87
Fotogalerie

Sony NEX-3N – tělem kompakt obrazem zrcadlovka

Začátečnický model bezzrcadlovky Sony NEX-F3 se rozměry moc neliší od větších kompaktů. Na rozdíl od nich ale nabízí snímač velikosti APS-C a možnost výměnných objektivů.

Zaměření nejnižšího a nejmenšího modelu ze současné řady NEX na začátečníky a nenáročné fotografy je zřejmé: minimum ovládacích prvků vyhoví hlavně provozu v automatickém režimu. Obrazová kvalita je ale srovnatelná s vybavenějšími sourozenci.

Střídmost nade vše

Tělo NEX-3N je opravdu malinké. Šířkou 117 mm a výškou 67 mm prakticky odpovídá Canonu G15, ani tloušťka 42 mm není nijak závratná, hmotnost 314 g včetně akumulátoru by kromě začátečníků mohli ocenit i ti, kteří chtějí mít neustále při sobě kvalitní obrazový zápisník. Jenže tělo samotné nestačí, musíte je vybavit vhodným objektivem.

IMG_2615lr.jpg 

My jsme na test měli k dispozici dva: setový PowerZoom 16–50 mm F3,5–5,6 OSS a novou Sigmu 30 mm F2,8 DN A. Přestože má 16–50 mm výsuvnou konstrukci a v zasunutém stavu má délku pouhých 30 mm, na těle F3 působí příliš mohutně, výhoda kompaktních rozměrů těla se ztrácí. Ještě menším objektivem je ale pancake Sony16 mm F2,8 – ten by podle mě tomuto přístroji slušel nejvíce.

IMG_2617lr.jpg IMG_2618lr.jpg

Z malých rozměrů nevybočuje ani grip, který ale přesto zajišťuje dostatečně dobré držení přístroje. Tělo má strohé tvary s jen nejnutnějšími ovládacími prvky – na zadní straně najdete kombinaci čtyřsměrného ovladače s kruhovým voličem a potvrzovacím tlačítkem uprostřed.

IMG_2628lr.jpg IMG_2629lr.jpg

Potvrzovací tlačítko slouží pro přepínání mezi expozičními režimy (mezi kterými nechybí základní čtveřice P, A, S, M, dva druhy inteligentní automatiky, speciální režim pro automatickou tvorbu panorámat a obvyklá sada scénických režimů).Samotný čtyřsměrný volič nabízí přístup k funkcím přepínání mezi sériovým snímáním a jednotlivými snímky, zobrazení informací na displeji, nastavení citlivosti a korekce expozice.

panorama.JPG
V režimu panorámatu fotoaparát na jedno stisknutí spouště pořídí sérii snímků, fotograf během ní otáčí fotoaparátem zleva doprava. Panoráma se pak poskládá přímo v přístroji a uloží jako jediný snímek.

Pak už na zadní straně najdete jen dvě tlačítka vedle displeje. Horní slouží pro přístup do menu, dolní mění svou funkci podle nastaveného režimu – při ruční volbě zaostřovacího bodu jeho stisknutím například aktivujete přesun zaostřovacího bodu po ploše snímku.

Vyfoťte se

Na horní straně pak najdete ještě spoušť, kolem níž je hlavní vypínač a kolébka zoomu, vedle spouště ještě tlačítko pro náhled vyfotografovaných snímků. Kolébka zoomu pochopitelně funguje jen s objektivy vybavenými motorkem pro změnu ohniska. Takový ale setový PowerZoom je, takže máte hned tři možnosti, jak ohnisko nastavit. Kromě už zmíněné kolébky u spouště to jde ještě prstencem na objektivu nebo posuvným ovladačem zoomu, který najdete rovněž na objektivu.

IMG_2619lr.jpg IMG_2624lr.jpg

Všechny další funkce už je nutné nastavovat v menu. Platí to dokonce i pro úpravu jasu displeje. Přístroj není vybaven senzorem, který by upravil jas automaticky podle okolního osvětlení, takže zkušenější uživatel bude pro tuto funkci muset do menu často. Začátečník naproti tomu možná ani nezjistí, že podobnou funkci aparát má, takže se bude divit, že jen v trochu slunečnějším počasí na displeji nic nevidí, případně naopak při fotografování v místnosti, že je displej podivně přesvětlený.

Menu samotné není příliš bohaté, to je ale vzhledem k zaměření fotoaparátu spíše dobře. Jeho uspořádání je typické pro Sony – je rozděleno do šesti částí, první z nich slouží pro přepínání režimu snímání (stejně jako stisk tlačítka uprostřed čtyřsměrného ovladače). Další položka Fotoaparát nabízí přístup k nastavení režimů ostření a blesku.V části nazvané Velikost snímkupřepínáte mimo jiné i mezi snímáním do JPEG či RAWu. Položka Jas/barva slouží například pro výběr způsobu měření expozice, vyvážení bílé nebo kompenzace blesku.

IMG_2625lr.jpg IMG_2626lr.jpg

Další položka je určena pro nastavení přehrávání snímků, poslední šestá část se jmenuje Nastavení a zapíná se v ní stabilizátor obrazu, mění se jas displeje – nebo také zapíná/vypíná pomocné světlo autofokusu a nastavuje úroveň odšumu. Asi se na toto uspořádání dá zvyknout, mně ale připadá nepřehledné.

Určitým luxusem na jinak úsporně řešeném fotoaparátu je výklopný displej s rozlišením 920 000 bodů, i když i ten se drží potřeb příležitostných fotografů – dolů jej vyklopit moc nejde, zato nahoru se přetočí až o 180°, čímž fotograf získá možnost snadno pořizovat autoportréty tak oblíbené na sociálních sítích. Displej není dotykový, což je jistě škoda, ovládání fotoaparátu by se tím výrazně zjednodušilo.

Pokračování 2 / 3

Funkce a vybavení

V praxi se s fotoaparátem dobře zachází v některém z automatických režimů, ruční nastavování parametrů vyžadující vstup do menu je nepohodlné. Automatika ovšem zvládá většinu situací dobře.

Ostření s výhradou

První snímek lze pořídit za dvě vteřiny po zapnutí přístroje – to je spíše dlouhá doba, částečně je na vině použitá výsuvná konstrukce objektivu, po zapnutí mu chvíli trvá, než se dostane do pracovní polohy.Další snímek lze exponovat 0,9 s po předchozím.

Ostření je o poznání nejistější než u dříve testovaného Sony NEX-6, a tedy zřetelně horší než u konkurenčních nových typů bezzrcadlovek Panasonic a Olympus. Samotná rychlost není špatná, zpoždění spouště při přeostření z 5 metrů na jeden metr je do 0,3 s. Někdy ale přístroj zaváhá, zejména v režimu ručního výběru zaostřovacího bodu. Potíže má autofokus v horším světle při vypnutém přisvětlení. Někdy, nikoliv výjimečně, se také stane, že přístroj zaostří sice rychle, ale chybně.

Energií neplýtvá

Celkově jsem z fotografování s NEX-3N neměl tak dobrý pocit jako s dříve testovaným NEX-6. Kvalita výsledných fotografií (odmyslím-li si ty chybně zaostřené) mne pak spíše příjemně překvapila. Při podrobném zkoumání fotografií pořízených už při nejnižší citlivosti ISO 200 si sice u těch vyvolaných z RAWu můžete všimnout známek šumu, na fotografiích běžných velikostí ale rozhodně patrný nebude.

Dobrá kvalita se pak při využití RAWu drží až po ISO 6 400, i když tady už se přece jenom může ztrácet kresba v tmavých partiích. V JPEGu je u vyšších citlivostí zřetelné silné odšumování, které likviduje detaily, vytváří nepřirozené struktury. Fotoaparát umožňuje nastavit až ISO 16 000, u nejvyšších hodnot však už dochází k silné destrukci obrazu. Se Sony NEX-3N lze samozřejmě také natáčet video, a to až do rozlišení 1920×1080 při frekvenci 24 snímků za sekundu.

DSC00626.JPG DSC00626lr.jpg
DSC00627.JPG DSC00627lr.jpg
DSC00628.JPG DSC00628lr.jpg
DSC00629.JPG DSC00629lr.jpg
DSC00630.JPG DSC00630lr.jpg
DSC00631.JPG DSC00631lr.jpg
DSC00632.JPG DSC00632lr.jpg
DSC00633.JPG DSC00633lr.jpg
Série snímků pořízená postupně při citlivostech od ISO 200 po ISO 16 000, vlevo přímý záznam do JPEG, vpravo snímky vyvolané z RAWu při výchozím nastavení programu Adobe Photoshop Lightroom.

Překvapivě dobrá je výdrž akumulátoru, na jedno nabití lze při běžném používání nafotit přes 450 snímků. S fotoaparátem se však bohužel nedodává klasická nabíječka pro nabíjení akumulátoru mimo tělo přístroje, jen USB zdroj, který se propojí s fotoaparátem a akumulátor se nabíjí v těle. Vzhledem k zaměření fotoaparátu to ale možná nemusí zase tolik vadit.

Pokračování 3 / 3

Sigma 30 mm F2,8 DN A a demosnímky

Sigma 30 mm F2,8 DN A

Protože jsme s fotoaparátem mohli chvíli zkoušet i novou Sigmu 30 mm F2,8 DN A, ještě alespoň pár postřehů k ní.

Stejně jako jiné objektivy nové řady A, má velmi povedený, důvěru budící design. Na druhou stranu se v ní ale ve vypnutém stavu něco volně pohybuje – patrně jde o mechanismus clony nebo ostření.

IMG_2609lr.jpg 
Fotoaparát s objektivem Sigma 30 mm F2,8 DN A

Po zapnutí už je vše v pořádku, „chrastění“ uvnitř ustane. Jistě tedy jde o konstrukční záměr, nikoliv o vadu. Otázkou pro mne ale zůstává, zda tato vlastnost nezhoršuje odolnost objektivu, schopnost přežít například přepravu na kole v řidítkové brašně.

IMG_2612lr.jpg IMG_2613lr.jpg
 

Kresba je už od nejnižších clon dostatečně ostrá v celé ploše záběru. Také bokeh odpovídá pevnému ohnisku. Na reálných snímcích si nevšimnete vinětace, dobře kompenzované je i sférické zkreslení. Chování v protisvětle je průměrné, k silnější ztrátě kontrastu dochází zejména tehdy, když je světelný zdroj kousek za okrajem snímku.

protisvetlo1.JPG protisvetlo1lr.jpg
protisvetlo2.JPG protisvetlo2lr.jpg protisvetlo3.JPG protisvetlo3lr.jpg
Protisvětlo zvládá nová Sigma jen průměrně. Při některých úhlech se na snímcích projeví výrazný závoj. Vlevo přímý záznam do JPEG, vpravo snímky vyvolané z RAWu při výchozím nastavení programu Adobe Photoshop Lightroom.

Hodnocení fotoaparátu

Sony NEX-3N je zjevně fotoaparát navržený pro uživatele, kteří už se nechtějí spokojit s běžným kompaktem, zároveň ale touží po co nejmenším přístroji. Může být vhodný i jako obrazový zápisník- doplněk k zrcadlovce, zejména ve spojení s objektivem typu pancake.

V těchto případech se lze smířit s kompromisy v podobě nutnosti vstupovat i kvůli nastavení běžnějších parametrů do menu nebo ve srovnání s konkurencí méně dokonalého autofokusu. Potěší naopak obrazová kvalita srovnatelná s jinými NEXy. Pro jeho úspěch bude důležité, zda dokáže přesvědčit i cenou – se starším setovým objektivem 18-55 mm se dnes na českém trhu dá pořídit za 10 000 Kč.

Demosnímky

Vlevo přímý záznam do JPEG, vpravo snímky vyvolané z RAWu při výchozím nastavení programu Adobe Photoshop Lightroom.

DSC00002.JPG DSC00002lr.jpg
DSC00007.JPG DSC00007lr.jpg
DSC00027.JPG DSC00027lr.jpg
DSC00143.JPG DSC00143lr.jpg
DSC00516.JPG DSC00516lr.jpg
DSC00520.JPG DSC00520lr.jpg
DSC00525.JPG DSC00525lr.jpg
DSC00527.JPG DSC00527lr.jpg
DSC00543.JPG DSC00543lr.jpg
DSC00544.JPG DSC00544lr.jpg
DSC00550.JPG DSC00550lr.jpg DSC00551.JPG DSC00551lr.jpg
DSC00552.JPG DSC00552lr.jpg DSC00555.JPG DSC00555lr.jpg
DSC00559.JPG DSC00559lr.jpg
DSC00566.JPG DSC00566lr.jpg
DSC00573.JPG DSC00573lr.jpg
 

Demosnímky pořízené objektivem Sigma 30 mm F2,8 DN A

Vlevo přímý záznam do JPEG, vpravo snímky vyvolané z RAWu při výchozím nastavení programu Adobe Photoshop Lightroom.

DSC00011.JPG DSC00011lr.jpg DSC00012.JPG DSC00012lr.jpg
DSC00014.JPG DSC00014lr.jpg
DSC00016.JPG DSC00016lr.jpg
DSC00019.JPG DSC00019lr.jpg
DSC00579.JPG DSC00579lr.jpg
DSC00592.JPG DSC00592lr.jpg
DSC00593.JPG DSC00593lr.jpg DSC00623.JPG DSC00623lr.jpg

 


 

Určitě si přečtěte

Články odjinud