5
Fotogalerie

Fotografujeme divadlo

Zachytit na fotografii průběh divadelního představení se na jednu stranu může zdát jako velice banální dokumentární focení. Opak ale bývá pravdou.

Ať už budete fotografovat divadelní představení, balet nebo výrazový tanec, vždy byste se měli na samotnou akci dobře připravit. Zvláště tanec s sebou nese nejen neustálý pohyb, ale také neustálé změny osvětlení a s tím spojené změny světelných podmínek.

Tanec či divadlo můžete fotografovat nejčastěji ze dvou důvodů, jednak jako zakázku pro divadelní soubor, choreografa či někoho jiného, anebo vyloženě sami za sebe, pouze pro své vlastní účely. Oba dva případy se od sebe z části liší, mají však i několik společných prvků.

01.jpg
max. velikost
Velice dobře se dá při snímání celků pracovat i s odrazem podlahy na jevišti

Pokud budete fotografovat divadlo či tanec jako zakázku pro divadelní soubor, pak je velice důležité účastnit se zkoušek. Při zkouškách se nejen naučíte pohybovat pod pódiem či na něm společně s herci, ale také poznáte průběh celé hry, zjistíte, které části jsou vypjaté, které naopak klidné. Celkové seznámení s představením je prakticky nutností, pokud se má fotografování podařit.

Jelikož na jevišti panují velice nepříznivé světelné podmínky, je vhodné promluvit i s osvětlovačem, případně si nechat jeviště při zkoušce nasvítit stejně, jako tomu bude při premiéře, abyste věděli jak se scéna vlivem světla změní, a jaké vybavení bude nejvhodnější. Nezapomeňte, že při zkouškách můžete získat spoustu cenného materiálu a hlavně informací. Pokud má být výsledný soubor fotografií dokumentací divadelního představení, pak je vhodné zařadit i snímky z jeho postupného vznikání.

02.jpg
max. velikost
Nebojte se pracovat i se zarámování scény použitými rekvizitami, jako v tomto případě

V případě, že budete fotografovat výhradně pro osobní účely, je vhodné navštívit divadelní sál před začátkem představení, obhlédnout možná místa, odkud bude nejlepší výhled a kudy se případně přesouvat. Nutností je svolení od produkčního nebo režiséra, který vám fotografování posvětí a určí prostor, kde se můžete pohybovat a fotografovat. Pokud tak neučiníte, může se stát, že budete uprostřed představení vyhoštěni ze sálu.

Málo světla, fotografova smrt

Prakticky každé divadelní nebo taneční představení se z velké části odehrává za nedostatku světla (z pohledu fotografa), což s sebou nese různá omezení. Hladina světla se na jevišti mění každým okamžikem. Typicky je nejvíce nasvícen hlavní aktér scény a vše ostatní je v šeru. Rozdíl v intenzitě osvětlení je velice výrazný, z toho důvodu je pro optimální naměření expozice nutné použít bodové měření světla a exponovat tzv. na světla, pokud byste exponovali na stíny, budou výsledné fotografie silně podexponované.

V důsledku nedostatku světla je nutné použít i vysokou citlivost snímače, typicky ISO 1 600 nebo ISO 3 200, pokud je to možné, volte samozřejmě citlivost co nejnižší. I přesto však budete muset používat dlouhé časy, hodnoty kolem 1/30 až 1/5 s nejsou ničím výjimečným. Pokud chcete zachytit ostře rychlejší pohyb, pak je možné použít časy kolem 1/500 s, počítejte však s rizikem podexpozice.

06.jpg
max. velikost
Při vysoké citlivosti je patrný výrazný šum, snímek je naskenovaný z kinofilmu, zrno je jednolité a více filmové

Použití blesku je nemyslitelné, totálně by narušil světelnou atmosféru a hlavně herce. Vyplatí se proto sledovat práci osvětlovače a „vychytat“ situace s příznivým světlem. V těchto chvílích se zúročí hodiny strávené na zkouškách představení, kdy jste mohli být v kontaktu přímo s osvětlovačem, choreografem a herci

Technika až na prvním místě

U většiny fotografických témat platí pravidlo, že se technikou um nedožene. Zkrátka pokud nevidíte zajímavou scénu, tak vám k dobrým snímkům technika za statisíce nepomůže. U divadelní fotografie toto pravidlo platí pouze z části, je tak jakousi výjimkou potvrzující pravidlo.

Digitální zrcadlovka je v podstatě nutností, a to především pro nízkou úroveň šumu při vysokých citlivostech a také kvůli rychlosti autofokusu. Jak již bylo řečeno, ideální citlivost pro snímání je ISO 1 600 nebo ISO 3 200, nižší hodnoty použijete zřídka. Jste-li majitelem zrcadlovky několik dnů, pak dobře rozvažte, jestli má fotografování divadla smysl – většinu nastavení budete muset měnit ve velice nepříznivých světelných podmínkách, což vyžaduje dokonalou znalost ovládání i tzv. poslepu. Toho dosáhnete teprve po několika týdnech intenzivního fotografování.

09.jpg
max. velikost
Bodové osvětlení je velice náročné na optimální expozici, nebojte se použít různou expocizi, vhod přijde autobracketing

Stěžejním prvkem vybavení jsou objektivy. Při divadelní fotografii použijete zpravidla objektivy delších ohniskových vzdáleností, typicky 70–200 mm (světelnost nejlépe F2,8) nebo objektivy s pevným ohniskem, které mívají vynikající světelnost F1,2–1,8. při použití s digitální zrcadlovkou se ve většině případů prodlouží ohnisko, a tak máte z portrétní pětaosmdesátky pevné sklo s ohniskem např.127 mm a světelností 1,4, což je ideální kombinace. Nezapomeňte ani na stativ, může se stát, že ho s sebou budete brát zbytečně, můžete ho však také využít při záběrech celku nebo detailů. Jako podpěra při snímání na dlouhé ohnisko je stativ neocenitelným pomocníkem.

Vyzkoušejte si také před samotnou akcí, jak hlučné je zrcátko vašeho fotoaparátu, není nic horšího, než rušit divadelní představení neustálým „mlaskáním“ zrcátka. Pokud váš digitál patří mezi hlučnější kousky, tak stojí za úvahu použití černého fusaku (například ze sametu, filce nebo vícevrstvého flanelu), který částečně utlumí zvuk zrcátka. Pokud je fusak větší, můžete se do něj schovat i s hlavou.

Surově nebo s kompresí?

Odpověď na formát snímků je v tomto případě zcela jasná. Fotografujte na nejvyšší rozlišení a do RAWu, který vám umožní „vytáhnout“ z fotek maximum. Většinou najdete nějakou obrazovou informaci i tam, kde je na JPEGu přepal nebo černé nic. Nezapomínejte, že digitální fotoaparáty mají mnohem větší expoziční pružnost směrem do mínusu, to znamená, že na první pohled podexponovaný snímek, může poměrně snadno zachránit právě RAW.

11.jpg
max. velikost
Pohybová neostrost může dodat snímku dynamiku, v tomto případě je však příliš silní a výsledek není příliš dobrý

Paměťových karet není nikdy dost, obzvlášť při fotografování do RAWu. V závislosti na rozlišení fotoaparátu s sebou vezměte alespoň o polovinu běžně používané kapacity víc. Na prohlížení fotografií není většinou čas, nebojte se tedy fotit všechno a mazat pouze vyloženě nepovedené fotografie. Spásou může být přestávka uprostřed představení, kdy si můžete snímky rychle prohlédnout a promazat nepovedené fotografie.

Výsledné zpracování již závisí pouze na vás včetně výběru konverzního programu pro RAW formát. Nezapomeňte si však zálohovat originální data a pracovat na kopiích. Není nic horšího než ztráta nebo nechtěné přepsání špatně upraveného originálu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud