Velmi užitečným nástrojem, například pro fotografy architektury, kteří se často potýkají s kácejícími se liniemi, je nová inteligentní funkce automatické srovnání linií v modulu Vyvolat. K trojici táhel, jimiž se dosud rovnaly (svislé a vodorovné) linie v záběru, přibyla na liště čtveřice tlačítek s nabídkou autokorekčních režimů. Srovnání linií můžete nechat na inteligentním algoritmu, jenž sám vyhodnotí, podle kterých linií v záběru má být perspektiva korigována, nebo máte možnost zvolit automatické srovnání pouze vodorovných nebo svislých linií.

Velmi užitečným nástrojem, například pro fotografy architektury, kteří se často potýkají s kácejícími se liniemi, je nová inteligentní funkce automatické srovnání linií v modulu Vyvolat. K trojici táhel, jimiž se dosud rovnaly (svislé a vodorovné) linie v záběru, přibyla na liště čtveřice tlačítek s nabídkou autokorekčních režimů. Srovnání linií můžete nechat na inteligentním algoritmu, jenž sám vyhodnotí, podle kterých linií v záběru má být perspektiva korigována, nebo máte možnost zvolit automatické srovnání pouze vodorovných nebo svislých linií.

Výsledek pak lze samozřejmě doladit ručně, vězte však, že algoritmus, který Zoner (jak se uvádí v tiskové zprávě) vyvinul ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně, podle našeho testování funguje vskutku dobře. Porovnat to můžete na tomto obrázku, vlevo snímek před úpravou, vpravo po automatickém srovnání linií.

Výsledek pak lze samozřejmě doladit ručně, vězte však, že algoritmus, který Zoner (jak se uvádí v tiskové zprávě) vyvinul ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně, podle našeho testování funguje vskutku dobře. Porovnat to můžete na tomto obrázku, vlevo snímek před úpravou, vpravo po automatickém srovnání linií.

Stávající křivku RGB a kanály jednotlivých barev u nástroje Tonální křivka doplnila křivka Luma, která, jak se píše v tiskové zprávě (a je to pravda), „lépe zachovává původní úroveň saturace barev“. Zatímco v módu RGB ovlivňujete jak jasový, tak barevný kontrast snímku, v novém režimu zůstávají barvy v téměř původním stavu. Jaký je mezi křivkami rozdíl, můžete porovnat na naší ukázce: vlevo nahoře originál, pod ním snímek po použití křivky Luma, vpravo nahoře klasická RGB křivka.

Stávající křivku RGB a kanály jednotlivých barev u nástroje Tonální křivka doplnila křivka Luma, která, jak se píše v tiskové zprávě (a je to pravda), „lépe zachovává původní úroveň saturace barev“. Zatímco v módu RGB ovlivňujete jak jasový, tak barevný kontrast snímku, v novém režimu zůstávají barvy v téměř původním stavu. Jaký je mezi křivkami rozdíl, můžete porovnat na naší ukázce: vlevo nahoře originál, pod ním snímek po použití křivky Luma, vpravo nahoře klasická RGB křivka.

Lokální úpravy v modulu Vyvolat mají k dispozici další nástroje: nově lze na oblasti snímku, vybrané pomocí přechodového, kruhového a štětcového filtru, upravovat barvy a pomocí křivky také tonální podání. Uživatelé nyní mohou lokálně aplikovat veškeré nástroje pro úpravu barev, které Zoner představil v  jarní aktualizaci .

Lokální úpravy v modulu Vyvolat mají k dispozici další nástroje: nově lze na oblasti snímku, vybrané pomocí přechodového, kruhového a štětcového filtru, upravovat barvy a pomocí křivky také tonální podání. Uživatelé nyní mohou lokálně aplikovat veškeré nástroje pro úpravu barev, které Zoner představil v jarní aktualizaci.

Prakticky novinku využijete, například chcete-li změnit barvu konkrétního objektu v záběru tak, aby zapadl do barevné kompozice snímku, nebo jen doladit jeho odstín či sytost. Při lokální editaci barev je nutné zvolit správný výběrový nástroj podle barevné mapy snímku. Nachází-li se v okolí barvy, kterou chceme změnit, plochy podobného odstínu, je třeba provést výběr co nejpřesněji (tady pomocí štětce), aby nedošlo k nechtěnému posunu barev tam, kde to není žádoucí.Na změnu modré šipky v zelenou postačil výběr pomocí kruhového filtru.

Prakticky novinku využijete, například chcete-li změnit barvu konkrétního objektu v záběru tak, aby zapadl do barevné kompozice snímku, nebo jen doladit jeho odstín či sytost. Při lokální editaci barev je nutné zvolit správný výběrový nástroj podle barevné mapy snímku. Nachází-li se v okolí barvy, kterou chceme změnit, plochy podobného odstínu, je třeba provést výběr co nejpřesněji (tady pomocí štětce), aby nedošlo k nechtěnému posunu barev tam, kde to není žádoucí.Na změnu modré šipky v zelenou postačil výběr pomocí kruhového filtru.

Pro „zezelenání“ ochranné přilby bylo nutné provést přesný výběr štětcem, tak aby nezbledla i tvář dělníka.

Pro „zezelenání“ ochranné přilby bylo nutné provést přesný výběr štětcem, tak aby nezbledla i tvář dělníka.

Tento nový nástroj, který známe například z Lightroomu, značně zjednoduší a urychlí práci, pokud pracujete s více variantami jedné fotografie, např. s barevnou a černobílou verzí. S novou aktualizací již není nutné vytvářet (často velmi objemné) duplikáty snímku, ZPS X totiž nově umí na dvě kliknutí vytvořit v modulu Správce a Vyvolat virtuální kopii. 

Tento nový nástroj, který známe například z Lightroomu, značně zjednoduší a urychlí práci, pokud pracujete s více variantami jedné fotografie, např. s barevnou a černobílou verzí. S novou aktualizací již není nutné vytvářet (často velmi objemné) duplikáty snímku, ZPS X totiž nově umí na dvě kliknutí vytvořit v modulu Správce a Vyvolat virtuální kopii. 

Výhodou je její minimální velikost, díky níž je možné vytvářet velké množství variant (až 250) bez obav ze zaplnění úložiště. Varianty lze také pojmenovávat, porovnávat a přidávat k nim hodnocení.

Výhodou je její minimální velikost, díky níž je možné vytvářet velké množství variant (až 250) bez obav ze zaplnění úložiště. Varianty lze také pojmenovávat, porovnávat a přidávat k nim hodnocení.

Výsledek pak lze samozřejmě doladit ručně, vězte však, že algoritmus, který Zoner (jak se uvádí v tiskové zprávě) vyvinul ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně, podle našeho testování funguje vskutku dobře. Porovnat to můžete na tomto obrázku, vlevo snímek před úpravou, vpravo po automatickém srovnání linií.
Stávající křivku RGB a kanály jednotlivých barev u nástroje Tonální křivka doplnila křivka Luma, která, jak se píše v tiskové zprávě (a je to pravda), „lépe zachovává původní úroveň saturace barev“. Zatímco v módu RGB ovlivňujete jak jasový, tak barevný kontrast snímku, v novém režimu zůstávají barvy v téměř původním stavu. Jaký je mezi křivkami rozdíl, můžete porovnat na naší ukázce: vlevo nahoře originál, pod ním snímek po použití křivky Luma, vpravo nahoře klasická RGB křivka.
Lokální úpravy v modulu Vyvolat mají k dispozici další nástroje: nově lze na oblasti snímku, vybrané pomocí přechodového, kruhového a štětcového filtru, upravovat barvy a pomocí křivky také tonální podání. Uživatelé nyní mohou lokálně aplikovat veškeré nástroje pro úpravu barev, které Zoner představil v  jarní aktualizaci .
Prakticky novinku využijete, například chcete-li změnit barvu konkrétního objektu v záběru tak, aby zapadl do barevné kompozice snímku, nebo jen doladit jeho odstín či sytost. Při lokální editaci barev je nutné zvolit správný výběrový nástroj podle barevné mapy snímku. Nachází-li se v okolí barvy, kterou chceme změnit, plochy podobného odstínu, je třeba provést výběr co nejpřesněji (tady pomocí štětce), aby nedošlo k nechtěnému posunu barev tam, kde to není žádoucí.Na změnu modré šipky v zelenou postačil výběr pomocí kruhového filtru.
8
Fotogalerie

Podzimní Zoner Photo Studio X: vyzkoušeli jsme nové funkce

​S půlroční periodicitou vydává Zoner aktualizaci komplexního programu pro správu a úpravu fotografií, a také videa, Zoner Photo Studio X (ZPS X). Jarní upgrade se soustředil na pokročilou editaci barev a podzimní novinky na tento trend navazují v režimu lokálních úprav – u zvolených oblastí snímku je nově možné provádět jak tonální korekce pomocí křivky, tak korekce barev. K dalším inovacím patří křivka Luma, možnost variování jedné fotografie, propracovanější aplikace presetů a nové automatické nástroje pro srovnání linií.

