21
Fotogalerie

Fotografické výstavy na konec roku

Vánoce jsou svátky klidu... Říká se. Většinou opak je pravdou. Nervozita, shon, horečky nedělních slev. A navíc ještě ten konec světa.

Proto je hezké, že alespoň většina muzeí a galerií nabídne svým návštěvníkům klidné útočiště ve sváteční i postapokalyptické dny, a to vše (na Štěpána) jak jinak než zadarmo! Neváhejte a běžte si oddychnout od předvánočního shonu.

Martin Kochan (host Cyril Blažo): Podobizny

  • kdy: do  14. 12. 2012
  • kde: Fotograf Gallery, Školská 28/693, Praha 1

Fotografie a fotoperformance Martina Kochana a Cyrila Blaža se vyjadřují k veřejnému (životnímu) prostoru současného Slovenska. Jejich komika je satirická. Kvalita fotografií je nízká, avšak to je fuk, protože Blažovi s Kochanem jde hlavně o kritický efekt a spontánní reakci. Kochan fotografuje Blaža, jak malými akcemi komentuje sochařské monumenty na veřejných prostranstvích. Kochan – vzděláním sochař – pak aparátem nalézá bizarní monumenty všedního života. Výstava Podobizny je rozšířenou reprízou výstavy Skulptúry, která letos proběhla v bratislavské galerii amt_project.

01.jpg 
Martin Kochan a Cyril Blažo

Jan Kašpar: Hlavně Hrádeček

  • kdy: do 21. 12. 2012
  • kde: kavárna Divadlo Na zábradlí, Anenské nám. 5, Praha

Kavárnu v Divadle Na zábradlí dnes zdobí vesměs dosud neznámé fotografie prezidenta Václava Havla a jeho přátel, které v 70. a 80. letech vytvořil herec Jan Kašpar, a to především na Havlově chalupě na Hrádečku. Odtud samotný název expozice. Asi tři desítky zejména černobílých snímků z Havlova disidentského období vybral Kašpar z mnoha negativů, které měl doma. Objevuje se na nich vedle Havla jeho první žena Olga a dále například hudebník Mejla Hlavsa či režisér Andrej Krob a mnoho dalších.

02.jpg 
z výstavy Jana Kašpara

Fotografie doby monarchie

  • kdy: do 31. 12. 2012
  • kde: Galerie fotografie Louvre, Národní 22, Praha

Expozice Fotografie doby monarchie divákovi nabízí výlet v čase. Snímky z doby označované jako Belle époque představují Prahu i Paříž, známé osobnosti, módu, první auta, dobové akty i způsob prožívání volného času v kavárnách, restauracích i třeba při sportu a rekreaci všeho druhu. Všechny fotografie je možno zakoupit.

03.jpg
U moře, neznámý autor, asi 1905

Jiří Koliš: Olympijské hry 1980 – 2012

  • kdy: do 6. 1. 2012
  • kde: Czech Photo Gallery, Újezd 19, Praha

Jiří Koliš patří k nejznámějším sportovním fotoreportérům. Svými snímky zdokumentoval už šest letních a pět zimních olympijských her. Aktuální expozice připomíná nejvýznamnější sportovní událost tohoto roku, Olympijské hry v Londýně, a zároveň nabízí pohled do historie olympijských klání. Z autorského rukopisu můžete vyčíst nejen technickou dokonalost obrazů, ale především tvůrčí přístup k daným tématům, což je dáno důvěrnou znalostí fotografovaného prostředí. Výsledkem jsou pak především netradiční náhledy na jednotlivé sportovní disciplíny, podtrhnuté emotivní prací se světly a stíny.

04.jpg
Michael Johnson (USA) po vítězství v běhu na 400m, LOH Atlanta, 1996

Ondřej Přibyl: Děti

  • kdy: do 11. 1. 2013
  • kde: Galerie Laboratorio, Bubenská 1, Praha

Ondřej Přibyl (*1978) své doktorandské studium na Vysoké škole uměleckoprůmyslové zasvětil rekonstrukci procesu daguerrotypie, první fotografické technice, kterou si v roce 1839 nechal patentovat Louis Daguerre. Přibylovým portrétním daguerrotypiím je věnována výstava Děti.

Název expozice je zcela návodný, autor divákovi prezentuje snímky dětských modelů. Stará technika, která pro nezbytnost dlouhé expoziční doby vyžaduje od pózujících naprostou nehybnost, plodí specifické obrazy: výsledná zcepenělost znesnadňuje zařazení lidí do přesného časového rozmezí, vzbuzuje pocit nejistoty a vytváří spojení, jež vzbuzuje pocit úzkosti.

05.jpg 
Ondřej Přibyl, z cyklu Děti

Václav Kopecký: Hotel Zenit

  • kdy: do 12. 1. 2013
  • kde: Drdova Gallery, Křížkovského 10, Praha

Instalace Zenit, která je zároveň diplomovou prací Václava Kopeckého, je koncipována jako kompilace čtyř událostí fotografické povahy, kde hraje důležitou roli předmětnost, dočasná plasticita a světlo. Prostor galerie působí jako místo příprav k události, gestu nebo procesu, jež právě nastal a skončí posledním dnem výstavy. Autor nám předkládá stručný a přehledný výběr okolností této události ve formě světelných stop nebo prostých objektů.

Kompozice celku se jímavě vztahuje k jediné barevné momentce s líbezným motivem. Proti tomuto iluzivně působícímu obrazu staví autor obyčejné fenomény toho, čeho se lze důvěrně dotknout a není jen zdánlivým zpřítomňováním vzdálené reality – dřevěné latě fixující obraz na který dopadá jejich pozitivní stín, adjustační materiál opřený efektně, ale dočasně o zeď, fotografický papír, který se díky občasnému průniku světla do prostoru stává automatickou fotografií.

06.jpg 
Václav Kopecký

Ivo Přeček

  • kdy: do 13. 1. 2013
  • kde: Ateliér Josefa Sudka, Újezd 30, Praha

Dílo Ivo Přečka bylo obvykle zhodnocováno v souvislosti s olomouckou fotoskupinou DOFO. Jako její člen byl na přehledových výstavách představován především fotografiemi z pracovního prostředí, reagující od konce padesátých let na imaginativní proudy české fotografie, případně svými experimenty, objekty a asamblážemi. Z jeho prací je však zřejmé, že reagoval i na dílo Josefa Sudka. Ze Sudkova odkazu přebírá všímavost k prostým motivům z nejbližšího okolí, lyrický akcent a především důraz na světlo, které také často nechává rozehrát na poloprůhledných nebo průsvitných předmětech, jako je igelit na fóliovnících, okenní sklo nebo zabalený chleba.

07.jpg
Ivo Přeček

Czech Press Photo 2012

  • kdy: do 31. 1. 2013
  • kde: Staroměstská radnice, Praha

Nejlepší dokumentární snímky uplynulého roku je možno prohlédnout v Křížové chodbě a Rytířském sále Staroměstské radnice. Prestižní soutěže novinářské fotografie se letos zúčastnilo 297 fotografů s celkovým počtem 3719 fotografií. Hlavní cenu Fotografie roku 2012 – Křišťálové oko si odnesl za snímek Rozloučení s Václavem Havlem (prosinec 2011) fotoreportér časopisu Respekt – Milan Jaroš. K vidění jsou všechny oceněné snímky.

09.jpg
Michal Jaroš, Rozloučení s Václavem Havlem, 2011

Kartografie naděje: Příběhy sociální změny

  • kdy: do 21. 2. 2013
  • kde: Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha

Rozsáhlá výstava představuje tři desítky umělců z celého světa, kteří se snaží mapovat prostřednictvím svých děl různé sociální změny a spojovat jejich vyprávění do většího společného příběhu. Cílem projektu, zahrnujícího fotografie, mapy, objekty, videa i konceptuální díla, je podnítit vytváření platforem pro pozitivní změnu založenou na spolupráci umělců, sociálních vědců, aktivistů a občanů na lokální i mezinárodní úrovni.

10.jpg
Daniel García Andújar, Archiv Postkapital / Postcapital Archive (1989-2001), 2006

Pokračování 2 / 2

Aktuální výstavy mimo Prahu

Alexandra Vajd, Hynek Alt: Not Ready!

  • kdy: do 20. 12. 2012
  • kde: Galerie Tic, Radnická 4, Brno

Výstava manželské dvojice Hynka Alta a Aleksandry Vajd je první samostatnou prezentací jejich konceptuálně založené fotografické tvorby v Brně. Alta s Vajd se rozhodli pojmout výstavu jako specifický průzkum vlastních archivů a vystavění zvláštní výstavní reality na pojmech seriálovost a vrstvení. Autoři se porozhlédli po fotografiích z mnoha sérií (série je vždy základní množinou jejich práce) a učinili z nich stavební kameny pro nové uspořádání. Časové hledisko je přitom zcela potlačeno a opakování nenásilně upozorňuje na hru s hlavními atributy jejich tvorby.

11.jpg 
foto z výstavy Not Ready!

Pavel Nešleha: Proč malíř fotografuje?

  • kdy: do 24. 12. 2012
  • kde: Galerie města Pardubic, Přihrádek 5, Pardubice

Pavel Nešleha je sice původním povoláním grafik a malíř informelní abstrakce, fotografování je pro něj však dlouhodobě prostředkem uměleckého vyjadřování. V 60. letech používal fotografii jako intimní deník a zápisník všednodenní reality, později jako pomocný nástroj ke své grafické tvorbě. Samostatné umělecké cykly začaly vznikat v 70. letech. Nešleha v nich zachycoval přírodní struktury – písky, kořeny, oblaka, vodu či bahno. Tématem aktuální výstavy jsou různé podoby kamenných struktur. Výstavu doprovází právě vydaná fotografická publikace Stopy síly.

12.jpg
Pavel Nešleha

Petr Zhoř: Fotografie No... a jiné

  • kdy: do 29. 12. 2012
  • kde: Galerie 4, Kamenná 2, Cheb

Výstava nabídne průřez tvorbou významného českého fotografa Petra Zhoře. Premiérově bude uveden cyklus Deník, který vznikal během celého roku 2011 jako záznam každodenní reality. V druhé části expozice bude prezentována série Portréty, která vznikala po dobu asi třiceti let, buď jako výsledek zajímavého lidského setkání nebo na objednávku. Fotografie Petra Zhoře jsou originální nejen svou barevností, ale zejména způsobem, jakým je v nich použito světlo.

13.jpg
Petr Zhoř: Fotografie No 30 316, 2003

Krajina českých fotografů

  • kdy: do 31. 12. 2012
  • kde: Výtvarné centrum Chagall, Galerie české fotografie, Repinova 16, Ostrava

Výstavní kolekce představí tvorbu předních českých krajinářů, např. F. Gabčana, M. Poláška, P. Sikuly, R. Junga, K. Kálaye, J. Sudka, H. Thiela anebo I. Armutidisové. Záměrem výstavy je poukázat na to, že i v tak zprofanovaném fotografickém žánru, jako je snímání krajiny, dokážou autoři nacházet stále nové přístupy, že i snaha o nalezení nového pohledu, uplatnění osobních prožitků a životních zkušeností nemusí být a není marná. Výstava Krajina českých fotografů chce ukázat návštěvníkům nejrůznější aspekty jejího vývoje a také to nejlepší z odkazu klasiků i tvorby současných autorů.

14.jpg
ze sbírky krajinných portrétů galerie Chagall

Martin Smékal: Věcnosti

  • kdy: do 31. 12. 2012
  • kde: Aréna Chamber Theatre, 28. října 2, Moravská Ostrava

Věci, jejich fragmenty, předměty opotřebované, zapomenuté, nebo vyhozené a znovu nalezené, v bazarech objevené. Některé z nich, ty obzvlášť podivné, které už nikdo nepoužívá ani nepotřebuje, vystupují na fotografiích ve svých nových rolích, v bizarních uskupeních, v rozmanitých spojeních a souvislostech. Fotografováním jsou znovu zhodnocené. Jiné předměty a objekty, nalezené na okraji městské krajiny, jsou při fotografování ponechány v místě nálezu tam, kde se přetvářely působením času i stopami lidské činnosti. Asi tak vznikal soubor Věcnosti – fotografické záznamy o vnímání světa prostřednictvím věcí.

15.jpg
Martin Smékal, z cyklu Věcnosti

Vojta Dukát: Fotografie z krabičky

  • kdy: do 13. 1. 2013
  • kde: Dům umění, Malinovského nám. 2, Brno

Fotograf prestižní fotografické agentury Magnum (1974, 1976) Vojta Dukát žije od r. 1968 v Nizozemsku. Své snímky vystavuje v České republice poprvé, a není proto divu, že si pro jejich prezentaci vybral své rodné město. V Domě umění budou ke zhlédnutí fotografie ze sedmdesátých až devadesátých let.

Tvorba Vojty Dukáta je spojena s humanisticky orientovanou fotografií – na různých místech světa zachycuje situace, zobrazující mezilidské vztahy, vazby člověka na živou i neživou přírodu, náznaky příběhů, epizod. Typickým prvkem autorových fotografií je výrazná výtvarná interpretace motivu a děje, jejímž prostřednictvím umocňuje obrazové sdělení.

16.jpg
Vojta Dukát

Příliš těsná přátelství

  • kdy: do  15. 1. 2013
  • kde: Galerie Sam83, Česká Bříza 83, Třemošná
  • kdo: Blanka Zajíček Jakubčíková, Veronika Bromová, Veronika Slámová, Václav Sika

Společným tématem výstavy je konfrontace s důsledky působení člověka na vlastní život, momenty rozhodnutí a jejich naplňování. Chvíle, kdy jsme paradoxně v nejbližších vztazích nejvíce sami. Autoři myšlenku vyjádřili prostřednictvím různých uměleckých technik. Malba je jako vyjadřovací nástroj vlastní Václavu Sikovi a také Blance Z. Jakubčíkové, která obrazovou výpověď obohacuje o jazykový kód v podobě poetických textů. Medium fotografie je vlastní Veronice Bromové, která na výstavě prezentuje cyklus Království (2003–2005). Tvorba Veroniky Slámové je na výstavě zastoupena záznamem z Gejsha Funshi (2010).

17.jpg
Veronika Slámová, Gejsha Funshi

Romové ve fotografii Jozefa Kolarčíka-Fintického

  • kdy: do 20. 1. 2013
  • kde: Muzeum romské kultury, Bratislavská 67, Brno

Výstava historických fotografií Jozefa Kolarčíka–Fintického je unikátním pohledem do tradičního života Romů na východním Slovensku v 1. polovině 20. století. Snímky dokumentují život Romů mezi dvěma světovými válkami. Autor na nich zachytil dnes již téměř neexistující romantický náboj romské kultury. Na výstavě jsou k vidění černobílé portréty, snímky zachycující tradiční řemesla, hudbu tanec či rodinné rituály.

18.jpg
Jozef Kolarčík-Fintický

Václav Chochola/ 40. léta

  • kdy: do 25. 1. 2012
  • kde: Galerie Fiducia, Nádražní 30, Ostrava

Výstava fotografií Václava Chocholy představuje snímky z období 40. let, které patřilo v autorově tvorbě k jednomu z nejsilnějších. Ve své bohaté tvorbě se Chochola věnoval momentní fotografii, portrétům celebrit, aktům či sportovní fotografii. Neocenitelné jsou jeho dokumentární snímky z Pražského povstání v roce 1945.

Mezi Chocholovými snímky osobností českého kulturního života objevíme tváře jeho kolegů Zdenka Tmeje a Karla Ludwiga, ale také dalších fotografů, malířů, herců, literátů a jiných umělců – Bohumila Hrabala, Milana Kundery, Jana Zrzavého, Františka Tichého, Jana Wericha, Jiřího Trnky, Josefa Lady.

19.jpg
Václav Chochola, Maska

Kristýna Erbenová: Soukromá území

  • kdy: do  31. 1. 2013
  • kde: Arcidiecézní muzeum Olomouc, Café Amadeus, Václavské nám. 3, Olomouc

Fotografie olomoucké fotografky Kristýny Erbenové (*1987) charakterizuje melancholická atmosféra bezčasí, schopnost zachytit skryté napětí v (na první pohled banálních) situacích a dokonalé technické provedení. V galerii Café Amadeus vystavuje soubor Soukromá území. Přestože je sestaven z několika větších celků, vzniká mezi jednotlivými snímky vzájemná spojitost.

Dle slov kurátorky Bielezsové „autorka spíše intuitivně a pocitově volí vizuálně příbuzné motivy a emotivně podobně nabité a viděné scény. Na první pohled až příliš prosté, či dokonce banální záběry však při hlubším pozorování vypovídají o osamocení, bezbrannosti a touze po ideálním světě.“

20.jpg
Kristýna Erbenová, z cyklu Days I had with you

ELEMENT F – Fotografie a umění ve druhé polovině 20. století

  • kdy: do  3. 3. 2013
  • kde: Moravská galerie v Brně – Pražákův palác, Husova 18, Brno

Projekt Element F uzavírá trojdílnou sérii výstav V plném spektru, která je ohlédnutím za padesáti lety existence fotografické sbírky Moravské galerie v Brně. Záměrem expozice není představit reprezentativní historii fotografie 2. poloviny 20. století, naopak poukázat na pojmy, témata a sporné body, které byly v této době frekventované, a pokusit se naznačit, proč tomu tak bylo.

To konkrétně znamená, že se výstava bude soustředit na oblasti, v nichž umělci dali svým fotografiím formy, jež evidentně odkazují na výtvarné umění, a rovněž na oblasti, kde se fotografie chovala zcela autonomně. Na výstavě budou zastoupena i díla výtvarného umění, která nějakým způsobem odkazují k principům fotografie.

23.jpg 
1. Miroslav Machotka, bez názvu, 1981 – 82; 2. Josef Tichý, Rytmus, 1970; Ivan Pinkava, Maska, 1987

Rudolf Ginzel (1872-1944)

  • kdy: do března 2013
  • kde: Severočeské muzeum, Kabinet fotografie, Masarykova 11, Liberec

Rudolf Ginzel patřil mezi významné liberecké průkopníky v oblasti amatérské fotografie, jeho tvorba byla ovlivněna uměleckým směrem piktoralismem.

V muzejním archivu se zachovala řada negativů fotografií z let 1906-1936. Jejich široký tematický záběr dokazuje uměleckou všestrannost autora: architektura, zátiší, přírodní motivy. Vzhledem ke komornímu charakteru výstavy byly pro nynější instalaci vybrány Ginzelovy snímky zachycující různá zákoutí starého Liberce i okolních obcí, tvořících dnešní město.

24.jpg
Rudolf Ginzel

Určitě si přečtěte

Články odjinud