33
Fotogalerie

Sigma 18–250 mm F3,5–6,3 DC HSM OS: test objektivu

Ocenění TIPA si loni odnesl i zajímavý širokorozsahový objektiv se stabilizátorem obrazu. Podívejme se, jak fotí.

Jde o jedno ze dvou širokorozsahových skel pro D-SLR, jejichž ohnisko na dlouhém konci přesahuje 200 mm. Konkurentem je už jen Tamron, který si troufnul až na 270 mm. Celkově lze hodnotit konstrukci Sigmy jako výbornou, dílenské zpracování je skutečně příkladné. Na místě je tedy otázka: jak fotí?

Netřes se!

Než se však dostaneme k samotné obrazové kvalitě, je třeba popsat dva konstrukční prvky objektivu – začněme u zaostřování. Sigma 18–250 mm disponuje ve všech verzích pro každý podporovaný bajonet vlastním HSM motorem. To je samozřejmě pozitivní informace, protože toto sklo lze použít i s těly, která nejsou vybavena ostřicím motorkem – typicky Nikony D40/40x, D60 a nově i D5000. Zaostřování pomocí ultrazvukového motoru HSM v objektivu je tiché, nikoli však bleskové, což je důsledek konstrukce s otáčejícím se ostřicím prstencem. Pro běžného uživatele je ale rychlost zaostřování naprosto dostačující. Nejkratší zaostřovací vzdálenost je 45 cm, což s nastaveným ohniskem 250 mm odpovídá „pseudomakru“ se zvětšením 1 : 3,4.

 P06.jpg P07.jpg
  P11.jpg

Byl by doslova hřích takovýto objektiv nechat na pospas rukám, případně stativu uživatele, a nevybavit jej optickou stabilizací. Sigma to ví, takže ani tato vymoženost zde nechybí. Stabilizace pomocí plovoucích členů samozřejmě pracuje nezávisle na těle fotoaparátu a podle našich zkušeností dovoluje prodloužit expoziční čas o dvě až tři EV téměř vždy, při nejširším ohnisku si fotograf s pevným úchopem může dovolit i 4 EV.

Jako ve sklenářství

Optická konstrukce Sigmy 18–250 mm se skládá z 18 čoček ve 14 skupinách, jsou zde použity čtyři členy s nízkou disperzí (SLD) a tři asférické čočky. Samozřejmostí je použití vícevrstvé antireflexní úpravy jak na frontální čočce, tak i na zadním členu, kde má antireflexní potah zabránit odrazům světla od lesklého snímače digitálních zrcadlovek.

Všechna tato opatření mají jednoho společného jmenovatele – zajištění co možná nejlepší obrazové kvality. Té dosáhnete jednoduše, po zaclonění o dvě až tři clonová čísla.

P10.jpg P08.jpgP09.jpg

To se sice snadno řekne, musíte si ovšem uvědomit, že při slabé světelnosti tohoto objektivu to obnáší clonit zpravidla na F11, takže počítejte s delšími časy závěrky nebo nutností používání vyšší citlivosti snímací soustavy. Objektiv se vám však po zaclonění odmění velmi solidní obrazovou kvalitou. Hrátek s malou hloubkou ostrosti si sice užijete jen na dlouhých ohniscích, berte to však jako daň z obrovského rozsahu optiky.

Do detailu

Standardně dodávanou tvarovanou sluneční clonu doporučuji důsledně používat v podstatě stále. Odcloněním zejména bočního protisvětla pomáhá zachovat dobrý přenos kontrastu tohoto objektivu, a vždy pak poskytuje ochranu přední čočce.

P03.jpg P02.jpg

 P01.jpg P04.jpg

Zatímco při zcela zataženém tubusu zoomu – při nastavení na ohnisko 18 mm – dosahuje objektiv poměrně kompaktní délky 103 mm, jakmile pootočíte prstencem ani ne o čtvrtinu kruhu k nejzazším 250 mm, vysune se tubus o dalších 78 mm. Na tomto místě je třeba pochválit příkladnou konstrukci, která nevykazuje ani špetku vůle, zoomovací prstenec klade přiměřený odpor, pouze si musíte zvyknout na otáčející se ostřicí okruží. Prostřední díl tubusu objektivu výrobce opatřil potiskem indikujícím zvětšení optiky při různých ohniscích.

Obrazová kvalita

Přestože se Sigma 18–250 mm pro dosažení optimální kresby musí vcelku dost clonit (až na F11), velmi mile vás překvapí výborně zvládnutý přenos kontrastu. V praxi tak zjistíte, že nejdelší ohniska jsou na tom z tohoto pohledu pochopitelně hůře než protější konec zoomu, jejich kresba je však stále velmi dobrá. Bokeh hodnotíme jako průměrný, u tohoto druhu objektivu výborný snad ani být nemůže. Při focení v protisvětle někdy najdete na snímcích „prasátka“, důležité ale je, že nijak rapidně neklesá celkový kontrast fotografií. Objektiv má také dobře korigovanou chromatickou vadu, kterou sice na vysoce kontrastních hranách snímků najdete, avšak její míra odpovídá běžnému setovému zoomu. Míra vinětace je standardní.

