Fotografování krajiny patří k žánrům, které si začínající fotografové vyzkoušejí jako první. Pokud se však do této disciplíny ponoří hlouběji, brzy zjistí, že se jedná o komplexní problematiku vyžadující soustředěnou práci – se světlem, kompozicí, ovládnutím fotografické techniky – a proces sebezdokonalování.
Na této cestě „krajinář“ musí překonat nejednu (nejen terénní) překážku, a některé opakovaně. Právě na tyto opakující se zádrhele a zlozvyky upozorňuje ve svém videu 5 Mistakes to Avoid in Landscape Photography dánský fotograf Mads Peter Iversen. Čerpá přitom ze své vlastní bohaté zkušenosti.
Zůstat doma
Jedna ze základních chyb, jíž se někdy dopustí snad každý fotograf krajiny, je dle Iversena nevydat se ven z důvodu „špatného“ počasí – např. když je venku zataženo, deštivo či mlhavo. Nebývá to sice pravidlem, ale právě tyto klimatické podmínky mohou napomoci vzniku těch nejlepších, atmosférických snímků. To zaprvé. Ve videu koneckonců najdete spoustu příkladů vydařených snímků, které vznikly v nepříznivém počasí.
Vlevo fotografie pořízená při zatažené obloze, vpravo za „ideálního“ světla
Zadruhé nikdy nevíte, zda se během fotografické výpravy nevyčasí. A zatřetí? I kdyby předchozí dva předpoklady selhaly, vždy můžete výšlap pojmout jako průzkum lokality pro plánování budoucích záběrů.
Pokračování 2 / 5
Nepoučit se z vlastních chyb
Staré moudro praví: Chybovat je lidské, ovšem nepoučit se z vlastních chyb vede k zacyklení a zpomalení, nebo dokonce zastavení dalšího růstu (zde myšleno tvůrčího vývoje). Autor videa proto doporučuje důkladně zkoumat a analyzovat své snímky, neboť tu platí další rčení: Chybami se člověk učí.
K odstranění rušivého prvku v záběru stačí udělat pár kroků vpřed
A u fotografie tato premisa platí stejně jako u jakékoli jiné lidské činnosti. Někdy pouhý krok (vpřed, vzad, stranou) může pozitivně ovlivnit podobu výsledku.
Pokračování 3 / 5
Zavádějící linie v záběru
Tato častá začátečnická chyba se týká především kompozice. Fotografování krajiny vyžaduje dokonalé zvládnutí linií v obraze. Ty mají v ideálním případě sloužit coby vodítko divákova oka záběrem.
Stíny stromů a rozložení jasů vedou divákovo oko mimo záběr
Fotograf musí vzít v potaz nejen přirozené záhyby krajiny, ale i světelné jasové uspořádání snímku. Vodicí linie je třeba volit pečlivě, nenechat bez povšimnutí tzv. zavádějící linie, které by mohly nechtěně strhnout pozornost od hlavního objektu či vodicích prvků fotografie.
Pokračování 4 / 5
Neprověření upravených fotografií
Autor videa radí, aby si fotografové po dokončení úprav zobrazili snímky na různých zařízeních. Neboť: i když máte kalibrovaný monitor, není to záruka, že se fotografie bude ostatním zobrazovat tak, jak jste zamýšleli. M. P. Iversen to dokumentuje ukázkou, jak různě může jeden snímek vypadat na počítačovém monitoru, tabletu a mobilu.
Obzvláště u černobílé fotografie se může zobrazení na různých zařízeních podstatně lišit
Tato rada je užitečná pro zpětnou vazbu od různých diváků, kteří vám mohou vytýkat nedostatky v jasovém či barevném podání fotografie. To je určitě dobré mít na paměti a může to pomoci k částečným korekcím editace, jestliže nevlastníte kalibrovaný monitor. Pokud si však chcete být úpravami fotografie jistí, je kalibrovaná obrazovka nezbytností.
Pokračování 5 / 5
Fotografování bez konkrétního záměru
Fotografie vždy pořizujte a upravujte s jasným záměrem. Mějte na paměti, za jakým účelem snímky pořizujete, co jimi chcete sdělit a jaký pocit mají v divákovi vyvolat. Nepodléhejte módním trendům, není-li to váš cíl, ale budujte si vlastní styl.
Módní vlny jsou proměnlivé, váš osobitý styl přetrvá a činí vaši tvorbu rozpoznatelnou. Stejně tak klidně porušujte obecná pravidla (kompozice, technického provedení), je-li to pro vás nejlepší způsob, jak vyjádřit své pocity, zachytit atmosféru místa.