19
Fotogalerie

Canon EOS 5D Mark II: Proč ho milovat a proč ho nenávidět

I když se nová FF zrcadlovka pyšní mnoha vylepšeními, tak některé nedostatky původního modelu zůstaly bez odezvy.

Za celé tři roky, které uběhly od uvedení 5D (Mark I) se fotografický průmysl posunul o kus dále. Nikoho tedy nepřekvapí, že je novinka vybavena systémem čištění čipu, živým náhledem LiveView se 3 druhy ostření, voděodolnou paticí externího blesku (s bleskem EX 580 II) a 3" LCD displejem s antireflexní úpravou a vysokým rozlišením. Mimo to však Mark II nabízí velmi diskutovanou funkci natáčení ozvučeného full HD videa, utěsnění, které odolá i dešťové přeháňce, akumulátor s vyšší kapacitou a přesným měřičem nabití, nově strukturované menu, větší hledáček, automatické ISO, automatický jas displeje, dvojnásobné rozlišení čipu, rozsah citlivostí ISO 50−25 600 a volitelnou redukci šumu (při převodu z RAWu). Žádné z těchto zlepšení není revoluční (snad až na natáčení videosekvencí), ale všechna tato drobná zlepšení dohromady dělají z Canonu 5D Mark II jedinečný a zcela nový fotografický nástroj.

DSC08526.jpg
max. velikost
Boční pohled na Canon EOS 5D Mark II

Základní technické parametry:

  • snímací prvek: CMOS 36 × 24 mm, 21,1 Mpx
  • paměťové médium: CF I, II, UDMA
  • objektivy: Canon EF
  • LCD displej: 3", rozlišení 920 000 bodů
  • citlivost: ISO 100–12 800, po rozšíření ISO 50−25 600
  • možnosti napájení: Li-Ion akumulátor, síťový napáječ, bateriový grip
  • rozměry a hmotnost: 152 × 114 × 75  mm, 810 gramů (bez baterie a karty)
  • běžná MOC: 58 700 Kč vč. DPH

LCD

Velký displej s rozlišením 920 tis. bodů je úchvatný a prohlížení fotografií na takovém displeji je opravdu zážitek. Zvláště pak když se jas displeje automaticky mění podle okolního osvětlení a je tedy čitelný prakticky za každé situace. Automatický jas je pochopitelně možné upravit, nebo nastavit zcela manuálně v sedmi stupních.

Live View a video

Velký displej s jemným rozlišením jistě potěší i fotografy, kteří využívají funkci Live View. U Canonu 5D MKII je možné v režimu živého náhledu ostřit buďto klasickým „hledáčkovým“ autofocusem, který sklopí zrcátko, závěrku a zaostří. Druhou variantou je AF na základě detekce kontrastu, tedy běžné ostření DSLR v živém náhledu. I když oproti dřívějším modelům doznal nový model zlepšení, stále je toto ostření nesrovnatelně pomalejší oproti klasickému ostření. Poslední variantou je ostření na obličej „face detection“, které funguje shodně s obdobnou funkcí u kompaktních přístrojů, přitom rychlost ostření odpovídá běžnému ostření na základě porovnání kontrastu.

V poslední době se vyrojilo množství DSLR s možností natáčení videosekvencí. Pionýrem byl Nikon D90, následovaný Canonem 5D MKII, Canonem 500D a Nikonem D5000. Přesto je však nové pět déčko jedinou DSLR s FF čipem, která tuto funkci nabízí. Na výběr je ze dvou variant rozlišení videa: 

  • Full HD 1920×1080 pixelů 30 sn./s. v poměru stran 16:9
  • VGA 640×480 pixelů 30sn./s. v poměru stran 4:3

Automatické ostření při natáčení videa možné je, ale samotný výrobce jej nedoporučuje. Jedná se totiž o stejné pomalé ostření použité u běžného živého náhledu. Přitom když fotoaparát začne přeostřovat a na videu se bude záběr zaostřovat a pak zase rozostřovat, může být výsledek zcela bezcenný. Další výhoda manuálního ostření je, že mikrofon nezaznamená hluk motoru autofocusu. Na manuální ostření je třeba si zvyknout, přivyknout si na to, jak je ostřící kroužek citlivý a kterým směrem je třeba ostřit. Nemusím zdůrazňovat, že jasné sluneční světlo manuální ostření na jinak povedeném LCD téměř znemožňuje. Pokud se však dokážete smířit s manuálním ostřením a nemožností v režimu videa nastavit clonu, či korekci expozice (!), odmění vás 5D MKII nádherným videem s množstvím detailů a hloubkou ostrosti, jakou nabízí jen špičkové profesionální videokamery.

DSC08527.JPG
max. velikost
Pohled shora na Canon EOS 5D Mark II

Autofocus a hledáček

Mnozí z těch, kdo čekali na upgrade starého 5D se těšili, že výrobce dopřeje novince nový autofocus. A třeba jen se třemi, či pěti body, ale zabírající daleko větší plochu hledáčku, než tomu bylo u původního modelu. Bohužel, 9bodový AF je stejný. Je rychlý, přesný, funguje bez chybičky i v extrémních podmínkách, ostří na rychle se pohybující objekty a ostří i za velmi špatného osvětlení. Ve velkém hledáčku však zabírá jen střed, ve kterém jsou všechny body nahuštěny vedle sebe. To je dědictví od stařičkého modelu Canon EOS 30D, z něhož byl původně tento systém odvozen. V redakci jsme však již dávno otestovali, že AF i původního 5D je podstatně rychlejší, než u 30D. Bohužel musím konstatovat, že AF pokrývající jen malou část scény ve středu hledáčku je negativem všech levných FF DSLR, tedy i Sony A900 a kupodivu i Nikonu D700, který se pyšní nejvyspělejším AF z této skupiny.

Hledáček Canonu nabízí standardní zvětšení 0,71× s pokrytím 98 %, tedy o fous více, než tomu bylo u původního modelu. I přesto je hledáček dle papírových parametrů nejmenší z velké trojky levných fullframů, při běžném focení jsou však rozdíly naprosto minimální. Pokud uvažujete o koupi FF zrcadlovky, přičemž přecházíte z DSLR s malým čipem, tak vás hledáček na první pohled uchvátí svou velikostí, jasem a komfortem užívání. Manuální ostření je s velkým hledáčkem snadné, jako otočení zoomovacího prstence. Je jen škoda, že hledáček není možné používat i při natáčení videa.

Vysoké rozlišení a redukce šumu

Srdcem Canonu EOS 5D Mark II je čip velikosti 36×24 mm o efektivním rozlišení 21,1 Mpx. Přitom jak velikost čipu, tak jeho vysoké rozlišení přispívají k vynikající kvalitě fotografií. V redakčních testech rozlišení objektivů vždy odečteme z obrazce hodnotu lph (lines per picture height), tedy množství linek, které objektiv vykreslí na výšku fotografie. Pokud tedy nasadíte stejný objektiv na DSLR s APSC čipem, a poté použijete FF zrcadlovku, tak teoreticky (a pokud budou buňky obou snímačů stejně velké) by měl ten samý objektiv vykreslit na FF snímač o 50−60 % více čar.

Avšak velká plocha čipu a ohromující rozlišení přes 21 Mpx vyžadují velmi kvalitní skla, pokud chcete využít opravdu celého rozlišení čipu. Při fotografování s kvalitními zoomy, nebo pevnými ohnisky a po zaclonění o 2 EV budete odměněni řezavě ostrými fotografiemi (v závislosti na nastavené redukci šumu) s precizně vykreslenými jednotlivými pixely. Takovéto fotografie ocení fotografové přírody, kteří z fotografií mohou i po výrazném ořezu vyvolat zvětšeniny velikosti A3.

Já osobně nejsem příznivcem velkého rozlišení, a to především proto, že má neblahý vliv na množství digitálního šumu. Canon 5D MKII nabízí redukci šumu nastavitelnou ve čtyřech stupních: vypnutá, slabá, standardní a silná. Při standardním (a továrním) nastavení redukce již dochází k jemnému stírání detailů. To je však pozorovatelné až při vyšších citlivostech a při 100% náhledu na monitoru, tedy jako byste zblízka pozorovali fotografii o přibližném  rozměru 110×70 cm. Pokud máte v úmyslu takto velké tisky, doporučuji redukci šumu zcela vypnout. O šum se do citlivosti ISO 1 600 prakticky není třeba obávat, protože světlocitlivé buňky snímače totiž dosahují velikosti 6,4 mikrometru, tedy stejné, jako nalezneme na snímači běžné DSLR s malým čipem o rozlišení 8 Mpx. Prvenství současné DSLR s největšími světlocitlivými buňkami však drží Nikon D700, jehož hladina šumu je ještě o fous nižší, než je tomu u EOSu 5D Mark II.

ISO Auto

Automatické nastavení citlivosti ISO je funkce běžná všem kompaktům, ale u DSLR se objevila až nedávno. Opravdu se mi líbí, jak tato funkce na 5D MKII dodržuje kritické časy, se kterými je možné fotografovat z ruky a striktně nastaví nejnižší možné ISO pro co nejvyšší kvalitu fotografií. Na ohnisku 28 mm nabídne automatika fotoaparátu expoziční čas 1/25 sek. a kratší, na ohnisku 50 mm 1/50 sek. a 100 mm odpovídá časům 1/100 sek. a kratším.

Deště se nebojí

Tělo Canonu 5D MKII je oproti předchůdci a oproti poloprofi a amatérským třídám utěsněno. Nejedná se o bytelné těsnění, které vydrží i v těch nejnáročnějších podmínkách, ale uchrání fotoaparát před lehkým deštěm a prachem. Kostra fotoaparátu je tvořena masivní hořčíkovou slitinou a závěrka je testována na 150 tis. cyklů. Je tedy zřejmé, že zrcadlovka takového kalibru něco vydrží a vše nasvědčuje tomu, že bude sloužit řadu let.

Plný pytel novinek

Na Canonu 5D Mark II je pozoruhodná zrcadlovka, která nabízí řadu zajímavých vylepšení. Při vyvolání z RAWu dovoluje nastavit na 20tistupňové škále zvlášť redukci jasové a barevné složky šumu. Exponovat je možné do 3 druhů RAW formátů (plné, poloviční a čtvrtinové rozlišení). Fotoaparát disponuje funkcí optimalizace dynamického rozsahu, funkcí expozice „na světla“ (preference světlých tónů), korekcí vinětace a možností jemného doladění mikročoček AF systému. Samozřejmostí je podsvícený stavový displej, dioptrická korekce hledáčku a české menu. Zamrzí jen absence vestavěného blesku.

Je zřejmé, že by si tento fotoaparát zasluhoval více pozornosti, než jen tuto preview. Proto v současnosti připravujeme recenzi fotoaparátu. Nedočkaví si mohou přečíst recenzi Petra Lindnera v březnovém čísle časopisu DIGIfoto.

001.png

Ukázkové fotografie s objektivem EF 24-70mm F2,8L USM

IMG_4621.JPG IMG_4623.JPG
max. velikost | max. velikost

IMG_4629.JPG IMG_4633.JPG
max. velikost | max. velikost

IMG_4680.JPG IMG_4709.JPG
max. velikost | max. velikost

IMG_4735.JPG IMG_4864.JPG
max. velikost | max. velikost 

Ukázkové fotografie s objektivem EF 28-105mm F3,5-4,5 USM II

 IMG_4867.JPG IMG_4868.JPG
max. velikost | max. velikost

IMG_4872.JPG IMG_4878.JPG
max. velikost | max. velikost

IMG_4879.JPG IMG_4883.JPG
max. velikost | max. velikost

IMG_4884.JPG IMG_4889.JPG
max. velikost | max. velikost

Určitě si přečtěte

Články odjinud