Objektiv Canon EF 24−70 mm se řadí, jak napovídá červený lem a písmeno „L“, do řady profesionálních objektivů Canon. V této třídě lze rozlišit zoomy s konstantní světelností F4 a F2,8, přičemž testovaný objektiv spadá do vyšší (dražší) kategorie se světelností F2,8.
Základní technické parametry:
- rozsah zoomu: 24–70 mm, 38–112 mm při nasazení na APS-C snímač
- světelnost: F2,8 v celém rozsahu
- nejkratší zaostřitelná vzdálenost: 0,38 m
- nejkratší pracovní vzdálenost (ohnisko 70 mm): 0,19 m
- ostření: Ultrasonic, interní
- uvedení na trh: podzim 2002
Vyšší vyšší třída
Canon 24−70 mm není žádný drobeček. Se svou váhou 950 g a rozměry 83,2 × 123,5 mm se nemusí vejít do každé brašny. Ve třídě profesionálních skel 24−70 mm F2,8 se však jedná o běžnou hmotnost i rozměry. Vnitřní konstrukce objektivu je celokovová, stejně jako vnější opláštění. Objektiv je vlhko- a prachotěsný, aby byl připraven pro použití i za nepříznivých podmínek. Na tubusu objektivu jsou dva prstence, jeden pro zoomování, druhý pro ostření.
Díky ostřícímu kruhovému ultrasonickému motorku může fotograf manuálně doostřovat i při zapnutém AF, což je v praxi velmi užitečné, i když objektiv ostří velmi svižně. Mezi prstenci je okénko s průhledem na zaostřitelné vzdálenosti se značkami korekce při exponování infračervené fotografie. Vedle okénka je přepínač AF / MF, avšak díky funkci full-time manual (manuální doostření při zapnutém AF) jej není třeba příliš často používat.
Objektiv je vybaven bajonetem s gumovým těsněním Canon EF, jelikož je objektiv určený pro kinofilmové a fullframové SLR, jako je např. Canon EOS 5D (použit k testování). Na zrcadlovce s malým čipem, jako je Canon EOS 30D (rovněž použit k testování) vykresluje objektiv záběr odpovídající ohniskům 38−112 mm. Filtrový závit je průměru 77 mm, není tedy problém sdílet filtry s ostatními profesionálními skly. Přední příruba objektivu se samozřejmě při ostření neotáčí, vysouvá se však při zoomování s klesající ohniskovou vzdáleností.
Clona jako čtvrtlitrák
Ve standardní výbavě se k objektivu dodává polotuhé pouzdro Lens Case LP1219 (výše na obrázku s objektivem a opačně nasazenou sluneční clonou uvnitř) a obří sluneční clona Lens Hood EW-83F, která nasazená na objektivu budí pozornost, všude kam se fotograf jen hne. Clona vypadá, jako by byla spíše k teleobjektivu, než k základnímu zoomu. To je však způsobeno reverzním zoomovým mechanismem.
Objektiv je nejkratší při nastavené nejdelší ohniskové vzdálenosti 70 mm, přičemž úhel záběru při tomto nastavení odpovídá sluneční cloně. Jak fotograf zoomuje směrem ke kratším ohniskům a úhel záběru se rozšiřuje, přední čočka objektivu se uvnitř sluneční clony (sluneční clona zůstává na místě) vysouvá a clona proto prakticky vždy odpovídá nastavenému ohnisku.
Běžné zoomy jsou vybaveny sluneční clonou optimalizovanou jen pro jejich nejširší ohnisko, zatímco clona Canonu EF 24−70 mm je optimalizována pro všechna ohniska v celém rozsahu zoomu. Bohužel, clona kvůli své velikosti stíní interní blesk a tudíž je nutné ji před použitím interního blesku odejmout a exponovat na nejdelší ohnisko, jelikož u kratších ohnisek stíní i samotné tělo objektivu.
Chytré sklo
Objektiv dává fotografovi každým coulem najevo, že se jedná o nejvyšší třídu a že vše na objektivu je podřízeno odolnosti, snadnému ovládání a především kvalitě obrazu. Zadní optický člen je napevno usazený, aby byl objektiv prachu- a vlhkotěsný i když není nasazen na zrcadlovce, clona objektivu je sice „jen“ osmilamelová, ale díky své konstrukci má kruhový tvar v rozsahu clon F2,8−5,6. V objektivu jsou dva typy asférických čoček a jeden UD (Ultra low Dispersion) člen.
Zadní čočka je uzpůsobena tak, aby předcházela „duchům“, typicky se jedná o noční fotografie s jasnými světlými body, např. světla aut. Prachotěsná konstrukce s gumovým lemem okolo bajonetu minimalizuje riziko, že se dostanou nečistoty na čip i v extrémně prašném prostředí. Podobných opatření a patentů bylo na tomto objektivu použito nespočet. Samozřejmě důležitější, než množství sofistikovaných pomůcek a patentů je jejich využití v praxi.
Pokračování 2 / 4
V terénu jako doma
Před dodáním objektivu jsem samozřejmě znal jeho rozměry i hmotnost. To mě však nemohlo připravit na první dojmy, když jsem sklo vybalil z krabice. Na první pohled je objektiv velká a tlustá kovová trubka o váze 1 kg s rozsahem zoomu jen 2,9× a cenou, za kterou by si fotograf mohl pořídit sadu pevných objektivů.
Po pár dnech jsem si na váhu i rozměry bezděky zvykl a naopak jsem ocenil plynulý chod zoomu, rychlý AF, odolné tělo a především výbornou světelnost F2,8. Díky ní lze fotografovat s trvale nastavenou citlivostí o 1−2 EV nižší, než s běžným základním zoomem. Největším kladem světelnosti F2,8 je však velmi malá hloubka ostrosti a příjemný bokeh.
Díky minimální hloubce ostrosti je objektiv výborný pro fotografování portrétů, především na DSLR s malým čipem. V každé situaci však dovoluje fotografovi jasně oddělit ústřední motiv fotografie od pozadí a to bez nutnosti použití teleobjektivu, což je užitečné téměř v každém fotografickém žánru. Podobných výsledků je samozřejmě možné dosáhnout i s použitím levnějších a lehčích pevných skel. Zoom je však ze své podstaty univerzálnější, což považuji za velmi důležité, zvláště pak když chce fotograf cestovat nalehko.
Profesionální fotografové používají tento objektiv často v reportážní praxi, která klade vysoké nároky na rychlý autofocus. Testy ověřily vysokou rychlost zaostřování při všech ohniscích. Z 10 m zvládl objektiv přeostřit na 2 m za 0,27−0,31 na ohnisku 24 mm a za 0,29−0,32 na ohnisku nejdelším při použití Canonu EOS 30D, což je vynikající výsledek. Při nasazení na Canon EOS 5D objektiv ostřil ještě o něco rychleji.
V následující kapitole najdete fotografie testovacích obrazců. I když ty vycházely různě (viz dále), tak ostrost na snímcích z terénu byla vždy výjimečná a i na otevřenou clonu dosahovala limitů 8 Mpx snímače Canonu EOS 30D, s nímž byly ukázkové fotografie exponovány.
Kresebnost však není vše, důležitá je i kontrola chromatické vady, sférické zkreslení, vinětace, přenos kontrastu a chování v protisvětle. Téměř ve všech těchto disciplínách objektiv exceloval. Chromatická vada buďto na fotografiích není vůbec, nebo je viditelná jen při 100% zvětšení na monitoru; sférické zkreslení je viditelné jen při použití zrcadlovky s fullframe snímačem, stejně jako vinětace. Za všech situací „eLkové“ sklo vynikalo výborným přenosem kontrastu, který tento objektiv jasně odděluje od objektivů nižších tříd a třetích výrobců.
Slabinou je však fotografování v protisvětle. U některých fotografií pořízených v protisvětle se objevil nepěkný světelný závoj, především na nejširším ohnisku. U fotografií se sluncem v záběru se objektiv vyznamenal čistými fotografiemi bez vady, nebo jen s drobnými reflexy v úhlopříčce. Níže proto uvádím jak fotografii s ukázkou reflexů, tak fotografii, na které je viditelný světelný závoj.
V protisvětle se projeví rozdíl mezi složitou optickou konstrukcí zoom objektivů oproti pevným ohniskům, která se s podobnou situací obecně vypořádávají lépe. Nejhorší světelnou situací je pro testovaný objektiv scéna se sluncem umístěným těsně za rohem či hranou fotografované scény. To má částečně na svědomí zrcadlovka s malým čipem, pro niž je sluneční clona efektivní pro ohniska 24−70 mm méně vhodná, když fotografuje scénu při virtuálním rozsahu ohnisek 38−112 mm.
Zlobivé testovací obrazce
Reputace objektivu Canon EF 24−70 mm je do jisté míry ovlivněna dvěma zahraničními recenzemi a to na www.the-digital-picture.com, kde píší o tomto skle velmi pochvalně a na německém serveru www.photozone.de, na němž byly testovány čtyři kusy, přičemž nejlepší z nich byl jen nadprůměrný, ne však vynikající. Pes je přitom zakopán v testovací metodice. Německý server testoval objektiv na Canonu EOS 350D s APS-C čipem o rozlišení 8 Mpx, zatímco anglický server použil fullframový čip o rozlišení 16,6 Mpx v Canonu EOS 1Ds Mark II.
Objektiv jsme proto otestovali jak na fullframe čipu Canonu EOS 5D, tak na malém čipu EOSu 30D. Výsledky jsou velmi podobné oběma zahraničním recenzím. Na malém čipu vykreslil objektiv jen 1 700−1 800 lph v rozsahu clon F2,8−11 a na maximální clonové číslo klesá až na pouhých 1 550 lph (ve vertikálním směru). Výsledky to jsou sice nadprůměrné, ale od legendárního eLkového skla by člověk přeci jen čekal trochu více.
Na zrcadlovce EOS 5D objektiv v rozsahu F2,8−11 vykreslil 1 950−2 000+ lph a svou kresebností překonal stupnici testovacího obrazce. Na cloně F22 pak rozlišil shodně při všech ohniscích 1 950 lph. Všechna tato čísla se týkají rozlišení horizontálně se sbíhajících linií, o nichž se běžně v recenzích píše. Na testchartu jsou však i linie sbíhající se v diagonálním směru (45° vůči horizontálním liniím), na nichž objektiv vykreslil ve většině případů 2 000+ lph v úhlopříčném směru bez ohledu na clonu, ohnisko, či velikost čipu. Právě na základě tohoto testu zde uvádím, že horší kresebnost na malém čipu byla způsobena nižším rozlišením 8 Mpx a menší velikostí čipu. Vliv na rozlišení má jistě i fakt, že objektiv je optimalizovaný pro FF čipy.
Kresebnost objektivu na malém čipu je na okraji fotografie totožná s rozlišením ve středu pole. Musím zdůraznit, že s něčím podobným se recenzent nesetkává často. Na čipu velikosti kinofilmového políčka je situace trochu problematičtější, i když ke snížení ostrosti dochází až na úplném okraji snímané scény. I tam ale obraz zůstává ostrý a naměřená kresebnost výrazně překračuje 1 000 lph, což je limit použitého testovacího obrazce v rozích scény.
Sférické zkreslení je díky dvěma asférickým členům jen minimální. Na širokém ohnisku 1,23 % soudkovité, které se posléze mění na -0,68 % poduškovité na 50 mm a -1,66 % na 70 mm. Na malém čipu dosahuje zkreslení se stejným průběhem jen zhruba polovičních hodnot: 0,85 %, -0,23 % a -0,58 %. Vinětace je patrná jen při použití na fullframové DSLR s clonou F2,8 a při zaclonění na F4 de facto mizí.
Objektiv nasazený na zrcadlovce EOS 30D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celá scéna obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
Ohnisko 24 mm
Ohnisko 50 mm
Ohnisko 70 mm
Pokračování 3 / 4
Testovací snímky
Objektiv nasazený na zrcadlovce EOS 30D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celý testovací obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
ohnisko 24 mm
Ohnisko 50 mm
Ohnisko 70 mm
Objektiv nasazený na zrcadlovce EOS 5D, postupně všechny pracovní clony, postupně v řádku celý testovací obrazec, výřez levého horního rohu a výřez ze středu. Všechny snímky byly uloženy do RAWu a následně konvertovány do JPEGu.
Ohnisko 24 mm
Ohnisko 50 mm
Ohnisko 70 mm
Pokračování 4 / 4
Liga výjimečných
Objektivů se vyrábí mnoho, avšak kvalitních profesionálních základních zoomů je pomálu. Zde je výběr objektivů, které je možné označit za alternativy k testovanému Canonu:
Canon EF 24−105mm F4L IS USM: Tento objektiv je jedinou skutečnou alternativou testovaného objektivu (vinnou nekompatibility napříč systémy). Kvalitou obrazu jsou si obě skla velmi podobná, 24−105L disponuje širším rozsahem ohnisek a optickou stabilizací, což je však vykoupeno o 1EV horší světelností.
Sigma 24−70mm F2,8 EX DG Macro: Profesionální objektiv Sigma sice nedosahuje optických kvalit originálních profi skel, nemá těsnění proti vlhkosti a prachu, ale prodává se za téměř třetinovou cenu.
Nikon 24−70mm F2,8G IF-ED AF-S Nikkor: Vysoce kvalitní profesionální zoom, velmi podobný Canonu, nenabízí reverzní zoomový mechanismus a je téměř o polovinu dražší.
Zeiss ZA Vario-Sonnar T* 24−70mm F2,8 SSM: Nejdražší objektiv 24−70/2,8. Velmi podobný verzím Canon a Nikon, jen nemá kovové tělo ani těsnění proti vlhkosti a prachu.
Olympus 14−35mm F2 ED SWD Zuiko Digital: V současnosti nejsvětelnější základní (28−70 mm EQ 35 mm) zoom na světě. Nejdražší objektiv v tomto seznamu.
Verdikt
Objektiv Canon EF 24−70 mm F2,8L podává řezavě ostré fotky s rozostřeným pozadím již od clony F2,8, ostří přesně a prakticky okamžitě a bez obav je možné jej použít i pro výstavní zvětšeniny, nebude-li limitujícím faktorem čip DSLR. Právě 8 Mpx čip se ukázal být slabým společníkem pro tento objektiv, zatímco 12 Mpx FF čip již dokázal plně využít jeho kvalit. Nicméně i na DSLR s malým čipem pracoval objektiv na výbornou, především při fotografování portrétů, pro které jsou rozsah 38−112 mm a světelnost F2,8 ideální.
Původně je však objektiv určen pro fullframová těla. S rozsahem 24−70 mm je fotograf připraven na široké spektrum žánrů od záběrů krajinných scenérií až po portrét a makro zátiší, díky nejkratší zaostřitelné vzdálenosti 38 cm (a maximálnímu poměru zobrazení 0,29×). Množství námětů pro objektiv s rozsahem jen 2,9× zoomu jsou nespočetné. Fotografové, kteří ale dávají přednost většímu rozsahu mohou zvolit Canon EF 24−105 mm F4L IS.
Technické parametry |
model | Canon EF 24–70 mm F2,8L USM |
| |
bajonet | Canon EF |
kompatibilita | D-SLR, SLR |
ohnisková vzdálenost | 24–70 mm |
světelnost, max. clona | F2,8, max. F22 |
zorný úhel (úhlopříčka) | 84° – 34° |
optická konstrukce | 16 členů v 13 skupinách |
speciální optické členy | 2× asferický člen, 1× UD člen |
optický stabilizátor | ne |
zaostřování | AF, MF |
zaostřovací motor | kruhový ultrasonic |
min. zaostř. vzdálenost | 38 cm |
nejmenší poměr zobrazení | 0,29 |
clona | 8 lamel, kruhová clona pro F2,8–5,6 |
filtrový závit | 77 mm |
sluneční clona | bajonetová |
velikost objektivu – průměr/délka | 83,2 mm × 123,5 mm |
hmotnost | 950 g |
standardní příslušenství | |
sluneční clona | ano |
pouzdro | ano |
obchodní údaje | |
distributor | Canon CZ |
web | www.canon.cz |
Objektiv vyniká dokonalým mechanickým zpracováním a excelentní kvalitou obrazu. Výtky, jaké mohu k tomuto objektivu mít, jsou tedy jen okrajovými drobnostmi. Reverzní zoom je sice praktický, lépe by však objektivu slušel zoom interní, jako je tomu u objektivů EF 16−35 mm L nebo EF 70−200 mm L. Výkon v protisvětle bych za jiných okolností hodnotil jako velmi dobrý, u testovaného skla se však jedná vzhledem ke třídě objektivu o slabinu. Za kvalitu Canonu 24−70 mm se však platí, a to nejen penězi, ale i váhou a rozměry. Dle testů se však takováto investice vyplatí.
Plusy:
- kvalita obrazu při všech clonách (především na FF DSLR)
- pracho- a voděodolný kovový tubus objektivu
- světelnost F2,8 umožňuje práci s hloubkou ostrosti
- sluneční clona pro celý rozsah ohnisek
- zaostřitelná vzdálenost již 38 cm
- cena
Mínusy:
- nemá stabilizaci obrazu
- nemá interní zoom
- nedisponuje značkami hloubky ostrosti
- v protisvětle nedosahuje úrovně kvalitních pevných ohnisek
- objektiv a sluneční clona stíní interní blesk
- horší, avšak stále vynikající optický výkon na APSC DSLR
Zdroj:
Cena: