Fotografie roku: Mads Nissen (Dánsko) – The First Embrace.  Na fotografii je zachycena obyvatelka pečovatelského domu Rosa Luzia Lunardiová (85), kterak po dlouhé době přijímá obětí od pečovatelky Adriany Silva da Costa Souzové. Fyzický kontakt umožnila chytrá vychytávka, kterou obyvatelé domu nazvali „objímací závěs“. 5. srpna, São Paulo, Brazílie. Snímek získal první místo také v kategorii Zprávy,. © Mads Nissen, Denmark, Politiken/Panos Pictures

Fotografie roku: Mads Nissen (Dánsko) – The First Embrace. Na fotografii je zachycena obyvatelka pečovatelského domu Rosa Luzia Lunardiová (85), kterak po dlouhé době přijímá obětí od pečovatelky Adriany Silva da Costa Souzové. Fyzický kontakt umožnila chytrá vychytávka, kterou obyvatelé domu nazvali „objímací závěs“. 5. srpna, São Paulo, Brazílie. Snímek získal první místo také v kategorii Zprávy,. | © Mads Nissen, Denmark, Politiken/Panos Pictures

 Fotografická série roku: Antonio Faccilongo (Itálie) – Habibi.  Série obsadila též první místo v kategorii Dlouhodobý projekt. Habibi znamená v překladu „moje láska“. Stejnojmenný projekt z netradičního úhlu nahlíží desetiletí trvající izraelsko-palestinský konflikt. Hluboké šrámy, které zanechal a stále zanechává v životech účastníků konfliktu dokumentuje skrze příběhy palestinských vězňů v Izraeli, jejich rodin a dětí. Řada z nich ve vězení strávila desítky let života, bez možnosti osobního kontaktu s nejbližšími. Přesto si někteří nechtějí nechat upřít právo na založení rodiny – zákazy obcházejí propašováním vlastního semene ve věcech denní potřeby (v hračkách pro děti, propiskách apod.), které jejich partnerka posléze využije k umělému oplodnění. © Antonio Faccilongo, Italy, Getty Reportage

Fotografická série roku: Antonio Faccilongo (Itálie) – Habibi. Série obsadila též první místo v kategorii Dlouhodobý projekt. Habibi znamená v překladu „moje láska“. Stejnojmenný projekt z netradičního úhlu nahlíží desetiletí trvající izraelsko-palestinský konflikt. Hluboké šrámy, které zanechal a stále zanechává v životech účastníků konfliktu dokumentuje skrze příběhy palestinských vězňů v Izraeli, jejich rodin a dětí. Řada z nich ve vězení strávila desítky let života, bez možnosti osobního kontaktu s nejbližšími. Přesto si někteří nechtějí nechat upřít právo na založení rodiny – zákazy obcházejí propašováním vlastního semene ve věcech denní potřeby (v hračkách pro děti, propiskách apod.), které jejich partnerka posléze využije k umělému oplodnění. | © Antonio Faccilongo, Italy, Getty Reportage

 Současné problémy, jednotlivosti, 1. místo: Pablo Tosco (Argentina) –   Yemen: Hunger, Another War Wound  .  Fatima, matka devíti dětí, připravuje s jedním ze svých synů připravuje rybářské sítě na pláži Khor Omeira v Jemenu. Po několikaletém ozbrojeném konfliktu se vrátila k rybolovu jako zdroji obživy pro celou rodinu. © Pablo Tosco, Argentina

Současné problémy, jednotlivosti, 1. místo: Pablo Tosco (Argentina) – Yemen: Hunger, Another War Wound. Fatima, matka devíti dětí, připravuje s jedním ze svých synů připravuje rybářské sítě na pláži Khor Omeira v Jemenu. Po několikaletém ozbrojeném konfliktu se vrátila k rybolovu jako zdroji obživy pro celou rodinu. | © Pablo Tosco, Argentina

 Současné problémy, jednotlivosti, 2. místo: Jérémy Lempin (Francie) –   Doctor Peyo and Mister Hassen  .  Čtyřiadvacetiletá Marion, v terminálním stadiu rakoviny, objímá svého syna Ethana v přítomnosti Peya, terapeutického koně. 30. listopadu v Séléne Palliative Care Unit ve francouzském Calais. © Jérémy Lempin, France

Současné problémy, jednotlivosti, 2. místo: Jérémy Lempin (Francie) – Doctor Peyo and Mister Hassen. Čtyřiadvacetiletá Marion, v terminálním stadiu rakoviny, objímá svého syna Ethana v přítomnosti Peya, terapeutického koně. 30. listopadu v Séléne Palliative Care Unit ve francouzském Calais. | © Jérémy Lempin, France

 Současné problémy, jednotlivosti, 3. místo: Vaghinak Ghazaryan (Arménie) – Resting Soldier.  Voják v zákopu odpočívá na igelitovém obalu během druhého válečného arménsko-ázerbájdžánského konfliktu o Náhorní Karabach. 31. října v severovýchodní oblasti arménské provincie Syunik. © Vaghinak Ghazaryan, Armenia

Současné problémy, jednotlivosti, 3. místo: Vaghinak Ghazaryan (Arménie) – Resting Soldier. Voják v zákopu odpočívá na igelitovém obalu během druhého válečného arménsko-ázerbájdžánského konfliktu o Náhorní Karabach. 31. října v severovýchodní oblasti arménské provincie Syunik. | © Vaghinak Ghazaryan, Armenia

 Současné problémy, série, 1. místo: Alexej Vasiljev (Rusko) – Sakhawood.  Fotografický projekt se věnuje rozvíjejícímu se filmovému průmyslu v odlehlé oblasti Ruské federace Sacha neboli Jakutsko. Zdejší kinematografie točená obvykle v jakutštině s ruskými titulky si postupně získává popularitu i mimo svůj region. Na snímcích jsou zachyceny záběry ze žánrově rozmanitých filmů. © Alexey Vasilyev, Russia

Současné problémy, série, 1. místo: Alexej Vasiljev (Rusko) – Sakhawood. Fotografický projekt se věnuje rozvíjejícímu se filmovému průmyslu v odlehlé oblasti Ruské federace Sacha neboli Jakutsko. Zdejší kinematografie točená obvykle v jakutštině s ruskými titulky si postupně získává popularitu i mimo svůj region. Na snímcích jsou zachyceny záběry ze žánrově rozmanitých filmů. | © Alexey Vasilyev, Russia

 Současné problémy, série, 2. místo: Maya Alleruzzová (USA) – Islamic State’s Yazidi Survivors.  Série dokumentuje osudy komunity Jezídů, kteří přežili okupaci Islámským státem v letech 2014 až 2017. V posledních letech se objevují zprávy o tisících žen a dětí, které byly prodány jako otroci islamistům. Jednou z přeživších je také Layla Taloo – na snímku stojí v mosulském hotelu Nineveh Oberoi, který kdysi navštívila se svým věznitelem. 30. srpna 2019, Irák. © Maya Alleruzzo, United States, Associated Press

Současné problémy, série, 2. místo: Maya Alleruzzová (USA) – Islamic State’s Yazidi Survivors. Série dokumentuje osudy komunity Jezídů, kteří přežili okupaci Islámským státem v letech 2014 až 2017. V posledních letech se objevují zprávy o tisících žen a dětí, které byly prodány jako otroci islamistům. Jednou z přeživších je také Layla Taloo – na snímku stojí v mosulském hotelu Nineveh Oberoi, který kdysi navštívila se svým věznitelem. 30. srpna 2019, Irák. | © Maya Alleruzzo, United States, Associated Press

 Současné problémy, série, 3.   m  íst  o: Zishaan A Latif (Indie) –   The Aftermath of the North East Delhi Riot  .  Série dokumentuje vlnu protestů, kterou vyvolala úprava zákonu o státním občanství a nový Národní registr občanů, do něhož mohou být zapsáni pouze ti, kdo doloží, že jeho předkové přišli do Indie před rokem 1971. O státní příslušnost by tak mohlo přijít několik desítek milionů lidí. Nepokoje provázely pouliční násilnosti, jejichž důsledky jsou zachyceny v podobě opuštěných městských zátiší. 3. březen Severovýchodní Dillí. © Zishaan A Latif, India

Současné problémy, série, 3. místo: Zishaan A Latif (Indie) – The Aftermath of the North East Delhi Riot. Série dokumentuje vlnu protestů, kterou vyvolala úprava zákonu o státním občanství a nový Národní registr občanů, do něhož mohou být zapsáni pouze ti, kdo doloží, že jeho předkové přišli do Indie před rokem 1971. O státní příslušnost by tak mohlo přijít několik desítek milionů lidí. Nepokoje provázely pouliční násilnosti, jejichž důsledky jsou zachyceny v podobě opuštěných městských zátiší. 3. březen Severovýchodní Dillí. | © Zishaan A Latif, India

 Životní prostředí, jednotlivosti, 1. místo: Ralph Pace (USA) – California Sea Lion Plays with Mask.  Snímek lachtana hrajícího si pod hladinou s obličejovou rouškou je výmluvným příspěvkem k problematice znečištění moří. 19. listopad, Kalifornie, USA. © Ralph Pace, United States

Životní prostředí, jednotlivosti, 1. místo: Ralph Pace (USA) – California Sea Lion Plays with Mask. Snímek lachtana hrajícího si pod hladinou s obličejovou rouškou je výmluvným příspěvkem k problematice znečištění moří. 19. listopad, Kalifornie, USA. | © Ralph Pace, United States

 Životní prostředí, jednotlivosti, 2. místo: Hkun Lat (Myanmar) – Temple and Half-Mountain.  Na snímku je zachycen buddhistický klášter stojící na hoře s ložiskem nefritu. Polovina hory již byla zdevastována těžbou drahého kamene. Těžba má kromě devastace životního prostředí další negativní dopady, jako jsou smrtonosné sesuvy půdy nebo nevybuchlé miny. 15. července, Hpakant ve státě Kachin, Myanmar. © Hkun Lat, Myanmar

Životní prostředí, jednotlivosti, 2. místo: Hkun Lat (Myanmar) – Temple and Half-Mountain. Na snímku je zachycen buddhistický klášter stojící na hoře s ložiskem nefritu. Polovina hory již byla zdevastována těžbou drahého kamene. Těžba má kromě devastace životního prostředí další negativní dopady, jako jsou smrtonosné sesuvy půdy nebo nevybuchlé miny. 15. července, Hpakant ve státě Kachin, Myanmar. | © Hkun Lat, Myanmar

 Životní prostředí, jednotlivosti, 3. místo: K M Asad (Bangladéš) – Climate Crisis Solutions: Collecting Drinking Water in Kalabogi.  Žena čerpá pitnou vodu z látkového setu sloužícího k záchytu dešťové vody ve vesnici Kalabogi v Bengálském zálivu v Bangladéši. V této oblasti sužované suchy se jedná o jeden ze způsobů, jak si obstarat pitnou vodu. © K M Asad, Bangladesh

Životní prostředí, jednotlivosti, 3. místo: K M Asad (Bangladéš) – Climate Crisis Solutions: Collecting Drinking Water in Kalabogi. Žena čerpá pitnou vodu z látkového setu sloužícího k záchytu dešťové vody ve vesnici Kalabogi v Bengálském zálivu v Bangladéši. V této oblasti sužované suchy se jedná o jeden ze způsobů, jak si obstarat pitnou vodu. | © K M Asad, Bangladesh

 Životní prostředí, série, 1. místo: Lalo de Almeida (Brazílie) – Pantanal Ablaze.  Série Pantanal v plamenech dokumentuje ničivé požáry mokřadu patřícího do světového dědictví UNESCO, které jsou důsledkem jak dlouhodobých such, tak uvolněného přístupu administrativy současného brazilského prezidenta Jaira Bolsonara k regulacím zemědělské půdy. © Lalo de Almeida, Brazil, Panos Pictures, for Folha de São Paulo

Životní prostředí, série, 1. místo: Lalo de Almeida (Brazílie) – Pantanal Ablaze. Série Pantanal v plamenech dokumentuje ničivé požáry mokřadu patřícího do světového dědictví UNESCO, které jsou důsledkem jak dlouhodobých such, tak uvolněného přístupu administrativy současného brazilského prezidenta Jaira Bolsonara k regulacím zemědělské půdy. | © Lalo de Almeida, Brazil, Panos Pictures, for Folha de São Paulo

 Životní prostředí, série, 2. místo: Ciril Jazbec (Slovinsko) – One Way to Fight Climate Change: Make Your Own Glaciers.  Lidé žijící v chladné himalájské oblasti Ladak se v jarní sezoně potýkají s nedostatkem vody. Tento problém každý rok řeší tak, že v zimním období vytvářejí umělé ledovce, jakési zásobníky vody, které v jarních měsících slouží jako zdroj vláhy pro zasazené plodiny. Březen, Ladak, Severní Indie. © Ciril Jazbec, Slovenia, for National Geographic

Životní prostředí, série, 2. místo: Ciril Jazbec (Slovinsko) – One Way to Fight Climate Change: Make Your Own Glaciers. Lidé žijící v chladné himalájské oblasti Ladak se v jarní sezoně potýkají s nedostatkem vody. Tento problém každý rok řeší tak, že v zimním období vytvářejí umělé ledovce, jakési zásobníky vody, které v jarních měsících slouží jako zdroj vláhy pro zasazené plodiny. Březen, Ladak, Severní Indie. | © Ciril Jazbec, Slovenia, for National Geographic

 Životní prostředí, série, 3. místo: Aitor Garmendia (Španělsko) – Inside the Spanish Pork Industry: The Pig Factory of Europe.  Série poukazuje na něutěšené podmínky v prasečích velkochovech ve Španělsku, které má 13% podíl na produkci vepřového masa v EU. Fotografie byly pořízeny během často nočních dokumentačních akcí zastánců práv zvířat. © Aitor Garmendia, Spain

Životní prostředí, série, 3. místo: Aitor Garmendia (Španělsko) – Inside the Spanish Pork Industry: The Pig Factory of Europe. Série poukazuje na něutěšené podmínky v prasečích velkochovech ve Španělsku, které má 13% podíl na produkci vepřového masa v EU. Fotografie byly pořízeny během často nočních dokumentačních akcí zastánců práv zvířat. | © Aitor Garmendia, Spain

 Zprávy, jednotlivosti, 2. místo: Joshua Irwandi (Indonésie) – The Human Cost of COVID-19.  Snímek s výmluvným názvem Lidská oběť Covidu-19 zachycuje tělo zemřelého na koronavirovou nákazu, které 18. dubna čeká na odvoz v nemocnici v Indonésii. © Joshua Irwandi, Indonesia

Zprávy, jednotlivosti, 2. místo: Joshua Irwandi (Indonésie) – The Human Cost of COVID-19. Snímek s výmluvným názvem Lidská oběť Covidu-19 zachycuje tělo zemřelého na koronavirovou nákazu, které 18. dubna čeká na odvoz v nemocnici v Indonésii. | © Joshua Irwandi, Indonesia

 Zprávy, jednotlivosti, 3. místo: Newsha Tavakolianová (Írán) – Ceremony to Mourn Qasem Soleimani in Tehran.  Ženy v mešitě oplakávají smrt generálmajora Kásíma Sulejmáního, západním světem obviňovaného z podpory terorismu, který být zabit při raketovém útoku amerického bezpilotního letadla. 5. ledna, Teherán, Írán. © Newsha Tavakolian, Iran, Magnum Photos, for Time

Zprávy, jednotlivosti, 3. místo: Newsha Tavakolianová (Írán) – Ceremony to Mourn Qasem Soleimani in Tehran. Ženy v mešitě oplakávají smrt generálmajora Kásíma Sulejmáního, západním světem obviňovaného z podpory terorismu, který být zabit při raketovém útoku amerického bezpilotního letadla. 5. ledna, Teherán, Írán. | © Newsha Tavakolian, Iran, Magnum Photos, for Time

 Zprávy, série, 1. místo: Valerij Melnikov (Rusko) – Paradise Lost.  Fotografický projekt s názvem Ztráta ráje dokumentuje pozadí válečného konfliktu mezi Ázerbájdžánem a Armenií, krutý dopad bojů o Náhorní Karabach na život místních obyvatel. Na snímku je zachycen Armén Azat Gevorkyan a jeho žena Anaik těsně předtím, než 29. listopadu opustili svůj domov v náhorněkarabašském Lačinu. © Valery Melnikov, Russia, Sputnik

Zprávy, série, 1. místo: Valerij Melnikov (Rusko) – Paradise Lost. Fotografický projekt s názvem Ztráta ráje dokumentuje pozadí válečného konfliktu mezi Ázerbájdžánem a Armenií, krutý dopad bojů o Náhorní Karabach na život místních obyvatel. Na snímku je zachycen Armén Azat Gevorkyan a jeho žena Anaik těsně předtím, než 29. listopadu opustili svůj domov v náhorněkarabašském Lačinu. | © Valery Melnikov, Russia, Sputnik

 Zprávy, série, 2. místo: Roland Schmid – Cross-Border Love.  Láska nezná hranice, praví staré moudro. Že je do značné míry pravdivé, dokazuje série švýcarského fotografa, v níž dokumentuje tajná setkání milenců na hranicích Švýcarska a Německa, která byla z důvodu koronavirové pandemie po tři měsíce neprostupná. © Roland Schmid, Switzerland

Zprávy, série, 2. místo: Roland Schmid – Cross-Border Love. Láska nezná hranice, praví staré moudro. Že je do značné míry pravdivé, dokazuje série švýcarského fotografa, v níž dokumentuje tajná setkání milenců na hranicích Švýcarska a Německa, která byla z důvodu koronavirové pandemie po tři měsíce neprostupná. | © Roland Schmid, Switzerland

 Zprávy, série, 3. místo: Laurence Geai (Francie) – COVID-19 Pandemic in France.  Série zachycuje symbolické okamžiky – sociální izolaci, nasazení zdravotníků i speciální opatření – první vlny pandemie koronaviru ve Francii. © Laurence Geai, France

Zprávy, série, 3. místo: Laurence Geai (Francie) – COVID-19 Pandemic in France. Série zachycuje symbolické okamžiky – sociální izolaci, nasazení zdravotníků i speciální opatření – první vlny pandemie koronaviru ve Francii. | © Laurence Geai, France

D louhodobý projekt, 2. místo: Karolina Jonderková (Polsko) – Reborn.  Realistické panenky s přídomkem „reborn“ nejenže do detailu vypadají jako opravdové nemluvně, ale ty luxusnější „umějí“ také dýchat a naměříte jim i tep. Z výroby mají jméno, datum narození i porodní míry. Využívají se jako terapeutická pomůcka (např. po smrti dítěte, z důvodu neplodnosti) nebo pouze jako sběratelský artikl. Série se snaží nahlédnout komplexně na tento fenomén umělého dítěte od vzniku, tvorby panenky v ateliéru po jejich následný „život“ v adoptivní rodině. © Karolina Jonderko, Poland

Dlouhodobý projekt, 2. místo: Karolina Jonderková (Polsko) – Reborn. Realistické panenky s přídomkem „reborn“ nejenže do detailu vypadají jako opravdové nemluvně, ale ty luxusnější „umějí“ také dýchat a naměříte jim i tep. Z výroby mají jméno, datum narození i porodní míry. Využívají se jako terapeutická pomůcka (např. po smrti dítěte, z důvodu neplodnosti) nebo pouze jako sběratelský artikl. Série se snaží nahlédnout komplexně na tento fenomén umělého dítěte od vzniku, tvorby panenky v ateliéru po jejich následný „život“ v adoptivní rodině. | © Karolina Jonderko, Poland

 Dlouhodobý projekt, 3. místo: Angelos Tzortzinis – Trapped in Greece.  Název série Lapeni v Řecku dává tušit, že předmětem fotografova zájmu bude problém afrických uprchlíků, kteří od roku 2015 ve různě mocných vlnách míří k evropským břehům. Bídné životní podmínky v uprchlických táborech na ostrovech Lesbos a Samos dokumentoval Angelos Tzortzinis dlouhých osm let – a použil přitom inovativní kombinaci černobílé fotografie a širokoúhlého formátu. © Angelos Tzortzinis, Greece, partially funded by the Magnum Foundation

Dlouhodobý projekt, 3. místo: Angelos Tzortzinis – Trapped in Greece. Název série Lapeni v Řecku dává tušit, že předmětem fotografova zájmu bude problém afrických uprchlíků, kteří od roku 2015 ve různě mocných vlnách míří k evropským břehům. Bídné životní podmínky v uprchlických táborech na ostrovech Lesbos a Samos dokumentoval Angelos Tzortzinis dlouhých osm let – a použil přitom inovativní kombinaci černobílé fotografie a širokoúhlého formátu. | © Angelos Tzortzinis, Greece, partially funded by the Magnum Foundation

© Angelos Tzortzinis, Greece, partially funded by the Magnum Foundation

© Angelos Tzortzinis, Greece, partially funded by the Magnum Foundation

 Příroda, jednotlivosti, 1. místo: Ami Vitaleová (USA) – Rescue of Giraffes from Flooding Island.  Žirafa Rothschildova je na nákladním převážena do bezpečí ze zaplaveného ostrova Longicharo na jezeře Baringo v západní Keni. © Ami Vitale, United States, for CNN

Příroda, jednotlivosti, 1. místo: Ami Vitaleová (USA) – Rescue of Giraffes from Flooding Island. Žirafa Rothschildova je na nákladním převážena do bezpečí ze zaplaveného ostrova Longicharo na jezeře Baringo v západní Keni. | © Ami Vitale, United States, for CNN

 Příroda, jednotlivosti, 2. místo: Carlton Ward Jr. (USA) – Path of the Panther.  Samice pumy floridské v honu za potravou prolézá plotem oddělujícím rezervaci Corkscrew a přilehlou dobytčí farmu. © Carlton Ward Jr., United States

Příroda, jednotlivosti, 2. místo: Carlton Ward Jr. (USA) – Path of the Panther. Samice pumy floridské v honu za potravou prolézá plotem oddělujícím rezervaci Corkscrew a přilehlou dobytčí farmu. | © Carlton Ward Jr., United States

 Příroda, jednotlivosti, 3. místo: Jaime Culebras (Španělsko) – New Life.  Na snímku jsou zachycena vajíčka rosněnky ( Nymphargus wileyi) patřící k tzv. skleněným žábám. 25. července, Biologická stanice Yanayacu, Napo, Ekvádor. © Jaime Culebras, Spain

Příroda, jednotlivosti, 3. místo: Jaime Culebras (Španělsko) – New Life. Na snímku jsou zachycena vajíčka rosněnky ( Nymphargus wileyi) patřící k tzv. skleněným žábám. 25. července, Biologická stanice Yanayacu, Napo, Ekvádor. | © Jaime Culebras, Spain

 Příroda, série, 1. místo: Jasper Doest (Nizozemí) – Pandemic Pigeons – A Love Story.  Sada fotografií zachycuje příběh dvou divokých holubů Ollie a Dollie, kteří se v době pandemie koronaviru stali každodenními návštěvníky domácnosti nizozemského fotografa. Duben, Vlaardingen, Nizozemí. © Jasper Doest, Netherlands

Příroda, série, 1. místo: Jasper Doest (Nizozemí) – Pandemic Pigeons – A Love Story. Sada fotografií zachycuje příběh dvou divokých holubů Ollie a Dollie, kteří se v době pandemie koronaviru stali každodenními návštěvníky domácnosti nizozemského fotografa. Duben, Vlaardingen, Nizozemí. | © Jasper Doest, Netherlands

 Příroda, série, 2. místo: Ezra Acayan (Filipíny) – Taal Volcano Eruption.  Série dokumentuje sílu, krásu i ničivé následky vulkanické činnosti sopky Taal na filipínském ostrově Luzon. Sopka vybuchla v lednu minulého roku a zasáhla do životů téměř milionu zdejších obyvatel. © Ezra Acayan, Philippines, for Getty Images

Příroda, série, 2. místo: Ezra Acayan (Filipíny) – Taal Volcano Eruption. Série dokumentuje sílu, krásu i ničivé následky vulkanické činnosti sopky Taal na filipínském ostrově Luzon. Sopka vybuchla v lednu minulého roku a zasáhla do životů téměř milionu zdejších obyvatel. | © Ezra Acayan, Philippines, for Getty Images

 Příroda, série, 3. místo: Luis Tato (Španělsko) –  Locust Invasion in East Africa  . Na začátku roku 2020 se Keňa potýkala s nejničivější invazí sarančat za posledních 70 let. Saranče pustinné patří k nejvýkonnějším zemědělským škůdcům – za den jsou schopny urazit až 150 km, přičemž roj zahrnuje 40 až 80 milionů jedinců na 1 km2. Jedna saranče za den zkonzumuje tolik potravy, kolik sama váží.

Příroda, série, 3. místo: Luis Tato (Španělsko) – Locust Invasion in East Africa. Na začátku roku 2020 se Keňa potýkala s nejničivější invazí sarančat za posledních 70 let. Saranče pustinné patří k nejvýkonnějším zemědělským škůdcům – za den jsou schopny urazit až 150 km, přičemž roj zahrnuje 40 až 80 milionů jedinců na 1 km2. Jedna saranče za den zkonzumuje tolik potravy, kolik sama váží.

 Portrét, jednotlivosti, 1. místo: Oleg Ponomarev (Rusko) – The Transition: Ignat.  Na snímku je zachycen Ignat, který prošel změnou pohlaví, se svou svou přítelkyní Marií. 23. dubna v Petrohradě. © Oleg Ponomarev, Russia

Portrét, jednotlivosti, 1. místo: Oleg Ponomarev (Rusko) – The Transition: Ignat. Na snímku je zachycen Ignat, který prošel změnou pohlaví, se svou svou přítelkyní Marií. 23. dubna v Petrohradě. | © Oleg Ponomarev, Russia

 Portrét, jednotlivosti, 2. místo: Iván Macías (Mexiko) – COVID-19 First Responder.  Portrét jako symbolický obraz boje proti koronavirové pandemii. Na snímku je zachycena mexická lékařka po konci své služby, se zřetelnými stopami po respirátoru a ochranných brýlích na tváři. © Iván Macías, Mexico

Portrét, jednotlivosti, 2. místo: Iván Macías (Mexiko) – COVID-19 First Responder. Portrét jako symbolický obraz boje proti koronavirové pandemii. Na snímku je zachycena mexická lékařka po konci své služby, se zřetelnými stopami po respirátoru a ochranných brýlích na tváři. | © Iván Macías, Mexico

 Portrét, jednotlivosti, 3. místo: Taťana Nikitina (Rusko) – In Flight.  Otec učí svou desetiletou dceru trpící autismem pouštět model letadýlka. 23. srpna, Moskva. © Tatiana Nikitina, Russia

Portrét, jednotlivosti, 3. místo: Taťana Nikitina (Rusko) – In Flight. Otec učí svou desetiletou dceru trpící autismem pouštět model letadýlka. 23. srpna, Moskva. | © Tatiana Nikitina, Russia

 Portrét, série, 1. místo: Gabriele Galimberti (Itálie) – The „Ameriguns“.  Série se věnuje tématu, resp. problematice vlastnictví střelných zbraní ve Spojených státech, kde na každého občana připadá minimálně jedna zbraň. Státy drží též světové prvenství v počtu masových střelných útoků. Právo vlastnit zbraň je hluboko zakořeněno v americké kultuře. © Gabriele Galimberti, Italy, for National Geographic

Portrét, série, 1. místo: Gabriele Galimberti (Itálie) – The „Ameriguns“. Série se věnuje tématu, resp. problematice vlastnictví střelných zbraní ve Spojených státech, kde na každého občana připadá minimálně jedna zbraň. Státy drží též světové prvenství v počtu masových střelných útoků. Právo vlastnit zbraň je hluboko zakořeněno v americké kultuře. | © Gabriele Galimberti, Italy, for National Geographic

 Portrét, série, 2. místo: Alisa Martynova (Rusko) – Nowhere Near.  Série portrétů imigrantů, kteří se úspěšně usadili v Itálii, studují zde nebo pracují. Fotografka se snaží kompozicí, světlem i technikou podtrhnout jejich africké kořeny.   © Alisa Martynova, Russia

Portrét, série, 2. místo: Alisa Martynova (Rusko) – Nowhere Near. Série portrétů imigrantů, kteří se úspěšně usadili v Itálii, studují zde nebo pracují. Fotografka se snaží kompozicí, světlem i technikou podtrhnout jejich africké kořeny.   | © Alisa Martynova, Russia

 Portrét, série, 3. místo: Natalia Kepeszová (Polsko) – Niewybuch.  Dokumentární portréty dětí účastnících se vojenských letních táborů poukazují mimo jiné na sílící polský nacionalismus během vlády strany PiS. © Natalia Kepesz, Poland

Portrét, série, 3. místo: Natalia Kepeszová (Polsko) – Niewybuch. Dokumentární portréty dětí účastnících se vojenských letních táborů poukazují mimo jiné na sílící polský nacionalismus během vlády strany PiS. | © Natalia Kepesz, Poland

 Sport, jednotlivosti, 1. místo: Adam Pretty (Austrálie) – Log Pile Bouldering.  Během restrikcí v době pandemie využívá Georg k tréninku lezení místo boulderingové stěny hromadu klád. 15. září v Kochel am See, Německo. © Adam Pretty, Australia, Getty Images

Sport, jednotlivosti, 1. místo: Adam Pretty (Austrálie) – Log Pile Bouldering. Během restrikcí v době pandemie využívá Georg k tréninku lezení místo boulderingové stěny hromadu klád. 15. září v Kochel am See, Německo. | © Adam Pretty, Australia, Getty Images

 Sport, jednotlivosti, 2. místo: Stephen McCarthy (Irsko) – Home Training.  Atletický veterán Pat Naughton (87) trénuje během lockdownu ve svém domově v Nenagh. 4. května, Irsko.   © Stephen McCarthy, Ireland, Sportsfile

Sport, jednotlivosti, 2. místo: Stephen McCarthy (Irsko) – Home Training. Atletický veterán Pat Naughton (87) trénuje během lockdownu ve svém domově v Nenagh. 4. května, Irsko.   | © Stephen McCarthy, Ireland, Sportsfile

 Sport, jednotlivosti, 3. místo: Tomasz Markowski (Polsko) – Tour of Poland Cycling Crash.  Snímek zaznamenává okamžik po hrozivém pádu nizozemského cyklisty Fabia Jakobsena v cíli etapy závodu Kolem Polska. Jakobsen v ohrožení života musel podstoupit několikahodinovou operaci a měsíce trvající rekonvalescenci. Na fotografii je zachycen viník kolize Dylan Groenewegen.   © Tomasz Markowski, Poland

Sport, jednotlivosti, 3. místo: Tomasz Markowski (Polsko) – Tour of Poland Cycling Crash. Snímek zaznamenává okamžik po hrozivém pádu nizozemského cyklisty Fabia Jakobsena v cíli etapy závodu Kolem Polska. Jakobsen v ohrožení života musel podstoupit několikahodinovou operaci a měsíce trvající rekonvalescenci. Na fotografii je zachycen viník kolize Dylan Groenewegen.   | © Tomasz Markowski, Poland

 Sport, série, 1. místo: Chris Donovan (Kanada) – Those Who Stay Will Be Champions.  Reportáž z prostředí vysokoškolského basketbalového týmu The Flin Jaguars v americkém městě Flint, které čelí setrvalému odlivu obyvatelstva. V minulosti ze zdejších čtyř basketbalových týmu vzešla řada profesionálních sportovců, dnes tu zůstal pouhý jeden klub – jeho svěřenci však s odhodláním pokračují ve sportovní tradici. Únor, Michigan, USA. © Chris Donovan, Canada

Sport, série, 1. místo: Chris Donovan (Kanada) – Those Who Stay Will Be Champions. Reportáž z prostředí vysokoškolského basketbalového týmu The Flin Jaguars v americkém městě Flint, které čelí setrvalému odlivu obyvatelstva. V minulosti ze zdejších čtyř basketbalových týmu vzešla řada profesionálních sportovců, dnes tu zůstal pouhý jeden klub – jeho svěřenci však s odhodláním pokračují ve sportovní tradici. Únor, Michigan, USA. | © Chris Donovan, Canada

 Sport, série, 2. místo: Henrik Hansson (Švédsko) – Faces of Bridge.  Reportážní portrét hráčů bridže za doby koronavirové, kdy karbaníky odděluje ochranné plexisklo. Srpen, Borlänge, Švédsko.   © Henrik Hansson, Sweden

Sport, série, 2. místo: Henrik Hansson (Švédsko) – Faces of Bridge. Reportážní portrét hráčů bridže za doby koronavirové, kdy karbaníky odděluje ochranné plexisklo. Srpen, Borlänge, Švédsko.   | © Henrik Hansson, Sweden

 Sport, série, 3. místo: Fereshteh Eslahiová (Írán) – Thoughts of Flight.  Série je věnována íránskému bývalému profesionálnímu parkouristovi Saeedu Raminovi, který po vážném zranění zůstal upoután na invalidní vozík. Přes nepříznivé lékařské prognózy a varování, že již nikdy nebude schopen pohybu, se svým hendikepem bojuje a užívá si i adrenalinových zážitků. Září až prosinec, Gachsaran, Írán.   © Fereshteh Eslahi, Iran, Podium Photos

Sport, série, 3. místo: Fereshteh Eslahiová (Írán) – Thoughts of Flight. Série je věnována íránskému bývalému profesionálnímu parkouristovi Saeedu Raminovi, který po vážném zranění zůstal upoután na invalidní vozík. Přes nepříznivé lékařské prognózy a varování, že již nikdy nebude schopen pohybu, se svým hendikepem bojuje a užívá si i adrenalinových zážitků. Září až prosinec, Gachsaran, Írán.   | © Fereshteh Eslahi, Iran, Podium Photos

 Aktuality, jednotlivost, 1. místo: Evelyn Hocksteinová (USA) – Emancipation Memorial Debate.  Symbolický snímek, na němž je zachycena černošská žena požadující odstranění sochy Abrahama Lincolna s klečícím černochem u jeho nohou, a bělošského muže, který sousoší Emancipation Memorial obhajuje. Paradoxem je, že památník byl původně vztyčen jako upomínka zrušení otroctví. 25. června, Lincoln Park, Washington DC, USA. © Evelyn Hockstein, United States, for The Washington Post

Aktuality, jednotlivost, 1. místo: Evelyn Hocksteinová (USA) – Emancipation Memorial Debate. Symbolický snímek, na němž je zachycena černošská žena požadující odstranění sochy Abrahama Lincolna s klečícím černochem u jeho nohou, a bělošského muže, který sousoší Emancipation Memorial obhajuje. Paradoxem je, že památník byl původně vztyčen jako upomínka zrušení otroctví. 25. června, Lincoln Park, Washington DC, USA. | © Evelyn Hockstein, United States, for The Washington Post

 Aktuality, jednotlivost, 2. místo: Nadja Bužanová (Bělorusko) – Waiting for Release at a Temporary Detention Center in Belarus.  Manželka opozičního politika Pavala Sevjaryněce čeká na jeho propuštění z vazby před detenčním centrem v Minsku. Politik propuštěn nebyl a je stále zadržován bez přístupu k televizi, knihám a možnosti setkání s právníkem. © Nadia Buzhan, Belarus

Aktuality, jednotlivost, 2. místo: Nadja Bužanová (Bělorusko) – Waiting for Release at a Temporary Detention Center in Belarus. Manželka opozičního politika Pavala Sevjaryněce čeká na jeho propuštění z vazby před detenčním centrem v Minsku. Politik propuštěn nebyl a je stále zadržován bez přístupu k televizi, knihám a možnosti setkání s právníkem. | © Nadia Buzhan, Belarus

 Aktuality, jednotlivost, 3. místo: Nuno André Ferreira (Portugalsko) – Forest Fire.  Na snímku je zachyceno dítě sedící v automobilu nedaleko zuřícího požáru v portugalském Oliveira de Frades.   © Nuno André Ferreira, Portugal, Agência Lusa

Aktuality, jednotlivost, 3. místo: Nuno André Ferreira (Portugalsko) – Forest Fire. Na snímku je zachyceno dítě sedící v automobilu nedaleko zuřícího požáru v portugalském Oliveira de Frades.   | © Nuno André Ferreira, Portugal, Agência Lusa

 Aktuality, série, 1. místo: Lorenzo Tugnoli (Itálie) – Port Explosion in Beirut.  Série dokumentuje jednu z nejhorších průmyslových katastrof na africkém kontinentu. 6. srpna otřásla libanonským Bejrútem masivní exploze, která zabila 190 lidí, tisíce dalších zranila a srovnala se zemí 6000 budov.   © Lorenzo Tugnoli, Italy, Contrasto

Aktuality, série, 1. místo: Lorenzo Tugnoli (Itálie) – Port Explosion in Beirut. Série dokumentuje jednu z nejhorších průmyslových katastrof na africkém kontinentu. 6. srpna otřásla libanonským Bejrútem masivní exploze, která zabila 190 lidí, tisíce dalších zranila a srovnala se zemí 6000 budov.   | © Lorenzo Tugnoli, Italy, Contrasto

 Aktuality, série, 2. místo: Ernesto Benavides (Peru) – Presidential Vacancy.  Série zachycuje největší politické nepokoje v Peru za posledních dvacet let. Poté, co nacionalistický kongres odvolal stávajícího prezidenta Vizcarra a nahradil jej svým mluvčím Manuelem Merinem, zaplavila zemi vlna protestů. Demonstrace si vyžádaly dva mrtvé a stovky zraněných a vyústily ke jmenování nového prezidenta Francisca Sagastiho. Listopad, Lima, Peru. © Ernesto Benavides, Peru, Agence France-Presse

Aktuality, série, 2. místo: Ernesto Benavides (Peru) – Presidential Vacancy. Série zachycuje největší politické nepokoje v Peru za posledních dvacet let. Poté, co nacionalistický kongres odvolal stávajícího prezidenta Vizcarra a nahradil jej svým mluvčím Manuelem Merinem, zaplavila zemi vlna protestů. Demonstrace si vyžádaly dva mrtvé a stovky zraněných a vyústily ke jmenování nového prezidenta Francisca Sagastiho. Listopad, Lima, Peru. | © Ernesto Benavides, Peru, Agence France-Presse

 Aktuality, série, 3. místo: John Minchillo (USA) – Minneapolis Unrest: The George Floyd Aftermath.  Série zachycuje demonstrace a pouliční nepokoje následující poté, co během policejního zatýkání zemřel 46letý černoch George Floyd. Tyto události iniciovaly vznik celosvětového protirasistického hnutí Black Lives Matter. Minneapolis, USA.   © John Minchillo, United States, Associated Press

Aktuality, série, 3. místo: John Minchillo (USA) – Minneapolis Unrest: The George Floyd Aftermath. Série zachycuje demonstrace a pouliční nepokoje následující poté, co během policejního zatýkání zemřel 46letý černoch George Floyd. Tyto události iniciovaly vznik celosvětového protirasistického hnutí Black Lives Matter. Minneapolis, USA.   | © John Minchillo, United States, Associated Press

 Fotografická série roku: Antonio Faccilongo (Itálie) – Habibi.  Série obsadila též první místo v kategorii Dlouhodobý projekt. Habibi znamená v překladu „moje láska“. Stejnojmenný projekt z netradičního úhlu nahlíží desetiletí trvající izraelsko-palestinský konflikt. Hluboké šrámy, které zanechal a stále zanechává v životech účastníků konfliktu dokumentuje skrze příběhy palestinských vězňů v Izraeli, jejich rodin a dětí. Řada z nich ve vězení strávila desítky let života, bez možnosti osobního kontaktu s nejbližšími. Přesto si někteří nechtějí nechat upřít právo na založení rodiny – zákazy obcházejí propašováním vlastního semene ve věcech denní potřeby (v hračkách pro děti, propiskách apod.), které jejich partnerka posléze využije k umělému oplodnění. © Antonio Faccilongo, Italy, Getty Reportage
 Současné problémy, jednotlivosti, 1. místo: Pablo Tosco (Argentina) –   Yemen: Hunger, Another War Wound  .  Fatima, matka devíti dětí, připravuje s jedním ze svých synů připravuje rybářské sítě na pláži Khor Omeira v Jemenu. Po několikaletém ozbrojeném konfliktu se vrátila k rybolovu jako zdroji obživy pro celou rodinu. © Pablo Tosco, Argentina
 Současné problémy, jednotlivosti, 2. místo: Jérémy Lempin (Francie) –   Doctor Peyo and Mister Hassen  .  Čtyřiadvacetiletá Marion, v terminálním stadiu rakoviny, objímá svého syna Ethana v přítomnosti Peya, terapeutického koně. 30. listopadu v Séléne Palliative Care Unit ve francouzském Calais. © Jérémy Lempin, France
 Současné problémy, jednotlivosti, 3. místo: Vaghinak Ghazaryan (Arménie) – Resting Soldier.  Voják v zákopu odpočívá na igelitovém obalu během druhého válečného arménsko-ázerbájdžánského konfliktu o Náhorní Karabach. 31. října v severovýchodní oblasti arménské provincie Syunik. © Vaghinak Ghazaryan, Armenia
46
Fotogalerie

World Press Photo 2021 ve znamení krize – zejména zdraví, ale též identity a životního prostředí

Letošní ročník prestižní fotožurnalistické soutěže má své vítěze. Napříč deseti tematickými kategoriemi zachytili přední světoví fotografové zásadní události a peripetie uplynulého roku 2020. Čeští zástupci se mezi nejlepší letos neprobojovali.

Láska za časů covidu

Nejvyššími metami World Press Photo Awards jsou tituly Fotograf roku a Fotografická série roku. Samostatným obrazem, který nejlépe vystihuje uplynulých 365 dní, je podle poroty snímek Madse Nissena s názvem První obje (angl. The First Embrace).

Dánský fotograf na Fotografii roku zachytil pracovnici pečovatelského domu Adrianu Silva da Costa Souzovou, jak po dlouhých týdnech odříkání fyzického kontaktu se svými svěřenci objímá jednu ze svých klientek. Akt objímání v sobě nese význam, který je všeobecně srozumitelný, k němu se na Nissenově fotografii navíc přidávají rekvizity, které záběr zasazují do konkrétního času – koronavirové pandemie – a které svým uspořádáním a tvarem připomínajícím motýlí či andělská křídla, vyvolávají další významy a konotace.

054_Mads Nissen_Politiken_Panos Pictures.jpg

Porotce soutěže Kevin WY Lee k Fotografii roku dává: „Tento ikonický snímek covidu-19 zvěčňuje zcela mimořádný okamžik našeho života. Vidím v něm zranitelnost, něhu, ztrátu a odloučení, odcházení, ale co je důležité, také odhodlání přežít a vytrvat – to vše v jednom všeříkajícím záběru.“

Za právo na děti

Cenu za nejzdařilejší fotografickou sérii si odnesl dlouhodobý projekt Antonio Faccilongo s názvem Habibi, který z netradičního úhlu rodinných vztahů nahlíží desetiletí trvající izraelsko-palestinský konflikt. Série odhaluje dopad této války na rodiny Palestinců vězněných v Izraeli, především obtíže, jimž musejí čelit v úsilí o zachování svých reprodukčních práv a lidské důstojnosti.

072_Antonio Faccilongo_Getty Reportage.jpg

Na výjimečnost tohoto projektu poukazuje jeden z porotců, Ahmed Najm: „Fotografova novinářská perspektiva a taktéž jedinečnost tohoto příběhu přetváří téma v umělecké dílo. Projekt odkrývá jinou tvář dlouholetého sporu mezi Izraelem a Palestinou.“

Do soutěže se letos přihlásilo 4315 fotografů ze 130 zemí. Porota vybírala ze 74 470 snímků. Držitelé titulu Fotografie roku a Fotografická série roku obdrží 5000 EUR. Vítězné snímky budou k vidění na putovní výstavě. Jako první ji budou moct navštívit 17. dubna návštěvníci amsterdamské galerie De Nieuwe Kerk.

Další vítězné snímky a série jsou záznamem toho nejdůležitějšího, co se minulý rok událo, poněkud zarážející je snad pouze absence tématu amerických prezidentských voleb. V galerii laureátů tak najdeme záběry zachycující rozmach protirasistického hnutí Black Lives Matter, devastující výbuch v bejrútském přístavu, arménsko-ázerbájdžánský válečný konflikt o Náhorní Karabach, důsledky klimatických změn a dopady zdravotnické krize na lékaře, sportovce, na osobní i společenský život.

Některé z oceněných fotografií si můžete prohlédnout v naší komentované galerii, kompletní přehlídku najdete na stránkách soutěže.

Určitě si přečtěte

Články odjinud