Vinětace

Ačkoli jsem u zoomu s takovýmto rozsahem očekával u vinětace to nejhorší, výsledky testu mě docela mile překvapily. Pomineme-li nejkratší ohnisko, které rozhodně za vinětaci pochválit nelze, pak už s malým vyzoomováním se situace zlepší, aby si pak míru ztmavení rohů vůči středu obrazu v podstatě udržela s malými odchylkami téměř konstantní až do konce rozsahu. Budete-li clonit kvůli kresbě, nebudete mít problém ani s vinětací.

vinetace.png
Graf vinětace

Sférické zkreslení

Ohnisko

18 mm

35 mm

80 mm

135 mm

200 mm

250 mm

Sférické zkreslení

2,08 %

-2,07 %

-1,73 %

-1,37 %

-1,21 %

-1,14 %

Dalo by se říci, že „normální“ soudkovité až mírně vlnkové zkreslení na nejširším konci zoomu okamžitě po změně ohniska na 35 mm přechází v opačně prohnutý obraz s téměř stejnou číselnou hodnotou, byť s opačným znaménkem. Poduškovitou geometrii si pak objektiv s mírně se snižující hodnotou zachovává až ke koncovým 250 milimetrům. Celkové hodnocení ale musí být pozitivní – objektiv tohoto typu bez sférického zkreslení bychom ani nečekali, Sigma nás naopak překvapila poměrně přijatelnými hodnotami. Není třeba zdůrazňovat, že zkreslení není problém odstranit v počítači.

Pokračování 2 / 2

Testovací fotografie a verdikt

Testováno na Nikonu D80. Snímky pořízeny v RAWu, konvertovány v Nikon
Capture NX 2 a Adobe Lightroom 2.
01.jpg 02.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/4 s, F8, ISO 100, ohnisko 18,0 mm.
Vpravo: 1/2,5 s, F11, ISO 100, ohnisko 35,0 mm.
03.jpg 04.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/2 s, F11, ISO 100, ohnisko 80,0 mm.
Vpravo: 1/2,5 s, F11, ISO 100, ohnisko 135,0 mm.
05.jpg 06.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/2 s, F11, ISO 100, ohnisko 200,0 mm.
Vpravo: 1/2 s, F11, ISO 100, ohnisko 250,0 mm.
07.jpg 08.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/400 s, F11, ISO 200, ohnisko 116,0 mm.
Vpravo: 1/250 s, F11, ISO 200, ohnisko 250,0 mm.
09.jpg 10.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/100 s, F11, ISO 200, ohnisko 35,0 mm.
Vpravo: 1/320 s, F11, ISO 200, ohnisko 22,0 mm.
11.jpg 12.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/320 s, F8, ISO 400, ohnisko 250,0 mm.
Vpravo: Různá ohniska z jednoho místa
: 1/400 s, F11, ISO 400, ohnisko 18,0 mm.
13.jpg 14.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/500 s, F11, ISO 400, ohnisko 50,0 mm.
Vpravo: 1/500 s, F11, ISO 400, ohnisko 80,0 mm.
15.jpg 16.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/640 s, F11, ISO 400, ohnisko 135,0 mm.
Vpravo: 1/500 s, F11, ISO 400, ohnisko 250,0 mm.
17.jpg 18.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/400 s, F11, ISO 400, ohnisko 250,0 mm.
Vpravo: 1/1 000 s, F7,1, ISO 400, ohnisko 250,0 mm.
19.jpg 20.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: 1/1 250 s, F8, ISO 400, ohnisko 250,0 mm.
Vpravo: 1/2 500 s, F6,3, ISO 400, ohnisko 200,0 mm.
21.jpg
max. velikost
1/1 000 s, F5,6, ISO 400, ohnisko 92,0 mm.

Verdikt

Nebudu vám nalhávat, že jsem k testování tohoto objektivu – tak jako k ostatním konkurentům stejné ‚ultrarozsahové třídy‘ – přistupoval se značnými rozpaky, a proč to nepřiznat, také s nedůvěrou. V průběhu testování jsem si však musel hned několikrát poopravit názor, abych nakonec zjistil, že Sigma 18–250 mm F3,5–6,3 DC HSM OS je objektivem, o kterém má rozhodně smysl uvažovat.

Máme-li krátce shrnout celkový výkon Sigmy 18–250 mm F3,5–6,3 DC HSM OS, pak nelze konstatovat nic jiného, než že jde o skutečně překvapující objektiv. Ve třídě ultrazoomových skel pro D-SLR vyniká velmi dobrou obrazovou kvalitou, výbornou konstrukcí a přidanou hodnotou v podobě stabilizátoru. Až na malou světelnost jde o příjemného společníka zejména na cesty, kde s sebou nechcete nebo nemůžete nosit více optiky.

Sigma 18–250 mm F3,5–6,3 DC HSM OS

  • širokorozsahový objektiv pro D-SLR
  • kompatibilita D-SLR
  • bajonet Canon, Nikon, Pentax/Samsung, Sony/Konica Minolta
  • ohnisková vzdálenost 18–250 mm
  • světelnost F3,5–6,3
  • clona 7 lamel, max. F22
  • průměr filtru 72 mm
  • velikost – průměr/délka 79/103 mm
  • hmotnost 630 g

ScreenShot015.jpg

Fotografie také můžete
stáhnout v archívech:
testovací snímky - 1. část - test1.zip (31 MB)
testovací snímky - 2. část - test2.zip (32 MB)
produktové fotografie a grafy - ostatni.zip (1,3 MB)

Článek byl převzat z časopisu Digifoto

Určitě si přečtěte

Články odjinud