Tato síť, ač je o tom samém, tak vypadá jinak, chová se jinak a nabízí toho více – tolik asi k zásadním rozdílům mezi těmito sítěmi. I zde je to hlavně o fotografiích, jejich líbivosti a komentářích, avšak je to zabaleno do odlišného kabátku, který vám dá více rozhledu.
I don't trust words. I trust pictures. – Gilles Peress
Síť EyeEm začala jako malý startup v německém Berlíně už v roce 2011, kdy vyšla aplikace pro iOS a o nějaký ten čas déle i pro Android. Jeho zakladatel Florian Meissner vstoupil na přeplněný trh s jasnou vizí: Vítězem hry je ten, kdo přijde s nejjednodušším uživatelským prostředím a ovládáním. Tato idea však s postupem času, a díky neúprosné konkurenci, značně utrpěla a aplikace začala kynout. Ne že by to bylo na škodu, protože nyní nabízí komplexní úpravu vašim fotografiím i s možností nějakého toho výdělku.
Kam se poděly hrábě?
Twitter i Instagram (a po nějaké době také Facebook) používají znak „#“ jako formu třídění a označení. Díky těmto hashtagům tak můžete lépe hledat v nepřeberném množství informací. V EyeEm je toto označení zdárně ignorováno. Tím je konec sáhodlouhému vypisování klíčových slov u dané fotografie, které mají zapříčinit její lepší viditelnost a tím i více označení „To se mi líbí“. V tomto jsou zde opravdu omezené možnosti a je jen na vašem uvážení, zda je to dobře či nikoli.
Nikoli hrábě ale alba, to je oč v EyeEm běží
V EyeEm hrají prim alba. Samozřejmě zde můžete snímku přidat i místo, kde byl pořízen, a označit osoby, které jsou na něm přítomny. Není to ale to hlavní. Alba jsou kategorie, do kterých daná fotografie svým pojetím spadá. Černobílé fotografii zobrazující ruch velkoměsta tak přiřadíte značky blackandwhite a streetphotography, západu slunce na Šumavě zase třeba nature, sunshine atd.
Porovnání vyhledávání na Instagramu (vlevo) a v EyeEm (vpravo)
Fotografie se vám po nahrání na síť zařadí právě do těch alb, jejichž značku jste u ní použili. V nich také najdete všechny fotografie, které byly do tohoto alba vloženy a to od uživatelů po celém světě. Jednomu snímku však můžete přiřadit maximálně 10 alb (oproti 30 hastagům u Instagramu). Alba jdou označit i jako oblíbená. Pro shlédnutí Timeline, podobné té z Instagramu, pak musíte zavítat mezi své přátele. Až zde se vám totiž ukáže, až zde můžete své sledované „lajkovat“ a komentovat. Hlavní stránka je zde pojmenována Discover a je to propracovanější obdoba „Objevování“ na Instagramu.
Co by to bylo za sociální síť, kdyby v ní chyběli přátelé
Objevujte, poznávejte, inspirujte se
Před záložkou přátel, při spodní straně displeje, je ale umístěna ta pojmenována Discover a opravdu plní, co svým názvem slibuje. Sami si vyberete, co na hlavní stránce chcete vidět. Stačí rozjet nabídku třech teček a dát Follow. Pokud vás určité téma nezajímá, jednoduše jej odstraníte a přidáte jiné.
Discover vám doporučí uživatele, představí nové výzvy i shrne uplynulý týden
V albech můžete hledat inspiraci, procházet v nich galerie uživatelů a hodnotit jejich příspěvky dle daného tématu – vše hezky seřazeno i s náhledem přes celý displej vašeho zařízení. Jestli nahrajete fotografii 1:1 nebo panoramatickou, je v EyeEm úplně jedno. Toto omezení zde totiž není a formát vkládané fotografie je tak jen na vašem uvážení. Sbohem čtvercový formáte!
Omezení čtverce se bát nemusíte, EyeEm vám dá rozhled
Motivace nad zlato
Ať už fotíte, co vidíte, nebo dlouze přemýšlíte nad kompozicí, máte pro to nějaký důvod. EyeEm se vás v tomto snaží podporovat ještě o to více. Pravidelně pořádá tematicky zaměřené soutěže, kde (pokud se zúčastníte) můžete vyhrát buď nějaký produkt partnera, nebo budete-li mezi několika vyvolenými, získáte nehynoucí slávu zveřejněním jako doporučení uživatelé na blogu sítě (ano, podobně jako to dělá i Instagram).
Vyhrát můžete třeba Samsung Galaxy S6 Edge
Nemusíte nic hledat, nemusíte ani kvůli tomu někoho sledovat. Vše se dovíte v záložce Missions, nebo přímo pod ikonou zvonečku v pravém horním rohu, kde jste informováni o veškerém dění týkající se vaší osoby – tedy kdo vás začal sledovat, komu se líbí vaše fotografie, kdo ji komentuje a právě i to, že byla vypsána nová soutěž atd. Pro účast pak jen stačí svou fotografii označit tématem soutěže (albem) a doufat v „úspěch“.
Notifikace týkající se vašeho účtu naleznete pod ikonou zvonečku
Pokračování 2 / 2
Průměrný foťák a skvělý editor
Aplikace neobsahuje jen sociální prvky, ale lze v ní snímek i pořídit a následně jej editovat. Co se týče rozhraní fotoaparátu, snímek v něm sice pořídíte, to ano, ale jediné, jak můžete výsledek ovlivnit, je určením expozice. Což je od aplikace určené spíše pokročilejším fotografům opravdu trochu málo.
Pro fotografování mobilem použijte raději nějakou sofistikovanější aplikaci
Ať už snímek aplikací pořídíte, nebo jej načtete z galerie obrázků, lze jej také upravovat. V tomto kroku se vám při horní liště zobrazí tři nabídky, kdy první skrývá formátování fotografie, druhá aplikovatelné filtry a třetí základní úpravu.
Filtry, filtry a zase filtry – důležité je nepřehnat to
Ve formátování naleznete možnost rotace, vyrovnání horizontální i vertikální a ořez se širokou škálou možných formátů. Filtry jsou řazeny do kategorií, které obsahují jejich různý počet ve stejném ladění. Přítomny jsou sady Fresh, Soft, Urban, Life, Vintage a Black & White. Některé jsou vkusné (Fresh, Soft), jiné ale nepříliš vzhledné (Life, Vintage). Lze jim ale určit intenzitu na stupnici od 0 do 10 a jejich křiklavost tak alespoň decentně potlačit.
Pokud chcete porovnat úpravu snímku s tím zdrojovým, stačí na něm podržet dlouze prst
Ze základní úpravy lze využít editace kontrastu, expozice, barevné teploty, saturace, stínů, světel, ostrosti i vyblednutí či třeba zrnitosti atd. Někde určujete intenzitu na stupnici od nuly do deseti, jinde od -5 do +5. Podobnost s populární aplikací VSCO Cam (iOS, Android) ale jistě není náhodná.
Já vyfotím, ty koupíš
EyeEm má však ještě jednu přidanou hodnotu. Pokud snímek do sítě nahrajete, máte možnost odeslat jej i do Marketu (odeslat jdou i snímky zpětně). Respektive přesněji řečeno se jedná přímo o elektronickou galerii Getty Images. Tím se sice zřeknete práv k snímku, ale můžete jej alespoň zpeněžit. Fixní cena je 5 dolarů za fotografii, které vám následně přijdou na váš účet na PayPal.
Asi na tom zrovna nezbohatnete, ale proč to alespoň nezkusit
Nemyslete si ale, že hned, jakmile se snímek do Marketu vloží, budou vám naskakovat peníze. První fáze je totiž jen na oko a nejdříve fotografie musí projít schvalovacím kolečkem – musíte mít potvrzení od osob na snímku se vyskytujících, i případně od magistrátu města, pokud je na něm nějaká architektura. Nemusí přitom jít jen o obličeje, ale i o tetování, která charakterizují daného člověka.
Po zhlédnutí podrobného průvodce, co se smí, co se nesmí a co vyžaduje souhlas, vám ale bude vše jasné. Až když je fotografie „nezávadnou“, může být prodávána. Na závěr, abyste nějaký peníz trhli, si jej samozřejmě musí ještě někdo koupit. Osobně jsem zatím prodal jedinou fotografii.
Všechno má svá pravidla, stejně tak poskytnutí vašich snímků k prodeji
Velkým plusem aplikace je také to, že na rozdíl od Instagramu, je od svého počátku optimalizován pro tablety. Protože je zdarma, může jej vyzkoušet každý, zda mu sedne více, než jeho největší a populárnější konkurent. Žádné In-App nákupy přítomny nejsou.
Porovnání zobrazení profilu uživatele v telefonu oproti tabletu.
Plusy:
- Fotografické výzvy
- EyeEm Market
- Optimalizace pro tablety
Mínusy:
- nepříliš dobrá aplikace fotoaparát
Základní informace: