16
Fotogalerie

Najděte inspiraci v galerii

Aktuální fotografické výstavy nabídnou velmi široký záběr - od pádu dvojčat, přes kombinace obrazu s hudbou až po unikátně tištěné snímky.

Maroko barevné i černobílé (1960 – 2010)

Pod záštitou Marockého velvyslanectví se v galerii Artinbox koná výstava dokumentárních fotografií, které v rozmezí 50. let zachycují marockou realitu. Vystaveny jsou snímky těchto fotografů: Georges Joseph, Dana Kyndrová, Libuše Kyndrová, Suzanne Pastor, David Těšínský a Stefan Milkov. Expozice je prodejní. Výtěžek z prodeje vystavených děl bude věnován na podporu humanitárních projektů v Africe – veřejné sbírky podporující vzdělání dětí v Etiopii.

  • kdy: do 8. 9. 2012
  • kde: Artinbox gallery, Perlová 370/3, dům V kisně, Praha 1
01.jpg 
Libuše Kyndrová, Obchodník v súku, Maroko 1964 – 1966
 

Anna Kazanova & Strange Party Orchestra: The Anna Kazanova Project

V rámci Projektu Anny Kazanové spojili hudebníci Vestergaard a Elers (Strange Party Orchestra) své síly s ukrajinskou fotografkou Annou Kazanovou. Výsledkem jejich společného tvůrčího úsilí je unikátní kombinace zrakových a zvukových vjemů. Obrazový poklid fotografií je v kontrastu s tichými industriálními ruchy. Fotografie Anny Kazanové se vyznačují bohatou texturou, mnohovrstevnatými významy a fantazií. Doprovodný přínos obou hudebníků spočívá ve zdokonalení vizuálního vnímání, znásobení úrovní jeho hloubky.

02.jpg 
 Anna Kazanova
 

John Grzinich a Emiter: Onomatopoeia – Sound Location Films/Sound Postcards/Maysea

Audiovizuální instalace představuje práce dvou výrazných východoevropských umělců. Témata jejich děl jsou propojena zájmem o městské prostředí, přírodní krajiny, zvuk a obraz. Umění zachytit neopakovatelnost určitého místa prostřednictvím nahrávací techniky je podmíněno nejen schopností pozorně a přesně pozorovat, rozumět dějům, probíhajícím v prostoru a čase, ale i uměním se rozhodnout, zda a jak spontánně zasáhnout do autonomních procesů zaznamenávaného prostředí. Expozice sestává z videosérie Location Sound Films od Johna Grziniche a ze zvukové instalace Marcina Dymitera nazvané Maysea.

  • kdy: 11. 9. – 25. 9. 2012
  • kde: Galerie Školská 28, Praha 1
03.jpg 
John Grzinich – Sound Aspects Films
 

Praha pod vodou

Výstavní soubor Praha pod vodou je prezentován u příležitosti desátého výročí povodňové katastrofy, která postupně zasáhla historická města od Českého Krumlova přes České Budějovice, Strakonice, Písek, Plzeň až do Prahy. Obsahuje 88 snímků ničivého živlu a jeho dopadu na hlavní město České republiky. Vystaveny jsou snímky předních českých fotografů. K dispozici je stejnojmenná publikace.

  • kdy: do 7. 10. 2012
  • kde: Czech Photo Gallery, Újezd 19, Praha 1
04.jpg
Petr Josek, Pes v Hradišti
 

Remember The Unforgettable: 11. září 2001

Před 11 lety došlo k dosud největšímu teroristickému útoku na západní svět. 11. září po 11 letech bude v galerii Artinbox zahájena expozice snímků tří autorů – Karla Adamčíka, Philippa Dolla a Eugenia Percossiho. Tematickým spojovníkem jejich děl je autentické zachycení tragických newyorských událostí. Výstava se koná pod záštitou Amerického velvyslanectví v Praze.

  • kdy: 11. 9. – 11. 10. 2012
  • kde: Artinbox gallery, Perlová 370/3, dům V kisně, Praha 1
05.jpg
Karel Adamčík, New York, září 2001
 

Ladislav Babuščák: Late autumn – Early winter

Slovenský fotograf Ladislav Babuščák (1985), absolvent pražské FAMU, se zabývá především konceptuální tvorbou. Dlouhodobě se věnuje tématům monochromu ve fotografii a propojování náboženství se současným uměním. Jeho dílo obsahuje silně vykonstruované kompozice v ateliéru, ale stejně tak instinktivně zaznamenané momenty. Inspiraci hledá Babuščák i v literatuře, o čemž svědčí i průvodní text výstavy, citující z díla katolického spisovatele J. Durycha: „Úkolem umění jest tedy zachovávání ráje, rekonstrukce ráje a svědectví o ráji, pokud je to možno v časném životě.“

  • kdy: 6. 9. – 14. 10. 2012
  • kde: Ateliér Josefa Sudka, Újezd 30, Praha
06.jpg
Ladislav Babuščák, Autoportrét

World Press Photo 12 Exhibition

Putovní výstava vítězných snímků World Press Photo po roce opět dorazí do Prahy. K zhlédnutí budou vítězné snímky ze všech soutěžních kategorií. Absolutním vítězem WPP se tento rok stal snímek Samuela Arandy znázorňující arabskou ženu držící zraněného muže. Podle slov poroty byl tento snímek vybrán jako ojedinělý symbol lidskosti mezi násilím během tzv. arabského jara. Více v článku Heleny Vyplelové.Výstava bude tedy především připomenutím vlny revolucí – a jejich obětí (jíž se stal i jeden z laureátů WPP Remi Ochlik), které proběhly v roce 2011.

  • kdy: 14. 9. – 7. 10. 2012
  • kde: Karolinum, Ovocný trh 3/5, Praha 1
07.jpg
Samuel Aranda, Žena drží zraněného příbuzného během protestů proti prezidentovi Salehovi, Jemen

Neúprosné světlo: Sociální fotografie v meziválečném Československu

Výstava Neúprosné světlo je sondou do společenského a politického prostředí 20. a 30. let minulého století. Ve svém celku poukazuje na mimořádné sepětí estetických a politických cílů doby, současně je však dokladem rychlé proměny technických a reprodukčních možností média fotografie. Výstava tak představuje v unikátních autorských zvětšeninách (často dobových) nejen pohledy na obtížný život tehdejších chudých, těžce postižených hospodářskou krizí, ale i na proměny politické propagandy a její prezentace.

  • kdy: 14. 9. – 28. 10. 2012
  • kde: Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha
  • autoři: Karol Aufricht / Irena Blühová / Karel Hájek / Ján Halász / Tibor Honty / Josef Kubín / Ilja Jozef Marko / Sergej Protopopov / Oldřich Straka / Viliam Tóth / Josef Zeman
08.jpg
Tibor Honty, Žižkovská matka, 30. léta
 

připravila Helena Vyplelová

Pokračování 2 / 2

Fotografické výstavy – září a říjen 2012, mimopražské

Petr Leška

Velkým tématem tvorby Petra Lešky (1979), absolventa UTB ve Zlíně – obor reklamní fotografie, jsou abstraktní kompozice inspirované moderním malířstvím. Zde doslovně naplňuje význam slova fotografie, totiž kreslí či maluje světlem. V současnosti převážnou část svých fotografií tvoří digitálně, ale v omezené míře používá i barevný středoformátový diapozitiv. Přestože své fotografie zpracovává softwarově, snaží se o to, aby vše vzniklo již při samotném stisknutí spouště a počítač sloužil jen k úpravě základních parametrů obrazu. Je členem Asociace profesionálních fotografů ČR.

  • kdy: do 11. 9.
  • kde: Art Galerie,Třída Tomáše Bati 56, Zlín
09.jpg 
Petr Leška, Abstrakce 03

10 let fotografie v Jindřichově Hradci 2002–2012

V červnu 2012 uplynulo deset let od založení Národního muzea fotografie v Jindřichově Hradci. Ke kulatému výročí připravilo muzeum pro návštěvníky deset výstav. Výstava Moc médií vznikla v započaté spolupráci s Národním technickým muzeem v Praze a položí základ budoucí muzejní expozice. Dalšími výstavami jsou T. G. Masaryk v objektivu Rudolfa Brunera-Dvořáka, Lidé, kterých si vážím / Václav Havel a česká společnost 1966–2011 ve fotografiích Oldřicha Škáchy, 33 osobností dějin české fotografie, Langhans, Šechtl, Seidel a ti druzí / fotoateliéry na jihu Čech, Práce s tělem / fotografie Jaroslava Prokopa (z cyklu performancí Jiřího Sozanského). K vidění jsou dále snímky členů jihočeských fotoklubů, fotografie z archivu klubu fotoreportérů Syndikátu novinářů ČR a výběr ze Zlatého fondu Národního muzea fotografie.

  • kdy: do 30. 9. 2012
  • kde: Národní muzeum fotografie, Kostelní 20/I, Jindřichův Hradec
10.jpg 
Z expozice 10 let fotografie v Jindřichové Hradci

Jindřich Štreit: Abnormalizace

Abnormalizace – abnormální normalizace silně poznamenala životy a hlavně myšlení jedné generace. Ti, kteří tuto dobu temna a probouzení vzájemných antipatií v lidské komunitě prožili v produktivní části života, ji nesou v sobě jako černý dotyk absurdity, o níž se dnešní generace teenagerů dozvídá už jen v rámci novodobých dějin ve škole. Na výstavě je k vidění zhruba 80 fotografií z období 70. – 80. let minulého století. Jindřich Štreit vybral snímky, které nejlépe charakterizují dobu totality. Tíživé ovzduší normalizace však zachycuje s pochopením a z té lepší stránky.

  • kdy: do 30. 9. 2012
  • kde: Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech, Klenová 1, Janovice nad Úhlavou
11.jpg 
Jindřich Štreit, Řezník a salám, 1980

Jiří Formánek: Mezi námi a Arktis – Daleký sever viděn jinak

Jiří Formánek je fotograf žijící ve Švédsku. Výstava pod názvem Mezi námi a Arktis – Daleký sever viděn jinak představuje fotografie z Faerských ostrovů, Islandu, Skotska a severní Skandinávie, ve kterých autor osobitým rukopisem zdůrazňuje nejen krásu, ale zviditelňuje i symboly života v mrazivých ledových krách a vzbuzuje tak emoce nikoliv pouze u milovníků netknuté přírody. Ze čtyřicítky snímků, které jsou v Mladé Boleslavi k vidění, má sám autor nejraději fotografie z Islandu, na kterých jsou tající ledovce.

  • kdy: do 30. 9. 2012
  • kde: Galerie Templ, Krajířova 102, Mladá Boleslav
12.jpg
Z vernisáže fotografií Jiřího Formánka

Dalibor Bednář: Markétka

Dalibor Bednář (1960) představuje v ostravské galerii cyklus Markéta. Na zhruba 30 černobílých snímcích, které vznikaly postupně v průběhu dvou let klasickou manuální kinofilmovou kamerou a byly ručně zvětšovány mokrou cestou v temné komoře, mají návštěvníci možnost nahlédnout do života půvabné pětadvacetileté ostravské vysokoškolačky, do jejího osobního i sportovního života. Markéta patří mezi přední české lukostřelkyně. V době konání výstavy se uchází o medaile na londýnské paralympiádě.

  • kdy: do 30. 9. 2012
  • kde: Galerie Gaudeamus, 28. října 2556/124, Ostrava
  • www.fotobednar.cz
13.jpg 
Dalibor Bednář, z cyklu Markétka
 

Andreas Müller-Pohle: Codes & Waters 1995–2011

Andreas Müller-Pohle je jedním z hlavních představitelů visualismu. Jeho tvorbu charakterizuje přístup k obrazové interpretaci zobrazovaného metodou, analyzující jeho zdánlivě samozřejmou jednoznačnost. Soustřeďuje se především na pojem „interfaces“ v jeho vícevýznamovosti, opouští klasický fotografický obraz a často jej transformuje do jiných kódových systémů. S tímto přístupem kontinuálně souvisejí i jeho nejznámější práce z posledních let, projekty uváděné pod titulem River project – The Danube River Project (2005-2006), Hong Kong Waters (2009-2010), které jsou součástí výstavy v Domě umění města Brna.

  • kde: Dům umění, Malinovského náměstí 2, Brno
  • kdy: 7. 9. – 14. 10. 2012
14.jpg 
Andreas Müller-Pohle, Codes & Waters 1995 – 2011
 

Jaroslav Havlík – Asijské reflexe

Jaroslav Havlík (1952) podlehl cestovatelskému zápalu po své emigraci v roce 1982. Procestoval a fotografoval Nepál, Himaláje, jihovýchodní Asii. Na svých cestách mapuje nejen tvář zemí, které navštěvuje, ale i tváře jejich obyvatel. Havlíkovy fotografie kladou důraz na výtvarné pojetí, jsou působivým svědectvím o jiných zemích a jiném způsobu života, který my neznáme a mnozí z nás ani nechápou. Komplexní zobrazení života v cizích krajích řadí autorovu tvorbu do oblasti antropologická fotografie.

  • kdy: 12. 9. – 16. 10. 2012
  • kde: Galerie Nahoře, Senovážné nám. 2, České Budějovice
15.jpg 
Jaroslav Havlík, z cyklu Asijské reflexe
 

Robert Vano: The Platinum Collection

Kompletní kolekce The Platinum Collection obsahuje na dvě stě speciálním postupem tištěných originálních fotografií, které Robert Vano ručně zhotovuje jako neopakovatelné originály pro galerijní účely. Pro maximální životnost a výtvarný účinek přitom používá speciální bezcelulózový bavlněný papír a mimořádně drahý vyvolávací proces na bázi platiny a paladia. Předem speciálně připravené negativy jsou na tuto emulzi kopírovány kontaktním způsobem pro zachování maxima detailů a co nejbohatší škály polotónů. Toliko o technické stránce věci. Platinový soubor procestoval už řadu galerií. Premiéra se konala v roce 2009 v pražském Mánesu. Pro velký úspěch byla prezentována v řadě dalších galerií v České republice i v zahraničí.

  • kdy: 7. 9. 2012 – 27. 10. 2012
  • kde: Galerie G4, Kamenná 2, Cheb
16.jpg 
Robert Vano, z The Plattinum Collection

připravila Helena Vyplelová

 

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud