31
Fotogalerie

Běžte se zchladit do galerie – tipy na letní fotovýstavy

Letošní léto je opravdu žhavé. Většina z nás prchá z rozpálených ulic někam k vodě. Galerie a muzea vám kromě (chladivé) úlevy na těle poskytnou i duševní (na vernisáži možná i jinou) stravu.

Amy Arbusová: On the Street, 1980–1990

Výstava představuje sérii černobílých snímků známé světové fotografky Amy Arbusové, které byly v letech 1980 až 1990 uveřejněny v newyorském časopise Village Voice v módní rubrice On the Street. Na svých fotografiích zachycuje Amy Arbusová nositele trendů v newyorské čtvrti East Village: nejvlivnější módní ikony, umělce a performery, návrháře, hudebníky, stylisty, tvůrce graffiti a hipstery. Před jejím objektivem se objevila mimo jiné Madonna, skupina The Clash, Anna Sui, Joey Arias, Susanne Bartsch a Phoebe Lègére.

arbus 2.jpgarbus.jpg

Sama autorka ke své práci říká: „Moje technika vznikla z nutnosti. Každý měsíc jsem se vydávala ven se svým fotoaparátem a hledala konkrétní témata: zvířecí vzory, kostkované věci, proužky, motýlky, klobouky nebo vzory, které neladily. Protože jsem fotila ve městě, které je kvůli vysokým budovám osvětleno téměř výhradně shora, a s lidmi často oblečenými v černé, osvojila jsem si práci s externím bleskem. Mé objekty pak vypadaly, jako by vyskakovaly z pozadí, a detaily ve stínu byly patrné i po otištění v novinách. Fotila jsem také z podhledu, takže mé modely vypadaly jako superhrdinové.“

  • KDY: do 6. 9. 2015
  • KDE: Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1

Osvětimské album

Výstava pořádaná ve spolupráci s Židovským muzeem prezentuje všech téměř 200 fotografií z tzv. Osvětimského alba, unikátního dokumentu z roku 1944 zachycujícího systematickou likvidaci evropských Židů. Ačkoliv jsou na fotografiích zachyceni převážně občané předválečného Československa z Podkarpatské Rusi, nebyl doposud v Čechách tento soubor fotografií vystaven.

Výstava zároveň objasňuje vznik alba: jeho nalezení osvětimskou vězeňkyní Lili Jacob a poválečný osud alba, v němž hraje významnou roli i Praha a Židovské muzeum v Praze. Samotné fotografie byly poprvé publikovány v československých publikacích (1949 Tragédia slovenských Židov, 1956 Továrna na smrt) a album i jeho kopie hrály významnou roli jako důkazní materiál v poválečných procesech s válečnými zločinci v Německu i Izraeli.

osvětim.jpgosvětim1.jpg

Fotografie zachycují příjezd tzv. maďarských transportů koncem května nebo začátkem června 1944. Podle některých pramenů byly fotografie pořízeny během jednoho dne, podle jiných v průběhu několika týdnů.

  • KDY: do 20. 9. 2015
  • KDE: Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1

Karel Cudlín / Matěj Stránský / Milan Jaroš: Všude dobře

Fotoreportéři časopisu Respekt – Karel Cudlín, Milan Jaroš a Matěj Stránský – mají Českou republiku tzv. v oku, cestování a dokumentování okolního dění je totiž náplní jejich práce. V průběhu posledních pěti let byli u povodní i sněhových kalamit, předvolebních kampaní, jmenování vlády, průjezdu konvoje NATO, pochodu Prague Pride i zatmění slunce. Jejich fotografie ale také ukazují, že běžně spíš chodíme do nákupních středisek, muzeí či na festivaly, ale držíme i masopustní tradice či hrajeme paintball, hledáme v našich horách divočinu nebo se snažíme zvládat osobní tragédie a hledat v nich smysl a přitom fandíme hokeji nebo chováme včely.

© Karel Cudlín, Rohanský ostrov, Praha, březen 2013.jpg© Karel Cudlín, Pomník obětem masakru, Dobronín, srpen 2012  německy mluvících obyvatel z Do.jpg
Foto: Karel Cudlín, vlevo – Rohanský ostrov, Praha; vpravo – Pomník obětem masakru, Dobronín
© Matěj Stránský, Masopust, Únětice, únor 2014.jpg© Milan Jaroš, Příprava na operaci Leksellovým gama nožem, Praha, květen 2010.jpg
Foto: vlevo Matěj Stránský – Masopust, Únětice; vpravo Milan Jaroš – Příprava na operaci Leksellovým gama nožem, Praha

Retrospektiva pěti let práce tří významných fotožurnalistů určitě potěší všechny milovníky reportážní fotografie.

  • KDY: do 31. 8. 2015
  • KDE: DOX – Centrum současného umění, Poupětova 1, Praha 7

Lenka Hatašová: V jiném světle

Nikon Photo Gallery je zasvěcena výstavám fotografů používajících techniku značky Nikon. Mezi ně patří také česká fotografka Lenka Hatašová (1969), která se ve své komerční tvorbě specializuje na portrétování známý českých osobností. Jejími zákazníky jsou vydavatelé tištěných periodik, internetových magazínů; její snímky jsou též součástí reklamních kampaní televizních pořadů.

hatašová 2.jpghatašová.jpg

Při realizaci zakázek stráví většinu času v ateliéru. Ten se ve svém volném projektu rozhodla opustit, ne tak své hlavní fotografické objekty – celebrity. Tentokrát je však zachycuje „v jiném světle“, nepracuje se zábleskovým světlem, nýbrž s různě modulovaným světlem přirozeným, popř. s alternativními světelnými zdroji – žárovkou, svíčkou atp. Výsledkem je zajímavá, netradiční kolekce portrétů českých osobností.

  • KDY: do 30. 8. 2015
  • KDE: Nikon Photo Gallery, Újezd 19, Praha 1

Lukáš Erba: V ateliérech AVU

Mladý kladenský fotograf Lukáš Erba se ve své tvorbě pohybuje na pomezí portrétní a dokumentární fotografie. Klade důraz na osobnost, která je zasazena do kompozičně promyšleného obrazu tvořeného prostředím, jež je subjektu vlastní, přirozené. Nosným pilířem vystavované série je spojení fotografie a výtvarného umění. Autor totiž portrétuje významné osobnosti české výtvarné scény, pedagogy působící na Akademii výtvarných umění v Praze, a to v jejich nejpřirozenějším prostředí – v jejich ateliérech.

Eba.jpgerba - jiri_lindovsky_framed_full.jpg

Lukáš Erba pracuje s legendárním fotoaparátem Leica a s výhradně černobílým negativem. Pozitivy pak zvětšuje klasickou mokrou cestou.

  • KDY: do 3. 9. 2015
  • KDE: Galerie Polagraph, Husinecká 14, Praha 3

Boris Baromykin: Co čas už nevrátí / Praha 60. let na fotografiích Borise Baromykina

Boris Baromykin (1941) absolvoval FAMU v oboru kamera a převážnou část života také jako kameraman a režisér Krátkého filmu pracoval. Souběžně, převážně pro vlastní potěšení, se ovšem věnoval dokumentární fotografií.

Výstavní kolekce čítající stovky černobílých snímků z 60. let dvacátého století je zaměřena dvěma směry. Jedním je žánrová fotografie z pražských ulic a veřejných prostranství, na nichž s velkou mírou talentu autor zachytil podmanivou dobovou atmosféru a neopakovatelné momenty každodennosti, které může divák vnímat doslova jako malé příběhy. Druhou obsahovou linií jsou fotografie dokumentující společenský a kulturní kvas na profilech tehdy populárních hudebních divadel (Apollo, Rokoko, Semafor) včetně portrétů jejich protagonistů a atmosféry jejich představení.

1431421548-boris-baromykin-chlapecka-porada-u-plynojemu-v-libni.jpg1431421550-boris-baromykin-twist-na-streleckem-ostrove.jpg
  • KDY: do 11. 10. 2015
  • KDE: Muzeum hlavního města Prahy, Na Poříčí 52, Praha 8

[Foto v perexu: Martin Stránský, Matějská pouť, Praha]

Pokračování 2 / 2

Aktuální výstavy mimo Prahu

Marie Kratochvílová: Záznamy podstaty událostí / Fotografie 1968–2015

Dílo brněnské fotografky Marie Kratochvílové (nar. 1946) je spjato s podobou české výtvarné fotografie 2. poloviny 20. století, stejně jako s akční a konceptuální brněnskou scénou zejména 70. a 80. let.

kratochvíová.jpgkratochvilova.jpg

Výstava nabízející průřez autorčinou tvorbou je postavena na stěžejní fotografických cyklech: Městské sochy – objekty, Sněhy, Asfalty nebo Botanická zahrada. Snímky většinou vznikaly jako konceptuální série dlouho zkoumající určitý jev. Mezi vystavenými díly tak najdeme např. cykly minimalistických snímků zachycujících opomíjenou drobnost – hromady různého stavebního materiálu nebo drobné opakující se architektonické detaily. Marie Kratochvílová k obsahu výstavy říká: „Jsou tu chodníky z okolí ulice Černopolní, kudy jsem chodívala, a je zde i cyklus oken. Ta jsou zase z Králova pole, kde žiji nyní.“ Všechny fotografie byly pořízeny analogovým fotoaparátem na černobílý film.

  • KDY: do 9. 8. 2015
  • KDE: Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2, Brno

Miroslav Tichý: Ženy a ženy

Jméno Miroslava Tichého (1926–2011) téměř každý zná. V uměleckém světě se prosadil zejména svými amatérskými, v jistém smyslu voyeurskými fotografiemi žen. Výstava v Moravské galerii se však pokouší představit dílo této kontroverzní osobnosti v poněkud jiném světle – komplexněji. Tichý není totiž umělcem jediného média: vedle fotografování měla důležité místo v jeho tvorbě také malba, kresba a grafika…

tichý.jpgtichý1.JPGtichý2.JPG
  • KDY: do 13. 9. 2015
  • KDE: Moravská galerie v Brně, Husova 18, Brno

SPOLU V

Retrospektivní výstava SPOLU V byla uspořádaná k příležitosti 10. výročí založení České fotoškoly, která vznikla na rozhraní let 2005–2006 a dnes působí v několika městech ČR. K vidění jsou snímky studentů a absolventů kurzů tvůrčí fotografie Svatopluka Klesnila (zakladatele školy): Terezy Ondruškové, Lucie Podhorné, Barbory Skopalíkové, Ivy Višinkové, Zbyňka Kosíka a Tomáše Pavlíčka.

spolu v - barbora skopalíková.jpgspolu v - iva višinková.jpg
Foto: vlevo Barbora Skopalíková, vpravo Iva Višinková
  • KDY: do 22. 9. 2015
  • KDE: Galerie Café Amadeus, Václavské nám. 3, Olomouc

Jana Jabůrková a Jiří Turek: No Stress!

Život obyčejných lidí na Kapverdských ostrovech, nekonečné pláže, osvěžující Atlantik, výborné čerstvé ryby, stálé počasí a především „no stress" přístup k životu.

turek-kapverdy.jpgturek-kapverdy1.jpg
Foto: Jiří Turek

Jana Jabůrková a Jiří Turek (1965) návštěvníky svými fotografiemi přenesou na Kapverdské ostrovy. Tak někde na půl cesty mezi Afrikou a Amerikou, obratníkem Raka a rovníkem. Na území, kde nikdy nezačíná sezóna prostě proto, že nikdy nekončí. Kde se nad plážemi s bělostným pískem sklánějí palmy a moře hraje mnoha odstíny modré a láká k tomu, aby pocestný vstoupil do jeho mihotavých vln a nechal se omývat pěnou, z níž se rodili mnozí bohové různých náboženství. Kde vize zemského ráje je umocňována rozesmátými a dovádějícími černoušky a obrovskou kolekcí roztodivných tropických plodů nezvyklých chuťových vjemů.