Automatické srovnání linií

Velmi užitečným nástrojem, například pro fotografy architektury, kteří se často potýkají s kácejícími se liniemi, je nová inteligentní funkce automatické srovnání linií v modulu Vyvolat.

ASL.jpgASL_porovnani.jpg

K trojici táhel, jimiž se dosud rovnaly (svislé a vodorovné) linie v záběru, přibyla na liště čtveřice tlačítek s nabídkou autokorekčních režimů. Srovnání linií můžete nechat na inteligentním algoritmu, jenž sám vyhodnotí, podle kterých linií v záběru má být perspektiva korigována, nebo máte možnost zvolit automatické srovnání pouze vodorovných nebo svislých linií.

Výsledek pak lze samozřejmě doladit ručně, vězte však, že algoritmus, který Zoner (jak se uvádí v tiskové zprávě) vyvinul ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně, podle našeho testování funguje vskutku dobře.

Pokračování 2 / 3

Nová křivka Luma

Vylepšení se dočkal také nástroj pro korekci tonality snímku pomocí křivky (Tonální křivka). Ti, kdo by očekávali podporu výběru tonální oblasti, již chcete doladit, pomocí kapátka (tak jak to umí Lightroom), budou sice zklamaní, nicméně náplastí jim budiž nový, a velmi užitečný, mód.

luma.jpg

Stávající křivku RGB a kanály jednotlivých barev totiž doplnila křivka Luma, která, jak se píše v tiskové zprávě (a je to pravda), „lépe zachovává původní úroveň saturace barev“. Zatímco v módu RGB ovlivňujete jak jasový, tak barevný kontrast snímku, v novém režimu zůstávají barvy v téměř původním stavu. To je opravdu příjemná funkcionalita, zejména tam, kde je nasycení (neřkuli přesycení) nežádoucí, jako třeba u portrétů.

Lokální úprava barev i tonality

Lokální úpravy v modulu Vyvolat mají k dispozici další nástroje: nově lze na oblasti snímku, vybrané pomocí přechodového, kruhového a štětcového filtru, upravovat barvy a pomocí křivky také tonální podání. Uživatelé nyní mohou lokálně aplikovat veškeré nástroje pro úpravu barev, které Zoner představil v jarní aktualizaci.

lokal_upravy.jpglokal_kruh.jpglokal_stetec.jpg

Prakticky novinku využijete, například chcete-li změnit barvu konkrétního objektu v záběru tak, aby zapadl do barevné kompozice snímku, nebo jen doladit jeho odstín či sytost. Při lokální editaci barev je nutné zvolit správný výběrový nástroj podle barevné mapy snímku. Nachází-li se v okolí barvy, kterou chceme změnit, plochy podobného odstínu, je třeba provést výběr co nejpřesněji (tady pomocí štětce), aby nedošlo k nechtěnému posunu barev tam, kde to není žádoucí.

Pokračování 3 / 3

Různé varianty jedné fotky

Tento nový nástroj, který známe například z Lightroomu, značně zjednoduší a urychlí práci, pokud pracujete s více variantami jedné fotografie, např. s barevnou a černobílou verzí. S novou aktualizací již není nutné vytvářet (často velmi objemné) duplikáty snímku, ZPS X totiž nově umí na dvě kliknutí vytvořit v modulu Správce a Vyvolat virtuální kopii. Výhodou je její minimální velikost, díky níž je možné vytvářet velké množství variant (až 250) bez obav ze zaplnění úložiště. Varianty lze také pojmenovávat, porovnávat a přidávat k nim hodnocení.

vytvorit-variantu.pngvarianta.jpg

Další novinky patří mezi drobnosti, které však mohou příjemně usnadnit editaci fotografie. První z nich je možnost nastavení intenzity presetů pomocí jednoduchého táhla, druhá ulehčí orientaci v provedených úpravách na snímku. U použitých nástrojů se nyní zobrazuje indikátor (puntík), díky němuž má uživatel okamžitý přehled o tom, jaké provedl na fotografii změny.

Český fotoeditor Zoner Photo Studio X si můžete vyzkoušet na třicet dní zdarma. Instalační balíček je ke stažení na stránkách Zoneru.

Určitě si přečtěte

Články odjinud