Do obecného povědomí lze někdy proniknout nejen kvalitou své práce, ale třeba i osvětou a pedagogickou činností v daném oboru. C. H. White vynikl oběma způsoby.
Dnes se v seriálu o významných a slavných fotografech opět vrátíme do dávných dob fotografie – tentokrát do éry tzv. piktorialismu.
Clarence Hudson White
Podobně jako mnoho dalších slavných fotografů se kterými jsme doposud v tomto roce seznámili, i Clarence Hudson White (8. duben 1871 – 7. červenec 1925) nedisponoval vzděláním v oboru (vystudoval ekonomii). Přesto ve své době dosáhl značné proslulosti jednak jako portrétní fotograf a také jako pedagog.
Založil totiž vlastní školu fotografie, ze které vyšla řada zajímavých postav jako např. Dorothea Lange, Margaret Bourke-White, Doris Ulmann nebo Paul Outerbridge. Byl spoluzakládajícím členem sdružení Fotosecese.
Rose Pastor Stokem, foto: Clarence Hudson White, zdroj: Wikimedia Commons
Zajímavé je, že mnoho svých známých snímků vytvořil v době, kdy ještě provozoval „běžné“ zaměstnání účetního. Přechod k „profesionálům“ v roce 1906 souvisel (jako u mnohých jiných fotografů) s osobností Alfreda Stieglitze, který byl tehdy jednoznačně vedoucí osobností fotografického života.
The Torso, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art
V roce 1910 ale Stieglitz opustil principy piktoralistické fotografie, která se do značné míry snažila napodobovat klasické umění a místo toho začal prosazovat realistický styl. C. White ale Stieglitzův příklad nenásledoval a naopak se sám stal vůdčí osobností piktoralismu, což se projevilo i založením nového fotospolku - Pictorial Photographers of America – v roce 1916. K hlavním rysům piktoralismu patří používání měkce kreslících objektivů vytvářejících „zasněné“ fotografie a ušlechtilé techniky jako gumotisk nebo platinotisk.
White Raindrops, foto: Clarence Hudson White, zdroj: History of Art
Fotogalerie
History of Art
Visible Darkness
Další informace
The Newark Ohio Tea Party Galleries
Calrence White, The Newark Tea Party
Wikipedia: anglicky