Je to půl století, co člověk poprvé stanul na povrchu svého nejbližšího vesmírného souseda, na Měsíci. Ve výbavě posádky, která se 16. července roku 1969 k Měsíci vydala, nechyběla ani zařízení určená k obrazovému záznamu celé mise Apollo 11. Foto: NASA

Je to půl století, co člověk poprvé stanul na povrchu svého nejbližšího vesmírného souseda, na Měsíci. Ve výbavě posádky, která se 16. července roku 1969 k Měsíci vydala, nechyběla ani zařízení určená k obrazovému záznamu celé mise Apollo 11. | Foto: NASA

Posádka ve složení Neil Armstrong (velitel), Edwin „Buzz“ Aldrin (pilot lunárního modulu Eagle) a Michael Collins (pilot velitelského modulu Columbia) měla k dispozici klasický malý kinofilmový fotoaparát, který sloužil především k záznamu dění na palubě Columbie. Stereoskopické záběry měsíčního povrchu zblízka pak byly pořízeny speciálními „venkovními“ fotoaparáty. Foto: NASA

Posádka ve složení Neil Armstrong (velitel), Edwin „Buzz“ Aldrin (pilot lunárního modulu Eagle) a Michael Collins (pilot velitelského modulu Columbia) měla k dispozici klasický malý kinofilmový fotoaparát, který sloužil především k záznamu dění na palubě Columbie. Stereoskopické záběry měsíčního povrchu zblízka pak byly pořízeny speciálními „venkovními“ fotoaparáty. | Foto: NASA

K záznamu nejdůležitější části mise – transportu v lunárním modulu a přistání na Měsíci – však byly určeny středoformátové fotoaparáty na 70mm film s označením  Hasselblad 500EL . Foto:  Smithsonian

K záznamu nejdůležitější části mise – transportu v lunárním modulu a přistání na Měsíci – však byly určeny středoformátové fotoaparáty na 70mm film s označením Hasselblad 500EL. | Foto: Smithsonian

Jeden přístroj osazený objektivem Zeiss Sonnar 250 mm F5,6 byl během letu k dispozici ve velitelském modulu a dva fotoaparáty – s objektivy Sonnar 250 mm (viz výše) a Zeiss Planar 80 mm F2,8 byly připraveny v lunárním modulu. Foto:  Smithsonian

Jeden přístroj osazený objektivem Zeiss Sonnar 250 mm F5,6 byl během letu k dispozici ve velitelském modulu a dva fotoaparáty – s objektivy Sonnar 250 mm (viz výše) a Zeiss Planar 80 mm F2,8 byly připraveny v lunárním modulu. | Foto: Smithsonian

Do otevřeného vesmíru, na povrch Měsíce se dostal pouze speciálně upravený model Hasselblad 500EL Data Camera. Od „palubních“ fotoaparátů se lišil v několika ohledech: 1. Povrch fotoaparátu byl potažen strříbrnou vrstvou, která měla za úkol eliminovat vysoké teplotní výkyvy, k nimž docházelo při přechodu ze světla do stínu, a udržovat uvnitř zařízení co nejstálejší teplotu. Stejně byl upraven i povrch dvou kazet s filmem. Foto:  Smithsonian

Do otevřeného vesmíru, na povrch Měsíce se dostal pouze speciálně upravený model Hasselblad 500EL Data Camera. Od „palubních“ fotoaparátů se lišil v několika ohledech: 1. Povrch fotoaparátu byl potažen strříbrnou vrstvou, která měla za úkol eliminovat vysoké teplotní výkyvy, k nimž docházelo při přechodu ze světla do stínu, a udržovat uvnitř zařízení co nejstálejší teplotu. Stejně byl upraven i povrch dvou kazet s filmem. | Foto: Smithsonian

Do zadní části fotoaparátu, těsně před rovinu filmu byla vložena tzv. réseau destička o velikosti 5,4 × 5,4 cm. V transparentní skleněné vrstvě byl vyražen rastr (5 × 5) přesně kalibrovaných křížových značek, které sloužily k určení úhlové vzdálenosti a zjištění deformace filmu, vzniknuvší během expozice. Křížových markerů si můžete všimnout na každém snímku pořízeném v otevřeném vesmíru. Foto: NASA

Do zadní části fotoaparátu, těsně před rovinu filmu byla vložena tzv. réseau destička o velikosti 5,4 × 5,4 cm. V transparentní skleněné vrstvě byl vyražen rastr (5 × 5) přesně kalibrovaných křížových značek, které sloužily k určení úhlové vzdálenosti a zjištění deformace filmu, vzniknuvší během expozice. Křížových markerů si můžete všimnout na každém snímku pořízeném v otevřeném vesmíru. | Foto: NASA

Hasselblad 500EL Data Camera byl osazen zbrusu novým objektivem Zeiss Biogon 60 mm F5,6, vyvinutým speciálně pro potřeby NASA s důrazem na vysokou obrazovou kvalita a minimální zkreslení. Později se objektiv dostal do komerční výroby.

Hasselblad 500EL Data Camera byl osazen zbrusu novým objektivem Zeiss Biogon 60 mm F5,6, vyvinutým speciálně pro potřeby NASA s důrazem na vysokou obrazovou kvalita a minimální zkreslení. Později se objektiv dostal do komerční výroby.

Aparát byl upraven tak, aby nedocházelo ke kumulaci statické elektřiny vznikající na povrchu filmu. Důvodem je fakt, že u modelu „Digital Camera“ je film naváděn okrajem výše zmíněné réseau destičky, nikoli kovovými válečky, a jak známo, sklo není vodivé. Elektrické výboje vznikající na skleněném povrchu tak mohou vést ke vzniku jisker, obzvláště při fotografování v suchém prostředí či ve vakuu. Takto může dojít k poškození filmu, nebo dokonce k výbuchu. Povrch destičky byl proto opatřen tenkou vodivou vrstvou, která statickou elektřinu odváděla ke kovovým částem fotoaparátu.

Aparát byl upraven tak, aby nedocházelo ke kumulaci statické elektřiny vznikající na povrchu filmu. Důvodem je fakt, že u modelu „Digital Camera“ je film naváděn okrajem výše zmíněné réseau destičky, nikoli kovovými válečky, a jak známo, sklo není vodivé. Elektrické výboje vznikající na skleněném povrchu tak mohou vést ke vzniku jisker, obzvláště při fotografování v suchém prostředí či ve vakuu. Takto může dojít k poškození filmu, nebo dokonce k výbuchu. Povrch destičky byl proto opatřen tenkou vodivou vrstvou, která statickou elektřinu odváděla ke kovovým částem fotoaparátu.

Vzhledem ke ztíženým podmínkám manipulace s fotoaparátem ve vesmíru byl čas expozice, který se jinak ovládal pomocí prstence na objektivu (v rozsahu 1–1/500 s), nastaven trvale na hodnotu 1/250 s, ovlivnit tak bylo možné pouze clonu a ostření. Foto:  Smithsonian

Vzhledem ke ztíženým podmínkám manipulace s fotoaparátem ve vesmíru byl čas expozice, který se jinak ovládal pomocí prstence na objektivu (v rozsahu 1–1/500 s), nastaven trvale na hodnotu 1/250 s, ovlivnit tak bylo možné pouze clonu a ostření. | Foto: Smithsonian

Astronauti měli k dispozici speciální filmy od Kodaku s dvojitou perforací. Během letu posádka spotřebovala 9 kazet a pořídila 1407 snímků, z toho 857 černobílých a 550 barevných. Barevné filmy Ektachrome měly citlivost ASA160 a ASA1000. Jejich nevýhodou bylo menší rozlišení a nižší ostrost. Pro snímky s vysokým rozlišením a ostrostí proto byl vhodnější černobílý film Panatomic s citlivostí ASA 80 Foto:  Smithsonian

Astronauti měli k dispozici speciální filmy od Kodaku s dvojitou perforací. Během letu posádka spotřebovala 9 kazet a pořídila 1407 snímků, z toho 857 černobílých a 550 barevných. Barevné filmy Ektachrome měly citlivost ASA160 a ASA1000. Jejich nevýhodou bylo menší rozlišení a nižší ostrost. Pro snímky s vysokým rozlišením a ostrostí proto byl vhodnější černobílý film Panatomic s citlivostí ASA 80 | Foto: Smithsonian

Na této planimetrické mapě je rekonstruován pohyb astronautů Neila Armstronga a Edwina „Buzze“ Aldrina během jejich více něž dvouhodinového pobytu na Měsíci. Veškeré fotografie, které byly během letu zaznamenány, naleznete chronologicky seřazené a okomentované  na této stránce .  Foto: NASA

Na této planimetrické mapě je rekonstruován pohyb astronautů Neila Armstronga a Edwina „Buzze“ Aldrina během jejich více něž dvouhodinového pobytu na Měsíci. Veškeré fotografie, které byly během letu zaznamenány, naleznete chronologicky seřazené a okomentované na této stránce.  | Foto: NASA

Neil Armstrong fotografuje pilota Edwina „Buzze“ Aldrina při výstupu z lunárního modulu . Vlajka, kterou posléze astronauti zapíchnou do měsíčního povrchu, se nachází v dóze u levého zábradlí žebříku.  Foto: NASA

Neil Armstrong fotografuje pilota Edwina „Buzze“ Aldrina při výstupu z lunárního modulu . Vlajka, kterou posléze astronauti zapíchnou do měsíčního povrchu, se nachází v dóze u levého zábradlí žebříku.  | Foto: NASA

Pilot Edwin Aldrin pózuje u americké vlajky. Foto: NASA

Pilot Edwin Aldrin pózuje u americké vlajky. | Foto: NASA

Původní podoba legendární a nejvíce diskutované fotografie se značením 5093, která byla posléze prezentovaná v nejrůznějších úpravách (ořez, podání barev atd.). Na snímku je zachycen astronaut „Buzz“ Aldrin. V přední části jeho helmy se odráží obraz fotografujícího Neila Armstronga. Více o fotografii se dozvíte  ZDE . Foto: NASA

Původní podoba legendární a nejvíce diskutované fotografie se značením 5093, která byla posléze prezentovaná v nejrůznějších úpravách (ořez, podání barev atd.). Na snímku je zachycen astronaut „Buzz“ Aldrin. V přední části jeho helmy se odráží obraz fotografujícího Neila Armstronga. Více o fotografii se dozvíte ZDE. | Foto: NASA

Další měsíční selfíčko. Edwin Aldrin využil k sebezpodobnění v podobě siluety sluneční záře.  Foto: NASA

Další měsíční selfíčko. Edwin Aldrin využil k sebezpodobnění v podobě siluety sluneční záře.  | Foto: NASA

„Malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo.“ Otisk boty Neila Armstronga v měsíčním povrchu. Foto: NASA

„Malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo.“ Otisk boty Neila Armstronga v měsíčním povrchu. | Foto: NASA

Pohled z vesmírné lodi Apollo 11 na Zemi vycházející nad povrchem Měsíce.  Foto: NASA

Pohled z vesmírné lodi Apollo 11 na Zemi vycházející nad povrchem Měsíce.  | Foto: NASA

Poté co byly fotografie z mise Apollo 11 digitalizovány, vznikla řada skládaných snímků. Řada záběrů na Měsíci totiž byla pořízována v režimu sekvencí. Tuto složeninu vytvořil z dvojice fotografií (5928 a 5929) Erik van Meijgaarden. Foto: NASA

Poté co byly fotografie z mise Apollo 11 digitalizovány, vznikla řada skládaných snímků. Řada záběrů na Měsíci totiž byla pořízována v režimu sekvencí. Tuto složeninu vytvořil z dvojice fotografií (5928 a 5929) Erik van Meijgaarden. | Foto: NASA

Tento skládaný snímek s pohledem na „Buzze“ vytvořil Jon Hancock z trojice snímků 5864, 6865 a 5869. Napsal k tomu: „Myslím, že mezi snímky 5864, 5865 a záběrem 5869 Neil změnil polohu, takže perskpektiva je mírně odlišná. Ale poté co jsem u 2869 upravil horizont a fotografii o pár procent zvětšil tak, aby měřítkem odpovídala dvěma zbývajícím snímkům, k sobě všechny záběry docela dobře pasují.“  Foto: NASA

Tento skládaný snímek s pohledem na „Buzze“ vytvořil Jon Hancock z trojice snímků 5864, 6865 a 5869. Napsal k tomu: „Myslím, že mezi snímky 5864, 5865 a záběrem 5869 Neil změnil polohu, takže perskpektiva je mírně odlišná. Ale poté co jsem u 2869 upravil horizont a fotografii o pár procent zvětšil tak, aby měřítkem odpovídala dvěma zbývajícím snímkům, k sobě všechny záběry docela dobře pasují.“  | Foto: NASA

Rozloučení s Měsícem z vesmírné lodi Apollo 11 při zpáteční cestě na Zem.  Foto: NASA

Rozloučení s Měsícem z vesmírné lodi Apollo 11 při zpáteční cestě na Zem.  | Foto: NASA

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Hasselblad připravil pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Společnost Hasselblad připravila pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Společnost Hasselblad připravila pro astronauty speciálěn upravený návod k fotografování ve vesmíru, kde našli nejen doporučení k nastavení expozice, ale také několik kompozičních pravidel

Posádka ve složení Neil Armstrong (velitel), Edwin „Buzz“ Aldrin (pilot lunárního modulu Eagle) a Michael Collins (pilot velitelského modulu Columbia) měla k dispozici klasický malý kinofilmový fotoaparát, který sloužil především k záznamu dění na palubě Columbie. Stereoskopické záběry měsíčního povrchu zblízka pak byly pořízeny speciálními „venkovními“ fotoaparáty. Foto: NASA
K záznamu nejdůležitější části mise – transportu v lunárním modulu a přistání na Měsíci – však byly určeny středoformátové fotoaparáty na 70mm film s označením  Hasselblad 500EL . Foto:  Smithsonian
Jeden přístroj osazený objektivem Zeiss Sonnar 250 mm F5,6 byl během letu k dispozici ve velitelském modulu a dva fotoaparáty – s objektivy Sonnar 250 mm (viz výše) a Zeiss Planar 80 mm F2,8 byly připraveny v lunárním modulu. Foto:  Smithsonian
Do otevřeného vesmíru, na povrch Měsíce se dostal pouze speciálně upravený model Hasselblad 500EL Data Camera. Od „palubních“ fotoaparátů se lišil v několika ohledech: 1. Povrch fotoaparátu byl potažen strříbrnou vrstvou, která měla za úkol eliminovat vysoké teplotní výkyvy, k nimž docházelo při přechodu ze světla do stínu, a udržovat uvnitř zařízení co nejstálejší teplotu. Stejně byl upraven i povrch dvou kazet s filmem. Foto:  Smithsonian
31
Fotogalerie

50 let od přistání na Měsíci: Čím a jak se fotilo během mise Apollo 11?

Je to půl století, co člověk poprvé stanul na povrchu svého nejbližšího vesmírného souseda, na Měsíci. Ve výbavě posádky, která se 16. července roku 1969 k Měsíci vydala, nechyběla ani zařízení určená k obrazovému záznamu celé mise Apollo 11.

Posádka ve složení Neil Armstrong (velitel), Edwin „Buzz“ Aldrin (pilot lunárního modulu Eagle) a Michael Collins (pilot velitelského modulu Columbia) měla k dispozici klasický malý kinofilmový fotoaparát, který sloužil především k záznamu dění na palubě Columbie. Stereoskopické záběry měsíčního povrchu zblízka pak byly pořízeny speciálními „venkovními“ fotoaparáty.

K záznamu nejdůležitější části mise – transportu v lunárním modulu a přistání na Měsíci – však byly určeny středoformátové fotoaparáty na 70mm film s označením Hasselblad 500EL.

Jeden přístroj osazený objektivem Zeiss Sonnar 250 mm F5,6 byl během letu k dispozici ve velitelském modulu a dva fotoaparáty – s objektivy Sonnar 250 mm (viz výše) a Zeiss Planar 80 mm F2,8 byly připraveny v lunárním modulu.

Do otevřeného vesmíru, na povrch Měsíce se dostal pouze speciálně upravený model Hasselblad 500EL Data Camera. Od „palubních“ fotoaparátů se lišil v několika ohledech: 1. Povrch fotoaparátu byl potažen strříbrnou vrstvou, která měla za úkol eliminovat vysoké teplotní výkyvy, k nimž docházelo při přechodu ze světla do stínu, a udržovat uvnitř zařízení co nejstálejší teplotu. Stejně byl upraven i povrch dvou kazet s filmem.

Do zadní části fotoaparátu, těsně před rovinu filmu byla vložena tzv. réseau destička o velikosti 5,4 × 5,4 cm. V transparentní skleněné vrstvě byl vyražen rastr (5 × 5) přesně kalibrovaných křížových značek, které sloužily k určení úhlové vzdálenosti a zjištění deformace filmu, vzniknuvší během expozice. Křížových markerů si můžete všimnout na každém snímku pořízeném v otevřeném vesmíru.

Hasselblad 500EL Data Camera byl osazen zbrusu novým objektivem Zeiss Biogon 60 mm F5,6, vyvinutým speciálně pro potřeby NASA s důrazem na vysokou obrazovou kvalita a minimální zkreslení. Později se objektiv dostal do komerční výroby.

Aparát byl upraven tak, aby nedocházelo ke kumulaci statické elektřiny vznikající na povrchu filmu. Důvodem je fakt, že u modelu „Digital Camera“ je film naváděn okrajem výše zmíněné réseau destičky, nikoli kovovými válečky, a jak známo, sklo není vodivé. Elektrické výboje vznikající na skleněném povrchu tak mohou vést ke vzniku jisker, obzvláště při fotografování v suchém prostředí či ve vakuu. Takto může dojít k poškození filmu, nebo dokonce k výbuchu. Povrch destičky byl proto opatřen tenkou vodivou vrstvou, která statickou elektřinu odváděla ke kovovým částem fotoaparátu.

Vzhledem ke ztíženým podmínkám manipulace s fotoaparátem ve vesmíru byl čas expozice, který se jinak ovládal pomocí prstence na objektivu (v rozsahu 1–1/500 s), nastaven trvale na hodnotu 1/250 s, ovlivnit tak bylo možné pouze clonu a ostření.

Astronauti měli k dispozici speciální filmy od Kodaku s dvojitou perforací. Během letu posádka spotřebovala 9 kazet a pořídila 1407 snímků, z toho 857 černobílých a 550 barevných. Barevné filmy Ektachrome měly citlivost ASA160 a ASA1000. Jejich nevýhodou bylo menší rozlišení a nižší ostrost. Pro snímky s vysokým rozlišením a ostrostí proto byl vhodnější černobílý film Panatomic s citlivostí ASA 80.

Určitě si přečtěte

Články odjinud