  • KDY: do 23. 8. 2015
  • KDE: Dům umění OKO v Opavě, Pekařská 12, Opava

Vladimír Hanzl / Jiří Plátek: Fotografické experimentování (60. léta)

Vladimír Hanzl a Jiří Plátek patřili ke členům Studia výtvarné fotografie, které bylo založeno v roce 1962 v Liberci. Díky vysokým nárokům na výtvarnou, obsahovou a technickou kvalitu se tvorba sdružení vymykala běžnému pohledu na amatérskou fotografii. Její členové hledali nové a neotřelé cesty vlastního vyjadřování.

jiri-platek-bez-nazvu-60leta-sabattieruv-efekt-559b9af87b43b_451x600.jpgvladimir-hanzl-bez-nazvu-60leta-luminografie2-559b9b0646877_460x600.jpg
Foto: vlevo Jiří Plátek – Sabattierův efekt, vpravo Vladimír Hanzl – Bez názvu

Jejich fotografie nezapadaly do klasických standardů líbivě podbízivých snímků té doby, nýbrž čerpaly z kořenů meziválečné avantgardy spočívajících v hledání nových motivů, forem a výrazových prostředků. Náměty jejich děl se tak staly věci denní potřeby, krajinné a městské motivy, nalezená zátiší i lidské tělo, výtvarnými prostředky zase kresba světlem, chemické procesy, spojování a prolnutí více obrazů, zrnitost a pohybová neostrost.

  • KDY: 5. 8.–30. 8. 2015
  • KDE: Galerie Nahoře, Senovážné nám. 2, České Budějovice

Froukje Van Houten: Počátek země

V chebské Galerii 4 jsou k vidění výtvarné fotografie holandské autorky žijící v Bretani. Podstatu snímků nejlépe vystihují slova autorky, Froukje Van Houtenové:

Počátek země je projekt o vztahu mezi lidmi a přírodou. V Bretani, regionu Finistère, kde žiji, jsem obklopena oceánem a obrovským množstvím pláží, kde je stále reálná možnost být zcela sám. Je zřejmé, že takové nedotčené okolí mne ovlivňuje. Vzhledem k tomu, že tam bydlím, povědomí o mystické síle přírody ovlivňuje můj způsob vidění. Fotografie byly vyfocené nad okrajem moře a země. Podíváte se mi přes rameno a je to, jako byste létali vysoko nad zemí se mnou. Na začátku opravdu nevíte, kam se koukáte, obdivujete nejdříve tvar před porozuměním obsahu.“

houten.jpghouten1.jpg
  • KDY: do 31. 8. 2015
  • KDE: Galerie 4, Kamenná 2, Cheb

Daniel Reynek: Fotografie

Součástí retrospektivní výstavy loni zesnulého českého fotografa Daniela Reynka je na 90 snímků, které jsou průřezem autorovou rozsáhlou tvorbou. Prohlédnout si můžete Reynkovy typické barevné fotomontáže z let 1960–1970, zachycující motivy především z bydliště autora v Petrkově (květinové motivy, zvířata, drobné předměty atd.), vystaveny jsou však i černobílé fotografie z nalezených negativů, které nebyly dosud nikde publikovány. Expozici doplňují portréty Daniela Reynka z posledních let od Františka Nárovce, ke zhlédnutí je dokumentární film Terezy Brázdové „Kluci" o životě bratří Reynků.

reynek.jpgreynek1.jpg

Daniel Reynek (1928–2014) byl starším synem básnířky Suzanne Renaud a Bohuslava Reynka, grafika, básníka a překladatele.

  • KDY: do 30. 12. 2015
  • KDE: Muzeum fotografie a moderních obrazových médií, Kostelní 20, Jindřichův Hradec

Antonín Kratochvíl: Dogma

Výstavní kolekci Dogma tvoří pouhých jedenáct fotografií. Slavný český fotograf se jejich prostřednictvím snaží ztvárnit, ohmatat a pochopit pojem dogma. Kratochvílovy (1947) snímky symbolicky odrážejí jeden z problémů současné, zejména české, společnosti – koncentraci na konzumní způsob života. Odráží se i v umělecké tvorbě, která je často orientována na prodejnost, návratnost vložených investic a prostředků. Symbolika obsažená ve vystavených portrétech má být jakousi obžalobou té části společnosti, která postrádá rozlet v myšlení a chuť a odvahu jít alespoň kus cesty proti proudu.

dogma.jpgDogma-21.jpg

Výstavu doplňuje soubor fotografií Jaroslava Brabce, zachycujících Antonína Kratochvíla v letech 2010–2014, dále autorova karikatura od Josefa Blechy z května 2015 a doprovodný film k tématu.

  • KDY: do 28. 9. 2015
  • KDE: Muzeum fotografie a moderních obrazových médií, Kostelní 20, Jindřichův Hradec

Určitě si přečtěte

Články odjinud