54
Fotogalerie

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Plusy
perfektní ostrost
minimální zkreslení
výkonná stabilizace
rychlé a spolehlivé ostření
Minusy
vyšší hmotnost
vysoká cena
9  /10

Všechny verze (i ty se clonou F4,0) se staly velmi populární především díky skvělé kresbě a malé hloubce ostrosti, velice kvalitnímu zpracování a široké škále využití.

U nové verze III samozřejmě zůstává vše dobré, co přinesly ty předchozí, ale na první i druhý pohled není patrný oproti verzi II žádný rozdíl. Snad mimo barevný odstín, bílá je laděna spíše do studena, na pohled působí příjemným čistým dojmem oproti předchozím tepleji laděným a trošku zašle působícím světlešedým tónům.

Co se vnitřností týče počet členů i skupin je stejný (23/19), osmilamelová clona má rozsah F2,8 – F32, ostří od 120 cm, má stejnou šířku i délku, váha +/- 10g stejná: 1480 g. Ovládání je také stejné – čtyři přepínače na boku, přepínač minimální ostřící vzdálenosti, přepínač automatického a manuálního ostření, pochopitelně vypínač stabilizace a přepínač módů stabilizace.

0352184691.jpg5465467509.jpg

V čem se liší od starších kolegů?

Přední a zadní člen jsou obohaceny o fluoridovou úpravu, která má zajistit snazší údržbu a čištění (podle některých recenzentů má tato úprava za následek také vyšší křehkost členů, ale to nemám potvrzené). Celý objektiv je utěsněný, a tedy rezistentní vůči vlhkosti a vniknutí prachových částic.

Dále disponuje technologií ASC (Air Sphere Coating), kdy jsou členy pokryty antireflexní vrstvou, resp. vrstvou s ultra nízkým indexem lomu světla, takže vykazují nižší odrazivost. ASC tedy redukuje četnost výskytu duchů, flérů či prasátek, burningů a dalších světelných efektů tolik oblíbených u filmařů. Toť vše k novinkám, na řadě jsou vylepšení stávajících parametrů.

8526669256.jpghighres-canon_ef_70-200mm_f28L_is_III_usm_rear_oblique_view-Custom_1534834812.jpg

Objektiv nabízí velice účinnou stabilizaci. Udávaná hodnota je 3,5 EV. Subjektivně bych označil stabilizaci za velmi až překvapivě účinnou a její využití vidím převážně ve videu. Při fotografování samozřejmě také, při nižší světelných hladinách, v krajině, na moři, kdekoli, kde je potřeba stabilizovat fotoaparát, zafunguje dobře.

Ostření

Dle mého názoru lze popsat jako přesné, rychlé a tiché. Co víc si přát. Poradí si i v komplikovaných světelných podmínkách, a to tak nějak lehce, nenadává přitom jako například předchozí verze I.

Ukázka kresby a aberace u první verze objektivu EF 70–200 mm F2,8L IS I

I_f2,8.jpgI_f2,8-2.jpgI_f2,8-3.jpgI_f8.jpgI_f16.jpgI_f22.jpg
I_f32.jpgI_f32-2.jpg

Není nutné ostřit na místo, kde se potkávají kontrastní barevné nebo světelné plochy. Poradí si i když ostříte na stinné místo při prostisvětle a většinou správně. Obecně v protisvětle ostří výborně, jako by přiletěl z jiné planety a s úsměvem a lehkostí v hlase řekl: „Ahoj, tady u vás bylo někdy ostření problém? Pozoruhodné..“

Ukázka kresby a aberace u aktuální verze objektivu EF 70–200 mm F2,8L IS IIII

III_f2,8.jpgIII_f2,8-2.jpgIII_f2,8-3.jpgIII_f2,8-4.jpgIII_f4.jpgIII_f8.jpg
III_f8-2.jpgIII_f16.jpgIII_f16-2.jpgIII_f22.jpgIII_f22-2.jpgIII_f32.jpg
III_f32-2.jpg

Na chromatickou aberaci bych málem zapomněl. Je to jako hledat obsah masa v malinové marmeládě. Ani aberaci ani problematiku vinětace není nutné řešit, nevěřím, že by hodnoty někoho odradily od koupě. Objektiv aberuje velmi málo a není se čemu divit vzhledem k cenové kategorii. Vinětace je-li, pak měkká a příjemná.

Cena je nastavena podobně jak u předchozího modelu (cca 48 až 53 000 Kč), mezi 56 a 60 tisíci korunami. Je na každém, ať zodpovědně posoudí, k jakému účelu si pořizuje teleobjektiv, co od něj očekává a jestli se vyplatí do něj investovat.

Konkurence ostatních značek na trhu je v celkem dobré kondici (Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 Canon Sony FE 70-200mm f/2,8 GM OSS Sigma 70-200mm f/2,8 APO EX DG OS HSM Canon Pentax HD D-FA* 70-200mm F/2,8 ED DC AW). Ale samozřejmě lze sáhnout i po starších a levnějších modelech téhož skla či po variantách se clonou F4,0, které nabízí taky špičkové zpracování a obrazovou kvalitu.

Ukázka bokehu – EF 70–200 mm F2,8L IS IIII

bokeh_01.jpgbokeh_02.jpgbokeh_03.jpgbokeh_04.jpgbokeh_05.jpgbokeh_06.jpg

Není tajemstvím, že tento model je určen spíš pro profesionály. Pro lidi, kteří jej budou využívat často a potřebují, aby fungoval a vydržel. Zvýšená odolnost a speciálně ošetřené čočky napovídají, že bude slušet fotografům v novinařině, dokumentu, wildlifu, streetphotu, či obecně v podmínkách, které si určí matka příroda a je nutné se rychle přizpůsobit a kde se mění objektivy co nejrychleji. V tomto se mi vlastně termín „moderní klasika“ líbí.

Za mě osobně nelpím na nanotechnologiích typu ASC, které se sem tam hodí, ale když fotíte denně desítky a stovky snímků, precizní ostření prostě oceníte při každé příležitosti. Nemůžu si pomoct, ale zatím jsem nefotil s objektivem, který by ostřil lépe.

Ukázka chování v protisvětle – EF 70–200 mm F2,8L IS IIII

III_F4_70mm.jpgIII_f8_70mm.jpgIII_f16_105mm.jpgIII_f16_200mm.jpgIII_f28_200mm.jpgIII_f32_105mm.jpg
III_f32_135mm.jpgIII_f32_200mm.jpg

Sluneční clona je dostatečně velká, až tak, že se musí buď nasadit do aktivní polohy nebo sundat, protože když je nasazená na objektivu v režimu „pohov“, nedají se dobře ovládat prstence. Velké kapsy výhodou. Objektiv má i stativový prstenec, který je potřeba při nasazení na některé stativy či gimbaly otočit závitem na bok, aby nepřekážel.

Jako nevýhody by se daly zmínit cena a hmotnost. Avšak oboje je tak trochu sporné, jelikož nepopiratelnou logiku obě hodnoty mají.

V akci s tělem EOS 1D X Mark II

Testy probíhaly většinou s tělem EOS 1D X Mark II. Jedná se o kombinaci dvou top modelů svých kategorií. Tedy chtělo by se říci ideální spojení. Na první pohled zaujme velikost sestavy a pochopitelně i váha. (1530 g + 1480 g) 3 kg; to už si člověk rozmyslí, jestli s sebou vezme na procházku. Dokážu si představit, že by se tento set třeba ženě s menšíma rukama mohl špatně držet.

1454385064000_1220852.jpg1454385703000_IMG_581003.jpg

Tělo má fantastický rozsah ISO 100–51 200 (v rozšířeném režimu 50–409 600), to aby člověk kvůli otestování horní hranice ISO odjel z města, protože i v noci je na to moc světla.

1454385703000_IMG_580999.jpg1454385703000_IMG_581004.jpg

Focení vyloženě bavilo, rychlé, přesné, bezproblémové, člověk je hned v takové lepší náladě, když nemusí přemýšlet o tom, co kdy kde selže nebo nebude fungovat. Zvuk při focení není extra ostrý, zní trošku tlumeně, ale slyšet je.

AI6I8290.jpgAI6I8441.jpg
AI6I8500.jpg

Baterie má úžasnou výdrž, což je zásadní, protože stabilizace a ostření si také vezmou svoje. Konektivita dostačující, jen Wi-Fi se musí dokoupit formou externího modulu, což má svá pro (např. vyšší výkon) i proti. Má dva sloty, jeden na klasickou CF a jeden na CFast.

Neupravené RAW soubory můžete stahovat zde

Překvapilo video, až 4K při 50 fps (PAL). V kombinaci s třetí řadou Canonu 70-200 mm F2,8 bezproblémové natáčení z ruky, dokonce i za pomalé chůze. Ano, je to něco, co Panasonic a Sony za třetinovou cenu zvládají se svými bezzrcadlovkami už pár let. Nicméně se nejedná o srovnatelné fotoaparáty cod o výkonu. Nehledě na ovládání, manipulaci, odolnost a výdrž.

AI6I8520.jpgAI6I8525.jpgAI6I8526.jpg

Celkově je to set, kterého je doma škoda, je to spíš cestovatel a spíš než dobrý sluha je to kolega, kterému by člověk při prvním seznámení měl skoro tendence vykat.

AI6I8544.jpgAI6I8549.jpg
AI6I8559.jpgAI6I8587.jpg
AI6I8618.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud