezproblémové. Při běžném používání koneckonců člověk do menu snad ani jednou nezavítá.

Nevím tedy, zda někde vázla komunikace mezi týmem pracujícím na ergonomii a tím zodpovědným za funkčnost, každopádně jde o věc, na které by měli v Sony opravdu hodně zapracovat.

a7-top.jpg 

Displej a hledáček

Naopak do nebes musím vychválit perfektní elektronický hledáček. Nemám mu naprosto co vytknout, má velice rychlou odezvu, vysoké rozlišení 2,4 milionu bodů a velké zvětšení 0,71×. Špatné světelné podmínky zvládá velice dobře.

Displej na tom s rozlišením 1,23 milionu bodů a úhlopříčkou 3“ taktéž není vůbec špatně. Navíc jej lze vyklápět nahoru a dolů. S viditelností na slunci jsem nezaznamenal větší problém.

a7r-with-a-mount.jpg
S nasazeným adaptérem je možné používat i objektivy s bajonetem A

Výdrž a dojmy z kvality zpracování

Dostáváme se k další slabině Alpha 7R– výdrž na jedno nabití. Výrobce uvádí údaj 270 snímků, ve skutečnosti byl poměrně problém vymáčknout z akumulátoru více než 200 snímků (podotýkám, že v zapnutém režimu letadlo). Pár náhradních akumulátorů tedy určitě s sebou.

Dále mě velice zklamala absence nabíječky. Baterie může být nabíjena pouze ve fotoaparátu a to kabelem délky asi 20 cm. Zajímá mě, zda firma Sony vůbec ví, za kolik peněž fotoaparát prodává, když není schopná dodat v základním balení ani nabíječku, jejíž výrobní cena se pohybuje v desítkách korun?

 grip-back.jpg grip-front.jpg
Součástí nabídky volitelného příslušenství je také bateriový grip

Celkově fotoaparát nepůsobí jako by stál 50 tisíc. Kvalita zpracování je sice na velmi vysoké úrovni, nic nikde nevrže, neprohýbá se, ale… přední plasty působí lacině, krytka konektorů na levé straně křičí „Made in China!“ a ten zvuk závěrky, ach ten nepříjemný, hlasitý zvuk závěrky.

Své dojmy z vnějšku fotoaparátu bych jednoduše shrnul asi tak, že jde o jakýsi mišmaš, který výrobce nedokázal sladit dohromady. Několik prohřešků proti dobré ergonomii a chybějící smysl pro detail – opravdu velká škoda.

Pokračování 2 / 3

Obrazová kvalita s objektivem 35 mm F2,8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*

Ostření a rychlost fotoaparátu

Rychlost fotoaparátu okomentuji jen velice krátce. Přístroj poměrně dlouho nabíhá, ale jinak jsou reakce okamžité a z tohoto hlediska jsem nezaznamenal sebemenší problém.

V případě automatického ostření už je situace horší, často dochází k projíždění celého ostřícího rozsahu objektivu a na poměry dnešních bezzrcadlovek patří A7R určitě k podprůměru. Na přesnost se lze nicméně, vyjma režimu kontinuálního ostření, poměrně spolehnout. Komu by automatické ostření nevyhovovalo, má k dispozici lupu a zvýraznění kontrastních hran jednou ze tří barev – bílá, žlutá a červená.

Obrazová kvalita

Přejděme nyní k tomu hlavnímu, obrazové kvalitě. Fotoaparát nabízí věrné barevné podání. Při vyvolávání RAWů však doporučuji používat spíše Adobe Camera RAW než software dodávaný výrobcem, jelikož poskytuje lepší výsledky.

Dynamický rozsah hodnotím jako vynikající. V RAWu není problém „vytáhnout“ tmavá místa a to za cenu minimálního množství šumu. Jako ukázku přikládám následující dva obrázky kontrastní scény. Vlevo je JPEG fotografie přímo z fotoaparátu, vpravo RAW po rychlé úpravě a vyvolání. Škoda jen, že fotoaparát nedokáže naplno využít dynamický rozsah i v JPEGu.

DR_DSC00870.JPG DR_DSC00870_RAW.jpg

Sony A7R umožňuje nastavit citlivost v rozsahu ISO 50 – 25 600, přičemž základní hodnota je ISO 200. Nebudu napínat a rovnou prozradím, že z hlediska množství šumu patří bezpochyby mezi dnešní špičku. Obzvláště, když uvážíme vysoké rozlišení 36 Mpx.

Vlevo následují fotografie z JPEGu, vpravo RAWy vyvolané pomocí Adobe Camera RAW nejnovější verze 8.4.

iso-jpeg-DSC00744.JPG iso-raw-DSC00744.jpg
ISO 50
iso-jpeg-DSC00745.JPG iso-raw-DSC00745.jpg
ISO 100
iso-jpeg-DSC00746.JPG iso-raw-DSC00746.jpg
ISO 200
iso-jpeg-DSC00747.JPG iso-raw-DSC00747.jpg
ISO 400

Citlivosti od ISO 50 do ISO 400 jsou prakticky dokonale čisté.

iso-jpeg-DSC00748.JPG iso-raw-DSC00748.jpg
ISO 800

Při citlivosti ISO 800 už můžeme v RAW při 100 % zvětšení pozorovat první náznaky šumu, v JPEG fotoaparát odvádí dobrou práci.

iso-jpeg-DSC00749.JPG iso-raw-DSC00749.jpg
ISO 1600

Na nastavení ISO 1600 v RAW opět mírně přibývá šum, JPEG začal trochu zbytečně žehlit a tak se ztrácejí drobné detaily, nicméně celkově není snímek nijak problematický. 

iso-jpeg-DSC00750.JPG iso-raw-DSC00750.jpg
ISO 3200

ISO 3200 – tam už začíná přístroj v JPEG značně „patlat“ a drobné detaily mizí úplně, v RAW opět přibývá šum, ale i ty nejjemnější detaily jsou stále velmi dobře patrné.

iso-jpeg-DSC00766.JPGiso-raw-DSC00766.jpg
ISO 6400

Citlivosti ISO 6400 bych se už v JPEG nejspíše vyhnul, ve formátu RAW stále přibývá šum a začínají mizet první drobné detaily.

iso-jpeg-DSC00770.JPG iso-raw-DSC00766.jpg
ISO 12800

Při nastavení ISO 12 800 JPEG trochu připomíná malbu vodovkami, v RAW výrazněji roste šum a ubývají detaily.

iso-jpeg-DSC00771.JPG iso-raw-DSC00771.jpg
ISO 25600

Nejvyšší nastavení citlivosti ISO 25 600 je ve formátu JPEG naprosto nepoužitelné, RAW na tom také není nejlépe, reprodukce barev už je poměrně špatná a množství detailů slabé.

Za hraniční citlivosti tedy osobně považuji ISO 12 800 v RAW a ISO 3200 v JPEG.

Video

Sony A7R zvládá nahrávání videa v rozlišení 1920×1080 bodů při 25 sn./s. Nabízí plně manuální ovládání, konektory pro mikrofon a sluchátka, nastavení úrovní zvuku, zvýraznění přeexponovaných a podexponovaných oblastí nebo nekomprimovaný výstup přes HDMI. Zkrátka vše, co si může pokročilý tvůrce videa přát. Kvalita je velice dobrá, škoda jen absence stabilizace v těle fotoaparátu.

Objektiv Sony FE 35 mm F2,8 ZA Carl Zeiss Sonnar T*

Spolu s fotoaparátem jsme testovali také objektiv Sony FE 35 mm F2,8, který si s vysokým počtem megapixelů poradí naprosto bez problémů. Dokáže velice dobře vykreslit scénu již při plném odclonění, přičemž nejlepších výsledků dosahuje při clonách F5,6 – 8.

Vinětace je na clonu F2,8 poměrně dosti patrná a byť přicloněním její množství klesne, nikdy nezmizí úplně. Pozorovat můžeme lehké poduškovité zkreslení. Ale to je asi tak vše co lze vytknout, za celou dobu jsem nezaznamenal snad jediný náznak chromatické aberace, odolnost vůči protisvětlu je výtečná a rozostření pozadí hladké.

objektiv-DSC00781.JPG objektiv-DSC00782.JPG
objektiv-DSC00783.JPG objektiv-DSC00784.JPG
objektiv-DSC00785.JPG 
Zleva doprava, shora dolů postupně clony F2,8, F4, F5,6, F8 a F11

Pokračování 3 / 3

Celkové hodnocení a demosnímky

Před závěrečným hodnocením ještě pár slov k bezdrátové konektivitě. Dálkové ovládání přes Wi-Fi funguje naprosto bezproblémově, má rychlou odezvu, lze nastavit veškeré parametry expozice a aplikace PlayMemories umí ostřit ťuknutím na displeji.

obrázek.PNG 

Hodnocení

A jaký je finální verdikt? Sony Alpha 7R rozhodně není fotoaparát pro každého. Jde o přístroj, který měl být hlavně první plnoformátovou bezzrcadlovkou s výměnnými objektivy na trhu. A v tomto ohledu firma Sony bezpochyby uspěla. V čem už tak neuspěla, je (ne)promyšlenost celého konceptu.

Když to zjednoduším, v Sony prostě přilepili výtečný plnoformátový snímač k tělu s nepovedenou ergonomií. Nevím, zda za to může snaha minimalizovat rozměry nebo šetření nákladů, každopádně to vnímám jako velkou chybu a promarněnou příležitost. Špatnou ergonomií byl tento fotoaparát odkázán do role přístroje pro hrstku nadšenců.

Nepomohou tomu ani výtečné objektivy, které bez problémů vykreslí i takto vysoký počet megapixelů, velké množství tlačítek přímého přístupu nebo perfektní elektronický hledáček. A už vůbec tomu nepomůže vysoká cena okolo 50 tisíc Kč za tělo plus 20 tisíc Kč za objektiv 35 mm F2,8. Navíc, jak jsem již v první kapitole zmínil, pocitová hodnota z přístroje je vzhledem k lacině vypadajícím plastům, chybějící nabíječce a dalším drobným detailům poměrně malá.

Pokud však hledáte skvělou obrazovou kvalitu s téměř kapesními rozměry, je Sony A7R tím nejlepším, co trh v současné době nabízí.

Plusy

  • Vynikající obrazová kvalita v RAW
  • Perfektní elektronický hledáček
  • Velké množství tlačítek přímého přístupu, možnosti úprav funkčnosti
  • Kvalita zpracování
  • Kvalitní video, konektory pro sluchátka a mikrofon
  • Propracovaná bezdrátová komunikace přes Wi-Fi
  • Vestavěné funkce HDR, Sweep Panorama
  • Nízká hmotnost

Minusy

  • Špatná ergonomie
  • Pomalé automatické ostření, obzvláště za špatných světelných podmínek
  • Dlouhá doba náběhu přístroje
  • Obrazová kvalita v JPEG ani zdaleka nevyužita naplno
  • Mizerná výdrž na baterie
  • Chybějící nabíječka
  • Malá nabídka objektivů FE

Specifikace

  • Plnoformátový (35,9×24 mm) CMOS snímač s rozlišením 36 Mpx bez AA filtru
  • Rozsah citlivosti ISO 50 – 25 600
  • Rozsah časů závěrky 1/8000 – 30 s
  • Rychlost kontinuálního snímání 4 sn./s
  • Full HD video při 25 sn./s, vstup a výstup pro mikrofon a sluchátka
  • Wi-Fi a NFC konektivita
  • Displej s rozlišením 1 230 000 bodů a úhlopříčkou 3“
  • Elektronický hledáček s rozlišením 2,359 milionu bodů a zvětšením 0,71×
  • Slot na paměťové karty SD/SDHC/SDXC, Memory Stick Duo/Pro Duo/Pro-HG Duo
  • Hmotnost 465 g, rozměry 126,9×94,4×48,2 mm

Ukázkové snímky

DSC00799.JPG DSC00801.JPG
ISO 100, F2,8, 1/250 s | ISO 100, F6,3, 1/500 s
DSC00807.JPG DSC00808.JPG
ISO 100, F8, 1/200 s | ISO 100, F11, 1/60 s
DSC00812.JPG DSC00814-otoceno.JPG
ISO 100, F9, 1/250 s | ISO 100, F9, 1/200 s
DSC00824.JPG DSC00831.JPG
ISO 100, F8, 1/160 s | ISO 500, F9, 1/250 s
DSC00835.JPG DSC00846.JPG
ISO 160, F9, 1/60 s | ISO 100, F8, 1/100 s
DSC00855.JPG DSC00873.JPG
ISO 100, F4, 1/640 s | ISO 250, F10, 1/60 s
DSC00883.JPG DSC00887-otoceno.JPG
ISO 100, F8, 1/200 s | ISO 100, F8, 1/200 s

DSC00887-otoceno.JPG DSC00896.JPG
ISO 100, F8, 1/320 s | ISO 100 F8, 1/160 s

DSC00897-otoceno.JPG DSC00898-otoceno.JPG
ISO 100, F8, 1/160 s | ISO 1250, F5,6, 1/60 s
DSC00899.JPG DSC00902.JPG
ISO 100, F5,6, 1/500 s | ISO 100, F5,6, 1/200 s
DSC00908.JPG DSC00913-otoceno.JPG
ISO 3200, F4, 1/60 s | ISO 6400, F2,8, 1/40 s

DSC00914-otoceno.JPG DSC00915.JPG
ISO 2000, F2,8, 1/60 s | ISO 5000, F2,8, 1/60 s

DSC00920-otoceno.JPG  DSC00921.JPG
ISO 6400, F2,8, 1/80 s | ISO 5000, F2,8, 1/60 s
 

Určitě si přečtěte

Články odjinud